Praha - K pořízení ojetého auto se lidé většinou uchýlí proto, aby ušetřili za nové. I ojetá auta však představují pro domácí rozpočet velkou finanční zátěž, je proto důležité si před koupí auta dát pozor na některé chyby, kvůli kterým by se nově pořízené auto mohlo výrazně prodražit. Zde je přehled některých z nich.
Díváte se jen na najeté kilometry
Nejdiskutovanějším tématem dneška jsou najeté kilometry, nicméně číslo na tachometru není jediným ukazatelem technického stavu auta. Nikdo vám nezaručí, že auto s najetými 100 000 km bude lepší než stejné auto s dvojnásobným počtem kilometrů. Záleží vždy na tom, jak se o vůz původní majitel staral, po jakých silnicích jezdilo nebo zda nesloužilo v autopůjčovně nebo taxikářské firmě. "Dívejte se především na celkový technický stav a nenechte se ovlivnit pouze ujetými kilometry. Přiveďte si svého automechanika, nebo dejte vůz prověřit do autorizovaného servisu," radí Tomáš Svoboda z Auto ESA.
Chcete jedině diesel
Nízká spotřeba paliva je mantrou velké části kupujících, ale složitý moderní turbodiesel už není tak jednoduchý a hlavně nezničitelný jako staré osvědčené motory. Choulostivá turbodmychadla, dvouhmotové setrvačníky, vstřikovače citlivé na kvalitu nafty a filtry pevných částic jsou nejproblematičtější součástky, které mohou provoz naftového auta zatraceně prodražit. Svoboda proto radí, abyste pečlivě zvážili, kolik najedete s vozem kilometrů. "Kupovat diesel pouze pro ranní cestu do práce a odpoledne z práce se vám rozhodně nevyplatí."
Myslíte, že na inzerát koupíte levněji
Vážně se domníváte, že od soukromého prodávajícího koupíte lépe? Velké autobazary mají pečlivou vstupní kontrolu vykupovaných aut, takže jejich sítem neprojdou vozy v nevyhovujícím technickém stavu, s nějakou právní vanou nebo se stočenými kilometry. Poskytují také kvalitní právní záruku, takže v případě reklamace se budete mít kam obrátit. "Snažte se vyvarovat nákupu vozu od neznámého člověka na inzerát. Je to pro vás největší riziko. Nákup v kvalitním autobazaru vám dává vysokou míru jistoty, že nekoupíte závadový vůz," říká Svoboda.
Nechcete nic jiného než Škodu
Domácí automobilka je pořád velmi oblíbená, což je logické vzhledem k rozsáhlé servisní síti, dostupnosti náhradních dílů a samozřejmě i díky kvalitám samotných produktů škodovky. Jenže ne vždy se jedná o nejvýhodnější koupi. Některé konkurenční modely poskytují například lepší dynamické parametry nebo třeba výhodnější výbavu. Svoboda doporučuje, abyste měli připravenou alternativu. "ŠKODA je tradiční a kvalitní značka, ale modely automobilek Volkswagen, Ford nebo třeba Opel, mohou posloužit úplně stejně, mnohdy i za výhodnější cenu."
Nezkontrolujete doklady
I když je nabídka na trhu ojetin veliká, spousta lidí pořád naletí a koupí třeba kradené auto. Přehlížejí nesrovnalosti v dokladech k vozidlu, neprověří si čísla VIN na karoserii a podobně. Velkým rizikem je také vozidlo v exekuci, které vám seberou a jen sotva se vymůžete svých peněz zpátky. "Nekupujte ojeté auto od neznámého člověka nebo autobazaru. Vždy vyžadujte detailní kontrolu nejen dokladů, ale i registrů odcizených vozidel a registrů dlužníků. Těch pár stovek navíc za to rozhodně stojí," vzkazuje na závěr Svoboda.
Související
Počet ojetých osobních aut nabízených na českém trhu se v říjnu zvýšil
Průměrná cena ojetých aut na českém trhu vzrostla v září o 15 procent
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
před 2 hodinami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 3 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 3 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 4 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 5 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 6 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 7 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 7 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 8 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 10 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 11 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 11 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 12 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 13 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 14 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 15 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák