Moskva - Ve vnímání Moskvanů je nehoda v v metru strašnější než teroristický útok, letecké neštěstí či válka na hranicích. Je to druh dopravy, který většina lidí každý den používá a na kterou by podle radnice měli přesednout bezmála všichni obyvatelé, aby velkoměsto zbavili rozčilujících dopravních zácp. V tomto druhu dopravy bezdrátové připojení k internetu překvapivě koexistuje s chátrající infrastrukturou ze sovětských dob, napsal ruský internetový list gazeta.ru v komentáři k úterní havárii s více než dvěma desítkami obětí na životech.
Metro je nevyhnutelnost, s níž se setkává skoro každý obyvatel velkoměsta. Ačkoliv si cestující oprávněně stěžují na tlačenice, nedýchatelné ovzduší, návaly v přechodech mezi přestupními stanicemi či vysokou hlučnost, podzemka stejně jako dříve zůstává jedinou možností, jak se ve městě dostat z bodu A do bodu B. Otevření nových stanic na periferii podstatně zvyšuje cenu bytů v okolí.
Náhle se v tomto metru, a to nikoli na nejstarší trase, něco pokazí. Ať už vypukl požár, došlo k poklesu napětí, nefungovala výhybka anebo selhaly brzdy, pokazilo se cosi děsně běžného a se strašlivými následky.
Kdyby bylo možné hned někoho obvinit, lidé by se na něj spokojeně vrhli. Ale jasný nepřítel chybí. Je tu jen zastaralé zařízení, úspory v prevenci, zaostávání v modernizaci, a to vše se ani zítra, ani za měsíc nikam nevytratí, ani zavedením jednotného jízdného či wi-fi na okružní trase, ani výměnou zástupce starosty, přímo starosty či prezidenta.
Stejně jako pro většinu Moskvanu nepomine nutnost každý den se spouštět do teď smrtelně nebezpečné podzemky.
Psali jsme: VIDEO: 22 mrtvých po vykolejení metra v Moskvě, policie už zatýkáPrávě neustálé srovnávání stárnoucího a zdražujícího metra s rostoucí oblastí placeného parkování na povrchu budí v obyvateli města pocit paniky, asi jako přestupy na stanici Komsomolská během špičky.
Politické spekulování o tragédii je nepochybně nemístné. Dokud nebude jasné, co se mezi stanicemi Slovanský bulvár a Park vítězství vlastně stalo, není korektní požadovat odstoupení náčelníka metra či se ptát voličů starosty, proč pro něj hlasovali. Ale právě takové reakci veřejnosti budou moskevské úřady čelit, a to zvláště v případě, že vyšetřování tragédie nebude maximálně průzračné a vinu shodí na strojvůdce či jiného pěšáka.
Již dlouho, alespoň deset let, odborníci varují před nebezpečným technologickým zaostáváním země. Sovětská infrastruktura se opotřebovává, počet nehod na nebi, ve vodě, na zemi i v podzemí roste. Je otázka, za co jsme utratili výnosy z ropy a plynu za posledních 15 sladkých let.
Moskva má třetí největší síť metra na světě. O stavbě podzemní dráhy se v Moskvě začalo uvažovat už v období feudalismu, tehdy ale spíš šlo o možnosti výstavby okružní trasy s tunely ve více zastavěných částech. Práce započaly až v roce 1932 a první část, vybudovaná metodou výkopů hloubených z povrchu o délce 12 km byla slavnostně otevřena 15. 5. 1935.
Za 2. světové války sloužilo 25 km dokončených tratí jako protiletecké kryty, podobně jako tunely podzemní dráhy v Londýně. Výstavba pokračovala i za války a první hloubkový tunel byl otevřen v roce 1943. Další tratě byly raženy v hloubce 30 - 49 m, což je více než u nejhlubších londýnských tunelů.
Moskevské metro sice není největším metrem na světě co se týče celkové délky tratí, tím je metro v New Yorku, nejstarším metrem je zase metro londýnské, ale moskevské je ze všech nejvytíženější. Přepraví denně 8 - 9 miliónů cestujících, tj. ročně přibližně 3 miliardy (!!!).
Délka tratí je celkem 269 km, ovšem stále se staví další trasy. Má více než 160 stanic, z toho více než 50 je jich přestupních. Moskevské metro je také ze všech nejkrásnější. Proslulo výzdobou stanic a pocitem vzdušnosti, který navozují. Některé stanice krášlí mramorové obklady či bohaté štukování, lustry a nástěnné malby. Přepychové mramorové obložení je skutečně unikátní, píše quido.cz.
Související
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
před 1 hodinou
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
před 2 hodinami
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
před 3 hodinami
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
před 4 hodinami
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
před 5 hodinami
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
před 7 hodinami
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 8 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 13 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
Mluvčí Generálního štábu Hasičského záchranného sboru ČR Klára Ochmanová v rozhovoru pro EuroZprávy.cz promluvila o tom, na co by si lidé měli dávat pozor během období adventu a Vánoc. Upozornila na základní pravidla, jak požárům předcházet, jak se chovat v případě zahoření elektroniky a jakým způsobem správně hasit vzniklý oheň. „Nejdůležitější je nezpanikařit a zachovat klid. K tomu klidu přispěje i to, že jsme na možnost požáru připravení – víme například, kde máme hasicí přístroj a jak ho použít, abychom nemuseli studovat návod až ve chvíli, kdy hoří,“ říká.
Zdroj: Jakub Jurek