V současné době, kdy je většina lidí zavřena ve svých domovech, vznikají obavy z nedostatku slunečního světla a tím vzniká možný nedostatek vitamínu D. Lidé čím dál častěji sahají do doplňcích stravy ve formě vitamínu D2 i D3, které jsou dostupné bez lékařského předpisu a hlásají téměř zázraky spojené s lepší imunitou, pomůžou s bolestmi svalů a s depresemi.
Vitamín D není tak úplně vitamín. Jedná se o souhrnný název pro steroidní hormonální chemickou sloučeninu, která významně pomáhá při vstřebávání vápníku a fosforu v těle. Vitamín D ovlivňuje až 200 různých chemických reakcí v organismu. Podle BBC jedna studie uvádí, že až 20 % populace ve Velké Británii má nedostatek vitamínu D.
Někteří odborníci však tvrdí, že u zdravých jedinců nemá vitamín D žádnou schopnost zabránit onemocnění, jak někteří vědci doufali.
V současné době Public Health England (PHE) ve Velké Británii doporučuje, aby si každý dospělý na podzim a zimě vzal vitamín D a lidé, kteří jsou ohroženi nedostatkem vitamínu D, aby doplněk stravy užívali celoročně. Ostatní země mají podobné pokyny, např. Kanada, která doporučuje 15 mikrogramů vitamínu D a dvě porce kravského mléka, které je ze zákona obohaceno o tento vitamín. V USA nalezneme nejen mléko obohacené vitamínem D, ale i cereálie, margarín a pomerančovou šťávu. Tyto pokyny vznikly již v polovině 20. století kvůli boji proti křivici neboli rachitidě. Rachitida je onemocnění u dětí, vyvolané nedostatkem vitamínu D, který snižuje hustotu kostí.
Velká Británie v současné době doporučuje 10 mikrogramů vitamínu D, protože lidé jsou kvůli karanténě bez slunečního záření. Někteří vědci tvrdí, že získání vitamínu D z doplňků stravy není efektivní, tak jako ze slunce. Přesto se většina odborníků shoduje, že vitamínové doplňky jsou prospěšné jen těm, kteří mají nízkou hladinu vitamínu D.
Problém je v tom, že není možné předvídat, kdo je nejvíce ohrožen nízkým obsahem vitamínu D. Podle lékařského historika Roberta Bivinse z University of Warwick nezávisí na tónu pleti nebo na množství času stráveném na slunci. „Je velmi individuální, kolik slunečního záření člověk vstřebá v létě, je to v závislosti na pigmentu, množství tuku v těle a jak rychle vaše tělo regeneruje. Je to neuvěřitelně komplikované,“ uvedl. Nejlepší způsob, jak zjistit, jaký obsah vitamínu D má člověk v těle, je krevní test.
Zde vzniká otázka, jakou míru doplňků stravy s obsahem vitamínu D lidé potřebují. Podle Iana Reida, endokrinologa se zaměřením na metabolismus vápníku a osteoporózu, nám více než 25 nmol/l neublíží. Některé doplňky stravy nabízejí dávky vitamínu D až 62,5 mikrogramů. Ty mohou při vzácných případech vést k nežádoucím účinkům jako zvracení a nevolnost. Nepodložený výzkum uvádí, že přebytek vitamínu D může vést až ke kardiovaskulárním chorobám, ale podle BBC není výzkum přesvědčivý.
Zatímco jedni tvrdí, že vitamín D není třeba užívat, jiní bijí na poplach. V roce 2018 vědci z Institutu metabolismu a systémového výzkumu University of Birmingham napsali, že dítě, které zemřelo na kardiovaskulární selhání, mělo závažný nedostatek vitamínu D, a to právě mělo za následek tyto závažné zdravotní komplikace.
Díky těmto protichůdným výsledkům je lékařský svět rozdělen do dvou skupin. Někteří doporučují užívání vitamínu D, jiní tvrdí, že je k ničemu. Zatímco debata nemá konce, v Harvard Medical School in Boston vědci provádějí dlouho očekávanou studii, aby prozkoumali u 25 tisíců lidí, zda doplnění vitamínu D a omega 3 má vliv na rakovinu, mrtvici a srdeční choroby.
Související
Vitamin D pomáhá zabránit těžkému průběhu covidu, vyplývá ze studie
Pacienti s covidem-19 mají velmi málo vitaminu D. Lékaři zvedají varovný prst
Aktuálně se děje
před 2 hodinami
Dnes v noci velmi tvrdě udeříme na Írán. Převezmeme ostrov Charg, pohrozil Trump. O hodinu později vše zrušil
před 3 hodinami
Fotbalové MS plné nových pravidel. Jaké novinky týmy i fanoušky čekají?
před 4 hodinami
Amerika zůstane bezbranná? Rakety bleskově dochází, Trumpa čeká ostrá debata se zbrojaři
před 5 hodinami
Tchajwanská armáda cvičně odpálila rakety směrem k Číně z amerických zařízení
před 6 hodinami
Obavy vědců se naplnily. El Niño je tady, může dosáhnout historické síly a působit miliardové škody
před 7 hodinami
Evropští lídři chtějí na summitu G7 přesvědčit Trumpa k obnovení mírových rozhovorů mezi Ukrajinou a Ruskem
před 8 hodinami
Polsko spustí unikátní program. Statisícům lidí poskytne kurzy přežití
před 9 hodinami
Neřeší Ukrajinu, Írán ani Trumpa. Státy EU se bouří proti Kallasové
před 10 hodinami
Americe se nelíbí, že ji Netanjahu neposlouchá. Prosazuje zájmy které se neshodují s USA, prohlásil Vance
před 11 hodinami
Írán oznámil uzavření Hormuzského průlivu. Útoky USA zlikvidovaly příměří, tvrdí
před 12 hodinami
Musk podnítil nepokoje v Belfastu. Odhalil slabinu sociálních sítí
před 13 hodinami
Rok od tragického zřícení letu AI171: Jediný přeživší se dodnes potýká s problémy. Stále neví, proč letadlo spadlo
před 13 hodinami
Spojené státy a dalších 20 zemí včetně Česka varují před útoky Íránu v Evropě
před 14 hodinami
Policie v Severním Irsku nasadila proti demonstrantům vodní děla
před 15 hodinami
Mašínová si zachovala pevný charakter, ocenil prezident Pavel
před 15 hodinami
Útoky slibované Trumpem přišly. Írán tvrdí, že opět uzavřel Hormuzský průliv
před 16 hodinami
K dešti se přidají bouřky, vyplývá z předpovědi počasí na dnešek
včera
Česká cesta do vesmíru míří k úspěchu. Svoboda by mohl letět na ISS
včera
Malou propustili z nemocnice. Zítra už by měla opět šéfovat poslancům ANO
včera
Smutné pražské výročí. Jak hlavní město zničil nejničivější požár v jeho dějinách
Přesně před 485 lety, druhého červnového dne roku 1541, zachvátil Prahu požár, který se do dějin zapsal jako ten nejničivější na území hlavního města. Tato katastrofa výrazně ovlivnila další vývoj Prahy a místních obyvatel. Paradoxně díky ní se původně středověké město rychleji proměnilo v renesanční, a tedy moderní, centrum.
Zdroj: Lucie Žáková