Lidé používají koření po celá tisíciletí. V posledních desetiletích vědci zkoumali především kurkumu a chilli papričky. A i když jejich konzumace souvisí s jistými zdravotními přínosy, nemusí být tyto klady až takové, jak si myslíte, napsal zpravodajský server BBC News.
Už celou věčnost je pro nás naprosto přirozené posolit si brambory a přidat kmín, opepřit maso, upíjet zázvorový čaj a přidávat chilli koření do pálivých pokrmů. Ale před časem se některé druhy koření neoficiálně dočkaly povýšení z běžné součásti kuchyně na "všeléky a superpotraviny".
Hillary Clintonová údajně během své kampaně jedla jednu chilli papričku denně, aby zahnala nemoci. Kurkuma, která se v Asii používá tisíce let, si nedávno našla cestu do kaváren po celém světě v podobě "zlatého latté" - a také do lavinovitě se šířících zpráv, podle nichž dokáže "posílit imunitní systém" a chránit před onemocněním.
Kajenský pepř - tedy mleté chilli papričky druhu paprika křovitá (Capsicum frutescens) - se zatím stále ještě nevzpamatoval ze špatné pověsti, o kterou se mu v roce 2013 postaralo zařazení do takzvané diety podle Beyoncé. Doporučovala hubnout s pomocí směsi kajenského pepře, javorového sirupu, citrónu a vody, píše BBC.
Jedním z nejznámějších a nejpoužívanějších druhů koření jsou chilli papričky. Mnoho studií posuzovalo jejich potenciální dopady na naše zdraví - ale výsledky byly jak přínosné, tak nepříznivé. Hlavní aktivní složkou chilli paprik je kapsaicin. Když je jíme, molekuly kapsaicinu reagují s receptory teploty v našem těle a vysílají signály mozku, který cítí teplo.
Některé studie se zaměřily na tezi, podle níž nám kapsaicin může pomáhat žít déle. V roce 2019 zjistila italská studie, že lidé, kteří jedli čtyřikrát týdně potravu ochucenou chilli paprikami, měli nižší riziko úmrtí než ti, kdo chilli nikdy nejedli. Vědci přitom zahrnuli i další faktory včetně kouření, cvičení a celkové kvality stravy.
V roce 2015 zkoumali vědci v Číně souvislost mezi konzumací chilli a zdravím téměř půl miliónu dospělých. Ti, kdo téměř každý den jedli pálivá jídla, měli o 14 procent nižší riziko úmrtí než ti, kdo jedli ostré potraviny méně než jednou týdně.
To ovšem neznamená, že když začnete jíst velké množství chilli papriček, ochrání to vaše zdraví. Je důležité si uvědomit, že čínská studie sledovala konzumenty sedm let. Takže pokud mají chilli papričky nějaký ochranný účinek na zdraví, pak se pravděpodobně projeví až po delším čase - ne během několika týdnů nebo měsíců.
Vědce dlouhodobě fascinuje pálení, které konzumaci chilli provází. Tento pocit je důsledkem evoluce rostliny tak, aby se ochránila před chorobami a škůdci. "Některé rostliny se vyvinuly tak, aby byly pro predátory hořké nebo pálivé. Zároveň je pro ně lepší, když jsou i toxické," uvedla Kirsten Brandtová z univerzity v britském Newcastlu.
Ovšem to, co je jedovaté pro hmyz, má obvykle mnohem menší toxický účinek na člověka. A funguje to i opačně. Pokud tedy nějaké koření obsahuje složku, která by mohla mít přínosné účinky, obvykle jí nezkonzumujeme dost, aby představovala nějaký rozdíl.
Vezměme si například polyfenoly, což jsou látky obsažené v mnoha rostlinách, jimž je připisován protizánětlivý účinek. Zdravotní přínosy koření jsou částečně spojovány právě s vysokým množstvím polyfenolů. Ovšem shrnutí dostupného výzkumu v roce 2014 došlo k závěru, že zatím není jasné, zda omezené množství, které z potravy získáváme, má nějaký zdravotní účinek.
Další oblíbené koření, kterému jsou široce připisované přínosné účinky na lidské zdraví, je kurkuma - díky obsaženému kurkuminu. Tato látka je běžně používána v alternativní medicíně k léčbě zánětů, stresu a mnoha dalších potíží. Jednoznačné důkazy o přínosu kurkumy ale chybějí. Řada laboratorních studií zjistila, že kurkumin má protirakovinné účinky. Ale laboratorní prostředí je velmi odlišné od lidského těla. Kurkumin se špatně rozpouští ve vodě, což znamená, že ho tělo nemůže správně využít z kurkumy, kterou konzumujeme.
10. června 2026 20:20
Smutné pražské výročí. Jak hlavní město zničil nejničivější požár v jeho dějinách
Související
Máte rádi pálivá jídla? Kapsaicin z chilli papriček může s tělem udělat divy
Dvacetiletá dívka snědla extrémně pálivé nudle. Pak se nestačila divit, co se s jejím tělem děje
chilli papričky , potraviny jídlo , zdraví , koření
Aktuálně se děje
před 23 minutami
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
před 1 hodinou
Ministryně pro místní rozvoj Mrázová byla napadena
před 2 hodinami
Musk se stane prvním dolarovým trilionářem na světě. SpaceX míří na burzu
před 2 hodinami
Kallasová se ostře ohradila proti zrušení svého úřadu. Tisícům zaměstnanců EU poslala rázný mail
před 3 hodinami
Zemřela princezna Bha. Budoucí thajská královna strávila poslední roky života v kómatu
před 4 hodinami
Ukrajinská armáda zničila při útoku na most desítky vojenských vozidel. Chce odstřihnout Rusko od Krymu
před 5 hodinami
Ukončili jsme válku s Íránem, prohlásil Trump. K žádné dohodě zatím nedošlo, reaguje Teherán
před 6 hodinami
Počasí bude i o víkendu deštivé. Dorazí i vítr
před 7 hodinami
Česko - Jižní Korea 1:2. Kapitán Krejčí skóroval, Korejci předvedli obrat
včera
Dnes v noci velmi tvrdě udeříme na Írán. Převezmeme ostrov Charg, pohrozil Trump. O hodinu později vše zrušil
včera
Fotbalové MS plné nových pravidel. Jaké novinky týmy i fanoušky čekají?
včera
Amerika zůstane bezbranná? Rakety bleskově dochází, Trumpa čeká ostrá debata se zbrojaři
včera
Tchajwanská armáda cvičně odpálila rakety směrem k Číně z amerických zařízení
včera
Obavy vědců se naplnily. El Niño je tady, může dosáhnout historické síly a působit miliardové škody
včera
Evropští lídři chtějí na summitu G7 přesvědčit Trumpa k obnovení mírových rozhovorů mezi Ukrajinou a Ruskem
včera
Polsko spustí unikátní program. Statisícům lidí poskytne kurzy přežití
včera
Neřeší Ukrajinu, Írán ani Trumpa. Státy EU se bouří proti Kallasové
včera
Americe se nelíbí, že ji Netanjahu neposlouchá. Prosazuje zájmy které se neshodují s USA, prohlásil Vance
včera
Írán oznámil uzavření Hormuzského průlivu. Útoky USA zlikvidovaly příměří, tvrdí
včera
Musk podnítil nepokoje v Belfastu. Odhalil slabinu sociálních sítí
Násilné nepokoje v Belfastu a dalších britských městech ukázaly rostoucí vliv sociálních sítí, s jejichž pomocí krajně pravicoví aktéři prosazují protipřistěhovaleckou agendu. Rozbuškou pro vlnu neklidu se stal pondělní útok nožem v Belfastu, ze kterého byl obviněn súdánský žadatel o azyl, jenž do Spojeného království dorazil v roce 2023. Incidentu okamžitě využili radikální aktivisté k mobilizaci svých stoupenců. Následující večer provázely pouliční střety, zapalování aut, domů i autobusů a také rasově motivované útoky na majetek, včetně napadení provozovny tureckého holičství.
Zdroj: Libor Novák