Vitamín D může odvrátit únavu, deprese a dokonce i rakovinu. V podzimních a zimních měsících bychom jej tedy měli doplňovat, říkají někteří vědci. Jiní experti však tvrdí, že pro zcela zdravého člověka nejsou zvýšené dávky vitamínu D potřebné, píše BBC.
Hlavním zdrojem vitaminu D je sluneční záření. V zimním období se však zkracují dny a lidé tak nemusí mít dostatek slunečních paprsků. V takovém případě připadají v úvahu doplňky stravy simulující přirozený zdroj vitaminu D.
Doplňky stravy obsahující vitamin D2 a D3 bývají někdy vnímány jako zázrak. Jsou dostupné bez předpisu a jsou spojeny s posilováním imunity, potlačením únavy, svalové slabosti, bolesti kostí či deprese. Tvrdí se, že jsou také schopny odvrátit rakovinu a následky stárnutí.
V průzkumu prováděném společností Mintel se ukázalo, že až jedna třetina dospělých Britů požívá vitamín D v potravinových doplňcích. Experti však nyní diskutují o tom, jestli je u zdravého člověka nutné vitamin D doplňovat. Přitom paradoxně jiná studie odhaduje, že až 20% britské populace má hluboký deficit vitaminu D. Kde je tedy pravda?
Vitamin D se za normálních okolností tvoří v kůži působením slunečního záření. Chemickou reakcí pak vzniká vitamin D3. Dalším zdrojem vitaminu D jsou některé druhy potravin jako ryby, mléko, vaječný žloutek nebo houby. Z potravin ho však získáváme jen malé množství.
Zdravotníci tak doporučují, abychom především v zimním a podzimním období doplňovali vitamin D prostřednictvím potravinových doplňků. U lidí, kteří jsou ohroženi nižším přirozeným příjmem vitaminu D, což jsou například i lidé s tmavou pletí, se doporučuje doplňky konzumovat po celý rok.
Tato doporučení jsou vydávána především kvůli tomu, aby se zabránilo potížím, které nedostatek vitaminu D způsobuje. Nízká hladina vitaminu může způsobit řídnutí kostí či být příčinou křivice u dětí. Způsobuje také svalovou slabost a únavu.
Experti se však stále nemohou shodnout na tom, co skutečně vitamin D dokáže. Někteří tvrdí, že jsou schopnosti tohoto vitamínu přeceňovány a tudíž není nutné, aby jej lidé doplňovali potravinovými doplňky. Podle nich stačí jeho příjem ze slunečního záření a potravin i v zimním období. Jiní jsou však o jeho blahodárných účincích přesvědčeni, a proto nabádají, aby ho lidé v zimě doplňovali.
Jeden z expertů tvrdí, že denně stačí přijmout asi 25 nanomolů vitaminu D. Ale s doplňkovými přípravky přijímáme dávku vyšší než 62,5 mikrogramů, což v některých případech může vést k předávkování se vitamine D - nevolnostem a zvracení. Dlouhodobé přijímaní nadměrné dávky vitaminu by pak dle jedné studie mohlo vést ke zvýšení rizika kardiovaskulárních chorob.
Vědci a lékaři doufají, že spory ohledně vitaminu D a jeho účinků jim pomohou vyřešit další výzkumy. Jedna velká studie zabývající se tímto tématem by měla být vydána příští rok.
Související
Výzkum českých vědců: Vitamín C možná pomůže v léčbě některých vzácných nádorů
Jeden lék selhal, hledání pokračuje. Pomáhá proti covidu-19 vitamín D?
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Trump si zahrává se zdravím. Doporučil snížit očkování, místo studie se odkázal na názory okolí
před 2 hodinami
13 mrtvých a přes 70 zraněných. Ukrajina podnikla nejničivější útok na Rusko za poslední roky
před 2 hodinami
Vyčistili jsme Hormuzský průliv od min, je plně pod kontrolou USA, tvrdí Trump
před 3 hodinami
Počasí bude tropické do konce prázdnin, déšť se objeví jen výjimečně
včera
Kolumbie vyhlásila stav národní katastrofy. Počet mrtvých po zemětřesení dál prudce stoupá
včera
Francie zavádí kvůli vedru krizový stav. Domácnostem omezuje spotřebu vody
včera
Rusko přitvrzuje. Útoky raketami jsou stále častější, Moskva polevit nehodlá
včera
Kolumbii zasáhlo silné zemětřesení. Mrtvých jsou nejméně desítky
včera
V Bulharsku vybuchl sklad munice. Exploze byla vidět na kilometry daleko
včera
Lipsko se vyhnulo katastrofě. Dron s výbušninou narazil do letadla, našli na něm DNA
včera
Zuckerbergova jachta odmítla pomoci plavidlu v nouzi
včera
Kanaďanům dochází trpělivost. Pochybují o kapacitách hasičů, požáry začínají hasit sami
včera
Ukrajinské drony zaútočily v Tatarstánu. Nálet prý trval hodiny
včera
Dostupná ložiska mizí. Severní moře se stává rájem robotů a dronů
včera
Čína kvůli mohutnému tajfunu evakuovala milion lidí
včera
Zemřel legendární spisovatel Vladimír Páral
včera
Tragédie v Praze. Při zkoušce prasklo potrubí, jeden člověk zemřel
včera
Ekonomické škody ani nespokojenost Rusů k zastavení bojů nestačí. Putin stál věří, že zvítězí
včera
Počasí aktuálně: Meteorologové varují před vedry a požáry na dalších místech
včera
Počasí láme jeden rekord za druhým. Historicky nejvyšší teploty hlásí oceány i celá Evropa
Světové oceány a moře zaznamenaly v červenci historicky nejvyšší teploty pro toto období, když překonaly předchozí rekord z roku 2023. Informovala o tom evropská monitorovací služba Copernicus s tím, že extrémní teploty postihly zejména Atlantický oceán a západní Středozemní moře.
Zdroj: Libor Novák