Škola smyku: Poradíme, jak jízdu v zimě zvládnout

Praha - Sníh, led i mokro, s tím vším se teď v zimním období potýkají řidiči na silnicích. Málokterý z nich ale ve skutečnosti ví, jak správně takovou jízdu zvládnout a jak se dostat z problému, kterým je třeba smyk.

Školou smyku se obvykle nazývají kurzy pro řidiče, které vyučují umění zvládnout s autem smyk. Jiří Patera je jednatelem společnosti HCT, která tyto kurzy pořádá už přes dvacet let. Jen se ve skutečnosti jmenují "kurzy bezpečné jízdy" a obsahují toho více než jen to, jak si poradit se smykem. Co Jiří Patera doporučuje řidičům v tomto chladném zimním období? Ta nejdůležitější rada je podle něj jediná: Zpomal!

Pro koho se hodí škola smyku?

Naprosto jednoduše – pro každého. Já ctím Rakousko. Tam jsem v roce 1990 s kurzy začal, tam jsem se tu metodiku naučil. Předtím jsem dvacet let závodil, ale teprve tam mi to otevřelo oči. Ctím to, že každý, kdo si v Rakousku udělá řidičský průkaz, musí znovu do dvou let do kurzu bezpečné jízdy pro řidiče, aby dostal plnohodnotný řidičák. A já sám vidím na našich klientech, že škola smyku je naprosto pro každého.

Naši profesionálové, myslím tím třeba řidiče kamionů nebo autobusů, jsou dobří řidiči. Ovšem jako účastníci silničního provozu už pokulhávají. Je v nich pořád to, co v ostatních a zejména v mužích: agresivita a bezohlednost. A mnohdy ještě únava. Z téhle kombinace potom vznikají ty obrovské chyby.

Co v tom vašem kurzu řidiče naučíte?

Ve většině případů ti řidiči jezdí vlastním autem, takže ho při kurzu zároveň poznávají. Řidiče v kurzu čekají dvě hodiny teorie v učebně a na počítači. Tam řešíme také ty základy: sezení, ruce, nohy, dívání se kolem a správné brzdění.

Jaké je správné brzdění?

Základem je sezení. Abych mohl správně brzdit, musím správně sedět, abych měl nohu jako páku a mohl vyvinout plný brzdný tlak. Většina klientů brzdí málo, i když říkají, že brzdí naplno. My to ale poznáme a víme, že to tak není.

Co se tedy učí v kurzu dál?

Ještě zvládnutí smyku, ale to už je docela složité. Všechno, co jsem říkal, tedy ten posez, správné brzdění, rozhlížení se a smyk, to všechno se pak čtyři hodiny trénuje na těch speciálních plochách. Ty jsou natřené tmelem a stříká se na ně voda. Tak se dá učit jízda po sněhu a ledu i v létě.

Kolik takový kurz stojí?

U nás ve Vysokém Mýtě, kde fungujeme už dvanáct let, to stojí 3200 korun plus DPH. V Mostě, na tom nejlepším polygonu ve střední Evropě, kde vyučujeme osm let, to stojí 4200 korun plus DPH.

Je opravdu možné si z jedné lekce něco odnést nebo je třeba trénovat třeba každý rok aspoň jednou?

Já to řeknu trochu jinak. Po každém kurzu si ti lidé uvědomí, že toho neumějí tolik, co si mysleli. Zvlášť u brzdění nebo vyhýbání. Já jsem úplně spokojený, když jedou domů a řeknou mi: ´Pojedu pomalu, moc toho neumím.´ To je základ.

Pokud si lidé z kurzu zapamatují alespoň to brzdění auta, je to fajn. To se totiž mimochodem v autoškole vůbec neučí. Brzdit na suchu, na mokru, na sněhu, to vám tam nevysvětlí. Pokud je člověk v kurzu pilný, poslouchá a chce se něco naučit, tak si něco odnese. A už jen to, že po kurzu umí lépe brzdit a na silnici zpomalí, je poklad.

Máte nějaké shrnující univerzální doporučení, jak jezdit na sněhu a namrzlých silnicích?

Na namrzlých silnicích nejezdit. To je jediné doporučení. Nemůžu unést, když slyším, že někdo jel na ledu šedesátkou sedmdesátkou. Na ledu můžu jet rycholostí deset dvanáct kilometrů v hodině. Při vyšších rychlostech nezatočíte, nezabrzdíte. To na ledu prostě nejde. Pokud jsou tedy namrzlé silnice, říkám – zůstaňte doma, nikam nejezděte. Anebo úplně krokem.

Na vozovkách studených a zasněžených už se jezdit dá, protože adheze pneumatiky už tam je. Základním pravidlem je ale kvalitní zimní obutí. Doporučuju také zpomalit, zvětšit rozestupy a hodně se dívat kolem sebe, abych si kolem sebe připravil bezpečný prostor. My děláme kromě školy smyku, což je správněji řečeno kurz bezpečné jízdy, i kurzy defenzivní jízdy. Tam se nejprve tři hodiny diskutuje, kam mají řidiči jet, co v které situaci dělat, jak přijíždět ke křižovatce a kam všude se dívat. To pomáhá vytvořit takovou bezpečnou bublinu, do které jiná auta nepustím.

Jinými slovy, škola bezpečné jízdy pomáhá zvládnout krizovou situaci, do které se dostanu. Kurzy defenzivní jízdy řidičům radí, jak se do krizové situace vůbec nedostat, jak tomu předcházet. To je důležitější.

Fungoval by ten kurz defenzivní jízdy i proti pirátům Lacinovi nebo Trpišovskému?

Vždycky je to o hlavě toho člověka. Na takové lidi platí jediná věc – jednoznačné odebírání řidičských průkazů.

Co se tedy v tom defenzivním kurzu naučím?

To slovo defenzivní neznamená bázlivý nebo přikrčený. Naopak. Naučíte se přemýšlet o prostoru, do kterého jedete a všechno si připravovat včas. To je defenzivní myšlení. Tři hodiny je teorie a pak se ty poznatky ověřují v praxi. Podle německého autoklubu ADAC poznatky z těch defenzivních kurzů zůstávají v každém účastníkovi až šest nebo sedm měsíců. Kurzy bezpečné jízdy by se podle mě měly opakovat každý půlrok nebo rok. Teď těmi kurzy například budou povinně procházet všichni jezdci rallye.

Jak rychle se má jezdit teď v zimě?

Na to není jednoznačná odpověď. Záleží na tom, jakým jedete autem, jaké jste si zvolil pneumatiky, jaký jste řidič nebo jaké je počasí. Začnu třeba u těch pneumatik. Když postavíte auto na zem, silnice se každá z pneumatik dotýká plochou zhruba o velikosti dlaně. Tyhle čtyři plošky rozhodují o tom, jak se bude chovat vaše auto.

Když pneumatiky nakupujete, jsou na nich velké štítky, kde je brzdná dráha na mokru vyznačená písmeny A až G. A teď pozor. Pokud máte třeba audi a přikoupíte k tomu pneumatiky A, máte to nejlepší, co můžete mít. Ale když tam dáte pneumatiky B, můžete mít na stejném autě brzdnou dráhu delší o 3 až 6 metrů. A když budete chtít šetřit a vezmete si pneumatiky se štítkem E, zastavíte třeba o patnáct metrů dál. Jak vidíte, nelze tedy říct, jak rychle se má jezdit, protože bezpečně neznáte ani svoji brzdnou dráhu. A rozhodně ji neznáte u auta, co jede před vámi.

V tomto období doporučuju vyjet si z parkoviště nebo před dům, rozjet se, přidat plyn a zkusit povrch. Když to podhrábne a rozsvítí se kontrolky ESP nebo ASR, doporučuju zavolat do práce, že přijedu později, protože pojedu tramvají. V horším případě to člověka aspoň upozorní, že by měl jet opravdu pomalu. Řidič by si taky měl uvědomit, že jinak vypadá povrch silnice před křižovatkou nebo přechodem pro chodce, kde bývá sníh a led poměrně uklouzaný. I třeba nájezd nebo sjezd z dálnice má v tomhle počasí úplně jiný povrch než je o metr vedle. To všechno musí řidič vědět, zažít a vyzkoušet, aby mohl být dobrým řidičem. Obecné doporučení v tomto zimním období je jednoduché – zpomal!

Co je častější a horší – smyk přední nebo zadní nápravy?

Smyk se skoro vždycky týká přední nápravy. I BMW, porsche nebo mercedes, které mají náhon zadní nápravy, jsou dnes stavěné tak, že jim klouže přední náprava. Je to z toho důvodu, aby ta auta bourala předkem a nikoli bokem. Zepředu jste totiž výborně chráněný – máte zvedací kapoty, sklápěcí pedály a volanty, airbagy. Motor se vám při nárazu buď zvedá nebo zajíždí pod auto. Máte tam metr a půl dlouhou deformační zónu. A co máte z boku? Jenom tenké dveře.

Když tedy pojedu do zatáčky rychleji než snese auto a vozovka, tak to auto bude předkem směřovat po tečně ven. To vychýlení může nastat ve vyjetých kolejích, při zatáčení nebo brzdění.

Co je tedy horší, dostat smyk na předních kolech nebo na zadních?

Přední smyk je horší, protože se řidiči signalizuje méně a jeho zvládnutí je těžší. Zadním smykem jezdí závodníci. A úmyslně. Stačí točit volantem a lehce přidat. Tím zatlačí nápravu více do silnice a zastaví smyk. Amatér musí u zadního smyku sešlápnout spojku, protože musí rozpojit motor a kola.

Jak tedy vyrovnat přední smyk?

Typická situace – jedete do zatáčky a auto vám jede rovně. V tu chvíli musím okamžitě ubrat plyn. Tím zpomalím, změní se těžiště a auto se přitlačí více na předek. Přední kola lépe přilnou k vozovce a chtějí pak jet směrem, kterým mám volant. Dobrý řidič, řekněme mazák, kola dokáže na chvilku ještě srovnat do roviny a ona se pak lépe chytí. Pak teprve zatáčí. Důležité je, že řidič se po celou dobu musí dívat tam, kam hodlá jet, ne kam ho smyk táhne. To je to největší umění a platí to oba dva druhy smyků. Nedívat se, kam se řítím, ale kam se chci vyhýbat.

Související

Více souvisejících

auto Zima řidiči

Aktuálně se děje

včera

Ilustrační foto

Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?

Od 1. ledna 2026 vstupuje v účinnost zásadní novela občanského zákoníku a souvisejících předpisů, která výrazně mění pravidla pro rozvody a péči o děti. Ministerstvo spravedlnosti si od těchto změn slibuje především zmírnění napětí mezi rodiči, ochranu dětí před zdlouhavými soudními spory a zjednodušení celého procesu pro ty, kteří jsou schopni se na budoucím uspořádání domluvit.

včera

Andrej Babiš

Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil

Jak dnes server EuroZprávy.cz upozornil, premiér Andrej Babiš čelí kritice kvůli způsobu, jakým se rozhodl vyřešit svůj letitý střet zájmů. Nově vzniklý svěřenský fond s názvem RSVP Trust, do kterého má Babiš své vložit holding Agrofert, jej má spravovat po dobu, kdy bude šéf hnutí ANO vykonávat funkci člena české vlády. Babiš v reakci na tyto informace uvedl, že fond je neodvolatelný.

včera

I. světová válka

Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo

Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.

včera

Ilustrační foto

Top 5 jídel na silvestrovskou party: rychle a chutně

Silvestr má svoje tempo. Všichni se scházejí, povídají si, smějí se a nikdo nechce stát v kuchyni déle, než je nezbytné. Přitom ale potřebujete jídla, která chutnají, rychle mizí ze stolu a zvládne je připravit i člověk, který už myslí spíš na půlnoční přípitek než na vaření. Ideální jsou jednoduché recepty, které vypadají atraktivně, nezaberou mnoho času a zasytí celou partu.

včera

Prezident Trump

Trump jmenoval nového vyslance pro Grónsko. Má obyvatele přesvědčit, aby se připojili k USA

Evropští lídři se v úterý důrazně postavili na stranu Grónska a Dánska poté, co americký prezident Donald Trump jmenoval zvláštního vyslance pro tento arktický ostrov. Tímto krokem, který Washington odůvodňuje národní bezpečností, Trump znovu otevřel diplomatický spor o anexi autonomního dánského území. Do funkce vyslance byl jmenován guvernér Louisiany Jeff Landry, který prohlásil, že se chystá místní obyvatele přesvědčit o výhodách života pod americkou vlajkou.

včera

Jeffrey Epstein

Trump také sdílí naši lásku k mladým dívkám, píše se v dopise, který zřejmě poslal Epstein

V nejnovější vlně dokumentů, které ministerstvo spravedlnosti USA zveřejnilo v úterý, se objevil dopis, jehož autorem je pravděpodobně sám Jeffrey Epstein. List je adresován Larrymu Nassarovi, bývalému lékaři amerického gymnastického týmu, který si odpykává doživotní trest za zneužívání stovek mladých atletek. Dopis byl odeslán z vězení a nese poštovní razítko z 13. srpna 2019, tedy tři dny poté, co byl Epstein nalezen mrtvý ve své cele.

včera

Hory na Ukrajině

Ukrajinští muži riskují smrt v horách, aby se vyhnuli frontové linii. Nikdo podle nich už nechce mír

Uprostřed mrazivého prosince čelí Ukrajina kromě ruských raketových útoků také prohlubující se krizi lidských zdrojů. Zatímco se světoví lídři v čele s Donaldem Trumpem pokoušejí vyjednat konec války, tisíce ukrajinských mužů nadále volí riskantní cestu do ilegality, aby se vyhnuli odvodu na frontu. Reportéři CNN v rumunské pohraniční oblasti Maramureš mluvili s těmi, kteří raději riskovali smrt v zasněžených Karpatech, než aby padli v nekonečném konfliktu.

včera

Prezident Trump

USA zveřejnily nové dokumenty z vyšetřování Epsteina. O Trumpovi se v nich píše víc než dřív

Americké ministerstvo spravedlnosti zveřejnilo přes noc další rozsáhlou sadu dokumentů souvisejících s vyšetřováním zesnulého sexuálního delikventa Jeffreyho Epsteina. Tato nová vlna spisů navazuje na páteční uvolnění silně začerněných složek a přináší detailnější vhled do kontaktů, které tento miliardář udržoval s vysoce postavenými osobnostmi. Vyšetřovatelé momentálně procházejí stovky stran materiálů, které byly zveřejněny na základě zákona schváleného Kongresem.

včera

včera

Sněhová kalamita

Počasí na Vánoce bude mrazivé, místy napadne 20 cm sněhu. Meteorologové vydali výstrahu

Letošní Vánoce přinesou do Česka po dlouhé době skutečně zimní atmosféru, doprovázenou však nepříznivými povětrnostními podmínkami. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) vydal na Štědrý den výstrahy, které varují před přívaly nového sněhu, silným nárazovým větrem a tvorbou sněhových jazyků. Meteorologové upozorňují, že situace může zejména v horských oblastech a na východě země komplikovat dopravu i sváteční přípravy.

včera

Agrofert

Vzdám se Agrofertu navždy, tvrdil Babiš. Ukázalo se, že to není pravda

Andrej Babiš, který se po vítězných volbách opět ujal úřadu premiéra, čelí kritice kvůli způsobu, jakým se rozhodl vyřešit svůj letitý střet zájmů. Přestože na začátku měsíce emotivně prohlašoval, že se holdingu Agrofert vzdává „navždy a nevratně“ a že s firmou už nikdy nebude mít nic společného, čerstvý zápis v soudní evidenci vypovídá o něčem jiném.

včera

Sergej Rjabkov

Jsme ochotni právně zakotvit, že nezaútočíme na EU a NATO, tvrdí Rusko. Pak si ale nadiktovalo podmínky

Náměstek ruského ministra zahraničí Sergej Rjabkov během debaty v mezinárodním diskusním klubu Valdaj prohlásil, že Moskva nemá v úmyslu zaútočit na členské státy Evropské unie ani NATO. Podle jeho slov Rusko nesleduje žádné agresivní cíle, které mu jsou některými západními představiteli připisovány. Rjabkov zdůraznil, že tyto obavy jsou neopodstatněné a neodpovídají skutečným záměrům ruského vedení v oblasti mezinárodní bezpečnosti.

včera

Prezident Trump

Trumpův účet, Trumpův institut, teď třída Trump. Prezident USA po sobě nechal pojmenovat i Kennedyho centrum

Americký prezident Donald Trump v pondělí na svém floridském sídle Mar-a-Lago představil ambiciózní plán na výstavbu nové generace plavidel nazvané „třída Trump“. Tato „zlatá flota“, jak ji prezident označil, má nahradit současné lodě, které považuje za zastaralé a esteticky nevyhovující. Stephen Collinson ve své analýze pro CNN upozorňuje, že tento krok zapadá do širšího trendu, kdy prezident dává své jméno řadě nových institucí a projektů, od John F. Kennedy Center po budoucí farmaceutickou značku TrumpRx.

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

Trump oznámil plány na vybudování "zlaté flotily". Třída Trump mají být největší lodě na světě

Americký prezident Donald Trump v pondělí na svém sídle v Mar-a-Lago představil ambiciózní plán na výstavbu nové generace plavidel nazvané „třída Trump“. Tato „zlatá flota“, jak ji prezident označil, má nahradit současné lodě, které považuje za zastaralé a esteticky nevyhovující. Podle Trumpových slov budou nová plavidla největšími a nejvýkonnějšími bitevními loděmi, jaké kdy byly postaveny.

včera

22. prosince 2025 21:58

22. prosince 2025 21:04

Fotbal, ilustrační fotografie.

Novým trenérem české fotbalové reprezentace je velezkušený Miroslav Koubek

Nejsledovanější český sportovní příběh letošního podzimu je u konce. Více než dvouměsíční hledání trenéra české fotbalové reprezentace skončilo krátce před začátkem astronomické zimy, konkrétně v pátek 19. prosince. Právě tehdy byl Fotbalovou asociací ČR (FAČR) oznámen a uveden tak do funkce hlavního trenéra národního A-týmu jeden z nejzkušenějších tuzemských fotbalových trenérů Miroslav Koubek. Svaz se s ním dohodl na dvou a půlleté spolupráci s tím, že jeho nejbližším úkolem je nyní zvládnout březnovou baráž o mistrovství světa, v jejíž úvodu se doma Češi utkají s Irskem.

22. prosince 2025 19:57

Andrej Babiš přichází na zasedání nové vlády

Bude se propouštět, rozhodla vláda. Babiš ale odmítá, že jde o čistky

Úřad vlády a ministerstva od ledna zeštíhlí v součtu o 322 úřednických míst. Počítá s tím nová systemizace služebních a pracovních míst, kterou schválila vláda Andreje Babiše na pondělním zasedání. Kabinet mimo jiné podpořil senátní návrh na posílení kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu o možnost kontrolovat i veřejnoprávní média a poslanecký návrh na změnu jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Vláda se zabývala i výdaji na obranu a zrušila a znovu vypsala výběrové řízení na předsedu či předsedkyni Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.

Aktualizováno 22. prosince 2025 19:10

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025) Prohlédněte si galerii

Turek u Pavla nepochodil. Prezident je připraven ho nejmenovat

Výhrady prezidenta Petra Pavla k vládnímu angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé) trvají. Uvedl to Pražský hrad po pondělním jednání obou politiků. Prezident doporučil premiérovi Andreji Babišovi (ANO), aby Turka na ministra nenavrhoval. Pavel dal najevo, že je jinak připraven poslance nejmenovat členem vlády. 

22. prosince 2025 17:56

Zemřel hitmaker Chris Rea, podlehl krátké nemoci

Světovou hudební scénou otřásla smutná zpráva. Ve věku 74 let zemřel britský hitmaker Chris Rea, který opakovaně zavítal i do České republiky. Hudebník podle rodiny podlehl krátkému onemocnění. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy