RECENZE: Gump - jsme dvojka je vrcholem nevkusu a prodává ulepený kýč

Česká kina od čtvrtka obohatilo pokračování příběhu psího hrdiny Gumpa. Snímek určený rodinám s dětmi je po alespoň nějak strukturovaném prvním dílu scenáristicky naprosto utržený ze řetězu a představuje slepenec nechtěně bizarních situací a klipovitých paskvilů. Mávnout nad tím rukou s tvrzením, že pro děti titul stačí, je asi to nejhorší, co můžeme udělat.

F. A. Brabec začínal v devadesátých letech jakožto kameraman, kdy snímal především filmy Jana Svěráka. Jako režisér debutoval adaptací Krále Ubu roku 1996. Mimo režie si u svých projektů dělá i kameru. Poté, co v první dekádě milénia doslova zprznil klasické literární předlohy, ať už šlo o Kytici, Krysaře či Máj, se stáhl do konformních vod a točí filmy pro rodiny, protože chce dle jeho slov točit pouze hezké věci. Pseudomuzikál V peřině je patvarem nesourodých scének, toho nejhoršího z populární hudby a primitivně (ne)inscenovaných tanečních sekvencí. Poté navázal na Troškovo dědictví a natočil nesnesitelný Vánoční Kameňák. Jen těžko hledat slova k pochopení někoho, kdo dlouhodobě vystupuje s neopodstatněnou arogancí a prezentuje se filmovým odpadem.

Brabec se v rozhovorech ohání prázdnými výrazy v podobě abstraktního pojmu filmové řemeslo a především skutečně žije v iluzi, že je umělec s vytříbeným výtvarným citem a každý jeho obraz je samostatným příběhem. V tom ho utvrzují i herečtí kolegové v propagačních videích. Při pohledu na jeho ohyzdně kýčovitou a sdělením primitivní barevnou paletu, již celou jeho režijní kariéru razí, je to skutečně zarážející. Vyvstává na paměť takřka památná a na video zaznamenaná diskuse během festivalu Mladá kamera Uničov z roku 2013, kdy autoritářský a s řevem (ne)komunikuje se studenty z filmových katede a dokola opakuje prázdný pojem, že filmy se mají točit pro lidi. A stejně prázdný a úmorný je i jeho nový Gump - jsme dvojka.

Právě se přehrává: Gump - jsme dvojka (trailer)

Gump - jsme dvojka (trailer) Video: YouTube

Ten přímo navazuje na první snímek Gump - pes, který naučil lidí žít, jenž vychází ze stejnojmenné literární předlohy Filipa Rožka, který u obou filmů působí i jako producent a scenárista. Stejnojmenná literární předloha předcházela i druhému filmovému dílu a vyšla minulý rok. S literárními kusy se pojí i charitativní kampaně na pomoc psům a předkládání skutečných příběhů týraných zvířat. Knihy jsou lehké, pohádkově laděné, epizodicky vyprávěné. To se snaží zachovat i film. První díl sleduje psího protagonistu Gump, jenž příběh vypráví a jehož perspektivou svět vidíme. Procházíme společně s ním různorodými domácnostmi, jimž změní život, aby posléze zakotvil u oddaného bezdomovce Bédi.

Pokračování dvojici hrdinů sleduje poté, co společně strávili pokojné chvíle na výletech. Béďa má však podlomené zdraví a úvodní sekvence se tak věnují jeho odchodu, přičemž se o Gumpa začne starat bývalý “ajťák” Voříšek, jenž teď žije odstřižený od městského života na vrcholu kopce v karavanu. Samotná smrt Bédi je snad tím nejméně vkusným vyobrazením odchodu vůbec. Infantilní a chaotická střihová skladba propojená s tendenčním bílým světlem, zpomalenými záběry a pršícím protipožárním systémem budí spíš výbuchy smíchu, než lítosti. Vše navíc doprovází naprosto zbytečný komentář Gumpa, jenž akorát replikuje to, co na plátně vidíme. Což je obecně problém celého psího voiceoveru. Je nadbytečný a samoúčelný.

Film kromě kýčovitého obrazu, který má indikovat idylický psí pohled na náš svět, s psí perspektivou nepracuje. Ačkoli většinu informací vnímáme společně s Gumpem, perspektiva se od něj několikrát odchýlí. Rozháraná je však především narace. Jen velmi obtížně se dá vůbec považovat za filmovou. Drtivou stopáž tvoří uhňácaný balast naprosto nesmyslných a neprovázaných scén, kde se vůbec nic a nikdo neposouvá a všechno se točí v bezvýchodném a nekonceptuálním kruhu. Zatímco v prvním filmu alespoň nějaké postavy docházely změn na základě setkání s Gumpem, tady tvůrci ani nevědí, o čem chtějí vyprávět.

Gump - jsme dvojka je totiž ve skutečnosti jakousi pofidérní snahou o autobiografii a jen těžko si představit, že bylo autorským záměrem dětskému publiku představit principy postmoderny. Voříšek se totiž na Gumpa napojí a je schopen vnímat jeho vyprávění, načež jej sepíše do knihy, kterou jako na zavolanou vydá farářův kamarád. Z Voříška a Gumpa se stanou celebrity a v podstatě prožívají to, co prožíval sám Filip Rožek poté, co se z jeho knihy stal hit. Najednou se ocitneme v záplavě sekvencí z různorodých besed a pěveckých vystoupení, jež vrcholí srazem pejskařů na počest zesnulého Bédi. A účastní se ho několik stovek lidí, kteří za doprovodu Pokáčova podbízivého songu kráčejí krajinou lemovanou banery s logy rádia Blaník. Jistě, titul není odrazem reality a v každém obrazu to připomíná. Jde však pouze o tezovitou zástěru, kterou tvůrci marně zakrývají neschopnost jakékoli reflexe a smysluplného vyprávění.

Po hodině absurdního slepence si zřejmě tvůrci uvědomili, že by film měl o něčem být a našroubují tak do něj postavu buranského vykuka v podání Štěpána Kozuba, jenž shodou náhod vlastní Gumpovu dlouho odloučenou dceru. Mezi nimi není rozvíjeno žádné pouto a jsme tak uvězněni v další spirále samoúčelných pasáží, na jejichž konci stojí bizarní snaha o natlačenou transcendentální rovinu. Ta celému snímku nasazuje v podobě nezvládnutých vizuálních efektů pomyslnou korunu. Samozřejmě, film se nechce brát vážně a je obdobou pohádky. To však neznamená, že bychom celkově nezvládnuté dílo měli přejít a spokojit se s jeho hrůzostrašným tvarem jen kvůli tomu, že v jeho centru stojí pejsci a pod nánosem nesmyslů a product placementu se možná skrývá i dobrý a osvětný záměr v rámci porozumění zvířatům a vyzdvižení problematiky týrání.

Ani vyrovnávání se se smrtí nepůsobí nijak objevně, k tomu v této smích budící podobě, obzvlášť když se v české kinematografii stejným tématem mistrně zabývaly loutkové filmy Myši patří do nebe a Tonda, Slávka a kouzelné světlo. Ostatně spousta prvků je ve filmu zkrátka proto, aby tam byla. Vidíme psa i holčičku s fyzickým handicapem, dál se s tím nijak nepracuje. Tvůrci dávají větší pozornost nahému zadku Richarda Krajča či udyndanému soundtracku z rádiového repertoáru, kdy se v jednu chvíli nediegetická píseň Richarda Krajča propojí s diegetickým zpěvem Richarda Krajča v roli Voříška. A tím končí veškerá kreativní snaha.

Těžko konstruktivně a seriózně přistupovat k věšáku na reklamu, laciné emoce a podbízivé pohlednicové obrázky, které jsou otravné minimálně stejně, jako bezmyšlenkovité vyprávění, kde motivickou kýčovitost převyšuje snad jen všudypřítomná popisnost a tezovitost. Kýč sám o sobě není špatný, když je konceptuálně a jasně uchopený. To se zde ale neděje. Výslednému tvaru je skutečně ku prospěchu akorát to, že se prostřednictvím jeho projekcí může vybrat na charitativní pomoc psům. I to však leží ve stínu jednoho velkého a nabubřelého filmařského ega, přesvědčeného o tom, že divácké filmy mají vypadat přesně takhle. A je nesmyslné slevovat nároky jen kvůli tomu, že jde o tvorbu pro mladší, kteří se pravděpodobně kvůli nepodmanivému vyprávění budou stejně nudit. 

Hodnocení: 15 %

Režie: F. A. Brabec

Scénář: Filip Rožek

Hrají: Bolek Polívka, Richard Krajčo, Vica Kerekes, Štěpán Kozub, Zbigniew Czendlik, Zuzanka Švábková, Martina Pártlová, Karel Roden, Michaela Andělová

Česká premiéra: 28. března 2024

Distribuce: Bioscop

Související

Boys Go to Jupiter

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.
Tomáš Töpfer v televizním filmu Kotrmelce pana herce.

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

Česká televize se po zvýšení koncesionářských poplatků vrací s cyklem, jehož znaky jsou banální rýmovačky v názvech titulů a snaha o humor pramenící ze zdánlivě trpkých a nezáviděníhodných situací. Po čtveřici televizních filmů z roku 2022 teď vysílá další trojici. Opět jde o nijaký a zpátečnický zážitek.

Více souvisejících

recenze Gump - jsme dvojka (film) filmy Boleslav Polívka Richard Krajčo Vica Kerekes (herečka) Štěpán Kozub

Aktuálně se děje

včera

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus)

Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?

Do vlády vstupují lidé, kteří v minulosti selhávali při zvládání krizí a opakují vzorce řízení, jež zemi oslabovaly ve chvílích největší potřeby. Kabinet zároveň doplňují politici s vazbami na osoby inklinující k neonacismu, což ohrožuje samotné hodnotové základy státu. Účast expertů bez exekutivních zkušeností pak posiluje riziko odklonu od evropské orientace a erozi institucí právního státu.

včera

včera

María Corina Machadová a Edmundo González Urrutia

Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení

Opoziční venezuelská vůdkyně Maria Corina Machadová, nositelka Nobelovy ceny za mír, podnikla odvážnou třídenní cestu v přestrojení, aby dorazila na ceremonii do Norska. S pomocí paruky a převleku se jí podařilo proklouznout přes 10 vojenských kontrolních stanovišť ve Venezuele. Po moři přeplula Karibské moře v rybářské lodi, odkud byla následně eskortována do Osla letadlem zajištěným americkou stranou.

včera

Slovenští poslanci se poprali a pohádali

VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje

Čtvrteční zasedání slovenského parlamentu, které pokračovalo dlouho do noci, se zvrhlo v divoký sled hádek, vulgarismů a fyzických potyček. Mnozí komentátoři i opoziční poslanci se shodují, že jednání přesáhlo veškeré meze důstojnosti, jakou si málokdo pamatuje i z dob mečiarismu. Den poté, v pátek, už poslanci začali jednání výzvami k omluvě, které žádá jak koaliční Smer, tak opoziční Hnutie Slovensko.

včera

včera

včera

Ukrajinští vojáci brání svou zemi před ruskými agresory.

Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti

Ukrajinské síly v pátek oznámily významný úspěch, když znovu dobyly dvě osady v severovýchodní Charkovské oblasti. Armádní sbor Khartia uvedl na sociálních sítích, že osvobozeny byly Kondrašivka, Radkivka a jejich okolí, a také několik čtvrtí v severní části Kupjansku. Tento klíčový železniční uzel přitom Rusko nárokovalo jako dobyté v minulém měsíci. Podle ukrajinské armády se v oblasti podařilo obklíčit několik stovek ruských vojáků.

včera

včera

Blízcí a přátelé se rozloučili s moderátorem Patrikem Hezuckým. (12.12.2025) Prohlédněte si galerii

Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil

Česko se v pátek odpoledne rozloučilo s moderátorem Patrikem Hezuckým, který na den přesně před týdnem podlehl vážné nemoci. Bylo mu 55 let. Neveřejného smutečního obřadu se zúčastnilo mnoho kolegů zesnulého a dalších osobností tuzemského šoubyznysu. V lednu se ještě uskuteční benefiční koncert v pražské O2 areně. 

včera

Evropská unie, ilustrační fotografie.

Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027

Ukrajina by se mohla stát členem Evropské unie k 1. lednu 2027, pokud bude přijat návrh mírového urovnání, který je v současné době projednáván v rámci amerických zprostředkovaných jednání o ukončení dlouholetého konfliktu s Ruskem. O této informaci informoval v pátek list Financial Times s odvoláním na zdroje obeznámené s obsahem dokumentu.

Aktualizováno včera

včera

včera

Al Carns

Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy

Evropa se musí připravit na válku na svém prahu. Tímto varováním vystoupili ve čtvrtek britští vojenští představitelé, kteří detailně popsali bezprecedentní úroveň hrozeb namířených proti ozbrojeným silám Spojeného království. Ministr obrany Al Carns při zahájení nové Britské vojenské zpravodajské služby (MIS) prohlásil, že „stín války klepe na dveře Evropy“, a zdůraznil, že spojenci NATO musí být připraveni reagovat.

včera

Soud, ilustrační foto

Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče

České rozvodové právo prochází od ledna 2026 zásadní proměnou, která má za cíl zrychlit řízení, snížit emocionální zátěž dětí a posílit soukromí manželů. Vzhledem k tomu, že v Česku končí rozvodem téměř polovina manželství, přináší novela občanského zákoníku řadu důležitých novinek.

včera

Andrej Babiš po setkání s prezidentem Petrem Pavlem (27.10.2025)

Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka

Politoložka Daniela Ostrá z olomoucké Univerzity Palackého v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz promluvila o tom, jak vnímá budoucí složení nové vlády. Zejména se jí ale nezamlouvá oligarchizace české politiky a zdůraznila, že nyní již premiér Andrej Babiš ani zdaleka není jediným problémem. „Andrej Babiš se ze dne na den nestane obyčejným občanem s lehce nadprůměrnými příjmy. Stále je to člověk, který dokázal nakumulovat velké bohatství i moc. U něj nicméně uplatnění bohatství i moci vidíme relativně transparentně,“ říká.

včera

Volodymyr Zelenskyj

USA mají nový návrh týkající se Donbasu, oznámil Zelenskyj. Kyjev už jej nemusí předat Rusku

Prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj oznámil, že Spojené státy navrhují, aby Ukrajina stáhla své jednotky z oblasti Donbasu. Washington by následně v částech, které Kyjev v současné době kontroluje, vytvořil „svobodnou ekonomickou zónu“. Původně USA navrhovaly, že by Kyjev měl části Donbasu, které stále drží, jednoduše předat Rusku. Podle čtvrtečního prohlášení ukrajinského prezidenta pro novináře je ale nyní navržena kompromisní varianta, kde by se ukrajinské síly stáhly, ale ruské jednotky by do tohoto území nepostupovaly.

včera

Emmanuel Macron

Krajní pravice sílí po celé Evropě. Problémy má Starmer, Merz i Macron

V nedávných volbách v několika evropských zemích, jako jsou Spojené království, Francie, Německo, Nizozemsko a Rumunsko, se zdálo, že voliči dávají naději středovým politikům. Před šestnácti měsíci, po volbách do Evropského parlamentu, dokonce předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen prohlásila, že „střed drží“, protože pro silnou Evropu stále existuje většina ve středu politického spektra. Dnes však podle webu Politico toto přesvědčení vypadá značně nejistě. 

včera

včera

Ukrajinští vojáci brání svou zemi před ruskými agresory.

Ukrajina oplácí agresorům stejnou mincí. Stupňuje útoky proti Rusku, míří na energetickou infrastrukturu

Ukrajina tento týden oznámila, že její drony dlouhého doletu zasáhly významnou ropnou plošinu v Kaspickém moři, což je signálem pro další rozšíření seznamu cílů v rámci intenzivního tažení. Cílem této kampaně je přerušit tok ruských energetických příjmů, které financují válku. Zdroj z Bezpečnostní služby Ukrajiny pro CNN potvrdil, že jde o první ukrajinský útok na infrastrukturu související s těžbou ropy v Kaspickém moři.

včera

Eurovizí zmítá největší skandál v historii. Vítěz loňského ročníku kvůli Izraeli vrací trofej

Vítěz loňského ročníku Eurovize, švýcarský zpěvák Nemo, oznámil, že vrací svou trofej. Tento krok podnikl na protest proti přetrvávající účasti Izraele v této mezinárodní hudební soutěži. Šestadvacetiletý umělec, který je nebinární osobou, uvedl, že vnímá jasný rozpor mezi izraelskou účastí a ideály "jednoty, inkluze a důstojnosti", které se soutěž snaží zastávat.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy