RECENZE: Gump - jsme dvojka je vrcholem nevkusu a prodává ulepený kýč

Česká kina od čtvrtka obohatilo pokračování příběhu psího hrdiny Gumpa. Snímek určený rodinám s dětmi je po alespoň nějak strukturovaném prvním dílu scenáristicky naprosto utržený ze řetězu a představuje slepenec nechtěně bizarních situací a klipovitých paskvilů. Mávnout nad tím rukou s tvrzením, že pro děti titul stačí, je asi to nejhorší, co můžeme udělat.

F. A. Brabec začínal v devadesátých letech jakožto kameraman, kdy snímal především filmy Jana Svěráka. Jako režisér debutoval adaptací Krále Ubu roku 1996. Mimo režie si u svých projektů dělá i kameru. Poté, co v první dekádě milénia doslova zprznil klasické literární předlohy, ať už šlo o Kytici, Krysaře či Máj, se stáhl do konformních vod a točí filmy pro rodiny, protože chce dle jeho slov točit pouze hezké věci. Pseudomuzikál V peřině je patvarem nesourodých scének, toho nejhoršího z populární hudby a primitivně (ne)inscenovaných tanečních sekvencí. Poté navázal na Troškovo dědictví a natočil nesnesitelný Vánoční Kameňák. Jen těžko hledat slova k pochopení někoho, kdo dlouhodobě vystupuje s neopodstatněnou arogancí a prezentuje se filmovým odpadem.

Brabec se v rozhovorech ohání prázdnými výrazy v podobě abstraktního pojmu filmové řemeslo a především skutečně žije v iluzi, že je umělec s vytříbeným výtvarným citem a každý jeho obraz je samostatným příběhem. V tom ho utvrzují i herečtí kolegové v propagačních videích. Při pohledu na jeho ohyzdně kýčovitou a sdělením primitivní barevnou paletu, již celou jeho režijní kariéru razí, je to skutečně zarážející. Vyvstává na paměť takřka památná a na video zaznamenaná diskuse během festivalu Mladá kamera Uničov z roku 2013, kdy autoritářský a s řevem (ne)komunikuje se studenty z filmových katede a dokola opakuje prázdný pojem, že filmy se mají točit pro lidi. A stejně prázdný a úmorný je i jeho nový Gump - jsme dvojka.

Právě se přehrává: Gump - jsme dvojka (trailer)

Gump - jsme dvojka (trailer) Video: YouTube

Ten přímo navazuje na první snímek Gump - pes, který naučil lidí žít, jenž vychází ze stejnojmenné literární předlohy Filipa Rožka, který u obou filmů působí i jako producent a scenárista. Stejnojmenná literární předloha předcházela i druhému filmovému dílu a vyšla minulý rok. S literárními kusy se pojí i charitativní kampaně na pomoc psům a předkládání skutečných příběhů týraných zvířat. Knihy jsou lehké, pohádkově laděné, epizodicky vyprávěné. To se snaží zachovat i film. První díl sleduje psího protagonistu Gump, jenž příběh vypráví a jehož perspektivou svět vidíme. Procházíme společně s ním různorodými domácnostmi, jimž změní život, aby posléze zakotvil u oddaného bezdomovce Bédi.

Pokračování dvojici hrdinů sleduje poté, co společně strávili pokojné chvíle na výletech. Béďa má však podlomené zdraví a úvodní sekvence se tak věnují jeho odchodu, přičemž se o Gumpa začne starat bývalý “ajťák” Voříšek, jenž teď žije odstřižený od městského života na vrcholu kopce v karavanu. Samotná smrt Bédi je snad tím nejméně vkusným vyobrazením odchodu vůbec. Infantilní a chaotická střihová skladba propojená s tendenčním bílým světlem, zpomalenými záběry a pršícím protipožárním systémem budí spíš výbuchy smíchu, než lítosti. Vše navíc doprovází naprosto zbytečný komentář Gumpa, jenž akorát replikuje to, co na plátně vidíme. Což je obecně problém celého psího voiceoveru. Je nadbytečný a samoúčelný.

Film kromě kýčovitého obrazu, který má indikovat idylický psí pohled na náš svět, s psí perspektivou nepracuje. Ačkoli většinu informací vnímáme společně s Gumpem, perspektiva se od něj několikrát odchýlí. Rozháraná je však především narace. Jen velmi obtížně se dá vůbec považovat za filmovou. Drtivou stopáž tvoří uhňácaný balast naprosto nesmyslných a neprovázaných scén, kde se vůbec nic a nikdo neposouvá a všechno se točí v bezvýchodném a nekonceptuálním kruhu. Zatímco v prvním filmu alespoň nějaké postavy docházely změn na základě setkání s Gumpem, tady tvůrci ani nevědí, o čem chtějí vyprávět.

Gump - jsme dvojka je totiž ve skutečnosti jakousi pofidérní snahou o autobiografii a jen těžko si představit, že bylo autorským záměrem dětskému publiku představit principy postmoderny. Voříšek se totiž na Gumpa napojí a je schopen vnímat jeho vyprávění, načež jej sepíše do knihy, kterou jako na zavolanou vydá farářův kamarád. Z Voříška a Gumpa se stanou celebrity a v podstatě prožívají to, co prožíval sám Filip Rožek poté, co se z jeho knihy stal hit. Najednou se ocitneme v záplavě sekvencí z různorodých besed a pěveckých vystoupení, jež vrcholí srazem pejskařů na počest zesnulého Bédi. A účastní se ho několik stovek lidí, kteří za doprovodu Pokáčova podbízivého songu kráčejí krajinou lemovanou banery s logy rádia Blaník. Jistě, titul není odrazem reality a v každém obrazu to připomíná. Jde však pouze o tezovitou zástěru, kterou tvůrci marně zakrývají neschopnost jakékoli reflexe a smysluplného vyprávění.

Po hodině absurdního slepence si zřejmě tvůrci uvědomili, že by film měl o něčem být a našroubují tak do něj postavu buranského vykuka v podání Štěpána Kozuba, jenž shodou náhod vlastní Gumpovu dlouho odloučenou dceru. Mezi nimi není rozvíjeno žádné pouto a jsme tak uvězněni v další spirále samoúčelných pasáží, na jejichž konci stojí bizarní snaha o natlačenou transcendentální rovinu. Ta celému snímku nasazuje v podobě nezvládnutých vizuálních efektů pomyslnou korunu. Samozřejmě, film se nechce brát vážně a je obdobou pohádky. To však neznamená, že bychom celkově nezvládnuté dílo měli přejít a spokojit se s jeho hrůzostrašným tvarem jen kvůli tomu, že v jeho centru stojí pejsci a pod nánosem nesmyslů a product placementu se možná skrývá i dobrý a osvětný záměr v rámci porozumění zvířatům a vyzdvižení problematiky týrání.

Ani vyrovnávání se se smrtí nepůsobí nijak objevně, k tomu v této smích budící podobě, obzvlášť když se v české kinematografii stejným tématem mistrně zabývaly loutkové filmy Myši patří do nebe a Tonda, Slávka a kouzelné světlo. Ostatně spousta prvků je ve filmu zkrátka proto, aby tam byla. Vidíme psa i holčičku s fyzickým handicapem, dál se s tím nijak nepracuje. Tvůrci dávají větší pozornost nahému zadku Richarda Krajča či udyndanému soundtracku z rádiového repertoáru, kdy se v jednu chvíli nediegetická píseň Richarda Krajča propojí s diegetickým zpěvem Richarda Krajča v roli Voříška. A tím končí veškerá kreativní snaha.

Těžko konstruktivně a seriózně přistupovat k věšáku na reklamu, laciné emoce a podbízivé pohlednicové obrázky, které jsou otravné minimálně stejně, jako bezmyšlenkovité vyprávění, kde motivickou kýčovitost převyšuje snad jen všudypřítomná popisnost a tezovitost. Kýč sám o sobě není špatný, když je konceptuálně a jasně uchopený. To se zde ale neděje. Výslednému tvaru je skutečně ku prospěchu akorát to, že se prostřednictvím jeho projekcí může vybrat na charitativní pomoc psům. I to však leží ve stínu jednoho velkého a nabubřelého filmařského ega, přesvědčeného o tom, že divácké filmy mají vypadat přesně takhle. A je nesmyslné slevovat nároky jen kvůli tomu, že jde o tvorbu pro mladší, kteří se pravděpodobně kvůli nepodmanivému vyprávění budou stejně nudit. 

Hodnocení: 15 %

Režie: F. A. Brabec

Scénář: Filip Rožek

Hrají: Bolek Polívka, Richard Krajčo, Vica Kerekes, Štěpán Kozub, Zbigniew Czendlik, Zuzanka Švábková, Martina Pártlová, Karel Roden, Michaela Andělová

Česká premiéra: 28. března 2024

Distribuce: Bioscop

Související

Boys Go to Jupiter

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.
Tomáš Töpfer v televizním filmu Kotrmelce pana herce.

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

Česká televize se po zvýšení koncesionářských poplatků vrací s cyklem, jehož znaky jsou banální rýmovačky v názvech titulů a snaha o humor pramenící ze zdánlivě trpkých a nezáviděníhodných situací. Po čtveřici televizních filmů z roku 2022 teď vysílá další trojici. Opět jde o nijaký a zpátečnický zážitek.

Více souvisejících

recenze Gump - jsme dvojka (film) filmy Boleslav Polívka Richard Krajčo Vica Kerekes (herečka) Štěpán Kozub

Aktuálně se děje

Aktualizováno před 57 minutami

Volodymyr Zelenskyj v Praze

Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny

Ukrajina čelila na začátku druhého prosincového víkendu dalšímu ruskému útoku ze vzduchu. Drony a rakety způsobily zranění několika lidí a zastavení dodávek energií na mnoha místech. Podle ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského je zřejmé, že Moskvě nejde o ukončení války. 

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Martin Kupka

Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu

Čeští političtí konkurenti i zahraniční média už reagují na slova nově jmenovaného premiéra Andreje Babiše (ANO), který dal najevo, že Česko pod jeho vedením nehodlá financovat Ukrajinu. Podle Martina Kupky (ODS) půjde o zjevný obrat v české zahraniční politice, který bude proti národním bezpečnostním zájmům.

před 3 hodinami

Český velvyslanec v USA Hynek Kmoníček předal prezidentu Donaldu Trumpovi pověřovací listiny (24. dubna 2017), foto: Účet Hynka Kmoníčka

Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka

Česko se až v pondělí dočká kompletní nové vlády, ačkoliv Andrej Babiš (ANO) byl jmenován premiérem už v úterý. Jednotliví ministři ale budou uvedeni do úřadů až na začátku příštího týdne. Obsazení některých důležitých pozic ale zůstává nejasné. 

před 4 hodinami

Fotbal, ilustrační fotografie.

Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0

Ani na pátý pokus se fotbalistům pražské Slavie nepodařilo skórovat v rámci probíhajícího ročníku Ligy mistrů. Nutno však přiznat, že tentokrát proti svěřencům kouče Jindřicha Trpišovského stál další z velice kvalitních soupeřů, londýnský Tottenham. Přestože se Pražané se svým věhlasným soupeřem snažili držet dlouho krok, nakonec postupem času ukázaná platila a nejen díky větší kvalitě v zakončení, ale i kvůli zbytečným slávistickým faulům ve své šestnáctce nakonec Slavia odjíždí z britských ostrovů s porážkou 0:3.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Filip Turek

Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé

Motoristé i nadále počítají s vládním angažmá poslance Filipa Turka. Potvrdil to jeho kolega Boris Šťastný v sobotním vysílání televize Nova. Strana s Turkem počítá do čela ministerstva životního prostředí, v pondělí ale k jeho jmenování členem vlády nedojde. 

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Válka na Ukrajině od dvojice fotografů.

Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce

Historie varuje, že složité konflikty nelze ukončit rychlými ujednáními ani diktátem silnějšího. Stejně jako po první světové válce vedla touha po jednostranném řešení k dalšímu, ničivějšímu střetu, i dnešní válka na Ukrajině ukazuje, jak nebezpečné jsou ambice velmocí a selhání diplomacie. Ukrajina, usilující o svobodný rozvoj, se stala obětí opakujících se dějinných vzorců, které svět stále nedokáže překonat.

před 8 hodinami

Kateřina Konečná

Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou

Europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM) bude i nadále předsedkyní tuzemské komunistické strany, kterou upozadila v říjnových sněmovních volbách, kdy neúspěšně kandidovala za hnutí Stačilo. Na mimořádném stranickém sjezdu k žádné změně v nejvyšším vedení nedojde. 

před 9 hodinami

před 10 hodinami

Boris Šťastný

Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů

Nově jmenovaný premiér Andrej Babiš (ANO) nebude jediným členem vládního kabinetu, který se musel podřídit zákonu o střetu zájmů. Poslanec Boris Šťastný (Motoristé), jenž se stane ministrem sportu, prevence a zdraví, v pátek oznámil, že přerušuje živnost. 

před 11 hodinami

Vánoce, ilustrační fotografie.

Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék

Advent se dnes nese ve znamení pečení cukroví, svařeného vína a punče, a tedy i vůně skořice, hřebíčku, badyánu nebo třeba vanilky. Vánoční koření má dlouhou a zajímavou historii. Zatímco dnes nám provoní a dochutí sváteční okamžiky, dříve sloužilo třeba jako lék.

před 12 hodinami

před 12 hodinami

před 13 hodinami

před 14 hodinami

včera

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus)

Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?

Do vlády vstupují lidé, kteří v minulosti selhávali při zvládání krizí a opakují vzorce řízení, jež zemi oslabovaly ve chvílích největší potřeby. Kabinet zároveň doplňují politici s vazbami na osoby inklinující k neonacismu, což ohrožuje samotné hodnotové základy státu. Účast expertů bez exekutivních zkušeností pak posiluje riziko odklonu od evropské orientace a erozi institucí právního státu.

včera

včera

Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení

Opoziční venezuelská vůdkyně Maria Corina Machadová, nositelka Nobelovy ceny za mír, podnikla odvážnou třídenní cestu v přestrojení, aby dorazila na ceremonii do Norska. S pomocí paruky a převleku se jí podařilo proklouznout přes 10 vojenských kontrolních stanovišť ve Venezuele. Po moři přeplula Karibské moře v rybářské lodi, odkud byla následně eskortována do Osla letadlem zajištěným americkou stranou.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy