Na Mezinárodním filmovém festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě loni odpremiéroval dokumentární snímek Reportáž psaná na benzínce. Teď získal cenu na festivalu FAMUFEST, jenž také zahájil. Nenápadnou optikou sleduje novinářku Ivanu Svobodovou z týdeníku Respekt a její reportážní práci v terénu, konkrétně mezi odpůrci současné vlády a systému celkově.
Snímek svým názvem odkazuje k publikaci Julia Fučíka Reportáž psaná na oprátce. Tu tvoří jeho dopisy psané v pankrácké věznici během 2. světové války. Hořké literární dílo je kombinací surového svědectví, sebestylizace a romantizace s vidinou šťastného konce. Samozřejmě nejde o čistou reportáž. Interpretační a kritické jádro spočívá v neschopnosti určit přesná fakta, kdy autorova perspektiva situace zákonitě zkresluje. Co znamená objektivní žurnalistika? A není to jen utopický mýtus, jakýsi ideál, kterého není možné dosáhnout? Obdobných motivů by se chtěl držet i celovečerní debut režisérky Zory Čápové.
Ta během studia dokumentaristiky na pražské FAMU natočila například portrét politicky angažovaného ruského performera Moje Volna či internetovou subkulturu mužů platících si prostitutky sledující titul Norníci. Reportáž psaná na benzínce se vyprávěním takřka neodchýlí od portrétované novinářky Ivany Svobodové. Ta pracuje na textu o protivládních skupinách. Vyjíždí do terénu na jejich demonstrace a setkání, snaží se jejich svět pochopit a především kriticky reflektovat. Kromě toho film zachycuje redakční porady, hektické novinářské tempo či chvilky pomyslného klidu na benzínce a u cigarety.
Právě nahlédnutím do redakční práce je snímek nejhodnotnější. Dokáže přiblížit, jaké úsilí tvorba poctivých reportážních textů stojí, stejně tak i všechny otázky a proměnné, jež je třeba brát v potaz. Redakce funguje ve večerních hodinách, mnohdy na úkor osobního života. Zároveň je třeba brát v potaz postavení Respektu, jehož fungování je v digitálním světě a turbulentní proměně médií takřka výjimečné. Tempo vyprávění se silně opírá právě o osobnost Svobodové, jakkoli se k ní nikdy nedostaneme opravdu blízko. Jde o pragmaticky nasnímaný výstřižek z jejího světa, který je neustále pod palbou.
Média jsou u politiků a antisystémových jedinců první na ráně. Je velmi jednoduché je označit za lživé a propagandu razící plátky, které nám vnucují ten správný pohled na svět. Ve světě jsou autority stále zpochybňované, důvěra v cokoli vymírá. Alternativní proud je pro smýšlení vyobrazené skupiny určující. Pomyslným mesiášem je zde bloger Vidlák. Hlas lidu, představitel selského rozumu. Vidíme konfrontace s novinářkou, střet neslučitelných světů, jež k porozumění nikdy nedojdou, jakkoli se o to jedna strana alespoň zprvu snaží. Čápové se zdatně daří udržet citlivou hranu, kdy primitivními emocemi řízené lidi nezesměšňuje, snaží se o objektivní zachycení.
Problém filmu je ale ten, že až příliš spoléhá na snímané události, zatímco postrádá interpretační bohatost pramenící z audiovizuálního tvaru samotného. Viděné nijak neproblematizuje, jen tezovitě ukazuje. Pro jednu stranu půjde o potvrzení názoru, že kontextuální a kritická žurnalistika je pro demokratickou společnost potřebná, druhá strana barikády film pravděpodobně nikdy neuvidí. A pokud ano, taktéž se utvrdí v tom, že Vidlák je vzhledem k svému antisystémovému psaní oním spasitelem, který říká věcí takové, jaké skutečně jsou, a Ivana Svobodová je jen hysterická hlásná trouba státní propagandy.
Snímek se nesnaží skutečně porozumět. Nepřináší žádný kontext, Zvolené prizma opírající se o pohled a práci protagonistky není dostatečně osobní. Nefunguje tak ani jako portrét. Strohá observace je v tomto případě redundantní. Jistě, snaha nezaujímat vůči problematice jasné stanovisko je zřejmá. Je pak ale na místě se ptát, co nám film jakožto takový přináší. A co má sdělit. Nade vše ční snaha o nekonfliktnost. Výsledný tvar působí jako slepenec nasbíraných segmentů bez konceptuálního uchopení. Sledujeme pouhou epizodku v životě novinářky, jež se snaží napsat článek o jednoduchými emocemi a zkreslujícími vysvětleními zaslepené skupině.
Námět filmu je však dostatečně silný na to, aby diváckou pozornost utáhl. Stále má potenciál například při projekcích spojených s debatou. Jde o přínosný podnět k diskusi, ačkoli diskusi film samotný neplodí. Představuje nesmírně bolavou zprávu o lidské nenávisti nejen směrem k novinářům a novinářkám. Ukazuje, že žijeme ve světě, kde je kritická reflexe braná za lži. Chod lidského jednání udávají úderná a prázdná gesta. Obklopují nás neochota navázat dialog a absence sounáležitosti. Jaké jsou příčiny? Na to dokument nemůže a ani nechce odpovědět. Je však jisté, že symptomy extrémně polarizované společnosti budou akorát sílit. A obrana médií stále slábne.
Film Reportáž psaná na benzínce je možné vidět i v soutěží festivalu Jeden svět (od 12. do 20. března), do distribuce vstoupí na konci března.
Hodnocení: 55 %
Režie: Zora Čápová
Scénář: Zora Čápová
Distribuční premiéra: 31. března 2025
Distribuce: Mannschaft
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
recenze , Reportáž psaná na benzínce (film) , filmy , dokument , novináři , Česká republika
Aktuálně se děje
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
23. prosince 2025 19:20
Top 5 jídel na silvestrovskou party: rychle a chutně
23. prosince 2025 18:30
Trump jmenoval nového vyslance pro Grónsko. Má obyvatele přesvědčit, aby se připojili k USA
23. prosince 2025 17:26
Trump také sdílí naši lásku k mladým dívkám, píše se v dopise, který zřejmě poslal Epstein
23. prosince 2025 16:13
Ukrajinští muži riskují smrt v horách, aby se vyhnuli frontové linii. Nikdo podle nich už nechce mír
Uprostřed mrazivého prosince čelí Ukrajina kromě ruských raketových útoků také prohlubující se krizi lidských zdrojů. Zatímco se světoví lídři v čele s Donaldem Trumpem pokoušejí vyjednat konec války, tisíce ukrajinských mužů nadále volí riskantní cestu do ilegality, aby se vyhnuli odvodu na frontu. Reportéři CNN v rumunské pohraniční oblasti Maramureš mluvili s těmi, kteří raději riskovali smrt v zasněžených Karpatech, než aby padli v nekonečném konfliktu.
Zdroj: Libor Novák