O cestě kolem světa bylo pod mnohdy stejným názvem natočeno mnoho filmů, seriálů, a napsaná řada knih. Samotná cesta ale není tak nereálná, jak by se na první pohled mohla zdát. Země má na rovníku obvod 40 tisíc kilometrů a pokud bychom prali v potaz, že za den je člověk autem schopen ujet 1000 kilometrů, za 40 dní se dá taková cesta teoreticky absolvovat. V praxi ale většinu planety pokrývají moře a oceány, a tam, kam auto nemůže, přichází na scénu letadla.
První sólový let kolem světa v letadle vykonal v roce 1923 Američan Wiley Post, jeho let trval přes sedm dní. První nonstop oblet zeměkoule bez mezipřistání (ovšem s tankováním za letu) uskutečnil v 1949 americký bombardér B-50 Superfortress (let trval 94 hodin). První oblet světa bez mezipřistání a bez doplňování paliva uskutečnili před 30 lety, 14.- 23. prosince 1986, Američané Jeana Yeagerová a Dick Rutan. Zeměkouli obletěli za devět dní, tři minuty a 44 sekund průměrnou rychlostí 185 kilometrů v hodině.
Tento rekordní zápis napodobil posléze již americký miliardář Steve Fossett, který se svým ultralehkým letounem GlobalFlyer Virgin Atlantic obletěl zeměkouli v březnu 2005 za dva dny a 19 hodin jako první člověk v historii sám, bez mezipřistání a bez doplňování paliva.
Zatímco při odletu vážil letoun díky zásobám pohonných hmot desetinásobek vlastní hmotnosti, při přistání na kalifornské základně Edwards měl po rekordních 40.252 kilometrech v nádrži posledních 20 litrů paliva. S dvojicí pilotů, osmačtyřicetiletým Rutanem a o 14 let mladší Yeagerovou, kteří během letu zdárně přestáli veškerá úskalí, to bylo podobné. Jedli pouze jedno teplé jídlo denně a vrátili se o několik kilogramů lehčí.
Letoun Rutan Voyager, který postavil Dickův bratr Burt a jenž je nyní v Národním muzeu letectví a kosmonautiky ve Washingtonu, měl rozpětí 33,77 metru a v jeho 17 nádržích bylo při startu 14. prosince 1986 v kalifornské poušti Mojave 5137 kilogramů paliva. Kabina letadla i otvory nádrží byly zapečetěny, což bylo nutné pro uznání rekordu.
Při startu ale nastaly potíže, křídla brousila 600 metrů o zem, než je vztlaková síla zvedla. Poškozený stroj pokračoval v letu, ačkoli spodek křídel byl ubroušen v délce asi 40 centimetrů a uraženy byly oba vinglety (svislé plošky na konci křídel snižující indukovaný odpor). Let pokračoval a Rutan Voyager zamířil k Havajským ostrovům.
Koncem druhého dne se ale objevil severně od Austrálie tajfun Marge, který házel s letounem prudce nahoru a dolů, až si nepřipoutaná Jeana potloukla lokty a kolena. Teprve čtvrtý den letu mohla posádka přejít k plánovanému cyklu šesti hodin spánku a šesti hodin práce. Tajfun Marge ale způsobil problémy s palivem: nikdo totiž nevěděl, kolik paliva se spotřebovalo, protože palivoměry Rutan Voyager neměl.
Další den přeletěli piloti Afriku nad úrovní rovníku, zároveň si zde spočítali, že jim palivo k letu do Kalifornie postačí. Při náletu na Atlantik pociťovala posádka velkou únavu. Na celou trasu měli oba piloti jen deset kilogramů potravin a 40 kilogramů vody. Jedli jedno teplé jídlo denně, jídelníček se podobal stravě kosmonautů.
Když se Rutan Voyager blížil k Brazílii, ukázal palubní radar rozsáhlé pásmo bouřek, které se nedalo obletět. Otřesy v kabině byly nejhorší za celý let, naštěstí byl již letoun poloprázdný a namáhání vydržel.
Původně se měl letoun vracet přes Karibik, hlášené bouře jej ale opět donutily změnit směr. Přelétl Panamu a podél západního pobřeží Mexika mířil k domovskému letišti. Nad mořem se pak posádce podařilo vyřešit problémy s palivovým čerpadlem, nicméně ztratili 1000 metrů výšky.
V 16 hodin a šest minut se po letu trvajícím 216 hodin Rutan Voyager dotkl 23. prosince 1986 letiště.
Související
Proč nemůže být Země placatá? Jednoduše to prostě nejde, ačkoliv si část Slováků myslí opak
Češi věří vědě, Slováci konspiracím. Průzkum o placaté zemi ukazuje na tragický stav tamního vzdělávání
Aktuálně se děje
před 4 minutami
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
před 47 minutami
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
před 1 hodinou
Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou
před 2 hodinami
Trumpa znovu ukázali na fotkách s Epsteinem. Hoax, obořil se Bílý dům na Demokraty
před 3 hodinami
Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů
před 4 hodinami
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
před 4 hodinami
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
před 5 hodinami
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
před 6 hodinami
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 7 hodinami
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Ukrajina by se mohla stát členem Evropské unie k 1. lednu 2027, pokud bude přijat návrh mírového urovnání, který je v současné době projednáván v rámci amerických zprostředkovaných jednání o ukončení dlouholetého konfliktu s Ruskem. O této informaci informoval v pátek list Financial Times s odvoláním na zdroje obeznámené s obsahem dokumentu.
Zdroj: Libor Novák