Jsou lidé ochotni zaplatit víc peněz za produkt, na jehož finální podobě se mohou sami podílet? Už před osmi lety si tuto otázku položila čtveřice vědců, kteří tento fenomén pojmenovali podle švédské nábytkářské firmy, která se těší popularitě i v Česku. K jakým závěrům došli?
Od padesátých let minulého století se v USA traduje příběh o tom, jak psycholog Ernest Dichter přesvědčil potravinářskou společnost General Mills, která chtěla dosáhnout větších prodejů, k tomu, aby v receptu na své instantní dorty vyměnila vejce v prášku za ta opravdová.
O téměř sedm desetiletí později je nápad, jak donutit lidi spoluvytvářet zakoupené věci a tím je přesvědčit k tomu, aby byli ochotni zaplatit za produkt víc peněz, zavedenou marketingovou a obchodní praktikou, pro kterou se podle švédské nábytkářské firmy vžil název „Ikea efekt“.
Před osmi lety dokonce pod zmíněným názvem vyšla studie čtveřice autorů v Journal of Consumer Psychology. Ač i jejich práce začíná příběhem o americkém dortu, nakonec ji pojmenovali podle švédského výrobce nábytku, jehož produkty si lidé musí sestavit doma. Autoři se domnívali, že lidé jsou za takové věci ochotni zaplatit víc.
Tento fenomén měl potvrdit experiment, v němž jeho účastníci sestavovali krabice od Ikea, origami, nebo stavěli lego. Výsledky ukázaly, že účastníci dávali vyšší hodnotu věcem, které sami stvořili.
Ukázalo se však, že „Ikea efekt“ má své hranice. Když účastníci strávili výrobním procesem moc času, nebo nebyli schopni věc dokončit, jejich ochota za produkt dobře zaplatit se snižovala.
„Ikea efekt“ není jediným efektem, který ovlivňuje ekonomické chování lidí. Už v osmdesátých letech pojmenoval ekonom Richard Thaler tzv. nadační efekt, kdy lidé dávají větší hodnotu produktu, který už vlastní, oproti té samé věci, kterou by si teprve kupovali.
Dopad vynaloženého úsilí sledují odborníci dokonce už od padesátých let minulého století. Jde o předpoklad, že jedinec, který vyvinul jakékoliv úsilí k dosažení čehokoliv, tomu pak dává větší hodnotu. Tento efekt samozřejmě může platit i při sestavování nábytku z Ikea.
Roli hrají i personální preference. Možnost podílet se na kreativním procesu totiž představuje i možnost promítnout do produktu svůj osobní vkus, na což rovněž některé společnosti sázejí. Zařadit mezi ně můžeme i švédskou Ikea.
Související
Greenpeace obvinil IKEU z účasti na kácení pralesů
IKEA prodala svou ruskou továrnu. Aktivity v zemi pozastavila před rokem
Aktuálně se děje
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
včera
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
včera
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
včera
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
včera
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
včera
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
včera
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
včera
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
včera
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
včera
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
včera
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
včera
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
včera
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem.
Zdroj: Jan Hrabě