Recenze filmu The Safe House z mezinárodního filmového festivalu Berlinale. Na pozadí pařížských protestů v květnu roku 1968 větvený snímek rozkresluje specifickou, početnou a sympatickou rodinu intelektuálů. Jakkoli se mu částečně daří vtáhnout hořkosladkými tóny, do hlavní soutěže zabloudil tak trochu omylem.
Květen roku 1968 znamenal v Paříži vyústění dlouhodobé nespokojenosti s vládou konzervativního prezidenta Charlese de Gaulla. Tažnou silou byli studenti. K nejslavnějším symbolům protestů patří bojkotace festivalu v Cannes. Mezi silné hlasy bouřící se levice patřila intelektuální scéna, jejíž součástí byl například režisér Jean-Luc Godard, jenž se k událostem a důsledkům vracel ve filmu Tout va bien. Lidské osudy na pozadí politického pnutí filmaři později zpracovali již několikrát, jmenovitě především Snílci Bernarda Bertolucciho.
The Safe House švýcarského režiséra Lionel Baiera volí zcela odlišnou, více sentimentální a divácky vstřícnou optikou. Adaptuje vzpomínkovou novelu Christopha Boltanskiho, který je ve filmu ztvárněn jako nejmladší chlapec a slouží jako pomyslný průvodce vyprávěním. Jeho v protestech zapletený otec Luc se po událostech filmu stal slavným sociologem. Lucův mladší bratr Christian formoval svět uměleckých instalací a starší bratr Jean-Élie zase rozvíjel svět lingvistiky. Otec rozsáhlé rodiny pracoval jako doktor, matka jako žurnalistka. Prababička uctívala minulé časy ruské kultury. V zásadě tak sledujeme kořeny velkých osobností.
Na půdorysu několika dní objevujeme, jaký vliv mají vnější události na chod rodiny, zároveň odhalujeme její bohatou a bolavou historii provázanou s traumaty 2. světové války. Jde o útržkovité historky. Kolážovitý obraz působivě rozkresluje fungování rodiny, stejně jako zachycuje unikátní osobnost každého člena. Dokáže navodit sladce trpkou atmosféru. V prostředí rodiny je nám dobře, daří se tvořit pocit bezpečného místa, v jehož zdech však přetrvává bolest a pro Christopha i neodhalená tajemství. U toho film ale tak nějak končí.
Je dramaturgicky silně neukotvený. Osobní zážitky a situace každého z členů netvoří širší obraz. Působí jako hřejivé anekdoty bez jakékoli poenty. Sice se snaží experimentovat s vyprávěcími perspektivami, využívá zcizujících efektů a upozorňuje na svou fikční podstatu, všechny tyto aspekty ale zůstávají viset ve vzduchu. Jistě, příběh pramení ze vzpomínek na dětství a bílá místa na mapě jsou pochopitelná. Film se však této skutečnosti konceptuálně nedrží. Od Christophova pohledu vyprávění neustále odskakuje. S dětskou imaginací tvůrci nijak nepracují.
Stagnují u pitoreskní stylizace a drobnokresby, nikdy se neodchýlí od rozčrtnutých archetypů. Staví na letmých situacích, interakcích a laskavém humoru. Problematika protestů zůstává nevytěžena. Sice vidíme, jak se k situaci rodina staví a že individuality se v několika názorech odchylují, v zásadě ale její hlavní funkce spočívá k tvoření paralel s 2. světovou válkou. Politická situace postupně vyprchává a film vrcholí pro rodinu bolestivým segmentem, kdy se musí navzdory vnějším okolnostem sjednotit a vyzdvihnout ty nejdůležitější lidské hodnoty.
Obrazem i hudbou tvůrci evokují nostalgii a melancholii. Výrazná barevná paleta připomene ilustrace v dětských knížkách. Silně se opírá o různorodě barvité uličky a členitou architekturu. Vyprávění má slušně nakročeno k opuštění rodinných bariér a problematizaci kolektivní paměti, velmi záhy od toho, jako od takřka všeho ostatního, upustí. Drží se svého papundeklového vyznění a kategorie feel-good. Jakkoli mnohdy překvapí ironickou sebereflexí a nevolí fatalistické přilnutí k té či oné straně dějin, opět z toho nic podnětného nekvete. Alespoň slouží jako miloučký obrázek transgeneračního porozumění.
Struktura filmu je skutečně jeden velký chaos. Asociuje novelu, jejíž stránky někdo nemilosrdně vytrhal. Stylizace podivně přepíná mezi surovostí, expresivitou a snovostí. Na všech úrovních nejvíce zrcadlí svou nekonzistentnost. I když bychom film mohli s trochou nadsázky označit za francouzskou obdobu u nás zbožštělých Pelíšků a jeho sledování rozhodně nejde proti srsti, jde o prapodivný útvar, jehož účast v hlavní soutěži je přinejmenším diskutabilní. V jádru totiž představuje konformně líbivý titul, který by se v široké distribuci nepodpořené festivalovým puncem na lokální úrovni neztratil.
Hodnocení: 50 %
Režie: Lionel Baier
Scénář: Lionel Baier
Hrají: Michel Blanc, Liliane Rovère, William Lebghil, Dominique Reymond, Larisa Faber, Aurélien Gabrielli, Adrien Barazzone
Světová premiéra: Mezinárodní filmový festival Berlinale (13. až 23. února 2025)
Související

RECENZE: Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností

RECENZE: Praho, otevři oči. Dokument Veřejně prospěšné práce je ekvivalentem vzdoru
recenze , The Safe House (film) , filmy , Berlinále
Aktuálně se děje
před 47 minutami

Novinky v případu smrti muže v Pardubicích. Poprvé rozhodoval soud
před 1 hodinou

Naděje Le Penové na prezidentské volby se rozplynuly. Soud jí je zakázal
před 2 hodinami

Den osvobození se blíží a světu dochází trpělivost. Středa může vše změnit, Trumpovi to je ale jedno
před 2 hodinami

Soud uznal Le Penovou vinnou ze zneužití evropských fondů
před 3 hodinami

CNN: Evropa se konečně probrala. Po hádce Zelenského s Trumpem jí došlo, že se pravidla změnila
před 4 hodinami

"Rozvod" Číny s USA: Jak se asijská velmoc postaví Trumpovým clům?
před 5 hodinami

Trumpova obchodní válka eskaluje. Svět zažívá nejhorší burzovní propad za poslední roky, dolar strmě padá
před 6 hodinami

Není to jen Kanada nebo Čína. Trump v tichosti vede obchodní válku ještě s jednou zemí
před 7 hodinami

Chladné počasí dorazilo. Může napadnout až 15 centimetrů sněhu
včera

Příští zatmění Slunce bude velkolepé. Experti prozradili, kdy bude
včera

Trenérské změny v extralize. Po konci sezóny se loučí s trenéry v Liberci a Litvínově
včera

Zemřel všestranný herec Jiří Havel
včera

Trump přiznal: Jsem naštvaný na Putina. Musí udělat dobrou věc
včera

Slintavka a kulhavka se blíží k Česku. Výborný slíbil přísnější kontroly
včera

Opusťme americké korporátní sociální sítě. Variant je dost v Evropě i USA
včera

Zemřel slavný americký herec Richard Chamberlain. Bylo mu 90 let
včera

Tragédie v českém fotbale. Náhle zemřel brazilský hráč Leandro Lima
včera

Evropa by zvládla čelit Rusku i bez Američanů, naznačuje analýza
včera

Jak přežít krizi? Praktický manuál pro Čechy, kteří postrádají oficiální příručku od státu
včera
Volby se blíží a podpora ANO se nepatrně snižuje. Spolu si polepšilo
Volby do Poslanecké sněmovny by v březnu vyhrálo opoziční hnutí ANO expremiéra Andreje Babiše, jeho podpora nicméně opět klesla. Vzrostly naopak preference koalice Spolu. Do dolní parlamentní komory by se dostalo sedm kandidujících subjektů.
Zdroj: Jan Hrabě