Legendární Škoda 1000 MB slaví padesátiny

Mladá Boleslav - Moderní kompaktní následník modelu Škoda Octavia debutoval 21. března 1964. Jako první vůz značky Škoda s pohonem zadních kol, motorem vzadu a samonosnou karoserií je Škoda 1000 MB milníkem v téměř 119leté historii automobilky. Prostorný čtyřdveřový vůz byl ve své době na vrcholu v litrové třídě a určoval měřítka v oblasti komfortu, výkonu a techniky.

Zcela nový závod, radikálně nová koncepce vozu, k tomu ve své době nejmodernější motor ve své třídě – Škoda 1000 MB byla na jaře 1964 pro značku Škoda revolucí. „Škoda je v celosvětovém měřítku jednou z automobilek s nejdelší historií," říká předseda představenstva Škoda Auto Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Základem úspěchu společnosti jsou vynikající vozy. Škoda 1000 MB byla v šedesátých letech pro automobilku mezníkem a působivým dokladem vysokého inženýrského umění českého automobilového průmyslu," dodává Vahland.

Odvaha vydat se svého času neprošlapanými cestami se vyplatila: Škoda 1000 MB byla v tuzemsku i v zahraniční prodejním šlágrem, trvale posílila pozici značky Škoda v automobilovém světě a předznamenala modelovou strategii české automobilky až do konce osmdesátých let dvacátého století. Od dubna 1964 do srpna 1969 bylo vyrobeno celkem 443.000 vozů typu Škoda 1000 MB. Více než polovina z nich šla na export, vůz se prodával dokonce až na Novém Zélandu a v Austrálii.

Dnes patří Škoda 1000 MB k nejoblíbenějším veteránům české značky. Zkratka ‚MB' znamená Mladá Boleslav, sídlo automobilové značky Škoda, číslovka "1000' pak zdvihový objem litrového motoru. Model byl nabízen v několika variantách: vedle základní verze přišla v roce 1966 na trh také provedení se zvýšeným výkonem a elegantní dvoudveřová verze 1000 MBX, která je dnes mezi sběrateli obzvláště ceněná.

Pro výrobu nového modelu postavila automobilka Škoda Auto na počátku šedesátých let v Mladé Boleslavi zcela nový závod v bezprostředním sousedství původních továrních budov. Nový výrobní závod sestával z nejmodernějších výrobních zařízení ve více než 40 výrobních halách a dalších budovách. V osmdesátihektarovém areálu bylo vybudováno celkem 13 kilometrů nových silnic, bylo položeno také deset kilometrů železničních kolejí   a zřízeno nové seřazovací nádraží. Nový závod kromě toho disponoval vlastními hutními provozy.

Nová koncepce vozu, moderní motory

Škoda 1000 MB patřila k nejmodernějším vozům své doby. Při vývoji automobilu, označovaného jako NOV (Nový Osobní Vůz), se vývojáři společnosti Škoda Auto rozhodli pro tehdy zcela novou koncepci vozu s motorem vzadu, pohonem zadních kol, nezávislým zavěšením všech kol a samonosnou karoserií - a opustili tak dosavadní koncept rámové konstrukce vozidel.

Škoda 1000 MB zároveň stanovila nová měřítka v oblasti inovativních motorů a pohonů. Při vývoji motoru vsadila Škoda jako první evropská automobilka na výrobu bloku motoru procesem přesného tlakového odlévání hliníku. Také skříň čtyřstupňové převodovky byla vyráběna pomocí této moderní technologie. Škoda tak sáhla po postupu, který v roce 1922 vyvinul český inženýr Josef Polák. Hlavní výhodou bylo podstatné zkrácení doby výroby.

Kapalinou chlazený čtyřválcový motor s rozvodem OHV o výkonu 27 kW (37 k) byl uložen za zadní nápravou. Agregát měl zdvihový objem 988 ccm3. Moderní technické řešení motoru ve spojení s nízkou hmotností vozu – jen 755 kg – přineslo spotřebu pouhých 7 až 8 litrů benzínu na 100 km. Maximální rychlost činila 120 km/h. V roce 1968 byl výkon motoru zvýšen na 32 kW (43 k). Před zahájením sériové výbory prošla Škoda 1000 MB náročným testováním. Celkem padesát vozů ujelo v roce 1962 celkem 1,6 milionu kilometrů, mimo jiné i při extrémních mrazech v Rusku a na rozpálených prašných horských cestách na Kavkaze.

Elegantní, prostorný a komfortní sedan

Vedle moderní techniky představovala Škoda 1000 MB i velký pokrok v designu značky. Charakteristické pro šedesátá léta dvacátého století bylo klasické tříprostorové uspořádání vozu. K výrazným identifikačním znakům nového modelu značky Škoda patřily klenuté linie a jemné obliny, stejně jako kulaté světlomety elegantně zapuštěné do blatníků, originálně tvarované zadní svítilny, velké panoramatické zadní okno a

zakulacené otvory pro vstup vzduchu. V pravém předním blatníku se nacházelo hrdlo palivové nádrže, vtipně skryté za sklopným emblémem značky Škoda.

Při kompaktních rozměrech (délka 4,17 m, šířka 1,62 m a výška 1,39 m) nabízela Škoda 1000 MB dostatek místa a komfortu pro celou rodinu. Přesvědčivá byla i vysoká funkčnost, kdy již standardní verze nabízela lůžkovou úpravu sedadel. Zavazadlový prostor o objemu 220 litrů se nacházel pod přední kapotou. Náhradní kolo bylo uloženo   vpředu pod zavazadlovým prostorem za odklápěcí maskou. Výhoda: pro vyjmutí rezervy nebylo nutno otevírat zavazadelník.

Vozy řady Škoda 1000 MB ve Škoda Muzeu  Atraktivní exempláře modelu Škoda 1000 MB a dvoudveřové verze Škoda 1000 MBX lze dnes obdivovat ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, a to včetně výjimečného prototypu nerealizované verze kombi. Vozy se navíc pravidelně účastní i veteránských výstav a rally.

Produkce modelu Škoda 1000 MB

Verze - Počet vyrobených kusů - Rok výroby

1000 MB Standard - 350 174         1964 – 1969

1000 MB De Luxe - 52 606            1966 – 1969

1100 MB De Luxe - 22 490            1967 – 1969

1000 MBT Tourist - 13 091            1968 – 1969

1000 MBG De Luxe - 3278            1966 – 1968

1000 MBX De Luxe - 1403            1966 – 1968

1100 MBX De Luxe - 1114            1967 – 1969

Celkem:  443 156 kusů

Související

Škoda Superb 4 Prohlédněte si galerii

Škoda představila čtvrtou generaci vlajkové lodi Superb. Na jejím vývoji se podílela umělá inteligence

Automobilka Škoda dnes večer představila čtvrtou generaci své vlajkové lodi. Superb. Bude dostupná v šesti variantách motoru včetně mild-hybrid a plug-in hybrid. Nová generace bude mít také novější podvozek založený na technologii DCC+. Na vývoji nového vozu se podle informací představených na tiskové konferenci podílela i umělá inteligence.
Skici exteriéru čtvrté generace modelu Superb Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Nová Škoda Superb čtvrté generace. Jak se vám líbí?

Škoda Auto představila skici exteriéru svého nadcházejícího modelu Superb čtvrté generace, který se připravuje na svou světovou premiéru. Nový design nese prvky Modern Solid designového jazyka a zahrnuje zdokonalené Matrix-LED přední světlomety a zadní světla s krystalickými detaily. Globální představení vozu Superb proběhne živě 2. listopadu v 19:00 SEČ. Uvádí automobilka ve své tiskové zprávě, kterou má redakce EuroZprávy.cz k dispozici.

Více souvisejících

Škoda Škoda 1000 MB

Aktuálně se děje

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

Irácká věznice Abú Ghrajb

20 let od kauzy Abú Ghrajb. Mučení vězňů pomáhalo rekrutovat dobrovolníky do teroristických skupin, říká odborník

Reportáž americké televize CBS News zveřejněná 28. dubna 2004 upozornila na nehumánní zacházení s vězni zadržovanými americkými vojáky v irácké věznici Abú Ghrajb. Jak vyplývá z rozhovoru, který webu EuroZprávy.cz poskytl expert na Blízký východ Josef Kraus, pro další vývoj v okupovaném Iráku měla kauza nezanedbatelný význam. Nejenže byla v arabské společnosti interpretována jako ukázka západního pokrytectví a dvojího metru v otázce lidských práv, ale mobilizační potenciál záběrů ponižovaných muslimů následně dokázala využít militantní a teroristická uskupení v regionu, konstatuje politolog z Masarykovy univerzity v Brně. Dále vysvětlil například to, proč byl americký přístup ke kauze problematický a jakou roli obecně sehrály věznice a detenční zařízení v radikalizaci irácké společnosti po roce 2003. 

před 10 hodinami

před 11 hodinami

včera

Martin Chlumský

Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský

Martin Chlumský byl dnes zvolen do čela České obce sokolské (ČOS). Chlumský již od března dočasně řídil organizaci poté, co v souvislosti s podvodem rezignovala tehdejší starostka Hana Moučková.

včera

včera

včera

Vrtulník Kamov Ka-32 ve vzduchu.

VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě

Ukrajinská vojenská tajná služba HUR se pochlubila likvidací helikoptéry Kamov Ka-32, což mělo  proběhnout na moskevském letišti. Jejím agentům se údajně podařilo proniknout na letiště, kde provedli akci, která byla zachycena na videu. Následně helikoptéra skončila v plamenech.

včera

Náčelník generálního štábu Valerij Zalužnyj (vpravo) a generál Oleksandr Syrskyj (vlevo) během obrany Kyjeva v březnu 2022.

Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje

Velitel ukrajinské armády Oleksandr Syrskyj dnes na Telegramu informoval o zhoršující se situaci na operační i strategické úrovni ukrajinských vojsk na frontě. Tuto skutečnost sdělil také západním spojencům během virtuálního zasedání kontaktní skupiny pro Ukrajinu. Zároveň ruská armáda oznámila dobytí dvou vesnic v Doněcké oblasti a průlom v ukrajinské obraně.

včera

Ilustrační foto

Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR

Organizace spojených národů tento týden oznámila, že spouští nový fond, jehož cílem je posílit ochranu uprchlíků a vysídlených komunit ohrožených změnou klimatu. Podle zprávy agentury AFP Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR) uvedl, že cílem je do konce roku 2025 získat do nového fondu 100 milionů dolarů na podporu uprchlíků, jejich hostitelských komunit a zemí původu, které jsou klimatickými krizemi zasaženy nejvíce.

včera

Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov dnes uvedl, že v současné době nejsou žádné podmínky pro mírová jednání s Kyjevem. Podle něj Kyjev již před dvěma lety zakázal veškeré vyjednávání, dokud bude ruským prezidentem Vladimir Putin, pod jehož velením ruská vojska v únoru 2022 vstoupila na Ukrajinu. Tento zákaz Kyjev zdůvodnil odhalením válečných zločinů, které údajně spáchalo Rusko.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy