Dáváte si denně ke snídani sklenici pomerančového džusu? Možná máte pocit, že tak svému tělu prospíváte, protože mu dodáváte vitamín C, opak je ovšem pravdou.
Lidé, kteří pijí denně sklenici pomerančové šťávy, mohou být vystaveni většímu riziku rakoviny než někdo, kdo se sladkým nápojům úplně vyhýbá, naznačuje nová studie.
Každých 100 ml ovocné šťávy, šumivých nápojů nebo 100% ovocného džusu denně je podle vědců zvyšuje o 18% riziko, že bude člověku diagnostikován nějaký druh rakoviny.
Toto zvýšené riziko bylo také pozorováno, i když šlo o čistou ovocnou šťávu, píší ve své studii vědci z francouzského Institutu pro zdraví a lékařský výzkum (Inserm). Lidé, kteří konzumovali denně 150 ml šťávy, měli v průměru o 12% větší pravděpodobnost, že jim bude během studie diagnostikována rakovinu, než ti, kteří si dopřávají džusy jen příležitostně.
Naopak u lidí, kteří pili více uměle slazených dietních nápojů, nebylo zjištěno žádné zvýšené riziko rakoviny. Studie publikovaná v British Medical Journal (BMJ) nicméně podle autorů nemůže prokázat, že toto riziko přímo způsobuje vysoký příjem cukru.
Vědci nicméně uvádí, že je to možné a že cukr by mohl zvyšovat riziko nezávisle na obezitě, o které je známo, že přispívá alespoň k 13 druhům rakoviny. „Tyto údaje podporují relevanci stávajících nutričních doporučení pro omezení konzumace sladkých nápojů, včetně 100% ovocné šťávy,“ píší s tím, že například daňová a marketingová omezení zaměřená na sladké nápoje by mohla potenciálně přispět ke snížení výskytu rakoviny.
Studie BMJ analyzovala data pocházející od 101 257 lidí, kterým bylo na začátku pětiletého výzkumu 42 let. Účastníci byli dotazováni na jejich spotřebu 3 tisíc různých potravin a nápojů v šestiměsíčních intervalech a v průměru bylo prokázáno, že pijí 92,9 ml denně sladkých nápojů nebo 100% ovocné šťávy. Každý 100 ml navíc bylo spojeno s o 18% vyšším rizikem rakoviny a u žen dokonce o 22% vyšším rizikem diagnózy karcinomu prsu.
Výzkumníci navíc poukázali na další výzkumy, které naznačují, že sladké nápoje podporují ukládání tělesného tuku kolem břicha, a to i v případě, že člověk má zdravou váhu, což podporuje růst nádorů. Dalším vysvětlením pro vztah mezi sladkými nápoji a rakovinou by mohla být vysoká glykemická zátěž sladkých nápojů.
Související
Čína se naplno pustila do boje se stárnutím. Laboratoře pro dlouhověkost slibují, že se dožijeme 150 let
Rh faktor v těhotenství: Co se může stát, když si krev „nesedne“?
Aktuálně se děje
před 17 minutami
AI bude řídit, lidé rozhodovat. NATO vybuduje na východě rozsáhlou dronovou síť
před 1 hodinou
Počty rekrutů jsou výrazně nižší, než ztráty na Ukrajině. Náborové příspěvky už nefungují, Rusko se bojí mobilizace
před 2 hodinami
USA povolí Turecku prodat své zbraně Ukrajině. Moskva se bouří, hrozí a chce vysvětlení
před 4 hodinami
Stíhačka NATO sestřelila dron nad Rumunskem, zřejmě byl ruský
před 5 hodinami
Netanjahuovo odmítnutí nevadí. Hamás zahájil jednání o mírovém plánu pro Pásmo Gazy
před 6 hodinami
Vraťte se do reality, vzkázal Írán Trumpovi po slovech o ovládnutí Hormuzského průlivu
před 7 hodinami
Ukrajina podnikla jeden z největších letošních útoků na Rusko
před 9 hodinami
Další země svádí boj s plameny. Belgii zasáhl největší požár v moderní historii země
před 10 hodinami
Rusko buduje vlastní variantu Starlinku. Rychleji, než se předpokládalo
před 11 hodinami
Flamingo v akci: Ukrajina poprvé udeřila v ruském vnitrozemí střelami vlastní výroby
před 12 hodinami
Počasí příští týden: Po krátkém ochlazení se vrátí tropy
včera
Maďarsko začalo potápět lodě na Dunaji, aby udrželo v chodu jedinou jadernou elektrárnu
včera
Vývoj umělé inteligence vstupuje do nové fáze. Lidé začínají vytvářet své digitální dvojníky
včera
Zákaz sociálních sítí pro děti ve Francii neprošel. Nejvyšší soud zákon zrušil
včera
Po silném zemětřesení zasáhlo Indonésii 230 dalších otřesů. Počet mrtvých roste
včera
Ukrajina dokončuje vývoj první balistické rakety. Bude sloužit jako základ evropského protiruského štítu
včera
Ruská armáda utrpěla v červenci jedny z nejvyšších ztrát od začátku invaze, Ukrajina hlásí úspěšnou protiofenzívu
včera
Španělsko a Maroko se bojí další migrační vlny. Výrazně posilují bezpečnost na hranicích
včera
Rusko vydalo zatykač na Conora Kennedyho, syna ministra zdravotnictví USA
včera
Chorvatsko pohltily rozsáhlé lesní požáry
Rozsáhlý lesní požár, který se během noci na pátek přehnal přes pobřežní oblasti Chorvatska, si vyžádal nejméně jednu lidskou oběť a přibližně čtyři desítky zraněných. Plameny zasáhly vyhledávané turistické lokality i přilehlá sídla v blízkosti Jadranského moře. Místní úřady i záchranné složky označují tuto živelní pohromu za jednu z nejničivějších v historii země.
Zdroj: Libor Novák