Praha - Rozhodli jste se koupit ojeté auto přes soukromý inzerát? Dejte si velký pozor na časté vážné vady, které se vám nepoctivý prodávající může snažit podstrčit.
Koupě ojetého auta vyžaduje opatrnost a dodržování několika zásadních pouček. Jednou je ta, že kupující by měl při výběru vozu vždy vyhledat spolehlivého a prověřeného prodejce. A druhou je ta, že když zkouší štěstí na vlastní pěst mimo oficiální síť autobazarů a prodejců, musí počítat se vším, i s tím nejhorším.
Právě v soukromých inzerátech na ulici končí ta auta, které v žádném solidním autobazaru nechtějí pro jejich technické nebo i právní vady vykoupit. Neznamená to, že by taková byla všechna auta v soukromých inzerátech, ale riziko, že na takové narazíte, je poměrně velké. "Velkou část vozů odmítáme vykoupit kvůli zcela zjevným a vážným technickým vadám," říká například Pavel Foltýn z Auto ESA. Dodává, že právě taková auta pak končí v soukromých inzerátech.
Přinášíme přehled nejvážnějších vad ojetin, se kterými se můžete setkat, ale které se vám budou odhalovat velmi obtížně. Nakonec na ně můžete přijít až mnohem později a náhrady škody se pak domůžete velmi těžko, pokud vůbec.
Odstraněný filtr pevných částic
"Mezi aktuálně nové problémy se dá zařadit snaha prodat ojeté auta s naftovým motorem, kterému byl odstraněn filtr pevných částic," upozorňuje Foltýn. Filtry pevných částic se rozmohly s příchodem emisní normy Euro 5 a zatímco na našem trhu ho mají vozy prodávané od září 2010, dovezená auta z EU už měla filtr i před tímto datem.
Laik však sotva pozná, že byl z vozu filtr pevných částic odstraněn. Na dynamice nebo spotřebě vozu to znát nebude a rovněž elektronický systém vozu může být snadno upraven tak, aby závadu nebo problém s filtrem pevných částic nehlásil. Vy jako kupující tak na to z největší pravděpodobností přijdete až na STK nebo v autorizovaném servisu. Bez filtru pevných částic, pokud ho vaše auto musí mít, však už nyní přes STK pravděpodobně neprojdete. Jeho zpětná montáž ale může stát i více než 20 000 korun. Některé systémy DPF jsou ale ještě výrazně dražší.
Únik provozních kapalin
Další záležitostí, kterou kupující přehlížejí, je únik provozních kapalin z vozu. Ať už jde o únik oleje z motoru nebo převodovky, případně z diferenciálů, nebo o úniky chladící a brzdové kapaliny. Kupci se většinou nechtějí umazat a nepodívají se tedy pořádně pod auto.
Bouračka
Většina lidí se také neobtěžuje s kontrolou karoserie a tloušťky laku. Přitom tak lze snadno dovodit, zda byl vůz bouraný a znovu lakovaný. Potom je snadné v konkrétním místě zkontrolovat důležité díly, zda byla oprava provedena pořádně. "Rizikem špatně opravených bouraných aut je, že při případné nehodě již nebudou dobře chránit posádku," varuje Pavel Foltýn.
Kradené nebo v exekuci
Kupci se ovšem často nezabývají ani s obecnou kontrolou právního stavu automobilu. Často nechtějí využívat komplexních placených služeb, ale mnohdy se neobtěžují ani využít bezplatných alternativ, aby si prověřili základní věci, jako jestli není auto v exekuci, jestli není hlášené jako kradené, nebo jestli není vedeno u pojišťovny jako auto po totální bouračce. Přitom k takové rychlé kontrole dnes stačí i "chytrý" telefon s přístupem na internet.
Koupě vozu přes soukromý inzerát vyžaduje spoustu zkušeností, případně asistenci velmi schopného mechanika. Nicméně ani tak na ulici nemůžete spoustu věcí poznat. Pokud tedy nechcete riskovat, obraťte se při koupi ojetého vozu raději na zavedeného prodejce, který se vám auto s vážnými technickými nebo právními vadami nebude snažit podstrčit.
Související

Počet ojetých osobních aut nabízených na českém trhu se v říjnu zvýšil

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu vzrostla v září o 15 procent
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 1 hodinou

Objevil se bílý kouř. Novým papežem je Američan, jmenuje se Lev XIV.
před 1 hodinou

Obchody dnes podléhají zákonu. Zákaz bude platit i na podzim
před 2 hodinami

Rusové nedodržují Putinovo přehlídkové příměří, tvrdí Kyjev
před 3 hodinami

S Bartoškou odchází kus české kultury, říká prezident Pavel. Kondoloval i Fiala
před 4 hodinami

Počasí nepřeje vodáckým radovánkám. Víkendové srážky zřejmě nepomohou
před 4 hodinami

Rulík a spol. přivítají v národním týmu Nečase. Prošel prohlídkou a Colorado ho uvolnilo
před 5 hodinami

5 mýtů o online nebankovních půjčkách
před 5 hodinami

Policie řeší případy šikany na Znojemsku. Lidé brali spravedlnost do svých rukou
před 6 hodinami

Zemřel Jiří Bartoška
před 7 hodinami

80 let po konci války se hroutí představa trvalého míru. Opakujeme totiž chyby z minulosti
před 9 hodinami

Dějiny ukazují, že agresora nezastaví ústupky, řekl Fiala v den výročí konce války
před 9 hodinami

Začalo další příměří na Ukrajině. Rusové chtějí v klidu oslavit vítězství v druhé světové válce
před 10 hodinami

Masakry na konci války. Nacisté umučili a zavraždili stovky Čechů
před 11 hodinami

Česko podepíše dohodu o dostavbě Dukovan, jakmile to bude možné
před 12 hodinami

Chtějí zmařit moji návštěvu Moskvy, tvrdí Fico. Kritiku míří na pobaltské státy
před 13 hodinami

Už máte letní gumy? Pak vás předpověď počasí na příští týden příliš nepotěší
včera

Živě Černý dým nad Vatikánem. První den konkláve nového papeže nepřinesl
včera

Fico si stěžuje, že nestihne oslavy v Moskvě. Pobaltí mu zakázalo přelet do Ruska
včera

Jak zachránit počasí na Zemi? Po celém světě začaly zásadní experimenty
včera
Polsko se profiluje jako nová vojenská velmoc. Po Evropě chce zásadní změnu
Polsko se profiluje jako nový pilíř evropské obrany a po evropských spojencích požaduje, aby byli obranyschopní. V reakci na zhoršující se bezpečnostní prostředí masivně investuje do armády, navyšuje stavy profesionálních vojáků a udržuje robustní tankové vojsko. Díky těmto krokům se zařadilo mezi nejvýznamnější vojenské síly nejen v Evropě, ale i na globální scéně.
Zdroj: Jakub Jurek