Vědci severoamerického vývojového institutu automobilky Toyota spolu s experty z University of Houston vyvinuli novou hořčíkovou baterii, která by se mohla stát bezpečnější a levnější alternativou současných lithium-iontových akumulátorů. Nová katoda a elektrolyt umožňují akumulátoru pracovat při pokojové teplotě a zajistit hustotu energie srovnatelnou s Li-Ion články.
Použití hořčíku místo lithia zaručuje snížení nákladů a zamezuje porušování vnitřní struktury akumulátorů a tvorbě dendritů, které mohou způsobit poruchy nebo i zkraty. V hořčíku se žádné podobné procesy nevyskytují. Nevýhodou dosud vyvinutých hořčíkových baterií byl nízký výkon a kapacita.
Podle profesora fakulty elektrotechniky a výpočetní techniky Houstonské Univerzity Yana Yao se průlomu podařilo dosáhnout díky spojení nové organické chinonové katody a elektrolytu, jehož základem jsou klastrové sloučeniny boru. Objev Toyoty může urychlit komerční nasazení hořčíkových baterií, nicméně vývoj stále pokračuje.
Hustší a stabilnější baterie
Nová baterie dosahuje téměř o dva řády vyšší hustoty než předchozí prototypy hořčíkových akumulátorů. Dokáže zvládnout více než 200 nabíjecích cyklů při zachování přibližně 82 procent kapacity, je tedy vysoce stabilní. Její stabilitu lze ještě zvýšit, mimo jiné úpravou vlastností membrány.
Práce na hořčíkových bateriích, kterými se výzkumné centrum Toyoty zabývá, představují jeden z mnoha výzkumných projektů Toyoty zaměřených na novou generaci akumulátorů.
V nejpokročilejší fázi je výzkumný a vývojový program týkající se lithium-iontových baterií s tuhým elektrolytem. Jejich hustota energie má být dvakrát větší než v případě současných Li-Ion akumulátorů s kapalným elektrolytem.
Toyota na jejich vývoji od roku 2019 spolupracuje s Panasonicem, s nímž založila společné výzkumné a vývojové centrum. Spolupráce s Panasonicem má přispět k dosažení cíle ročního prodeje elektrifikovaných automobilů značek Toyota a Lexus na úroveň 5,5 milionů do roku 2030. Z toho má být jeden milion vozů zcela bezemisních.
Související

Volkswagen je nejprodávanějším automobilem v EU, následují Toyota a Renault

V kolínské Toyotě začala odstávka výroby, linky se v noci zastavily
Aktuálně se děje
včera

Pardubice v druhém finále extraligy vybojovaly vítězství 2:1 a sérii tak srovnaly na 1:1
včera

Trump nevyloučil budoucí konec amerických snah o dosažení míru na Ukrajině
včera

Pellegrini dostal pokutu za loňskou předvolební kampaň
včera

Nečekané svědectví z dovolenkového ráje Čechů. Video ukazuje žraloka u pobřeží
včera

OBRAZEM: Jarní teplé počasí konečně přišlo. Lidé vyrazili do parků a na náplavky
včera

Unikl americký návrh příměří na Ukrajině. Rusové si mnou ruce
včera

Vance neztrácí víru. Naznačil, že jednání o míru na Ukrajině mají progres
včera

Svět si připomíná smrt Ježíše. Nebyl jediným ukřižovaným
včera

Ukrajina a USA udělaly další krok k podepsání nerostné dohody
včera

Trumpův boj s imigrací. Případy, které otřásají důvěrou v princip americké „svobody“
včera

ANO čeká výměna europoslance. Kovařík oznámil, že ve funkci skončí
včera

Baník Ostrava povede kouč Hapal po podepsání nové smlouvy minimálně další dva roky
včera

V Polsku si dejte pozor, radí ministerstvo. Platí nový zákaz, hrozí i zadržení
včera

Americké ultimátum. Do pár dní má být jasno, zda skončí válka na Ukrajině
včera

Z oblohy nepadá jen déšť. Meteorologové upozornili na zajímavý jev
včera

Česko se definitivně zbavilo závislosti na ruské ropě, oznámil Fiala
včera

Další americký útok v Jemenu. Místní úřady hlásí desítky obětí
včera

Víkendové počasí se v duchu léta ponese jen částečně
17. dubna 2025 21:53

Kalifornie se vzbouřila. Trumpa žene k soudu
17. dubna 2025 21:45
První finále extraligy vyhrála Kometa Brno 1:2. Zápas srovnala v závěru, prodloužení rozhodl obránce Holland
Hokejové finále extraligy začalo dramatem – Pardubice sahaly po vítězství, ale Kometa Brno v závěru srovnala a v prodloužení urvala výhru 2:1. Zápas rozhodl po více než dvaceti duelech bez gólu obránce Holland. Série pokračuje v pátek znovu v Pardubicích.
Zdroj: Adam Skála