Praha - Správná poloha za volantem může při nehodě zachránit život, proto je důležité udělat si v autě pohodlí, ale dodržovat některé základní bezpečnostní principy. Jak správně sedět, abyste neohrozili sebe ani ostatní spolucestující?
Všimli jste si, jak lidé za volantem leží nebo jak spolujezdci jezdí s nohama na přístrojové desce? Kdyby došlo k nehodě, mohou si tím způsobit vážná zranění.
Pro správné, pohodlné a hlavně bezpečné ovládání auta je velmi důležité, jak řidič za volantem sedí. Z hlediska bezpečnosti je to ale stejně důležité i pro spolujezdce a ostatní cestující ve voze.
Za naprosto samozřejmé dnes považujeme poutání dětí do bezpečnostních dětských sedaček, přitom mnoho dospělých zásady správného sezení v autě nedodržuje. Pokud však dojde k něhodě, způsobí si špatným sezením v autě zbytečná vážná zranění, která mohou končit i smrtí.
Ale jak vlastně v autě správně sedět? Záleží samozřejmě na tělesných dispozicích každého člověka. Někdo má delší nohy, někdo je mohutnější postavy, jiný je zas menší. Přesto většina moderních aut dnes nabízí široce nastavitelné sedačky i volant, takže ideální polohu v autě by si měl najít opravdu každý.
Jako řidič byste měli při hledání správné polohy za volantem postupovat následujícím způsobem: "Opěradlo nastavte do téměř svislé polohy. Podélně pak sedačku seřiďte tak, abyste při sešlápnutí pedálu spojky měli nohu stále mírně pokrčenou v koleni," radí Pavel Foltýn z Auto ESA. Podle něj se po pedálech nesmíte natahovat, zároveň byste ale neměli mít příliš pokrčené nohy.
Psali jsme: Porucha, krádež či autonehoda v zahraničí? Návod, jak situaci řešitŘidič a také spolujezdci by měli myslet na to, že správná funkce zádržných bezpečnostních systémů vozidla, jako jsou bezpečnostní pásy a airbagy, závisí prakticky pouze na tom, jak v autě sedí. Pokud má například řidič příliš položené opěradlo a sedí vykloněný doprostřed vozu s tím, že drží volant pouze nahoře jednou rukou, nemůže nejen bezpečně ovládat své auto, ale zároveň se nemůže spolehnout na správnou funkci pásů a airbagu.
"Vzdálenost hrudníku od volantu by měla být okolo 25 centimetrů, jen tak lze zajistit naprosto správnou funkci airbagu, který je dnes standardní výbavou vozů," připomíná Foltýn a doplňuje: "Ruce na volantu by neměly být natažené, ale mírně pokrčené." Dřívější doporučení, že se má sedět co nejdál od volantu, už u moderních vozů s airbagy rozhodně neplatí.
Cestující ve voze by si měli také správně nastavit výšku horního uchycení bezpečnostního pásu. Pás by měl volně přecházet přes rameno. Důležité je ale také správné nastavení opěrky hlavy. Ta je funguje především jako ochrana krční páteře při případném nárazu zezadu.
Spolujezdci se často dopouštějí té chyby, že si při delší cestě odkládají nohy na přístrojovou desku, případně je třeba vystrkují z okénka. "Pokud by při takové situaci došlo k nehodě, riskují cestující velice vážná poranění, případně i usmrcení," varuje Foltýn. "Při nehodě totiž airbag zasáhne nohy, které mohutnou silou vymrští proti tělu a hlavě dotyčné osoby. Taková zranění pak bývají devastující," dodává.
S bezpečností souvisí i správné držení volantu. Moderní volanty mají v poloze tzv. "tři čtvrtě na tři" ergonomické vybrání, kam právě patří vaše ruce. Je to nejen správná poloha pro bezpečné a přesné řízení auta, ale také tím zajístíte v případě nehody správnou funkci airbagu. Pokud byste měli například jednu ruku nahoře na věnci volantu, airbag by vám ji doslova přerazil.
Související

Útok, který otřásl Kanadou. Případ z Vancouveru ukázal, co představuje největší hrozbu

Proč vysoká cla zrovna na auta? Expertka prozradila, o má Trump za problém
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Izrael plánuje Pásmo Gazy vymazat z mapy. Civilisty chce vystěhovat za hranice
před 2 hodinami

Nejhlasitějším výkřikem je ticho. Děti v Pásmu Gazy ani nemají sílu plakat, hlady trpí i těhotné
před 3 hodinami

Přidejte se k USA, získáte skvělou zdravotní péči, řekl Trump Carneymu. Nejsme na prodej, opáčil kanadský premiér
před 4 hodinami

Dva Evropané i největší Putinův spojenec. Kdo pojede do Ruska na oslavy Dne vítězství?
před 5 hodinami

Postoj Evropy k Číně se mění. Snahy o zabránění ovládnutí technologických firem slábnou
Aktualizováno před 6 hodinami

Mimořádná zpráva Merz byl zvolen německým kancléřem
před 7 hodinami

Evropa hledá cestu ven z ruské energetické pasti. Má ale plán
před 8 hodinami

Kanadský premiér Mark Carney míří do Bílého domu. Na pozadí ochladlých vztahů se sejde s Trumpem
před 9 hodinami

Českou televizi dočasně povede Fila. Ředitelkou se chce stát Šmuclerová
před 9 hodinami

Mimořádná zpráva Souček končí v čele České televize, rada ho odvolala
před 9 hodinami

Dostavba Dukovan zastavena. Soud den před podpisem zastavil největší tendr v české historii
před 10 hodinami

Před šesti měsíci se jeho vláda zhroutila, po dnešku zůstává Scholz německým kancléřem
před 11 hodinami

Mimořádná zpráva Historický otřes v Německu: Merze nezvolili kancléřem. Krizová jednání odstartovala, AfD žádá nové volby
před 12 hodinami

Litva se chystá na válku s Ruskem. Zaminuje hranice, aby zpomalila invazi
před 13 hodinami

Dokáže se Evropa ubránit bez USA? Renomovaní experti sestavili plán, jak na to, politikům se líbit nebude
před 13 hodinami

Volba papeže je na spadnutí. Vatikán vypne veškerý mobilní signál
před 14 hodinami

Ukrajinské drony podruhé zaútočily na Moskvu, krátce před vojenskou přehlídkou
před 15 hodinami

Výhled počasí do konce května. Na předčasný start léta to nevypadá
včera

IKEM oznámil smutnou zprávu. Zemřel Jiří Čáp, stál u zásadních inovací v léčbě
včera
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
Česká televize se po zvýšení koncesionářských poplatků vrací s cyklem, jehož znaky jsou banální rýmovačky v názvech titulů a snaha o humor pramenící ze zdánlivě trpkých a nezáviděníhodných situací. Po čtveřici televizních filmů z roku 2022 teď vysílá další trojici. Opět jde o nijaký a zpátečnický zážitek.
Zdroj: Martin Pleštil