BERLINALE: Francouzské Pelíšky se jako mozaika kolektivní a rodinné paměti rozpadají

Recenze filmu The Safe House z mezinárodního filmového festivalu Berlinale. Na pozadí pařížských protestů v květnu roku 1968 větvený snímek rozkresluje specifickou, početnou a sympatickou rodinu intelektuálů. Jakkoli se mu částečně daří vtáhnout hořkosladkými tóny, do hlavní soutěže zabloudil tak trochu omylem.

Květen roku 1968 znamenal v Paříži vyústění dlouhodobé nespokojenosti s vládou konzervativního prezidenta Charlese de Gaulla. Tažnou silou byli studenti. K nejslavnějším symbolům protestů patří bojkotace festivalu v Cannes. Mezi silné hlasy bouřící se levice patřila intelektuální scéna, jejíž součástí byl například režisér Jean-Luc Godard, jenž se k událostem a důsledkům vracel ve filmu Tout va bien. Lidské osudy na pozadí politického pnutí filmaři později zpracovali již několikrát, jmenovitě především Snílci Bernarda Bertolucciho.

The Safe House švýcarského režiséra Lionel Baiera volí zcela odlišnou, více sentimentální a divácky vstřícnou optikou. Adaptuje vzpomínkovou novelu Christopha Boltanskiho, který je ve filmu ztvárněn jako nejmladší chlapec a slouží jako pomyslný průvodce vyprávěním. Jeho v protestech zapletený otec Luc se po událostech filmu stal slavným sociologem. Lucův mladší bratr Christian formoval svět uměleckých instalací a starší bratr Jean-Élie zase rozvíjel svět lingvistiky. Otec rozsáhlé rodiny pracoval jako doktor, matka jako žurnalistka. Prababička uctívala minulé časy ruské kultury. V zásadě tak sledujeme kořeny velkých osobností.

Na půdorysu několika dní objevujeme, jaký vliv mají vnější události na chod rodiny, zároveň odhalujeme její bohatou a bolavou historii provázanou s traumaty 2. světové války. Jde o útržkovité historky. Kolážovitý obraz působivě rozkresluje fungování rodiny, stejně jako zachycuje unikátní osobnost každého člena. Dokáže navodit sladce trpkou atmosféru. V prostředí rodiny je nám dobře, daří se tvořit pocit bezpečného místa, v jehož zdech však přetrvává bolest a pro Christopha i neodhalená tajemství. U toho film ale tak nějak končí.

Je dramaturgicky silně neukotvený. Osobní zážitky a situace každého z členů netvoří širší obraz. Působí jako hřejivé anekdoty bez jakékoli poenty. Sice se snaží experimentovat s vyprávěcími perspektivami, využívá zcizujících efektů a upozorňuje na svou fikční podstatu, všechny tyto aspekty ale zůstávají viset ve vzduchu. Jistě, příběh pramení ze vzpomínek na dětství a bílá místa na mapě jsou pochopitelná. Film se však této skutečnosti konceptuálně nedrží. Od Christophova pohledu vyprávění neustále odskakuje. S dětskou imaginací tvůrci nijak nepracují.

Stagnují u pitoreskní stylizace a drobnokresby, nikdy se neodchýlí od rozčrtnutých archetypů. Staví na letmých situacích, interakcích a laskavém humoru. Problematika protestů zůstává nevytěžena. Sice vidíme, jak se k situaci rodina staví a že individuality se v několika názorech odchylují, v zásadě ale její hlavní funkce spočívá k tvoření paralel s 2. světovou válkou. Politická situace postupně vyprchává a film vrcholí pro rodinu bolestivým segmentem, kdy se musí navzdory vnějším okolnostem sjednotit a vyzdvihnout ty nejdůležitější lidské hodnoty.

Obrazem i hudbou tvůrci evokují nostalgii a melancholii. Výrazná barevná paleta připomene ilustrace v dětských knížkách. Silně se opírá o různorodě barvité uličky a členitou architekturu. Vyprávění má slušně nakročeno k opuštění rodinných bariér a problematizaci kolektivní paměti, velmi záhy od toho, jako od takřka všeho ostatního, upustí. Drží se svého papundeklového vyznění a kategorie feel-good. Jakkoli mnohdy překvapí ironickou sebereflexí a nevolí fatalistické přilnutí k té či oné straně dějin, opět z toho nic podnětného nekvete. Alespoň slouží jako miloučký obrázek transgeneračního porozumění.

Struktura filmu je skutečně jeden velký chaos. Asociuje novelu, jejíž stránky někdo nemilosrdně vytrhal. Stylizace podivně přepíná mezi surovostí, expresivitou a snovostí. Na všech úrovních nejvíce zrcadlí svou nekonzistentnost. I když bychom film mohli s trochou nadsázky označit za francouzskou obdobu u nás zbožštělých Pelíšků a jeho sledování rozhodně nejde proti srsti, jde o prapodivný útvar, jehož účast v hlavní soutěži je přinejmenším diskutabilní. V jádru totiž představuje konformně líbivý titul, který by se v široké distribuci nepodpořené festivalovým puncem na lokální úrovni neztratil.

Hodnocení: 50 %

Režie: Lionel Baier

Scénář: Lionel Baier

Hrají: Michel Blanc, Liliane Rovère, William Lebghil, Dominique Reymond, Larisa Faber, Aurélien Gabrielli, Adrien Barazzone

Světová premiéra: Mezinárodní filmový festival Berlinale (13. až 23. února 2025)

Související

Tomáš Töpfer v televizním filmu Kotrmelce pana herce.

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

Česká televize se po zvýšení koncesionářských poplatků vrací s cyklem, jehož znaky jsou banální rýmovačky v názvech titulů a snaha o humor pramenící ze zdánlivě trpkých a nezáviděníhodných situací. Po čtveřici televizních filmů z roku 2022 teď vysílá další trojici. Opět jde o nijaký a zpátečnický zážitek.
film Hříšníci

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem

Přes dominantní postavení snímků Minecraft film a Vyšehrad Dvje, jež dominují návštěvnosti a takřka boří kina, by se v současné nabídce nemělo zapomenout na pozoruhodný a vrstevnatými možnostmi interpretace disponující film Hříšníci. Systematicky vystavěný tok obrazů ztělesňuje důvod, proč má audiovize stále nejsilnější zásah v bouřícím kinosále. Dokonale propojuje multižánrový zážitek s reflexí společenské problematiky a kulturní historie.

Více souvisejících

recenze The Safe House (film) filmy Berlinále

Aktuálně se děje

před 22 minutami

před 31 minutami

před 51 minutami

před 2 hodinami

Indie, ilustrační foto

Indie: Celý národ je šťastný, že jsme se pomstili

Indický ministr pro zahraniční záležitosti Kirti Vardan Singh v reakci na nedávné raketové útoky na Pákistán prohlásil, že „celý národ je šťastný, že jsme se pomstili“. Podle něj Indie „důstojně odpověděla těm, kdo zabili nevinné lidi a zanechali po sobě ovdovělé ženy“, přičemž narážel na smrtící útok na turisty v Pahalgamu, ke kterému došlo minulý měsíc.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Indická armáda, ilustrační fotografie.

Indie, nebo Pákistán? Velké srovnání vojenských kapacit. Převaha ale nemusí být rozhodující

Na první pohled by se mohlo zdát, že Indie má v ozbrojeném střetu s Pákistánem jednoznačnou převahu, ať už z hlediska velikosti armády, ekonomiky, nebo technologií. Tento dojem je však klamavý. Obě země totiž disponují téměř totožným počtem jaderných hlavic, které, a to je podstatné, budovaly primárně jako protiváhu tomu druhému. Nepřátelství mezi dvěma jadernými státy v jedné z nejhustěji zalidněných oblastí světa je mimořádně riskantní a zdaleka nepřináší ohrožení pouze pro jižní Asii.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Vatikán, ilustrační foto

Kdo nahradí Františka? Favorité na papeže už nejsou jen z Evropy

Dnes se v Sixtinské kapli ve Vatikánu sejdou kardinálové, aby zahájili konkláve, tajnou volbu nového papeže. Mezi favority hlasování, které může zásadně ovlivnit směřování katolické církve na desítky let dopředu, nefigurují pouze Evropané, ale také kandidáti z USA, Ghany, Konga či Filipín.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Friedrich Merz (CDU)

Merz začíná extrémně oslaben. Na vině jsou i koaliční partneři, zaplatí za to celé Německo

Nový německý kancléř Friedrich Merz vstupuje do úřadu s podlomeným mandátem. Už samotná skutečnost, že musel být zvolen až na druhý pokus kvůli vzpouře vlastních koaličních poslanců, je signálem hluboké nestability. Znamená to jediné: Merz nemusí mít sílu prosadit zásadní body svého programu. Pro Evropu, která od Berlína očekává jasné vedení v době geopolitické nejistoty, je to varovný signál.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

Čína, ilustrační fotografie.

Čína se vložila do konfliktu v Kašmíru. V zákulisí jasně stojí za jednou ze zemí

Čína vyzvala Indii a Pákistán k maximální zdrženlivosti poté, co se obě země v noci na středu ocitly v ozbrojeném konfliktu, zejména v citlivém regionu Kašmíru. Přestože Peking oficiálně apeluje na mír a stabilitu, v praxi se staví spíše na stranu Islámábádu. Čínsko-pákistánské vztahy nejsou mimořádně dobré jen kvůli strategickému partnerství, ale i v důsledku vlastních dlouhodobých pohraničních sporů obou zemí s Indií.

před 8 hodinami

Ukrajinská armáda, ilustrační fotografie

Ukrajina je připravena na příměří, tvrdí Kellogg. Kreml reaguje

Ukrajina souhlasí s příměřím na úrovni současné frontové linie, nastínil americký zmocněnec Keith Kellogg v rozhovoru pro televizní stanici Fox News. Kyjev nicméně trvá na vytvoření demilitarizované zóny na své i ruské straně. Kreml o takovém návrhu zatím neví. 

před 9 hodinami

Mistři světa slavili s fanoušky na Staroměstském náměstí. (27.5.2024)

Čeští hokejisté odletěli do dějiště šampionátu. Ještě v Praze poprvé s týmem trénoval Pastrňák

Česká hokejová reprezentace už odletěla do Dánska, kde bude od pátku 9. května hrát základní skupinu B. V ní se postupně utká se Švýcarskem, Norskem, Dánskem, Maďarskem, Kazachstánem, Německem a USA. První zápas hraje hned v první hrací den od 16:20, proto už v úterý byl vidět celý tým na ruzyňském letišti, z jehož terminálu 3 odletěli hráči stejným letadlem jako švýcarský tým, který se poslední víkend v Brně zúčastnil Českých hokejových her.

před 9 hodinami

Evakuace či sestřely stíhaček. Konflikt mezi Indií a Pákistánem v Kašmíru sílí

Ozbrojený konflikt mezi Indií a Pákistánem v oblasti Kašmíru nadále eskaluje. Obě strany hlásí ztráty a pokračují v ozbrojených akcích i výměně palby přes demarkační linii. Pákistánská strana ohlásila sestřelení několika indických stíhaček francouzské výroby. Úřady na obou stranách vyzývají obyvatele z ohrožených oblastí k evakuaci.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy