Recenze filmu The Safe House z mezinárodního filmového festivalu Berlinale. Na pozadí pařížských protestů v květnu roku 1968 větvený snímek rozkresluje specifickou, početnou a sympatickou rodinu intelektuálů. Jakkoli se mu částečně daří vtáhnout hořkosladkými tóny, do hlavní soutěže zabloudil tak trochu omylem.
Květen roku 1968 znamenal v Paříži vyústění dlouhodobé nespokojenosti s vládou konzervativního prezidenta Charlese de Gaulla. Tažnou silou byli studenti. K nejslavnějším symbolům protestů patří bojkotace festivalu v Cannes. Mezi silné hlasy bouřící se levice patřila intelektuální scéna, jejíž součástí byl například režisér Jean-Luc Godard, jenž se k událostem a důsledkům vracel ve filmu Tout va bien. Lidské osudy na pozadí politického pnutí filmaři později zpracovali již několikrát, jmenovitě především Snílci Bernarda Bertolucciho.
The Safe House švýcarského režiséra Lionel Baiera volí zcela odlišnou, více sentimentální a divácky vstřícnou optikou. Adaptuje vzpomínkovou novelu Christopha Boltanskiho, který je ve filmu ztvárněn jako nejmladší chlapec a slouží jako pomyslný průvodce vyprávěním. Jeho v protestech zapletený otec Luc se po událostech filmu stal slavným sociologem. Lucův mladší bratr Christian formoval svět uměleckých instalací a starší bratr Jean-Élie zase rozvíjel svět lingvistiky. Otec rozsáhlé rodiny pracoval jako doktor, matka jako žurnalistka. Prababička uctívala minulé časy ruské kultury. V zásadě tak sledujeme kořeny velkých osobností.
Na půdorysu několika dní objevujeme, jaký vliv mají vnější události na chod rodiny, zároveň odhalujeme její bohatou a bolavou historii provázanou s traumaty 2. světové války. Jde o útržkovité historky. Kolážovitý obraz působivě rozkresluje fungování rodiny, stejně jako zachycuje unikátní osobnost každého člena. Dokáže navodit sladce trpkou atmosféru. V prostředí rodiny je nám dobře, daří se tvořit pocit bezpečného místa, v jehož zdech však přetrvává bolest a pro Christopha i neodhalená tajemství. U toho film ale tak nějak končí.
Je dramaturgicky silně neukotvený. Osobní zážitky a situace každého z členů netvoří širší obraz. Působí jako hřejivé anekdoty bez jakékoli poenty. Sice se snaží experimentovat s vyprávěcími perspektivami, využívá zcizujících efektů a upozorňuje na svou fikční podstatu, všechny tyto aspekty ale zůstávají viset ve vzduchu. Jistě, příběh pramení ze vzpomínek na dětství a bílá místa na mapě jsou pochopitelná. Film se však této skutečnosti konceptuálně nedrží. Od Christophova pohledu vyprávění neustále odskakuje. S dětskou imaginací tvůrci nijak nepracují.
Stagnují u pitoreskní stylizace a drobnokresby, nikdy se neodchýlí od rozčrtnutých archetypů. Staví na letmých situacích, interakcích a laskavém humoru. Problematika protestů zůstává nevytěžena. Sice vidíme, jak se k situaci rodina staví a že individuality se v několika názorech odchylují, v zásadě ale její hlavní funkce spočívá k tvoření paralel s 2. světovou válkou. Politická situace postupně vyprchává a film vrcholí pro rodinu bolestivým segmentem, kdy se musí navzdory vnějším okolnostem sjednotit a vyzdvihnout ty nejdůležitější lidské hodnoty.
Obrazem i hudbou tvůrci evokují nostalgii a melancholii. Výrazná barevná paleta připomene ilustrace v dětských knížkách. Silně se opírá o různorodě barvité uličky a členitou architekturu. Vyprávění má slušně nakročeno k opuštění rodinných bariér a problematizaci kolektivní paměti, velmi záhy od toho, jako od takřka všeho ostatního, upustí. Drží se svého papundeklového vyznění a kategorie feel-good. Jakkoli mnohdy překvapí ironickou sebereflexí a nevolí fatalistické přilnutí k té či oné straně dějin, opět z toho nic podnětného nekvete. Alespoň slouží jako miloučký obrázek transgeneračního porozumění.
Struktura filmu je skutečně jeden velký chaos. Asociuje novelu, jejíž stránky někdo nemilosrdně vytrhal. Stylizace podivně přepíná mezi surovostí, expresivitou a snovostí. Na všech úrovních nejvíce zrcadlí svou nekonzistentnost. I když bychom film mohli s trochou nadsázky označit za francouzskou obdobu u nás zbožštělých Pelíšků a jeho sledování rozhodně nejde proti srsti, jde o prapodivný útvar, jehož účast v hlavní soutěži je přinejmenším diskutabilní. V jádru totiž představuje konformně líbivý titul, který by se v široké distribuci nepodpořené festivalovým puncem na lokální úrovni neztratil.
Hodnocení: 50 %
Režie: Lionel Baier
Scénář: Lionel Baier
Hrají: Michel Blanc, Liliane Rovère, William Lebghil, Dominique Reymond, Larisa Faber, Aurélien Gabrielli, Adrien Barazzone
Světová premiéra: Mezinárodní filmový festival Berlinale (13. až 23. února 2025)
Související

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem
recenze , The Safe House (film) , filmy , Berlinále
Aktuálně se děje
před 22 minutami

Živě Konkláve začalo. Sledujte s námi ŽIVĚ volbu nového papeže
před 31 minutami

Jak probíhá konkláve a kdy bude zvolen nový papež? Nejdůležitější otázky a odpovědi
před 51 minutami

Biden v rozhovoru spílal Trumpovi: Co se to sakra děje? Který prezident takhle mluví?
před 2 hodinami

Indie: Celý národ je šťastný, že jsme se pomstili
před 2 hodinami

Nová fronta studené války: Indicko-pákistánský konflikt jako zástupný boj USA a Číny o vliv v Asii
před 2 hodinami

V Ústí nad Orlicí hořel vlak se dřevem. Železničáři museli omezit provoz
před 3 hodinami

Indie, nebo Pákistán? Velké srovnání vojenských kapacit. Převaha ale nemusí být rozhodující
před 3 hodinami

Novotný se v podmínce nechoval řádně, soudkyně ho posílá za mříže
před 3 hodinami

Květnové počasí má blíž k zimě. A jen tak se to nezmění, tvrdí meteorologové
před 4 hodinami

Kdo nahradí Františka? Favorité na papeže už nejsou jen z Evropy
před 5 hodinami

Výbuch a požár v paneláku v Ostravě. Hasiči nařídili evakuaci
před 5 hodinami

Merz začíná extrémně oslaben. Na vině jsou i koaliční partneři, zaplatí za to celé Německo
před 6 hodinami

Obchody se za pár hodin uzavřou. Den vítězství podléhá diskutovanému zákonu
před 6 hodinami

Hrozí jaderná válka? Bacik připodobnil dění v Kašmíru k napětí v Evropě v 90. letech
před 7 hodinami

Až uvidíme bílý dým, bude jasno. Kardinálové se chystají k volbě papeže
před 7 hodinami

Policie zasahuje na škole v Berouně. Jde o reakci na výhrůžky střelbou
před 8 hodinami

Čína se vložila do konfliktu v Kašmíru. V zákulisí jasně stojí za jednou ze zemí
před 8 hodinami

Ukrajina je připravena na příměří, tvrdí Kellogg. Kreml reaguje
před 9 hodinami

Čeští hokejisté odletěli do dějiště šampionátu. Ještě v Praze poprvé s týmem trénoval Pastrňák
před 9 hodinami
Evakuace či sestřely stíhaček. Konflikt mezi Indií a Pákistánem v Kašmíru sílí
Ozbrojený konflikt mezi Indií a Pákistánem v oblasti Kašmíru nadále eskaluje. Obě strany hlásí ztráty a pokračují v ozbrojených akcích i výměně palby přes demarkační linii. Pákistánská strana ohlásila sestřelení několika indických stíhaček francouzské výroby. Úřady na obou stranách vyzývají obyvatele z ohrožených oblastí k evakuaci.
Zdroj: Jakub Jurek