Praha - Moderní vozy mají v sobě instalováno mnohdy více výpočetní techniky, než středně velká kancelář. I proto se současný hacker může s odpovídající technikou na auto dálkově připojit, odemknout a také ho ovládat. Podobně jako počítač nebo infikovaný mobilní telefon. Nejlepší obranou je proto nenechávat mu záminku, aby se o to vůbec snažil.
V čem je ale vlastně problém? Bezpečností kód, který klíček, nebo přístupová karta vysílá, lze načíst pomocí přenosného zařízení. To zachytí signál a hacker pak může pomocí složitého systému dekódovat přístupovou sekvenci a odhalit kód nutný k otevření vozu. ten pak může vykrást, případně se pokusit s ním odjet, což je však další složitá operace navíc Je proti tomu ale vůbec nějaká obrana?
"Předně je důležité nenechávat nic viditelně v autě, což je vlastně základní poučka, pokud nechcete, aby vám někdo auto vykradl," připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA. Navigace na čelním skle působí jako magnet na zloděje, stejně tak batoh na zadním sedadle, případně kabelka odložená na sedadle spolujezdce. Bohužel se i u nás stále objevují případy, kdy někdo rozbije u auta okénko nebo vylomí zámek proto, aby sebral několik drobných z přihrádky u řadící páky.
Pokud v autě není žádné lákadlo, zloděj pak nemá moc velkou motivaci riskovat neoprávněné odemčení auta a přistižení při činu. To ale pořád neřeší problém, jak se bránit proti odhalení kódu vašeho klíčku.
Pokud se bojíte, že by se někdo pokoušel odhalit kód vašeho klíčku k dálkovému ovládání, existuje snad jen jediná ochrana - používat k zamčení auta klasický klíček bez použití dálkového ovládání. "Takový postup je ale značně nekomfortní," říká Pavel Foltýn a pokračuje: "Odhalit kód klíčku není zas tak jednoduché, jak by to mohlo vypadat. Je k tomu potřeba poměrně složité zařízení. Navíc, bez klasického klíčku s ovládáním imobilizéru s autem zloděj stejně neodjede, maximálně ho dokáže jen odemknout." Podle Foltýna tak rozhodně platí zásada nenechávat nic v autě. „Zloděj pak nemá důvod jej otevírat a vybere si jiný cíl," uzavírá Foltýn.
Podobné riziko lze ale spatřovat také v používání bezklíčového odemykání a startování. Klíček totiž vysílá svůj kód neustále a pro hackery není zas tak velký problém uživatele sledovat a kód načíst. Pak jim jen stačí na falešný klíč nahrát zachycený kód a auto si vlastně bude myslet, že jste se vrátili vy, takže auto odemkne.
Majitelé modernějších aut by si měli proto pohlídat, jestli má jejich auto nahraný nový software. Automobilky pravidelně vydávají aktualizace palubních systémů právě za účelem lepšího zabezpečení, ale většinou je potřeba kvůli jejich aktualizaci jet do servisu. Jen málo značek nabízí aktualizaci on-line.
Dálkově ovládané centrální zamykání, tím spíše moderní bezklíčový přístup a startování, tedy není moc účinná ochrana auta proti vykradení. I v takovém případě by měl majitel auta zvážit osvědčené metody zabezpeční auta, případně jejich kombinace. "Jako nejspolehlivější se stále ukazuje kvalitní zámek řadící páky, ideálně kombinovaný se satelitním vyhledáváním vozu," říká Pavel Foltýn. Především by ale nikdo neměl nechávat v autě viditelně nic cenného, ani oblečení nebo batoh.
Proti vykradení auta se dá jinak bojovat těžko, klasický alarm už dnes moc lidí nezajímá.. Maximálně zloděje, který se do auta vloupe násilnou cestou, odradí od další činnosti. Ale ani na to se nedá spoléhat. Majitel vozu by si měl zvážit, zda se mu investice do zabezpečení vyplatí, ale v případě koupě dražšího auta je zajisté rozumné svůj majetek nějakým způsobem chránit. Navíc investice do kvalitního zabezpečení se může vrátit na levnějším pojištění vozidla.
Související
Ministerstvo pracuje na další změně bodového systému pro řidiče
Tragédie v Číně. Muž v autě zabil desítky lidí, Si slibuje přísný trest
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Odpor Ukrajiny vůči Rusku oživuje dávno zapomenuté hodnoty. Odhaluje ale i slabost
před 1 hodinou
Kim Čong-Un přitvrdil. Oznámil novou strategii
před 3 hodinami
Kavelašvili je novým gruzínským prezidentem. Profesionální sportovec odmítá Západ a tíhne k Putinovi
před 4 hodinami
"Zastírají stopy absurdními teoriemi." Alijev obvinil Rusko ze sestřelení ázerbájdžánského letadla
Aktualizováno před 5 hodinami
Mimořádná zpráva V Jižní Koreji havarovalo při přistání dopravní letadlo. 179 lidí je po smrti
před 5 hodinami
Nejmladší oběti katastrofy v Jižní Koreji byly tři roky. Poslední slova pasažérů
před 7 hodinami
Rok jazykových modelů končí. Ten příští bude ve znamení umělé inteligence
před 8 hodinami
Putin vládne Rusku čtvrt století. Poslední slova Jelcina jsem vyplnil, tvrdí. Experti si ale myslí opak
před 9 hodinami
Alkohol na Silvestra poteče proudem. Lékařka radí, kolik je toho bezpečné vypít
před 10 hodinami
Letadlu při přistání zřejmě selhal podvozek. Katastrofu zachytily kamery
před 11 hodinami
Zdravotní péče je v Pásmu Gazy minulostí. Izrael po brutální evakuaci zavřel jednu z posledních nemocnic
před 14 hodinami
Předpověď počasí na příští týden: Dorazí mrazy i citelné oteplení, sníh, déšť i vítr
včera
Rusko na NATO zaútočí přes Pobaltí a Arktidu, tvrdí Anonymous. Finsko už náporu čelí
včera
Netanjahu jde na operaci. Lékaři mu seberou prostatu
včera
Počasí: Nadcházející noci budou pořádně mrazivé
včera
Výměna zajatců s Ukrajinou se komplikuje. Rusku se do ní z jistého důvodu už příliš nechce
včera
Tajná továrna, sestřelování ze střech. Jak probíhá dronová válka na Ukrajině?
včera
Dozorci v nápravném zařízení v New Yorku utýrali vězně k smrti
včera
Zelenskyj: Severokorejské vojáky na frontě zajímáme, ale umírají
včera
Putin se omluvil kvůli pádu letadla společnosti Azerbaijan Airlines
Prezidenti Ruska a Ázerbájdžánu, Vladimir Putin a Ilham Alijev, telefonicky diskutovali o tragické havárii osobního letadla společnosti AZAL, k níž došlo 25. prosince poblíž Aktau v Kazachstánu. Informovala o tom tisková služba Kremlu.
Zdroj: Libor Novák