BERLINALE: Francouzské Pelíšky se jako mozaika kolektivní a rodinné paměti rozpadají

Recenze filmu The Safe House z mezinárodního filmového festivalu Berlinale. Na pozadí pařížských protestů v květnu roku 1968 větvený snímek rozkresluje specifickou, početnou a sympatickou rodinu intelektuálů. Jakkoli se mu částečně daří vtáhnout hořkosladkými tóny, do hlavní soutěže zabloudil tak trochu omylem.

Květen roku 1968 znamenal v Paříži vyústění dlouhodobé nespokojenosti s vládou konzervativního prezidenta Charlese de Gaulla. Tažnou silou byli studenti. K nejslavnějším symbolům protestů patří bojkotace festivalu v Cannes. Mezi silné hlasy bouřící se levice patřila intelektuální scéna, jejíž součástí byl například režisér Jean-Luc Godard, jenž se k událostem a důsledkům vracel ve filmu Tout va bien. Lidské osudy na pozadí politického pnutí filmaři později zpracovali již několikrát, jmenovitě především Snílci Bernarda Bertolucciho.

The Safe House švýcarského režiséra Lionel Baiera volí zcela odlišnou, více sentimentální a divácky vstřícnou optikou. Adaptuje vzpomínkovou novelu Christopha Boltanskiho, který je ve filmu ztvárněn jako nejmladší chlapec a slouží jako pomyslný průvodce vyprávěním. Jeho v protestech zapletený otec Luc se po událostech filmu stal slavným sociologem. Lucův mladší bratr Christian formoval svět uměleckých instalací a starší bratr Jean-Élie zase rozvíjel svět lingvistiky. Otec rozsáhlé rodiny pracoval jako doktor, matka jako žurnalistka. Prababička uctívala minulé časy ruské kultury. V zásadě tak sledujeme kořeny velkých osobností.

Na půdorysu několika dní objevujeme, jaký vliv mají vnější události na chod rodiny, zároveň odhalujeme její bohatou a bolavou historii provázanou s traumaty 2. světové války. Jde o útržkovité historky. Kolážovitý obraz působivě rozkresluje fungování rodiny, stejně jako zachycuje unikátní osobnost každého člena. Dokáže navodit sladce trpkou atmosféru. V prostředí rodiny je nám dobře, daří se tvořit pocit bezpečného místa, v jehož zdech však přetrvává bolest a pro Christopha i neodhalená tajemství. U toho film ale tak nějak končí.

Je dramaturgicky silně neukotvený. Osobní zážitky a situace každého z členů netvoří širší obraz. Působí jako hřejivé anekdoty bez jakékoli poenty. Sice se snaží experimentovat s vyprávěcími perspektivami, využívá zcizujících efektů a upozorňuje na svou fikční podstatu, všechny tyto aspekty ale zůstávají viset ve vzduchu. Jistě, příběh pramení ze vzpomínek na dětství a bílá místa na mapě jsou pochopitelná. Film se však této skutečnosti konceptuálně nedrží. Od Christophova pohledu vyprávění neustále odskakuje. S dětskou imaginací tvůrci nijak nepracují.

Stagnují u pitoreskní stylizace a drobnokresby, nikdy se neodchýlí od rozčrtnutých archetypů. Staví na letmých situacích, interakcích a laskavém humoru. Problematika protestů zůstává nevytěžena. Sice vidíme, jak se k situaci rodina staví a že individuality se v několika názorech odchylují, v zásadě ale její hlavní funkce spočívá k tvoření paralel s 2. světovou válkou. Politická situace postupně vyprchává a film vrcholí pro rodinu bolestivým segmentem, kdy se musí navzdory vnějším okolnostem sjednotit a vyzdvihnout ty nejdůležitější lidské hodnoty.

Obrazem i hudbou tvůrci evokují nostalgii a melancholii. Výrazná barevná paleta připomene ilustrace v dětských knížkách. Silně se opírá o různorodě barvité uličky a členitou architekturu. Vyprávění má slušně nakročeno k opuštění rodinných bariér a problematizaci kolektivní paměti, velmi záhy od toho, jako od takřka všeho ostatního, upustí. Drží se svého papundeklového vyznění a kategorie feel-good. Jakkoli mnohdy překvapí ironickou sebereflexí a nevolí fatalistické přilnutí k té či oné straně dějin, opět z toho nic podnětného nekvete. Alespoň slouží jako miloučký obrázek transgeneračního porozumění.

Struktura filmu je skutečně jeden velký chaos. Asociuje novelu, jejíž stránky někdo nemilosrdně vytrhal. Stylizace podivně přepíná mezi surovostí, expresivitou a snovostí. Na všech úrovních nejvíce zrcadlí svou nekonzistentnost. I když bychom film mohli s trochou nadsázky označit za francouzskou obdobu u nás zbožštělých Pelíšků a jeho sledování rozhodně nejde proti srsti, jde o prapodivný útvar, jehož účast v hlavní soutěži je přinejmenším diskutabilní. V jádru totiž představuje konformně líbivý titul, který by se v široké distribuci nepodpořené festivalovým puncem na lokální úrovni neztratil.

Hodnocení: 50 %

Režie: Lionel Baier

Scénář: Lionel Baier

Hrají: Michel Blanc, Liliane Rovère, William Lebghil, Dominique Reymond, Larisa Faber, Aurélien Gabrielli, Adrien Barazzone

Světová premiéra: Mezinárodní filmový festival Berlinale (13. až 23. února 2025)

Související

Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností.

RECENZE: Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností

Do široké distribuce se po bohaté festivalové štaci dostává celovečerní debut dokumentaristiky Marie-Magdaleny Kochové. Ta druhá zaostřuje na osmnáctiletou protagonistku, která je takzvaným „skleněným dítětem“. Film však ústřední problematiku přesahuje a nabízí mnohem víc. Jde o jeden z emočně nejsilnějších zážitků roku.
Dokument Veřejně prospěšné práce je apelativním zachycením vzdoru a otevírá diskusi ohledně důležité problematiky.

RECENZE: Praho, otevři oči. Dokument Veřejně prospěšné práce je ekvivalentem vzdoru

Bydlení v hlavním městě se stalo luxusem, většina mladých nemá šanci dosáhnout na vlastní byt. Prahu si podmanila řada developerů, podnikatelé veřejný prostor zaplavili vizuálním smogem. Na festivalu Jeden svět uvedený a teď i do distribuce vstupující dokument Veřejně prospěšné práce je apelativním zachycením vzdoru a otevírá diskusi ohledně důležité problematiky.

Více souvisejících

recenze The Safe House (film) filmy Berlinále

Aktuálně se děje

před 47 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Donald Trump

Den osvobození se blíží a světu dochází trpělivost. Středa může vše změnit, Trumpovi to je ale jedno

Americký prezident Donald Trump se chystá vsadit úspěch svého druhého funkčního období, ekonomiku a osobní finance milionů Američanů na svou dlouhodobou víru, že cla mohou Spojeným státům vrátit zlatou éru bohatství a nezávislosti. Ve středu 2. dubna má vstoupit v platnost tzv. „Den osvobození“ – Trumpův plán na zavedení recipročních cel proti státům, které uvalují cla na americké zboží. Tento zásah do globálního obchodního systému by mohl ovlivnit každého Američana a zvýšit ceny v době, kdy jsou rodinné rozpočty již tak napjaté.

před 2 hodinami

Marine Le Pen na pražské konferenci protiimigračních stran (16. 12. 2017)

Soud uznal Le Penovou vinnou ze zneužití evropských fondů

Francouzská krajně pravicová politička Marine Le Penová byla shledána vinnou ze zneužití evropských fondů k financování své strany Národní sdružení (RN). Tento verdikt by ji mohl diskvalifikovat z účasti v prezidentských volbách v roce 2027. Soudce podle BBC zatím neoznámil, jaký trest Le Penová dostane.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

včera

včera

Hokej, ilustrační fotografie.

Trenérské změny v extralize. Po konci sezóny se loučí s trenéry v Liberci a Litvínově

Zatímco pro Spartu, Brno, Pardubice a Hradec Králové extraligová sezóna nadále pokračuje, dalším deseti klubům už skončila. Mezi nimi nalezneme i Liberec s Litvínovem, kdy v obou těchto klubech dochází ke změnám na lavičce. Znamená to tedy, že pod Ještědem se rozloučili s trenérem Filipem Pešánem, v Litvínově pak s Karlem Mlejnkem. A zatímco v libereckém případě se novým trenérem stal dosavadní asistent Jiří Kudrna, v případě Litvínova se mluví o bývalých sparťanských legendách Michalu Brošovi a Jaroslavu Nedvědovi jako o možných nových trenérech.

včera

Jiří Havel v seriálu Život a doba soudce A. K.

Zemřel všestranný herec Jiří Havel

Českou hereckou obec zasáhla smutná zpráva. Ve věku 83 let zemřel Jiří Havel, který se v poslední době potýkal s nemocí. Havel byl publiku známý z divadla, televize i dabingu. 

včera

Donald Trump

Trump přiznal: Jsem naštvaný na Putina. Musí udělat dobrou věc

Americký prezident Donald Trump vyčinil ruskému protějšku Vladimiru Putinovi za kritiku důvěryhodnosti ukrajinského lídra Volodymyra Zelenského. Trump řekl, že byl "velmi rozzlobený" a "naštvaný", když slyšel Putinovy výroky. Upozornila na to stanice NBC News. 

včera

včera

Sociální sítě, ilustrační fotografie.

Opusťme americké korporátní sociální sítě. Variant je dost v Evropě i USA

Běžní lidé po celém světě se vydali do obchodního boje s administrativou Donalda Trumpa v USA. Zatímco Kanaďané masově blokují americké produkty v obchodech, Evropané k tomu mohou přistoupit jinak – opustit americké korporátní sociální sítě a podpořit buď ty evropské, nebo nekontrolované mediálními magnáty.

včera

včera

včera

včera

Ilustrační obrázek.

Jak přežít krizi? Praktický manuál pro Čechy, kteří postrádají oficiální příručku od státu

Oficiálních návodů, jak přežít krizovou situaci, existuje pro české občany stále žalostně málo. Zatímco například Švédsko, Finsko nebo Rakousko už dlouhodobě vydávají srozumitelné příručky pro domácnosti, v Česku podobné materiály chybí nebo zůstávají málo dostupné veřejnosti. Právě proto pro vás redakce EuroZprávy.cz připravila podrobný a praktický manuál, jak se zachovat v krizových situacích – od přírodních katastrof po jadernou havárii.

včera

Volby se blíží a podpora ANO se nepatrně snižuje. Spolu si polepšilo

Volby do Poslanecké sněmovny by v březnu vyhrálo opoziční hnutí ANO expremiéra Andreje Babiše, jeho podpora nicméně opět klesla. Vzrostly naopak preference koalice Spolu. Do dolní parlamentní komory by se dostalo sedm kandidujících subjektů. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy