Každá krize prý odhalí slabiny každého systému. Ať už demokratického či toho totalitního. A aktuální válka agresivního a vraždícího Ruska tohle moudro jen potvrzuje. Jednou z těch slabin může být i to, že nedokážeme adekvátně reagovat na rychle se objevující „krize“, které ovšem mají tvrdý dopad na každodenní život lidí, kteří nic nezavinili a za cizí válku nemůžou. Řeč je o tom, jak se postavit a zda to vůbec jde, rychle rostoucím cenám paliv, která cesta je ta správná, aby reálně nehrozilo to, že se ceny drahých paliv rychle „přelijí“ do všech ostatních cen ve společnosti a hlavně to, jak zabránit tomu, aby v případě, kdy se současný pokles zastaví a ceny na stojanech pump začnou opět narůstat, řada dopravců a přepravců zavřela krám.
Slabinou může být ovšem i to, že se kvůli výše popsanému mohlo ukázat, jak jsme stále neodolní vůči vlastní neschopnosti, pohodlnosti a chamtivosti. Byť možná přikryté zdánlivě „lidumilnými“ argumenty. Vidíme, jak nejeden tirák stojí na Jižní spojce v Praze a blokuje jízdní pruhy, prý kvůli tomu, že česká vláda nic (rozuměj málo) nedělala vůči rostoucím cenám benzínu a hlavně nafty. „Chceme taky zastropování cen paliv, jinak zkrachujeme a všechno nakonec bude stejně o to víc drahý,“ můžeme slyšet přepravní Vox populi.
A jistě nejeden hlas ostatního národa, dozajista nejen na anonymních sociálních sítích, bude jako o život kývat souhlasně hlavou a ukazovat prstem: „Vidíte, v tom Polsku a Maďarsku, to se jim to žije, tam ty vlády opravdu pro lidi něco dělají.“ Tohle je mimochodem jedna z dalších tuzemských slabin. Lenost, chamtivost a závist. Když totiž budete mluvit s těmi dopravci, co jenom nekřečkují všechno ve velkém a snaží se být opravdu féroví i ve vlastním podnikání (tím neříkám, že třeba vysoké ceny paliv bez pomoci státu, způsobené válkou, neohrozí existenci malých firem, chraň Bůh) a hledají cesty k tomu, jak si zachovat byznys, rychle zjistíte, že většina z nich, místo blokování dálnic a Jižní spojky v Praze, spíše pomáhá s prací pro příchozí válečné uprchlíky, pomáhá shánět materiál a pokud jde o ceny nafty, říká, že až jim dojde nádrž a ty náklady na ní nepokryje amortizace, natankují prostě o deset kilometrů vedle, levněji, nebo třeba v tom Polsku či Maďarsku.
Tím se ale rozhodně automaticky neříká, že tam mají nyní lepší systém. Ano, zastropování cen je možná v krátkodobém časovém horizontu účinné a lepší, ale český stát si ho teď prostě jen tak dovolit nemůže. A říká to. A zkouší hledat jiné efektivní cesty. Tím neříkám, že všechno dělá správně, ale ví, že prostě nejde rozhazovat peníze státu (nás všech) z vrtulníku. Byť by to bylo líbivé gesto. A možná by na několik týdnu několika firmám pomohlo. Jenže v tomhle okamžiku si to český erár nemůže dovolit. Konečný účet za tuhle pomoc by byl nekompromisní. Bankrot. Stojí proto za připomenutí předchozí působení lidí na klíčových ministerských postech v levicově-populistických vládách Ano, ČSSD a KSČM, které dovedly tuzemské státní finance jen několik milimetrů od totálního krachu. Víc si po působení paní „Alenky“, pana „Karla“ a pana „Andreje“ česká státní kasa dovolit nemůže. A nejsem „hater“.
Na druhou stranu je ale pravda, že i tahle krize ukazuje výrazné rezervy v kontrolních mechanismech státu, jeho nedostatečné digitalizaci a nepřipravenosti úřadů na nejrůznější komplikované situace. Jistě, nedá se připravit na všechno. Ale i když jde o první opravdu velkou válečnou krizi za několik desetiletí, která se nás každodenně dotýká, předchozí krize nás mohly připravit na tu současnou. Jak se ukazuje, několik let jsme spíš bohužel spali, než se na ty krize nějak připravovali. Proč? Třeba proto, že nejeden dopravce potvrdí, tak jako mě, že ani tahle krize není první, na které se snaží nejeden pumpař „vyrýžovat“ co to jde. A tomu se dalo už dřív předcházet. Řada z majitelů pump si stěžuje na to, že to přece není nic divného, když se jen snaží takové příležitosti využít, protože až bude „líp“, nebude mít pumpa na provoz. Ale jak to, že jedna pumpa ve městě v téhle krizové situaci dokáže mít benzín a naftu o deset korun za litr levnější než její sousedka o dva či tři nebo pět kilometrů dál?
Je to navíc dvojaká zbraň, to zastropování cen. Když si totiž položíte otázku, kdopak asi doplatí ten rozdíl mezi zastropovanou cenou a tou tržní, a kdo posléze uhradí DPH, když to my jako zákazníci platit nebudeme, protože nám to velkoryse stát odpustí, nemusíte mít opravdu speciální vzdělání na to, abyste na odpověď přišli. Ano, doplatí to sice stát, ale z daní všech poplatníků. Tedy ‒ všech lidí ve státě. A mezitím se pěkně, a ještě víc zadlužíme, že ani naše pravnoučata pak nebudou mít čistý dluhový štít a pak bude muset ten stát třeba zastavit navyšování plateb nemocnicím, důchodcům anebo státním zaměstnancům.
Porovnáte-li si zjištění, jaká udělal ohledně fungování systému zastropování cen online deník Aktuálně.cz s tím, jak a co to způsobilo, rychle zjistíte, že není všechno zlato, co se třpytí. Mám proto za to, že když se v této krizi spíše než pevné ceny na stojanech pump zdokonalí veškeré rozhodovací, kontrolní a digitální způsoby kontroly, rozhodování a ovlivňování chodu věcí státem, ale i zvětší se i rozhled nás všech a opustíme vlastní pohodlnost, lakotu a závist, bude to více než jen dobře.
Související

Zdražování nafty má pokračovat. Ve světě panují obavy z jejího nedostatku

Dobré zprávy pro řidiče. Trend vývoje cen u čerpacích stanic se má obrátit
ropa , pohonné hmoty , komentář
Aktuálně se děje
před 24 minutami

Ukrajinou po Zelenského podpisu kontroverzního zákona zmítají masové demonstrace. Největší od začátku války
před 1 hodinou

Zelenskyj mění svá vlastní pravidla hry: Boj proti korupci přechází pod státní dohled, návrat k centralizaci moci v čase války je znepokojivý
před 1 hodinou

Tlak na Zelenského roste. Rozvrátil protikorupční struktury a čelí vlně kritiky, píše ukrajinský tisk
před 2 hodinami

Partnerství odsouzené k zániku: Francouzsko-německý motor se zadrhává
před 2 hodinami

Žloutenka je na vzestupu, letos v Česku zabila už 10 lidí. Šíří se také svrab a spalničky
před 3 hodinami

Více než stovka humanitárních organizací varuje před masovým hladověním v Gaze
před 5 hodinami

Nově objevené záběry a fotografie vrhají nové světlo na Trumpovy vazby s Epsteinem
před 6 hodinami

Výhled počasí do poloviny srpna. Meteorologové řekli, zda se oteplí
včera

Britové oslavili narozeniny budoucího krále. Na trůnu ho přivítají až za mnoho let
včera

Čeští fotbaloví zástupci v Evropě znají další možné soupeře. Nejtěžší výběr má Plzeň, co Ostrava a Sparta?
Aktualizováno včera

Zemřel legendární Ozzy Osbourne
včera

Na Českokrumlovsku řádily falešné lékařky. Hrozí jim až pět let ve vězení
včera

Trumpa podruhé přijme britský panovník. V programu zůstává jeden otazník
včera

Metro opět začne stavět na Staroměstské. Má to ale háček
včera

Sto let od vydání knihy, která byla základem nacistické ideologie. V Česku je zakázaná
včera

Íránský režim zdrcený válkou míchá víru s nacionalismem. Jde o nebezpečnou hru, problémy ale nezakryje
včera

Škrty v zahraniční pomoci nikoho nezabijí, tvrdí USA. Zemře 14 milionů lidí, spočítali vědci
včera

V Motole s meningokokem leží nezletilý student. Merxbauerová pro EZ řekla, na co si dávat pozor
včera

OSN: Pásmo Gazy je peklem na Zemi. Lékaři omdlévají, děti umírají hlady
včera
14 let po útocích na ostrově Utøya je internet inkubátorem extremismu. Navzdory nespočtu varování
Před čtrnácti lety provedl Anders Breivik nejhorší útok v dějinách moderního Norska. Jeho radikalizace odhalila temnou stránku internetu – svět osamělých vlků, nenávisti a ideologické manipulace. Dnes, s rozmachem umělé inteligence a personalizovaného obsahu, se digitální prostředí stává ještě nebezpečnějším inkubátorem extremismu, kde se „noví Breivikové“ mohou zrodit rychleji a tišeji než kdy dřív.
Zdroj: Jakub Jurek