Káva, nejoblíbenější nápoj napříč světem, která ale může nést určitá zdravotní rizika. Studie, která byla publikována v European Journal of Preventive Cardiology ukázala, že zdravotní rizika se mohou lišit podle toho, jakým způsobem si kávu připravujeme.
Profesor Dag Thelle z University of Gothenburg ve Švédsku před 30 lety představil studii, která informovala o riziku pití kávy a zvýšení celkového cholesterolu v krvi. Cholesterol je součástí každé buňky v lidském těle a je důležitou stavební jednotkou nervů, mozkových buněk a některých hormonů, ale nesmí ho být nadbytek.
Cholesterol můžeme rozdělit na dva typy HDL a LDL. První typ nám pomáhá dopravovat cholesterol z krve do jater, a tak chrání cévy před jeho usazováním, zatímco LDL způsobuje usazování nadbytečného cholesterolu ve stěnách cév, který způsobí srdeční infarkt nebo mozkovou mrtvici.
Zjištění, že káva zvyšuje LDL cholesterol, bylo natolik významné, že vědci ve své studii uvedli, že pití kávy může mít nepříznivý dopad na zdraví a dlouhověkost. Studie byla hlouběji prozkoumána a vědci byli schopni určit, jaké látky v kávě způsobují zvýšení LDL cholesterolu v krvi. Bylo zjištěno, že filtr pomáhá odstranit až třikrát více škodlivých látek obsažených v kávě.
Skutečný dopad nefiltrované kávy ve srovnání s kávou připravenou pomocí filtru ale není přesný, a to z jednoduchého důvodu. Vědci nechtěli provést studii, která by povzbuzovala dobrovolníky ke konzumaci a nechtěli je vystavovat zdravotním rizikům. Studie probíhala od roku 1985 do roku 2003 a sledovala návyky 508 747 milovníků kávy.
Účastníci průzkumu uváděli, kolik kávy vypijí a jak si ji připravují a výsledky byly porovnány s životním stylem jedince a se zdravotním stavem. Během studie, která probíhala dvacet let zemřelo 46 341 dobrovolníků z toho 12 621 úmrtí bylo způsobeno srdečními chorobami a 6 202 zemřelo na infarkt. Dokonce studie uvádí, že pití kávy, která byla připravena pomocí filtru snížila úmrtí až o 20 % v porovnání s lidmi, kteří kávu nepijí vůbec.
Největší počet úmrtí na kardiovaskulární onemocnění studie zaznamenala u mužů nad 60 let. Podle Thella je to spíše proto, že straší muži nejsou ochotni změnit své zvyky. „Věříme, že některé ženy a mladší muži přešli na filtrovanou kávu, čímž se snížila úmrtnost na srdeční choroby, zatímco starší muži nebyli ochotni změnit své návyky,“ dodal Thelle.
Thelle je přesvědčen, že zjištění provedené výzkumem jsou přesvědčivým důkazem o spojení srdečních chorob a přípravou kávy, ale zároveň zdůraznil, že jsou závěry obsažené ve studii založeny pouze na datech z průzkumu.
Související
Pomohla vůbec někomu Trumpova cla? První země se z nich opatrně raduje
Káva se stává nápojem bohatých. Její cena je hned ze dvou důvodů rekordní
Aktuálně se děje
před 49 minutami
Policie pokročila s vyšetřováním střelby v Poleradech. Taxikáři hrozí až 10 let
před 2 hodinami
Počasí se ochladí. Dorazí i vytrvalejší deště
včera
Nová proruská bulharská vláda zastaví veškeré dodávky zbraní na Ukrajinu
včera
Při výbuchu auta v Moskvě údajně zahynul ruský generál
včera
EU chce zakázat vstup všem Rusům, kteří od začátku války sloužili v armádě
včera
Lukašenko odmítl poslat běloruské vojáky na Ukrajinu: Nebudeme potravou pro děla
včera
Tajnůstkářství, nedůvěra, testování loajality. Co se děje v Pentagonu pod vedením Hegsetha?
včera
Netanjahu v kleštích. Izraelci požadují masivní údery na Libanon, tím by naštval Trumpa
včera
Zelenskyj je přesvědčen, že NATO Ukrajinu potřebuje
včera
Izraelská armáda nařídila evakuaci pátého největšího města Libanonu
včera
Uživatelé v EU mají smůlu. Apple jim přepracovanou Siri s umělou inteligencí nedodá
včera
Trumpa na zápase NBA vypískali. Během utkání usnul
včera
Izrael bez obvinění už 500 dní vězní významného lékaře. Přemístil ho na samotku, kde si ani nelehne
včera
Na frontě se mu nedaří, ve světě čelí rostoucí izolaci. Zelenskyj popsal bezútěšnou pozici Ruska
včera
Trump: K podpisu mírové dohody s Íránem dojde do tří dnů
včera
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků
včera
Soud opět zasáhl proti Trumpovi. Zrušil poplatek 100 000 dolarů za žádost o víza
včera
Výhled počasí na měsíc. Teploty budou jiné, než bývá zvykem
8. června 2026 22:01
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
8. června 2026 21:08