Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Nový Model 3+ bude mít podle dostupných informací vzadu umístěný elektromotor s označením 3D6, který nabídne výkon 225 kW (302 koní). Jde o stejnou pohonnou jednotku, jaká se nachází v modernizované základní verzi Modelu 3 s pohonem zadních kol. Tento motor získal v poslední době pozitivní hodnocení díky své efektivitě a kultivovanému chodu.
Designově zůstává nový vůz stejný jako stávající Model 3. Rozměry vozu se nemění – délka činí 4 720 mm, šířka 1 848 mm, výška 1 442 mm a rozvor náprav 2 875 mm. Pohotovostní hmotnost činí 1 760 kg a maximální rychlost je 200 km/h, což odpovídá ostatním modelům Tesla s pohonem zadní nápravy. Přesto lze očekávat, že díky vyššímu výkonu bude novinka svižnější než současný základní model s 194kW motorem.
Klíčovým prvkem, který novému Modelu 3+ umožňuje dosáhnout dojezdu až 800 km, je použití vysoce energetické baterie s články typu NMC (nikl-mangan-kobalt) od jihokorejské LG Energy Solution. Tyto články mají oproti běžně používaným LFP (lithium-železo-fosfát) vyšší energetickou hustotu a jsou běžně využívány u vozů s delším dojezdem.
Přesná kapacita baterie sice nebyla ve zveřejněné dokumentaci uvedena, ale odhady podle výkonu a efektivity vozu naznačují rozmezí mezi 78 až 82 kWh. I při přepočtu do reálnějších standardů WLTP nebo amerického EPA by tak Model 3+ mohl nabídnout dojezd přesahující 600 kilometrů.
Tesla dosud oficiálně nepojmenovala ani nespustila prodej tohoto nového modelu, ale informace pochází z čínské registrace ministerstva průmyslu a informačních technologií (MIIT), kde se každý nový model musí objevit před zahájením výroby a prodeje.
Přestože bude Model 3+ poháněn pouze jedním motorem, jeho výkonnostní parametry i dojezd jej řadí do výjimečné kategorie. Fanoušci elektromobilů si v této verzi mohou připomenout někdejší Model 3 Long Range RWD, který byl kvůli své efektivitě dlouho považován za vůbec nejúspornější variantu této řady.
Připravovaný Model 3+ je podle analytiků také reakcí Tesly na stále rostoucí tlak domácí konkurence v Číně. Místní značky jako BYD, NIO, XPeng nebo nově i Xiaomi uvádějí na trh vozy s mimořádně dlouhým dojezdem a vysokou technologickou úrovní, a Tesla tak musí inovovat, aby si udržela pozici.
Sázka na prodloužený dojezd a přitom zachování pouze jedné pohonné jednotky má oslovit zákazníky, kteří hledají dlouhý dojezd bez nutnosti investovat do nákladnějších modelů s dvojicí motorů. Tato varianta by se mohla stát ideálním kompromisem mezi cenou a výkonem.
Kromě výkonu a efektivity naznačuje nový model také další strategickou změnu – rozšíření dodavatelského řetězce. Spolupráce s LG Energy Solution umožňuje Tesle snížit závislost na jednom výrobci baterií, což může být klíčové pro zvládání nákladů i flexibilitu výroby.
Zatím není jasné, kdy přesně Tesla Model 3+ oficiálně představí ani kdy se dostane do prodeje. Vzhledem k pokročilé fázi registrace se ale očekává, že uvedení na čínský trh proběhne velmi brzy – a není vyloučeno, že se novinka časem dostane i do Evropy nebo Severní Ameriky.
Související
BYD v Evropě válcuje Teslu. Nabízí za kratší dobu nabíjení mnohem větší dojezd
Tesla může přijít o miliardy kvůli rozkolu mezi Muskem a Trumpem
Aktuálně se děje
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
včera
USA mají nový návrh týkající se Donbasu, oznámil Zelenskyj. Kyjev už jej nemusí předat Rusku
včera
Krajní pravice sílí po celé Evropě. Problémy má Starmer, Merz i Macron
včera
Británie čelí masivní vlně super chřipky. Nic horšího jsme od pandemie nezažili, tvrdí NHS
včera
Ukrajina oplácí agresorům stejnou mincí. Stupňuje útoky proti Rusku, míří na energetickou infrastrukturu
včera
Eurovizí zmítá největší skandál v historii. Vítěz loňského ročníku kvůli Izraeli vrací trofej
Vítěz loňského ročníku Eurovize, švýcarský zpěvák Nemo, oznámil, že vrací svou trofej. Tento krok podnikl na protest proti přetrvávající účasti Izraele v této mezinárodní hudební soutěži. Šestadvacetiletý umělec, který je nebinární osobou, uvedl, že vnímá jasný rozpor mezi izraelskou účastí a ideály "jednoty, inkluze a důstojnosti", které se soutěž snaží zastávat.
Zdroj: Libor Novák