O cestě kolem světa bylo pod mnohdy stejným názvem natočeno mnoho filmů, seriálů, a napsaná řada knih. Samotná cesta ale není tak nereálná, jak by se na první pohled mohla zdát. Země má na rovníku obvod 40 tisíc kilometrů a pokud bychom prali v potaz, že za den je člověk autem schopen ujet 1000 kilometrů, za 40 dní se dá taková cesta teoreticky absolvovat. V praxi ale většinu planety pokrývají moře a oceány, a tam, kam auto nemůže, přichází na scénu letadla.
První sólový let kolem světa v letadle vykonal v roce 1923 Američan Wiley Post, jeho let trval přes sedm dní. První nonstop oblet zeměkoule bez mezipřistání (ovšem s tankováním za letu) uskutečnil v 1949 americký bombardér B-50 Superfortress (let trval 94 hodin). První oblet světa bez mezipřistání a bez doplňování paliva uskutečnili před 30 lety, 14.- 23. prosince 1986, Američané Jeana Yeagerová a Dick Rutan. Zeměkouli obletěli za devět dní, tři minuty a 44 sekund průměrnou rychlostí 185 kilometrů v hodině.
Tento rekordní zápis napodobil posléze již americký miliardář Steve Fossett, který se svým ultralehkým letounem GlobalFlyer Virgin Atlantic obletěl zeměkouli v březnu 2005 za dva dny a 19 hodin jako první člověk v historii sám, bez mezipřistání a bez doplňování paliva.
Zatímco při odletu vážil letoun díky zásobám pohonných hmot desetinásobek vlastní hmotnosti, při přistání na kalifornské základně Edwards měl po rekordních 40.252 kilometrech v nádrži posledních 20 litrů paliva. S dvojicí pilotů, osmačtyřicetiletým Rutanem a o 14 let mladší Yeagerovou, kteří během letu zdárně přestáli veškerá úskalí, to bylo podobné. Jedli pouze jedno teplé jídlo denně a vrátili se o několik kilogramů lehčí.
Letoun Rutan Voyager, který postavil Dickův bratr Burt a jenž je nyní v Národním muzeu letectví a kosmonautiky ve Washingtonu, měl rozpětí 33,77 metru a v jeho 17 nádržích bylo při startu 14. prosince 1986 v kalifornské poušti Mojave 5137 kilogramů paliva. Kabina letadla i otvory nádrží byly zapečetěny, což bylo nutné pro uznání rekordu.
Při startu ale nastaly potíže, křídla brousila 600 metrů o zem, než je vztlaková síla zvedla. Poškozený stroj pokračoval v letu, ačkoli spodek křídel byl ubroušen v délce asi 40 centimetrů a uraženy byly oba vinglety (svislé plošky na konci křídel snižující indukovaný odpor). Let pokračoval a Rutan Voyager zamířil k Havajským ostrovům.
Koncem druhého dne se ale objevil severně od Austrálie tajfun Marge, který házel s letounem prudce nahoru a dolů, až si nepřipoutaná Jeana potloukla lokty a kolena. Teprve čtvrtý den letu mohla posádka přejít k plánovanému cyklu šesti hodin spánku a šesti hodin práce. Tajfun Marge ale způsobil problémy s palivem: nikdo totiž nevěděl, kolik paliva se spotřebovalo, protože palivoměry Rutan Voyager neměl.
Další den přeletěli piloti Afriku nad úrovní rovníku, zároveň si zde spočítali, že jim palivo k letu do Kalifornie postačí. Při náletu na Atlantik pociťovala posádka velkou únavu. Na celou trasu měli oba piloti jen deset kilogramů potravin a 40 kilogramů vody. Jedli jedno teplé jídlo denně, jídelníček se podobal stravě kosmonautů.
Když se Rutan Voyager blížil k Brazílii, ukázal palubní radar rozsáhlé pásmo bouřek, které se nedalo obletět. Otřesy v kabině byly nejhorší za celý let, naštěstí byl již letoun poloprázdný a namáhání vydržel.
Původně se měl letoun vracet přes Karibik, hlášené bouře jej ale opět donutily změnit směr. Přelétl Panamu a podél západního pobřeží Mexika mířil k domovskému letišti. Nad mořem se pak posádce podařilo vyřešit problémy s palivovým čerpadlem, nicméně ztratili 1000 metrů výšky.
V 16 hodin a šest minut se po letu trvajícím 216 hodin Rutan Voyager dotkl 23. prosince 1986 letiště.
Související
Zemi zasáhne několik slunečních bouří. První dorazí už ve čtvrtek
Země už není pro člověka bezpečná. Lidstvo ji poškodilo a znečistilo, oznámily vědci
Aktuálně se děje
před 26 minutami
CNN: COP29 je fraška. Boj proti klimatické krizi se změnil v divadlo plné bojkotů a oslav fosilních paliv
před 1 hodinou
Migrant zaútočil v Německu na policisty. Jedné z nich ukousnul ucho
před 2 hodinami
Počasí v Česku: Meteorologové počítají se změnou charakteru počasí
včera
Rakušan vyjednal pro policisty ještě tisícikorunu navíc
včera
Ceny másla řeší ÚOHS. Fiala se pustil do Babiše, ten označil premiéra za klauna
včera
Nové ohnisko ptačí chřipky. Testy ho potvrdily na Klatovsku
včera
Klimatické konference ztrácí smysl? Aktivisté upozornili na zásadní problém
včera
Jde vůbec o počasí? Na COP29 dostalo pozvánku víc ropných lobbistů než zahraničních delegací
včera
Scholz po dvou letech zvedl telefon a zavolal Putinovi
včera
Metro na lince B odpoledne nejezdilo
včera
Platy ve veřejné sféře v lednu vzrostou. Ministerstvo práce poslalo návrh dál
včera
Problémy SOCDEM s Lidovým domem pokračují. Soud rozhodl ve prospěch Altnerových
včera
Severní Korea jde s dobou. Kim nařídil masovou výrobu útočných dronů
včera
Nehoda u Málkova uzavřela silnici. Havaroval kamion s krevní plazmou
včera
Trumpova skepse se šíří. USA už nejsou jediné, kdo mohou vystoupit z Pařížské klimatické dohody
Aktualizováno včera
Cimický je vinen, rozhodl soud. Dostal nejvyšší možný trest
včera
COP narazil na zásadní problém. Státy se bojí Číny, historický statut ji zbavuje odpovědnosti
včera
Zvířata požírají mrtvá těla na ulicích. Situace v Gaze je nadmíru kritická
včera
„Tohle je řešení“. Trump si na post generálního prokurátora vybral Gaetze, který obdivuje salvadorského diktátora
včera
Země je v kritickém stavu. Klimatické konference jsou málo, na boj se změnami počasí nestačí, varují experti
Konference OSN o klimatu COP „již není vhodná pro svůj účel“ a naléhavě potřebuje reformu, tvrdí klíčoví odborníci, včetně bývalého generálního tajemníka OSN a bývalé šéfky pro klima OSN. V dopise zaslaném OSN podle BBC uvádí, že země by neměly hostit COP, pokud nepodporují ukončení využívání fosilních paliv.
Zdroj: Libor Novák