Praha - Moderní vozy mají v sobě instalováno mnohdy více výpočetní techniky, než středně velká kancelář. I proto se současný hacker může s odpovídající technikou na auto dálkově připojit, odemknout a také ho ovládat. Podobně jako počítač nebo infikovaný mobilní telefon. Nejlepší obranou je proto nenechávat mu záminku, aby se o to vůbec snažil.
V čem je ale vlastně problém? Bezpečností kód, který klíček, nebo přístupová karta vysílá, lze načíst pomocí přenosného zařízení. To zachytí signál a hacker pak může pomocí složitého systému dekódovat přístupovou sekvenci a odhalit kód nutný k otevření vozu. ten pak může vykrást, případně se pokusit s ním odjet, což je však další složitá operace navíc Je proti tomu ale vůbec nějaká obrana?
"Předně je důležité nenechávat nic viditelně v autě, což je vlastně základní poučka, pokud nechcete, aby vám někdo auto vykradl," připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA. Navigace na čelním skle působí jako magnet na zloděje, stejně tak batoh na zadním sedadle, případně kabelka odložená na sedadle spolujezdce. Bohužel se i u nás stále objevují případy, kdy někdo rozbije u auta okénko nebo vylomí zámek proto, aby sebral několik drobných z přihrádky u řadící páky.
Pokud v autě není žádné lákadlo, zloděj pak nemá moc velkou motivaci riskovat neoprávněné odemčení auta a přistižení při činu. To ale pořád neřeší problém, jak se bránit proti odhalení kódu vašeho klíčku.
Pokud se bojíte, že by se někdo pokoušel odhalit kód vašeho klíčku k dálkovému ovládání, existuje snad jen jediná ochrana - používat k zamčení auta klasický klíček bez použití dálkového ovládání. "Takový postup je ale značně nekomfortní," říká Pavel Foltýn a pokračuje: "Odhalit kód klíčku není zas tak jednoduché, jak by to mohlo vypadat. Je k tomu potřeba poměrně složité zařízení. Navíc, bez klasického klíčku s ovládáním imobilizéru s autem zloděj stejně neodjede, maximálně ho dokáže jen odemknout." Podle Foltýna tak rozhodně platí zásada nenechávat nic v autě. „Zloděj pak nemá důvod jej otevírat a vybere si jiný cíl," uzavírá Foltýn.
Psali jsme: Držení volantu jednou rukou vás může stát život. Jak správně sedětPodobné riziko lze ale spatřovat také v používání bezklíčového odemykání a startování. Klíček totiž vysílá svůj kód neustále a pro hackery není zas tak velký problém uživatele sledovat a kód načíst. Pak jim jen stačí na falešný klíč nahrát zachycený kód a auto si vlastně bude myslet, že jste se vrátili vy, takže auto odemkne.
Majitelé modernějších aut by si měli proto pohlídat, jestli má jejich auto nahraný nový software. Automobilky pravidelně vydávají aktualizace palubních systémů právě za účelem lepšího zabezpečení, ale většinou je potřeba kvůli jejich aktualizaci jet do servisu. Jen málo značek nabízí aktualizaci on-line.
Dálkově ovládané centrální zamykání, tím spíše moderní bezklíčový přístup a startování, tedy není moc účinná ochrana auta proti vykradení. I v takovém případě by měl majitel auta zvážit osvědčené metody zabezpeční auta, případně jejich kombinace. "Jako nejspolehlivější se stále ukazuje kvalitní zámek řadící páky, ideálně kombinovaný se satelitním vyhledáváním vozu," říká Pavel Foltýn. Především by ale nikdo neměl nechávat v autě viditelně nic cenného, ani oblečení nebo batoh.
Proti vykradení auta se dá jinak bojovat těžko, klasický alarm už dnes moc lidí nezajímá.. Maximálně zloděje, který se do auta vloupe násilnou cestou, odradí od další činnosti. Ale ani na to se nedá spoléhat. Majitel vozu by si měl zvážit, zda se mu investice do zabezpečení vyplatí, ale v případě koupě dražšího auta je zajisté rozumné svůj majetek nějakým způsobem chránit. Navíc investice do kvalitního zabezpečení se může vrátit na levnějším pojištění vozidla.
Související

Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah

Útok, který otřásl Kanadou. Případ z Vancouveru ukázal, co představuje největší hrozbu
Aktuálně se děje
včera

Ve Francii se hroutí Bayrouova vláda
včera

Konec celosvětového nedostatku orgánů je na dosah ruky? Vědci hlásí výrazný pokrok v xenotransplantaci
včera

Netanjahu mění strategii. I přesto, že Hamás schválil příměří
včera

Nezlomný Charkov: Město, kde noční život bují navzdory ruským útokům
včera

Gaza je v troskách. Život ve starobylém městě se naprosto zhroutil
včera

Izraelský nálet zabil v Gaze novináře z Reuters, AP a NBC
včera

Trumpův boj proti drogám: U pobřeží Venezuely zasahují americké torpédoborce
včera

Garance Ukrajině podobné jako článku 5: Jak by mohly vypadat v praxi?
včera

"A co Čína a EU?" Indie se ruské ropy nevzdá, prstem ukazuje na jiné
včera

Dny bez proudu, nedostatek vody, ulice plné odpadků. Kuba se zmítá v ekonomickém kolapsu
včera

Wagnerovci v Africe končí. Rusko nahrazuje žoldnéře za Afrika Corps, může je lépe kontrolovat
včera

EU by měla být imigrantům vděčná. Díky nim se vypořádala s nedostatkem pracovních sil
včera

Život na frontě v Doněcké oblasti: Krvácející Ukrajina hodlá bojovat o každý centimetr země
včera

Bezpečno už není nikde. V Pásmu Gazy už se střílí i lidé, kteří si jdou pro jídlo
včera

Předpověď počasí na závěrečný týden srpna. Trend se před víkendem otočí
24. srpna 2025 21:55

Sparta z českých zástupců jako jediná úvodní duel vyhrála. Olomouc a Ostrava budou doma dotahovat
Aktualizováno 24. srpna 2025 21:07

Rozhodně jsme neprohráli, řekl Zelenskyj krajanům na Den nezávislosti
24. srpna 2025 20:11

Woody Allen přijal pozvání na filmový festival v Moskvě
24. srpna 2025 18:58

Slovensko se také ozvalo. Ukrajinské útoky na Družbu řeší i s EU
24. srpna 2025 18:02
Německý boj s migrací. Ministerstvo vyčíslilo, kolik stojí hraniční kontroly
Hraniční kontroly kvůli omezení nelegální migrace již stály Německo přes 80 milionů eur. Informovala o tom německá mediální skupina Funke na základě údajů německého ministerstva vnitra.
Zdroj: Tereza Marešová