Praha - Opravdu lze v zahraničí koupit lépe vybavené a kvalitnější ojeté auto? Svým způsobem ano, ale ve výsledku se to nemusí vyplatit. Na co bychom si konkrétně měli dát pozor jsme se zeptali Tomáše Svobody, ředitele rozvoje Auto ESA.
"Zatímco koupě vozidla v ČR vás nestojí prakticky nic navíc, maximálně cestu na místo předání, s koupí vozidla v zahraničí se pojí i další náklady. Zaprvé vás zřejmě čeká mnohem větší výdaj na cestu samotnou, což se může u velmi levných aut do ceny značně projevit. S dovozem jsou pak spojeny i další administrativní poplatky, pojištění a podobně. Vše se samozřejmě odvíjí auto od typu auta, ale lze říci, že nikdy převoz nebude levnější než koupě stejného vozidla v Česku" říká Svoboda.
Ani kultura prodeje není za hranicemi kdovíjak dobrá. Zatímco chování prodejců ojetin se u nás postupně zlepšuje, naopak v zahraničí se lze setkat s praktikami, které u nás byly "normální" v druhé polovině devadesátých let. "Plno bazarníků z druhého konce Německa či Holandska se například spoléhá na to, že si auto prostě vezmete, když už jste vážili takovou cestu" říká Svoboda. Praxe ukazuje, že mnohem lepší je stav prodejců blíže českým hranicím, neboť zde ještě není kupujícím líto se otočit a jet zpátky domů.
Kupující také nevěnují řádnou pozornost kupní smlouvě, do které někteří prodejci rádi zapisují klauzule, jako že je vůz určen pro export a že se na něj nevztahují záruky a jiné maličkosti. Ostatně, kdo by chtěl reklamovat auto z druhého konce Evropy, že? Opatrnost je na místě a pokud nevládnete velmi dobře cizím jazykem, vemte si tlumočníka (což vás bude stát peníze). Prodejci také velmi neochotně reagují na e-mailovou korespondenci.
"Samotné ceny ojetin, zváště teď po oslabení kurzu koruny vůči euru, nemusí být výrazně nižší. Oblíbené ojetiny, jako například Škoda Octavia Combi 1.9 TDI nebo Volkswagen Passat 2.0 TDI, se dokonce v Německu prodávají obvykle za vyšší ceny než u nás. A vůbec není pravidlem, že bývají v lepším stavu, s lepší výbavou a že nikdy nemají stočený tachometr," doplňuje expert.
Poměrně výhodně lze přestou koupit vozy prestižních značek jako třeba Audi, BMW, Mercedes-Benz nebo Porsche. Například v Německu je mnohem větší nabídka, tím pádem i konkurence. A některé vozy nemají mnohdy zbytečnou a drahou luxusní výbavu, zatímco stejné modely u nás jsou obvykle plně vybavené a tedy dražší.
Záruky kvalitní ojetiny a solidních služeb poskytují hlavně prodejci ojetin patřící pod konkrétní značku a oficiální autosalon. Jenže oni si to moc dobře uvědomují a ceny jsou logicky o dost vyšší. Na druhou stranu to může být záruka velmi kvalitní ojetiny, která se jinak u nás špatně shání. Jde především o prestižní a málo obvyklé modely, například Mercedes nebo BMW s velkým benzínovým motorem, které u nás prakticky neseženete.
Zájemce o ojetý vůz by tedy měl velmi pečlivě zvážit všechna pro a proti a kalkulovat s dalšími náklady, především na cestu a konzultace odborníka, kterého by si měl přizvat, pokud kupuje poměrně drahé auto. Ne vždy se také povede koupit ihned na první pokus a je dobré si v okolí vyhlédnout několik podobných aut a snažit se je všechna prohlédnout.
"Lze tedy říci, že dovoz ojeté škodovky nebo volkswagenu s dieselovým motorem není zpravidla výhodnější než koupě stejného vozu u nás. Dovoz ojetiny ze zahraničí se vyplácí jen u neobvyklých a prestižních aut, kterých je u nás málo" uzavírá Tomáš Svoboda.
Související
Ojeté auto stojí nejčastěji 200 tisíc. Bazary registrují rekordy, Škoda ztratila odchodem z Ruska
Vozy MPV jsou stále populárnější. Jak je dobře a výhodně koupit?
Auto ESA , auto, moto , Autobazar
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Everest zřejmě přestane být tak dosažitelný, vyplývá z rozhodnutí soudu
před 1 hodinou
Ruská škola kritizovala válku na Ukrajině. Konec byl nevyhnutelný
před 2 hodinami
Teplé počasí vydrží i příští týden, mírně se ale ochladí
včera
Izrael po rozhodnutí Turecka hledá nové dodavatele. Zvažuje i Česko
včera
Rusko opět vyhrožuje: Odpovíme zničujícím odvetným úderem, pokud Ukrajina zaútočí na Kerčský most
včera
Hamás dostal od Izraele ultimátum: Máte týden, jinak jdeme do Rafahu
včera
Čekání na schválení vojenské pomoci americkým Kongresem mohlo způsobit vážné škody
včera
Chcete se nám mstít? ICC varoval před odvetou vůči soudu
včera
Evropa si v současné době hraje s ohněm, varuje Orbán
včera
Velmi důležité, velmi nebezpečné. Kreml zareagoval na návrhy Camerona a Macrona
včera
Rusko plánovalo útok na německém území, chtělo zničit vojenskou pomoc Ukrajině
včera
Tragická nehoda na Třebíčsku: Auto vyjelo mimo silnici, žena zemřela
včera
Putin pracuje na nejkrutější válečné zbrani Ruska, tvrdí experti. Systém promění bojiště v hořící peklo
včera
Putin má paranoidní strach, že Západ omezí moc Ruska. Moskva proto enormně zbrojí
včera
Tuleja ministrem pro vědu a výzkum nebude. Nominace se vzdal
včera
Ruská armáda dobyla na Ukrajině území o rozloze 547 kilometrů čtverečních, oznámil Šojgu
včera
Počet mrtvých výrazně vzroste, varuje WHO. Pro invazi Izraele do Rafahu má nouzový plán
včera
Turecko sdělilo podmínky, za jakých obnoví obchod s Izraelem
včera
Česko vyzývá Rusko, aby přestalo s kybernetickými útoky
včera
NATO míří k tomu, aby překročilo červené čáry na Ukrajině, varuje Maďarsko
Severoatlantická aliance intenzivnějším financováním války na Ukrajině činí mílové kroky směrem k tomu, aby překročila dříve stanovené červené čáry. Podle agentury MTI to prohlásil šéf maďarské diplomacie Péter Szijjártó.
Zdroj: Libor Novák