Pro mnoho lidí je šálek kávy rituálem, bez kterého si ráno ani nedokážou představit. Intenzivní aroma a chuť nás nastartuje do dalšího dne. Jak je to ale se zdravím? Vědci zveřejnili studii, která tvrdí, že správná příprava kávy nám nejen prodlouží život.
Studie z European Journal of Preventive Cardiology podle CNN uvádí, že pokud si kávu připravujeme pomocí filtru, může to snížit riziko srdečních záchvatů a předčasné smrti. Autor studie Dag Thelle, specialista interního lékařství a vedoucí výzkumu kardiovaskulárních a jiných chronických poruch v Oslu, tvrdí, že nefiltrovaná káva obsahuje látky, které zvyšují hladinu cholesterolu v krvi a pomocí filtru se odstraní. „Naše studie poskytují silný a přesvědčivý důkaz o souvislosti mezi metodami vaření kávy, srdečními chorobami a dlouhověkostí,“ dodal Thelle.
Studie trvala 20 let a sledovala muže i ženy ve věku od 20 do 79 let. Ukázalo se, že riziko smrti na kardiovaskulární onemocnění v důsledku pití nefiltrované kávy je vyšší u mužů ve věku 60 a více let. Filtrovaná káva snížila riziko úmrtí o 15 % z jakékoliv příčiny a o 12 % na srdeční onemocnění. U žen se snížilo riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění o 20 %, a to dokonce i ve srovnání s ženami, které kávu vůbec nepijí. Podle studie lidé, kteří pili až 4 šálky filtrované kávy denně, měli nižší úmrtnost.
Výsledky této studie, která byla založena na legitimních důkazech, potvrzuje další výzkum provedený American Heart Association. Podle něj může filtrovaná káva zaostřit naše mentální smysly, zlepšit náladu a zlepšit výkon.
V Britském lékařském časopise se v roce 2017 objevila studie o zdravotním přínosu kávy pro lidský organismus. Autoři se zabývali 200 analýzami, které se zakládaly na statistické kombinaci výsledků dříve publikovaných výsledků. Zjistilo se, že pití tří až čtyř šálků černé kávy denně snižuje riziko srdečních chorob, cukrovky, jaterních poruch, roztroušené sklerózy a neurologické poruchy, stejně tak celkovou úmrtnost.
Pití filtrované kávy se může zdát jako lektvar zdraví, ale ne vždy tomu tak je. Lisa Drayerová, která je oceněnou výživovou poradkyní, upozorňuje, že lidé, kteří mají problém se spánkem se mají kávě vyhýbat v odpoledních hodinách. Pití kávy v těhotenství se také nedoporučuje, protože studie ukazují, že během těhotenství je obsah kofeinu v těle dvojnásobný, to vede k předčasně narozeným dětem nebo nízké hmotnosti u kojenců.
Studie zveřejněná v roce 2017 vyvrátila přínos kofeinu i u lidí s Parkinsonovou chorobou. Předpokládalo se, že kofein omezuje třes, ale poté byla studie znovu obnovena s větším počtem pacientů a vědci nenašli žádný rozdíl mezi pacienty, kteří brali kofeinové tablety, a těmi, kteří měli pouze placebo.
Odborníci se shodují, že pro většinu zdravých lidí je pití kávy v pořádku. „Pro ty, kteří vědí, že mají vysokou hladinu cholesterolu a chtějí s tím něco dělat, jedna rada: měli by se držet dál od nefiltrované kávy, včetně kávy z kavárny,“ konstatuje Thelle. Pro zdravější pití kávy doporučuje Drayerová pouze nízkotučné mléko a cukr úplně vynechat, protože lžička cukru obsahuje 16 kalorií, a pokud vypijete několik šálků kávy denně, kalorie se sčítají.
10. června 2026 20:20
Smutné pražské výročí. Jak hlavní město zničil nejničivější požár v jeho dějinách
Související
Pomohla vůbec někomu Trumpova cla? První země se z nich opatrně raduje
Káva se stává nápojem bohatých. Její cena je hned ze dvou důvodů rekordní
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Ministryně pro místní rozvoj Mrázová byla napadena
před 1 hodinou
Musk se stane prvním dolarovým trilionářem na světě. SpaceX míří na burzu
před 2 hodinami
Kallasová se ostře ohradila proti zrušení svého úřadu. Tisícům zaměstnanců EU poslala rázný mail
před 3 hodinami
Zemřela princezna Bha. Budoucí thajská královna strávila poslední roky života v kómatu
před 4 hodinami
Ukrajinská armáda zničila při útoku na most desítky vojenských vozidel. Chce odstřihnout Rusko od Krymu
před 5 hodinami
Ukončili jsme válku s Íránem, prohlásil Trump. K žádné dohodě zatím nedošlo, reaguje Teherán
před 6 hodinami
Počasí bude i o víkendu deštivé. Dorazí i vítr
před 7 hodinami
Česko - Jižní Korea 1:2. Kapitán Krejčí skóroval, Korejci předvedli obrat
včera
Dnes v noci velmi tvrdě udeříme na Írán. Převezmeme ostrov Charg, pohrozil Trump. O hodinu později vše zrušil
včera
Fotbalové MS plné nových pravidel. Jaké novinky týmy i fanoušky čekají?
včera
Amerika zůstane bezbranná? Rakety bleskově dochází, Trumpa čeká ostrá debata se zbrojaři
včera
Tchajwanská armáda cvičně odpálila rakety směrem k Číně z amerických zařízení
včera
Obavy vědců se naplnily. El Niño je tady, může dosáhnout historické síly a působit miliardové škody
včera
Evropští lídři chtějí na summitu G7 přesvědčit Trumpa k obnovení mírových rozhovorů mezi Ukrajinou a Ruskem
včera
Polsko spustí unikátní program. Statisícům lidí poskytne kurzy přežití
včera
Neřeší Ukrajinu, Írán ani Trumpa. Státy EU se bouří proti Kallasové
včera
Americe se nelíbí, že ji Netanjahu neposlouchá. Prosazuje zájmy které se neshodují s USA, prohlásil Vance
včera
Írán oznámil uzavření Hormuzského průlivu. Útoky USA zlikvidovaly příměří, tvrdí
včera
Musk podnítil nepokoje v Belfastu. Odhalil slabinu sociálních sítí
včera
Rok od tragického zřícení letu AI171: Jediný přeživší se dodnes potýká s problémy. Stále neví, proč letadlo spadlo
Jediný člověk, který přežil loňskou havárii letadla společnosti Air India, požaduje rok od tragédie upřímnost, transparentnost a jasné odpovědi. Vishwash Kumar Ramesh, který je britským občanem, zároveň popsal své hluboké psychické šrámy a finanční tísni, do které se kvůli následkům neštěstí dostal.
Zdroj: Libor Novák