ROZHOVOR | Nenazývejme svatého Václava kolaborantem, Čechy uchránil před germanizací, říká pro EZ historik Šebek

ROZHOVOR – Jeho odkaz pošlapali nacisté i komunisté. Patrona české země svatého Václava, kterého měl 28. září 935 zavraždit jeho mladší bratr Boleslav, dehonestoval i nynější prezident Miloš Zeman. V poslanecké debatě související s přijetím státního svátku, který si dnes připomínáme a v kalendáři jej ctíme jako Den české státnosti, označil před dvaceti lety knížete za příklad servility a kolaborantství. „Jednoznačně s takovým spojením nesouhlasím. Můžeme říci, že poté, co se dohodl na placeném míru s německým sousedem, uchránil Čechy od osudů jiných slovanských národů, které byly v té době germanizovány,“ říká o světci v rozhovoru pro EuroZprávy.cz historik Jaroslav Šebek.

Hájí zásluhy vévody české země. Člen Historického ústavu Akademie věd České republiky Jaroslav Šebek oceňuje na svatém Václavovi jeho státnický rozměr. „Stal se symbolem a určitým duchovním zakotvením české státnosti. Osobně si myslím, že z hlediska současnosti je celá řada historiků jednotná v tom, že se snažil náš region směřovat prozápadně,“ je přesvědčený historik, který se v roce 2009 habilitoval na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, kde také vyučuje. O životě svatého Václava se příliš neví. „Dokonce se odborníci na raný středověk dohadují, zda zemřel v roce 929 anebo 935. K tomuto letopočtu se ale nyní přiklání většina badatelů.“ Svatý Václav měl tak zemřít před 1085 lety. Docent Šebek rovněž nedokáže říci, zda byl svatý Václav bratrem Boleslavem I. zvaným Ukrutný, úmyslně zavražděn anebo šlo o omyl. „Ani v tomto mezi historiky nepanuje shoda,“ přiznává.

Nacisté z něj udělali vzor a symbol podvolení se německé říši. Patron české země svatý Václav měl díky spojování s nacismem bouřlivý takzvaný posmrtný život. Odborník na církevní dějiny Jaroslav Šebek tvrdí, že ke spojení knížete a nacismu, který byl fascinován světcovým ústupkem před saským vévodou Jindřichem I. Ptáčníkem, přispěl nejvíce zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich. „Velmi často se pak k otázce vztahu Václava a jeho bratra Boleslava I. vyjadřoval, protože tvrdil, že Češi by si měli vzít příklad ze svatého Václava, který se dokázal s německou říší dohodnout, a naopak varoval z příkladu Boleslava, jenž s říší pak bojoval. Ale samozřejmě neúspěšně,“ konstatuje odborník na církevní dějiny. 

Podle Šebka Heydrich říkal, že si Češi musejí vybrat, jestli budou svatým Václavem anebo Boleslavem I. „Ale pokud půjdou Boleslavovou cestou, musí počítat s tím, že je německá říše zničí. Heydrich tedy s historií z raného středověku velice operoval,“ tvrdí specialista na česko-německé vztahy. Rodák z Benešova nesouhlasí s legendou, podle níž si Reinhard Heydrich nasadil na hlavu neoprávněně Svatováclavskou korunu, a proto do roka na následky atentátu československých parašutistů zemřel. „Není doklad, o tom, že by si svatováclavskou korunu na hlavu nasadil,“ vyvrací chiméru držitel prémie Otto Wichterleho pro mladé vědecké pracovníky z roku 2006.

Na zneužívání odkazu svatého Václava v Protektorátu Čechy a Morava, kde se jako vyznamenání udělovala svatováclavská orlice či byl kníže vyobrazen na protektorátní pětitisícové bankovce, měli podíl i čeští kolaboranti. „Například ministr školství a lidové osvěty protektorátní vlády Emanuel Moravec používal obraz svatého Václava velmi často ve svých pravidelných proněmeckých rozhlasových projevech,“ praví v rozhovoru pro EuroZprávy.cz absolvent magisterského studia historie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze v roce 1993.

Šebek, který připomíná, že jej uznával Tomáš Garrigue Masaryk, byť byl vyznáním evangelík. „Jeho význam ocenil v tom smyslu, že za jeho panování jsme už měli stát uspořádaný a že jsme rovněž patřili do kulturního, křesťanského Západu. Podle mého názoru je tedy vidět, že ve svatém Václavovi můžeme najít jak symbol proněmeckého aktivismu, tak zároveň i symbol uvažujícího a moudrého státníka,“ míní Šebek, který připomíná, že na den výročí svatého Václava byl v roce 995 vyvražděn rod Slavníkovců.

OBRAZ KNÍŽETE SE KVŮLI BOLESLAVOVI MOŽNÁ VYLEPŠUJE

Pane docente Šebku, čím vás jako historika svatý Václav fascinuje?

Oslovuje mě jeho státnický rozměr, který samozřejmě známe jen z legend, přesto směle můžeme tvrdit, že se jedná o velmi výraznou historickou postavu. I když, jak se shodují někteří moji kolegové, například Dušan Třeštík, byl daleko významnější tím, co se stalo s jeho odkazem v takzvaném druhém životě. Stal se symbolem a určitým duchovním zakotvením české státnosti. Osobně si myslím, že z hlediska současnosti je celá řada historiků jednotná v tom, že se snažil náš region směřovat prozápadně. Usiloval i o určitou sebezáchovnou dohodu pro Čechy se saským sousedem, tedy pozdějším Německem.

Proč si myslíte, že se o knížeti z 10. století tak málo ví? Například o věrozvěstech Cyrilu a Metodějovi, kteří žili ještě v ranějším věku, konkrétně v 9. století, máme mnohem detailnější poznatky.

Musíme si uvědomit, že o všech tradicích se z reálného hlediska málo ví. Je to dáno tím, že z doby raného středověku moc pramenů není. V případě Cyrila a Metoděje hraje velkou roli skutečnost, že oni vstoupili do důležitých jednání s papežstvím, a proto zpráv o nich máme více. Přece jenom papežství mělo už dobře propracovanou agendu a v tomto směru můžeme říci, že šlo i o dobře fungující státní aparát. Ale u svatého Václava je informovanost ztížena tím, že se objevují jen určité zlomky v jednotlivých legendách, kronikách jako byla například Widukindova Saská kronika. My tedy opravdu nevíme, jaký ve skutečnosti kníže byl, protože u svatého Václava je tendence jej vykrášlovat možná v lepším světle, než v reálu byl, neboť stejně jako jeho mladší bratr Boleslav I. měl zájem na tom, aby bylo co nejdříve založeno biskupství a Čechy tak byly v tomto směru samostatné. Proto byla opravdu snaha jeho obraz vylepšovat, což zmiňuje i Dušan Třeštík, jeden z našich nejlepších znalců na období raného středověku. Rovněž byla snaha postavit ho do pozice vůči Boleslavovi, který přece jenom vystupoval v mnoha ohledech rozhodněji, a byl to člověk, který se snažil stát více upevnit, což se mnoha lidem nemuselo líbit.

Paradoxní je, že se ani neví, zda byl svatý Václav zavražděn 28. září 935 anebo už v roce 929…

V současné době se většina výzkumů kloní k letopočtu 935, ale například Josef Pekař (přední český historik přelomu 19. a 20. století, profesor a rektor Univerzity Karlovy – pozn. red.) ještě uváděl rok 929.

Kde se vzal kult o tom, že byl světcem, když oněch pramenů, jak už jsme zmínili, není mnoho?

Ke zmíněnému prohlášení světcem přispěla jeho translace (v rané církvi způsob prohlášení za svatého – pozn. red.) z původního pohřbu, který byl ze Staré Boleslavi do Prahy. Ale někteří znalci této doby uvádí, že to bylo až po smrti Boleslava I. A pak určitou roli sehrála také skutečnost, že byl pochován v centrálním kostele. Podle mě tyto důvody a momenty vedly k oné translaci. A také jak říkám, souviselo to s tím, že Boleslav I., fakticky jeho vrah, se snaží využít Václavova kultu k tomu, aby i on dosáhl svých politických záměrů, kam patřila snaha, aby vzniklo pražské biskupství, k čemuž ovšem nedošlo za Boleslavova života, ale až za éry Boleslava II. v roce 973.

Proč Karel IV. nechal zhotovit Svatováclavskou korunu?

Samozřejmě Karel IV. i s ohledem na to, jak se vyvíjel svatováclavský kult ve středověku, se skutečně snažil Svatováclavskou korunou zcela jednoznačně ukázat, že panovník není tím hlavním vládcem Zemí koruny české, ale je to svatý Václav, proto má koruna symbolický, až nadčasový význam. A úplně stejný význam má pro Maďary koruna Svatoštěpánská, kterou byli korunováni tamní králové. Tady je tedy jasně vidět, že ona symbolika je velmi v tomto smyslu podobná. Vrátil bych se ale k svatému Václavovi. Je nutné si uvědomit, že jeho odkaz přerůstal náboženský rozměr a je to podobné jako s mnoha skandinávskými panovníky, kteří se stali nejenom světci, ale i duchovními ochránci nově vzniklých států. Rovněž do této kategorie patří například Uhersko, kde je i kult svatého Štěpána či svatého Emericha. Zcela jednoznačně se v těchto osobnostech promítá nebo propojuje národní, státní i náboženský rozměr.  Pro zajímavost bych řekl, že o využití kultu svatého Štěpána ve 20. století se pak hodně zasloužil Miklós Horthy (celým jménem Miklós Horthy de Nagybánya, který byl maďarským viceadmirálem velícím rakousko-uherskému válečnému loďstvu, v roce 1920 byl zvolen regentem Maďarského království – pozn. red.), vládnoucí diktátor v Maďarsku, i když on sám byl protestantem. To znamená, že je vidět, jak i světci překračovali, což platí i o  svatém Václavovi, ryze katolický rozměr. Takže je patrné, že příklady, kdy světec je uctíván i několik století po jejich smrti, najdeme nejen u nás, ale i v zahraničí.

Respektovaný historik Dušan Třeštík, jehož jsme v rozhovoru už zmiňovali, přišel v roce 2001 s teorií, že svatý Václav byl zavražděn omylem. Podle něj Boleslav zřejmě nechtěl Václava zabít, ale ke sporu mezi oběma bratry opravdu došlo, a Václava pak víceméně omylem zabili Boleslavovi služebníci, kteří se domnívali, že brání svého pána. Souhlasíte s tímto tvrzením?

Historici o zmiňované teorii vedou neustále spory. Někdo z badatelů uvádí, že útok na svatého Václava byl skutečně cílený z mocensko-politického hlediska, protože Boleslav I. chtěl získat vliv. Dušan Třeštík říká, že to byla náhoda, že v celém případě hrálo roli určité nedorozumění, ale je samozřejmě otázkou, zda se dá dobrat k nějaké konkrétní shodě. Právě proto, že se vlastně bavíme o velmi skutečně vzdálené době, o níž neexistují důvěryhodné prameny, tak se těžko dozvíme pravdu.

A jak vy si jako odborník na církevní dějiny vysvětlujete otázku, proč nechal Boleslav I. svého staršího bratra Václava zavraždit, pokud se tedy budeme držet verze, že násilně přišel o život?

Protože jsem hlavně specialista na 20. století, tak bych osobně do těchto nejasností nezasahoval, neboť se domnívám, že ani mezi odborníky na raný středověk v této otázce nepanuje shoda.

KDYŽ NEPŮJDETE SVĚTCOVOU CESTOU, ŘÍŠE VÁS ZNIČÍ

Svatý Václav dokázal zachovat suverenitu českého státu, ale až poté, co  se domluvil se saským vévodou Jindřichem I. Ptáčníkem na takzvané dani míru (tribut pacis), která spočívala ve vyplácení 500 hřiven stříbra a 120 volů. Jeho bratr Boleslav I. byla ale zásadně proti. Kníže však nechtěl, aby se opakovala vojenská výprava z roku 929, kdy Jindřich I. Ptáčník spolu se svým rivalem bavorským Arnulfem vtáhli do Čech. Václavu je tak připisováno podrobení se římsko-německému tlaku, čehož se v Protektorátu Čechy a Morava chopili nacisté a světcův odkaz zneužili pro svou zrůdnou ideologii, že by se ostatní národy měly rovněž říši podvolit. Lze tedy říci, že právě títmto rozhodnutím vévody českých zemí si fašisté svatého Václava přisvojili?

Nejdříve musím upozornit, že zmíněný tribut pacis nebyl jenom pro Jindřicha I. Ptáčníka, ale byla to určitá forma domluvy i mezi jednotlivými státy. Na Václavovo rozhodnutí ohledně jeho kroku bylo velice citlivé české národní prostředí, a to už v 19. století. Řekl bych, že po roce 1848 je v některých liberálních kruzích vztah k českému vládci a světci velice problematický, a to za jeho vstřícnost vůči Němcům, což mu mnozí vyčítali. Ale samozřejmě už je k tomu potřeba dodat, že 19. století v podstatě přejímá své kategorie doby, která vlastně časy, tedy podvolením se Němcům, společnost vůbec neznala. Jednalo se o úplně jinou dobu a dost nehistoricky se pak operovalo s fakty z raného středověku v 19. i ve 20. století, kdy se v podstatě příběh Václava upravoval, podle toho, jaká politická strana či politický proud se k svatému Václavovi vyjadřoval.

Takže překrucování svatováclavské tradice se tady děje hodně i v 19. století, kdy jsou i obecně Přemyslovci považováni českými národními kruhy za příliš proněmecké a nakonec se tedy částečně vyzdvihuje Karel IV., i když samozřejmě on sám byl v podstatě minimálně z půlky také Lucemburk, neboť byl synem Jana Lucemburského. A je tedy pravdou, že se hlavně v podstatě i v 19. století daleko více zdůrazňuje husitská tradice, která je pro český národní tábor daleko lépe interpretovanější jako národní vzedmutí rozmachu a vlastně se tam projevuje to, že podle českých liberálů bylo husitství opravdu českou národní záležitostí. A zase se vlastně používá úplně jiná kategorie pro husitské hnutí, které bylo z velké části náboženské, čemuž už ale 19. století příliš nerozumí. Takže jasně vysvětluji, že problém zneužívání anebo dezinterpretace tradic nastává už v době 19. století, nikoli v tom dvacátém, ale v něm se samozřejmě historické nepřesnosti ještě více rozvinuly.

Trochu jsme ale odbočili od zneužití Václavova odkazu za nacismu…

Pošlapání světcova života nacisty hlavně nastává v době příchodu zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, který si myslím, že i poměrně záměrně pro vstup do své funkce zvolil datum 27. září 1941, tedy předvečer svátku svatého Václava. A to proto, že Heydrich byl hodně ovlivněn mentalitou, která panovala ve vysokých kruzích SS, jež směřovala k tomu, že oni se nějakým způsobem cítili vyvolení, říkali si i Černý řád. Byly tam i takové tendence vracet se k romantizujícím rytířským příběhům a jedním z hlavních míst, kde se praktikoval takzvaný černý kult SS, byl hrad Quedlinburg (česky Kvedlinburk, hrad leží 50 kilometrů jihozápadně od Berlína pozn. red.). Právě zde je pochován vévoda Jindřich I. Ptáčník, jemuž svatý Václav ustoupil.

A právě proto se na hrad Quedlinburg ve východním Německu sjížděly nacistické špičky, neboť Jindřicha I. Ptáčníka brali nacisté za svůj vzor.

Ano, i šéf gestapa Heinrich Luitpold Himmler tady hovořil, že Jindřich I. Ptáčník je vzorem pro SS díky tomu, jak se snažil podrobit slovanské sousedy. Samozřejmě Heydrich nebyl stoprocentně nadšeným příznivcem úvah Heindricha Himmlera, protože on byl v tomto směru více racionálnější, ale tento pohled se mu hodil do jeho plánů. Heydrich vlastně zkoumal otázku vztahu Jindřicha Ptáčníka k svatému Václavovi. Pro Heydricha to byl důvod k tomu, aby prezentoval svatého Václava jako historickou osobnost, která se dobrovolně podřídila, jak říkal vlivu německé říše a s tím přijel do Prahy 27. září 1941. Velmi často se pak k otázce vztahu Václava a jeho bratra Boleslava I. vyjadřoval, protože tvrdil, že Češi by si měli vzít příklad ze svatého Václava, který se dokázal s německou říší dohodnout a naopak varoval z příkladu Boleslava, jenž s říší pak bojoval. Ale samozřejmě neúspěšně. Zastupující říšský protektor proto říkal, že si Češi musejí vybrat, jestli budou svatým Václavem anebo Boleslavem I. Ale pokud půjdou Boleslavovou cestou, musí počítat s tím, že je německá říše zničí. Heydrich tedy s historií z raného středověku velice operoval.

Veřejnost i historici se neustále dohadují, zda si Reinhard Heydrich nasadil na hlavu Svatováclavskou korunu. Stalo se to, anebo jde o vymyšlený příběh?  Pověst totiž tvrdí, že kdo si Svatováclavskou korunu nasadí na hlavu neprávem, do roka zemře. A Heydrich po atentátu, který 27. května 1942 provedli českoslovenští parašutisté Jan Kubiš a Josef Gabčík v rámci Operace Anthropoid, skutečně 4. června 1942 zemřel.

Je to jeden z momentů, který se dostal do novodobých legend. Může za to právě  scéna, kdy v listopadu roku 1941 přichází do klenotnice, aby si prohlédl korunovační klenoty, a současně při té příležitosti řekne, že německá, tedy třetí říše, bere Protekrotát Čecha a Morava pod svou ochranu a přitom se díval na klenoty. Z toho pak vzešla zpráva, která byla uvěřejněna na všech hlavních stránkách důležitých protektorátních novin. A později po atentátu československých parašutistů se zrodila legenda, že si korunu nasadil na hlavu, a tudíž ho stihl spravedlivý trest. Zvěst se rozšířila v okamžiku, až když nepřežil atentát. A řekl bych, že ji ještě více do českého národního podvědomí umocnil film Atentát od režiséra Jiřího Sequense, kde má tuto scénu přímo explicitně natočenou. Ještě se k tomu rozšířila další pověst, že Reinhard Heydrich nasadil korunu na hlavu svému synu Klausovi, který pak tragicky zahynul poté, co vjel na kole pod nákladní auto. Podle mě se legenda skutečně vytvořila až expos a není doklad o tom, že by si Reinhard Heydrich Svatováclavskou korunu na svou korunu nasadil. Jedná se tedy o takzvané městské legendy.

V Protektorátu Čechy a Morava se odkaz svatého Václava hodně zneužíval. Například se měl točit velkofilm podle nacistické ideologie, do hlavní role světce byl obsazen herec Karel Höger, nakonec se ale snímek nepovedlo dokončit, rovněž se udělovala svatováclavská orlice i svatováclavský řád, kníže byl vyobrazen na protektorátní pětitisícové bankovce, kolaborantům zrůdný režim zase umožnil vznik svatováclavské roty, k níž dnes vzhlížejí domácí neonacisté. Jak přivlastnění kultu svatého Václava fašisty vnímáte?

Šlo o velmi silné zneužívání tradice, protože svatý Václav, ale dokonce i Karel IV., byli hojně spojováni s nacistickou propagandou, ale bohužel se na tomto dění dost aktivně podíleli místní kolaboranti, asi nejvíce z nich Emanuel Moravec, (ministr školství a lidové osvěty protektorátní vlády – pozn. red.), ale také blízký spolupracovník prezidenta Emila Háchy Josef Kliment, který v tomto duchu napsal článek už na začátku protektorátu, tedy v březnu 1939. Co se týče Emanuela Moravce, tak on používal obraz svatého Václava velmi často ve svých pravidelných proněmeckých rozhlasových projevech, stejně tak se snažil svatováclavskou tradici dostat i do symboliky jím založeného kuratoria pro výchovu protektorátní mládežnické organizace. Bohužel lze říci, že kolaborační reprezentace i nacistický aparát účinně pracovaly s motivem svatého Václava. Režim totiž předpokládal, že český světec, podobně jako Karel IV., jehož nacisté nepovažovali za českého panovníka či krále, ale za německého císaře, jsou v Čechách velmi uctívaní a přes ně jako české symboly, chtěli společnost ovládnout. Koneckonců Heydrich napsal dopis Martinu Bormannovi, který byl vedoucí kanceláře vůdce Adolfa Hitlera, že právě přes tyto osobnosti lze Čechy zmanipulovat.

CHLADNÝ KLAUS SE ZEMANEM, NAOPAK UZNALÝ MASARYK

Vrátil bych se téměř do současnosti, protože dvacet let stará událost v dějepise nic neznamená. Letos je to dvacet let, co památku svatého Václava slavíme jako státní svátek, který označujeme za Den české státnosti. Když se 19. května roku 2000 ve Sněmovně o novém státním svátku hlasovalo, vystoupil v pravé poledne nynější prezident Miloš Zeman a tehdejší premiér a řekl, že svatý Václav je symbolem servility a kolaborace. Co si zpětně o výroku současné hlavy státu myslíte?

Tady je právě vidět, že v českých širších vrstvách zůstalo z doby nacismu hluboce zakořeněno přesvědčení, že svatý Václav byl k Němcům až příliš moc vstřícný. Nacistické zneužívání jeho odkazu se později přeneslo i do komunistické progandy, která rovněž jeho odkaz znevažovala, a to tím, že poukazovala na využívání fašistickým Německem. Komunisté tak Václavovu památku devalvovali. A tehdejší projev Miloše Zemana ukázal, že zmíněné podvědomí, kdy byl svatý Václav označován za kolaboranta či servilního vůči Němcům, ze společnosti úplně nevymizelo. Důkazem toho byl i projev Miloše Zemana, jenž byl zásadně proti, aby se zaváděl státní svátek na den svatého Václava, který má spíše konotaci Dne české státnosti, nikoli jako osoby svatého Václava.

Je ale zvláštní, že Miloš Zeman po své první inauguraci prezidentem České republiky v březnu roku 2013 šel poté, co se poklonil památce Tomáše Garrigua Masaryka, uctít ostatky svatého Václava, jehož před třinácti lety dehonestoval. Jak si Zemanův obrat vysvětlujete?

Jedná se o opravdu zajímavý obrat, když nejdříve o vládci hovořil jako o symbolu servility i kolaborace, a pak se mu jde poklonit. Tehdy jsem prezidentovo gesto chápal jako snahu vytvářet pocit sjednocení společnosti. Je nutné si připomenout, že i Václav Klaus, který se dříve na adresu katolické církve nevyjadřoval úplně pochvalně a nenašel nejideálnější porozumění s arcibiskupem Miloslavem Vlkem, se přesto šel po své druhé inauguraci v březnu 2008 i on poklonit k ostatkům, lebce svatého Václava, aby mu vzdal státnický hold. V tomto směru na něj navázal i Miloš Zeman.

Jaký je váš osobní názor jako historika na svatého Václava i vzhledem ke zmiňovanému zneužívání jeho odkazu nacisty? V létě jste v rozhovoru pro EuroZprávy.cz zmínil, že je naprostým nesmyslem považovat mistra Jana Husa za průkopníka komunismu, neboť husité vyhlásili zákaz soukromého vlastnictví a kritizovali církev za hromadění majetku. Tehdy jste uvedl, že nejde žádnou historickou osobu přesazovat do vzdálených století, v nichž nežila a vytvářet si tak o ni aktuální, falešný obraz.

Ano, to je pravda a na tom trvám. Co se týče významu nebo vnímání svatého Václava, pak bych rád vzpomenul i na názor prvního československého prezidenta a velké autority Tomáše Garrigua Masaryka. Byl sice evangelíkem, ale přesto ocenil význam svatého Václava v tom smyslu, že za jeho panování jsme už měli stát uspořádaný a že jsme rovněž patřili do kulturního, křesťanského Západu. Tedy do významného civilizačního okruhu. Masaryk se samozřejmě zmiňuje i o tom, že se svatý Václav snažil dohodnout se svými sousedy, včetně Němců. Takže zde je jasně patrné, že interpretace historické osoby vždy záleží na tom, kdo ji říká a s jakým cílem o ní hovoří. Podle mého názoru je tedy vidět, že ve svatém Václavovi můžeme najít jak symbol proněmeckého aktivismu, tak zároveň i symbol uvažujícího a moudrého státníka, který se snaží myslet předně na dobro svého národa. Můžeme i říci, že díky strategii, kterou uplatňoval svatý Václav, nás možná uchránila od osudů jiných slovanských národů, které byly v té době germanizovány.

Předpokládám, že vy svatého Václava za kolaboranta nepovažujete.

Určitě jej jako kolaboranta nevnímám.

Na závěr je nutné zdůraznit, že 28. září si nepřipomínáme jen památku svatého Václava, ale i vyvraždění rodu Slavníkovců, k němuž došlo v roce 995 ze strany českých velmožů v Libici. Útok tehdy přežili jen vévoda Soběslav Slavníkovec, svatý Vojtěch, druhý pražský biskup, a jejich nevlastní bratr svatý Radim, první arcibiskup hnězdenský.

Ano, to je také dobré si připomenout. Protože tehdy se odehrála další symbolika tím, že vyvraždění Libice i rodu Slavníkovců proběhlo právě na den svatého Václava, kdy podle legend útočníci nerespektovali datum vztahující se k Václavovi a obránci Libice volali na agresory, že je svátek svatého Václava, aby přerušili obléhání, ale velmožové říkali, že naším pánem není Václav, ale Boleslav II., tehdy vládnoucí kníže. Samozřejmě, že i christianizace (pokřesťanštění) a prosazování se svatováclavského kultu bylo hlavně v době raného středověku velice obtížné a vůbec nelze hovořit o tom, že svatý Václav prosadil christianizační principy, to v žádném případě, o tom právě svědčí i osud svatého Vojtěcha.

Související

Černobylská jaderná elektrárna Rozhovor

Válka na Ukrajině odhalila stejný cynismus, jako za Černobylu. Kreml vnímá lidské životy jen jako číslo, říká historik

Černobylská havárie dne 26. dubna 1986 se stala nejen jednou z nejhorších jaderných katastrof v dějinách, ale i smutným symbolem stylu řízení krizí v Sovětském svazu. O souvislostech mezi černobylskou katastrofou, způsobem krizového řízení v Sovětském svazu a přetrvávajícími rysy mocenského cynismu v dnešním Rusku EuroZprávy.cz hovořily s vojenským historikem Tomášem Řepou z Univerzity obrany v Brně.
Donald Trump Rozhovor

Trump usiluje aspoň o nějaké vítězství, říká Kraus. Rusové si díky tomu mohou sednout a čekat

Bezpečnostní expert Josef Kraus z Masarykovy univerzity v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz popsal, jak předpokládá další vývoj jednání o ukončení války na Ukrajině. „Zoufalá snaha získat aspoň nějakou výhru ale ve válce na Ukrajině způsobuje, že Rusové si mohou spokojeně sednout, točit palci a čekat, jaké výhodné podmínky a ústupky jim na Ukrajincích Američané vydobydou,“ varuje.

Více souvisejících

rozhovor Jaroslav Šebek (historik) svatý václav historie státní svátek Církev

Aktuálně se děje

před 38 minutami

Volodymyr Zelenskyj na tiskové konferenci

Zelenskyj pokračuje v návštěvě Česka. Schází se s vrcholnými politiky

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj pokračuje v pondělí druhým dnem své oficiální návštěvy České republiky. Po nedělním jednání s prezidentem Petrem Pavlem má dnes naplánovanou řadu schůzek s vrcholnými představiteli české politiky i podnikatelského sektoru. Hlavními tématy jsou pokračování české pomoci Ukrajině, její cesta do Evropské unie, vojenská spolupráce a poválečná obnova země.

před 1 hodinou

Donald Trump

Trump: Potřetí vládnout nebudu. Grónsko můžeme převzít silou, a v případě Kanady...

Prezident Spojených států Donald Trump v neděli popřel, že by uvažoval o kandidatuře na třetí funkční období. V rozhovoru pro NBC News uvedl, že chce zůstat dvoufázovým prezidentem a respektuje ústavní omezení. Přesto jeho dřívější výroky a merchandising kampaně, včetně prodeje čepic s nápisem „Trump 2028“, vzbudily spekulace o jeho dalších ambicích.

před 3 hodinami

včera

George Simion

První kolo prezidentských voleb v Rumunsku zřejmě vyhrál George Simion

Krajně pravicový politik George Simion, známý svou otevřenou podporou Donalda Trumpa a hnutí "Make America Great Again", podle předběžných odhadů vyhrál první kolo rumunských prezidentských voleb. Šéf nacionalistické Aliance pro unii Rumunů (AUR) získal přes 30 % hlasů. Jeho vítězství přichází v rámci opakovaného hlasování nařízeného ústavním soudem kvůli neregulérnostem při listopadovém hlasování.

včera

Krym, ilustrační foto

Předali jste Krym Rusku, obvinil Trump Kyjev. Mohla ale Ukrajina anexi zastavit?

Ačkoliv se objevily informace, že americký mírový návrh by mohl zahrnovat uznání ruské anexe Krymu, prezident Donald Trump odmítl, že by Ukrajina byla tlačena k akceptaci tohoto kroku. Zároveň však prohlásil, že Ukrajina v roce 2014 „předala“ Krym Rusku „bez jediného výstřelu“. Server Kyiv Independent se podíval na to, jak moc jsou jeho slova pravdivá.

Aktualizováno včera

Volodymyr Zelenskyj a Petr Pavel na tiskové konferenci Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Pokud Rusko ve uspěje, napřímo to pocítíme, řekl Pavel po jednání se Zelenským

Prezident České republiky Petr Pavel se setkal s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským, aby společně projednali aktuální situaci na Ukrajině, vývoj mírových jednání a možnosti poválečné obnovy. Oba státníci se shodli na nutnosti spravedlivého mírového řešení a zdůraznili význam další podpory Ukrajiny nejen ze strany Česka, ale celé Evropy.

včera

Volodymyr Zelenskyj a Olena Zelenská se na Pražském hradě sešli s Petrem Pavlem a Evou Pavlovou Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Volodymyr Zelenskyj a Olena Zelenská se na Pražském hradě sešli s Petrem Pavlem a Evou Pavlovou

V neděli odpoledne přiletěl na oficiální návštěvu České republiky prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj. Spolu s ním dorazila i první dáma Olena Zelenská. Hlavním bodem programu byl slavnostní uvítací ceremoniál na Pražském hradě, kde je přesně v 15:00 přivítal prezident Petr Pavel se svou manželkou Evou Pavlovou. Přítomna byla i delegace Ukrajiny a český ministr zahraničí Jan Lipavský, který Zelenského uvítal již na letišti.

včera

Volodymyr Zelenskyj a Olena Zelenská s prezidentským párem na Pražském hradě

Zelenskyj s manželkou dorazili na Pražský hrad. Setkali se s prezidentem Pavlem

V neděli krátce před polednem přistál na území České republiky ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj, který přijel na oficiální státní návštěvu. Do Prahy dorazil spolu se svou manželkou Olenou a v odpoledních hodinách dorazil na Pražský hrad, který byl kvůli této příležitosti po většinu dne uzavřen pro veřejnost.

včera

Zelenskyj přiletěl do Prahy, na letišti ho uvítal Lipavský

Zelenskyj prozradil důvod příletu do Prahy. Zveřejnil svůj program

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dorazil na oficiální návštěvu České republiky společně s první dámou Olenou Zelenskou. Během pobytu v Praze má na programu řadu klíčových jednání se zástupci české exekutivy i zákonodárného sboru, představiteli obranného průmyslu, akademické sféry i ukrajinské komunity.

včera

Zelenskyj přiletěl do Prahy, na letišti ho uvítal Lipavský

Mimořádná zpráva Ukrajinský prezident Zelenskyj přistál v Praze

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dnes přicestoval do Prahy. Na Letišti Václava Havla ho přivítal ministr zahraničí Jan Lipavský. Zelenskyj následně zamíří na Hrad, kde se sejde s prezidentem Petrem Pavlem. Zítra Zelenského přijme předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová.

Aktualizováno včera

Praha

Pražský hrad se uzavírá. Do Prahy míří Zelenskyj

Pražský hrad dnes zůstane veřejnosti nepřístupný. Vedení Hradu oznámilo, že v neděli 4. května 2025 budou pro návštěvníky po celý den uzavřeny všechny pokladny, informační střediska, zahrady, objekty i výstavy. Důvodem je mimořádná návštěva – prezident Petr Pavel odpoledne přijme zahraniční hlavu státu.

včera

včera

J.D. Vance a Marco Rubio

Německo se hádá s Rubiem. Spor o AfD graduje

Německé ministerstvo zahraničí ostře zareagovalo na výroky amerického ministra zahraničí Marca Rubia, který kritizoval rozhodnutí německé kontrarozvědky oficiálně označit krajně pravicovou stranu Alternativa pro Německo (AfD) za „potvrzenou pravicově extremistickou skupinu“.

včera

včera

včera

Oslavy 80. výročí osvobození Plzně Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Plzeň oslavuje 80. výročí osvobození města

Plzeň oslavuje 80. výročí osvobození města americkou armádou, a to s bohatým programem, který oživuje město americkými vojáky, jejich ikonickými vozidly a dobovými tábory. Oslavy přitahují tisíce návštěvníků, kteří mají jedinečnou příležitost uctít památku osvoboditelů a ponořit se do atmosféry květnových dnů 1945.

3. května 2025 22:02

Strany Spolu podepsaly koaliční smlouvu. (25.3.2025)

Fiala začne s výjezdy do krajů. Pomáhat mu bude známá herečka

Nečekaného parťáka bude mít premiér Petr Fiala (ODS) během předvolební kampaně. V květnu a červnu vyrazí do krajských měst s herečkou Ivou Pazderkovou. Fiala je - stejně jako před čtyřmi lety - volebním lídrem koalice Spolu, kterou s ODS tvoří KDU-ČSL a TOP 09. 

3. května 2025 21:07

Dynamo Pardubice, ilustrační fotografie.

Pár hodin po konci Hořavy mají Pardubice nové trenéry. Přichází Pešán s Mlejnkem

Hokejové Pardubice byly bez trenérů jen pár hodin. Poté, co se klub rozloučil s Miloslavem Hořavou a také s Markem Zadinou, nyní vítá nový realizační tým v čele s Filipem Pešánem. Ten přichází na východ Čech i s bývalým trenérem Litvínova Karlem Mlejnkem, jenž tak teď bude asistentem. Pešán je mimochodem již osmým hlavním trenérem pardubického Dynama od doby, co se majitelem klubu stal Petr Dědek.

3. května 2025 20:10

3. května 2025 18:19

Pavel vezme belgického krále i mimo Prahu, potvrdil Hrad

Do Česka v květnu zavítá jeden z evropských králů. Pražský hrad o jeho návštěvě informoval už před časem, ale nyní odhalil další detaily. Panovník nenavštíví pouze Prahu, těšit se na něj mohou i v Plzni. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy