Praha - Čeští motoristé si od příštího roku připlatí za povinné ručení. Je to kvůli povinnosti pojišťoven odvádět nejméně tři procenta z přijatého povinného ručení na financování hasičů. Jenže bez povinného ručení se jezdit nesmí.
Povinné ručení (správně: pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla) musí mít uzavřené každý majitel či provozovatel vozidla ihned po koupi vozu. Jinak řidič riskuje, že při zavinění nehody bude platit celou škodu. A ta jde při škodách na zdraví do desítek milionů.
Že se nejedná jen o plané varování, dokládá i příběh mladého řidiče vozu Fabia 1,2, který zavinil nehodu s autobusem. Kromě zraněného spolujezdce ze škodovky byli zraněni i cestující v autobuse. Sečteno, podtrženo, škoda ve výši cca 2,57 milionu a vysoký počet poškozených. Škodu bude řidič splácet desítky let. A přitom povinné ručení by ho ročně vyšlo na pár tisícovek.
„Bohužel to rozhodně není jediný případ. Lidé si myslí, že ušetří pár tisícikorun, že když jezdí jen po trasách, které znají, že jim se nic stát nemůže. Ale jak se říká, neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. A pokud při nehodě dojde ke zranění s trvalými následky, tak pak se škody pohybují v řádech desítek milionů korun," uvádí Šárka Dušková, likvidační specialistka Partners.
Šetřit se nevyplatí
Neplatič povinného ručení může dostat pokutu, i když nehodu nezaviní. Ve správním řízení mohou za jízdu bez povinného ručení dostat pokutu od 5 do 40 tisíc korun a navíc za každý den bez platného povinného ručení jim od roku 2009 Česká kancelář pojistitelů vyměří sankci ve výši 20 až 300 korun dle druhu vozidla. Příspěvek narůstá každým dnem, kdy je vozidlo nepojištěno. A že se tvrdé postihy vyplácejí, dokládá snížení počtu nepojištěných nehod z 4 872 v roce 2008 na 3 133 v loňském roce.
„Je nesporné, že přísnější postihy fungují a díky nim již motoristé zbytečně neriskují a pro svá vozidla povinné ručení sjednávají. Samozřejmě stále se najdou tací, a není jich málo, kteří jsou nepoučitelní. Věříme, že i oni časem pochopí, že provozovat nepojištěné vozidlo je zbytečný hazard, který se jim nevyplatí," dodává Jakub Hradec z České kanceláře pojistitelů. Povinné ručení na českém trhu nabízí v současné době celkem třináct pojišťoven.
Pět mýtů o povinném ručení:
1. Ochranná lhůta 14 dnů. Řidiči se mylně domnívají, že po zániku povinného ručení mají jakousi ochrannou lhůtu, kdy jim nehrozí pokuty a škody jsou kryty. Skutečnost je taková, že povinné pojištění musí být uzavřeno ihned, jinak hrozí sankce od České kanceláře pojistitelů.
2. Nejezdím, tak neplatím. I když se s autem nejezdí, třeba přes zimu, povinné ručení se platit musí. Tedy v případě, že provozovatel neodevzdá tabulky SPZ a osvědčení o registraci vozidla do tzv. depozitu na registru vozidel.
3. Bez velkého techničáku ani ránu. Není pravda, že bez velkého technického průkazu nelze vozidlo pojistit, stačí i jeho kopie.
4. Už jsem platil České kanceláři pojistitelů... Sankce od České kanceláře pojistitelů nenahrazují povinné ručení, takže i když je zaplatíte, nezbavuje vás to povinnosti mít povinné ručení.
5. Nemám, prodal jsem. Pokud vozidlo prodáte a neoznámíte to na registru vozidel, pořád jste vedený jako jeho majitel a v případě výzvy ČKP k úhradě pokut za nepojištěné vozidlo budete muset prokázat, kdy jste vozidlo prodal. Pro tento případ si zanechte kupní smlouvu a oznamte příslušnou změnu ihned na registru vozidel. Nezapomeňte také, že své pojišťovně musíte hradit pojistné až do doby oznámení změny vlastníka vozidla.
Související
Vláda při zasedání schválila nákup šesti zásobníků na plyn a povinné ručení pro elektrické koloběžky
Povinné ručení opět zdražilo, řidiči v průměru zaplatí 6744 korun
Aktuálně se děje
před 29 minutami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 38 minutami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 1 hodinou
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 1 hodinou
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 1 hodinou
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 2 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 2 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 3 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 3 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 4 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 4 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 4 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 4 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 5 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 5 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 6 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 6 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 8 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
Sněmovní volby by na začátku listopadu vyhrálo nejsilnější opoziční hnutí ANO. Dostalo by 35,3 % hlasů, vyplývá z průzkumu agentury NMS Market Research. Křesla v dolní parlamentní komoře by získalo ještě pět dalších subjektů. Dvě z vládních stran, konkrétně TOP 09 a KDU-ČSL, by zůstaly pod pětiprocentní hranicí.
Zdroj: Jan Hrabě