Řidiči senioři bourají proti jiným věkovým skupinám nejméně, jejich nehody však bývají podle statistik závažnější. U šoférů nad 65 let je pravděpodobnost fatálního důsledku při nehodě dvojnásobná, u starších 76 let pak v porovnání s 18letými dokonce 16krát vyšší. Vyplývá to z údajů projektu Senior bez nehod. Senioři loni byli u 13 procent dopravních nehod, u smrtelných incidentů tvořili podíl 19 procent.
"Řidiči senioři nepatří v současné době mezi nejrizikovější skupiny na silnicích. Vysoký je naopak podíl seniorů coby obětí dopravních nehod. Faktem ovšem je, že v dlouhodobém trendu se senioři jako viníci nehod postupně zhoršují ve statistice zaviněných nehod s těžkými následky. Je to přirozený důsledek stárnutí populace a násobného zvýšení intenzity provozu,“ upozornil vedoucí BESIPu Tomáš Neřold.
Podle policejních statistik jsou důchodci za volantem zkušení, obvykle nepřekračují nejvyšší povolenou rychlost ani neřídí pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek. Naproti tomu však starší řidiči mají pomalejší reakce i horší prostorové vnímání. A pokud se vydají v ranní špičce do centra velkých měst, přináší to pro většinu z nich další stres. Lidé nad 65 let také za volantem hůře řeší nenadále situace, často mají problémy se zrakem a jakkoliv je to individuální, proti mladším řidičům mají horší fyzické či psychické schopnosti.
O menším podílu nehodovosti u řidičů nad 65 let svědčí i jejich podíl na škodách. "U seniorů jsou škody zpravidla menší, protože jezdí pomaleji, mají ovšem pomalejší reakce a v hustém provozu se hůře orientují,“ uvedla Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa. Ve věkové skupině 81 až 90 let výrazně převažují muži, takto starých žen-řidiček je podle statistik pojišťovny pouze 15 procent. "Nejstarším zákazníkem v privátním povinném ručení Uniqa je 98letý muž,“ dodala Svobodová. V kategorii 90 plus jich pojišťovna eviduje zhruba 130.
Řidiči starší 65 let musí absolvovat povinné lékařské prohlídky, od 68 let jsou povinné prohlídky každé dva roky. Lékař může nařídit prohlídky i častěji, zároveň může seniorovi podle jeho aktuálního zdravotního stavu zakázat jízdu v noci nebo třeba na dálnici.
Po loňské pauze způsobené pandemií koronaviru letos znovu začal projekt Jedu s dobou. Ten řidičům na 65 let umožňuje absolvovat jednodenní teoretický i praktický kurz, který zlepšuje jejich dovednosti za volantem automobilu. Kurzy je možné absolvovat na osmi místech po celé republice zdarma.
V Česku je 1,57 milionu řidičů a řidiček starších než 65 let, tvoří tak podíl 22,5 procenta všech řidičů.
Související
ESA pošle sondu k Venuši, aby zkoumala, proč je nehostinná a není jako Země
Stahování certifikátů ke covidu nefunguje, systém bude upravený večer
Aktuálně se děje
před 47 minutami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 5 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
Válka na Ukrajině nadále pokračuje, protože Moskva podmiňuje jednání požadavky ohrožujícími ukrajinskou suverenitu i západní strategické zájmy. Kreml mezitím upevňuje ideologii trvalé konfrontace a rozšiřuje svůj vliv hybridními prostředky od Pobaltí až po Kazachstán. Slábnoucí jednota Západu posiluje ruské ambice a zvyšuje riziko, že konflikt přeroste v širší bezpečnostní krizi, již už nebude možné ignorovat.
Zdroj: Jakub Jurek