Velká cena Malajsie Formule 1. Na co se můžeme těšit?

Kuala Lumpur - Velká cena Malajsie: abrazivní povrch, vysoké teploty a vlhkost činí tento závod opravdovým testem pro jezdce, vozy a pneumatiky. Téměř každé odpoledne přichází silný liják, takže je pravděpodobné, že poprvé v letošní sezóně uvidíme v akci pneumatiky Cinturato.

Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli: „Velká cena Austrálie před dvěma týdny potvrdila to, co jsme viděli už v testech: letošní časy jsou v každém tréninku o dvě a více sekund na kolo rychlejší než loni. Tím exponenciálně narůstá zatížení pneumatik: to bude něco, co se projeví především na Sepangu, který má nejabrazivnější povrch ze všech tratí celého kalendáře, je na něm několik rychlých zatáček, kde pneumatiky přenášejí velké množství energie, a jsou tam vysoké teploty. Kvůli všem těmto aspektům jsme pro tento víkend vybrali dvě nejtvrdší směsi z naší nabídky: tvrdou P Zero Orange a středně tvrdou P Zero White. V případě Malajsie tomu tak bylo pokaždé od našeho návratu do F1 v roce 2011. Mohli bychom vidět návrat k minimálně dvěma zastávkám – pravděpodobně k více, pokud do hry vstoupí počasí – v Austrálii po brzkém vyjetí safety caru většina jezdců nezvykle stavěla v boxech jen jednou. Opotřebení a degradace pneumatik jsou na Sepangu tradičně velmi vysoké a klíčem k úspěchu bude šetrné zacházení s pneumatikami a strategie." Největší výzva pro pneumatiky: Malajsie má vše, co pneumatikám nedělá dobře: rychlé zatáčky s velkým příčným zatížením, hrubý asfalt, vysoké teploty a nerovný povrch (protože okruh je vybudován na bývalé bažině).Výsledkem je, že jak mechanická, tak tepelná degradace pneumatik je důležitý faktor. V Malajsii je tendence jet s vyšší úrovní přítlaku a to k různým typům namáhání pneumatik přidává ještě zatížení ve vertikálním směru.Protože na Sepangu je déšť takřka na denním pořádku, dochází ke smývání nagumované ideální stopy prakticky mezi všemi tréninky. Díky tomu je odhad vývoje tratě těžko předvídatelný a narůstá riziko zastavení závodu nebo vyjetí safety caru (Velká cena Malajsie byla nejednou hned v úvodu zastavena). Odvod vody je problematický a na trati se tvoří kaluže stojící vody.Pokud během závodu prší, je důležité odhadnout okamžik k přezutí, ten může rozhodnout o vítězství nebo porážce. Je to ten okamžik, kdy už se vyplatí přezout z jednoho typu pneumatik na druhý. Vzhledem k tomu, že letos toho týmy na mokré trati moc neodjely, budou se v případě deště ve volných trénincích snažit získat co nejvíce dat, která mohou být pro závod rozhodující.Nejvíce namáhanou pneumatikou je v Malajsii levá přední, té budou jezdci věnovat největší pozornost, zejména v úvodu závodu, kdy mají vozy plné nádrže a je snadné probrzdit a zkrátit tak životnost pneumatiky.Strategie z loňského závodu a jak bylo dosaženo vítězství: Dva první piloti v cíli (Nico Rosberg a Lewis Hamilton) jeli loni s naprosto stejnou strategií tří zastávek v boxech: po třech stintech na středně tvrdých pneumatikách následoval závěrečný krátký stint na tvrdé směsi.Souboj o vítězství byl velice těsný a strategie se pro jejich souboj ukázala rozhodující. Nejlépe umístěný jezdec se dvěma pit stopy byl pátý Nico Hülkenberg. Závod byl vypsán na 56 kol.Očekávaný rozdíl výkonosti obou směsí: 1,0-1,2 sekundy na kolo Očekávané počasí pro závod: Teploty mezi 24 a 34 °C a vlhkost 80 % s vysokým rizikemprůtrže mračen v pozdějším odpoledni.Tým Pirelli si zvolil svá závodní čísla: 27, Mario Isola (závodní manažer Pirelli): „Vybral bych si 27, to bylo číslo Gillese Villeneuva v době, kdy jsem se dostal k F1 na konci roku 1980. Bylo mi tehdy 11 let. Od té chvíle jsem svého otce obtěžoval s věcmi okolo závodění tak dlouho, dokud mi nepořídil motokáru, na níž jsem měl 27. Od té doby je 27 moje šťastné číslo."Koho tento týden sledujeme na Twitteru: @f1bastard. Jeden z nejdrsnějších, politicky nekorektních, ale hystericky zábavných účtů na Twitteru. Nikdo není ušetřen jeho jízlivých poznámek, které se často vůbec nezakládají na pravdě. Stojí za návštěvu ve chvílích, kde se F1 bere moc vážně.

Související

Formule 1 VC Rakouska 2025 Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Velká cena Rakouska F1 zachycena objektivem našeho fotoreportéra

Velká cena Rakouska Formule 1 je pro české a slovenské fanoušky téměř domácím závodem, a není proto žádným překvapením, že na malebný okruh Red Bull Ring dorazilo množství příznivců motorsportu právě z našich krajin. My jsme u toho samozřejmě nemohli chybět.

Více souvisejících

Formule 1

Aktuálně se děje

před 42 minutami

Aktualizováno před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Na Benešovsku se stala vážná dopravní nehoda. (28.12.2025)

Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo

Bez vážných nehod se neobešla ani poslední neděle letošního roku. Na Benešovsku se odpoledne srazila dvě vozidla. Nehoda si vyžádala zranění dvou osob. Příčinou a okolnostmi havárie se zabývají policisté. 

před 3 hodinami

Andrej Babiš

Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř

Nejen francouzští státní představitelé, ale i čeští politici reagují na nedělní smutnou zprávu o smrti legendární herečky Brigitte Bardotové. Lítost projevili premiér Andrej Babiš (ANO) či ministr kultury Oto Klempíř (Motoristé). Bardotová, která ukončila hereckou kariéru již před čtyřicítkou, zemřela ve věku 91 let. 

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Vladimir Putin

Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany

Rusové ani v den, kdy mají americký a ukrajinský prezident jednat o míru na Ukrajině, nevylučují válku s dalšími evropskými národy. Podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova sice Moskva nemá v úmyslu na kohokoliv útočit, ale je připravena na rozhodnou odvetu, pokud se Rusko stane terčem jakéhokoliv útoku.  

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Brigitte Bardotová

Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová

Světovou kinematografií otřásla po Vánocích smutná zpráva. Ve věku 91 let zemřela legendární francouzská filmová herečka a zpěvačka Brigitte Bardotová. Za dvě dekády úspěšné kariéry natočila desítky filmů, se šoubyznysem se překvapivě rozloučila už před čtyřicítkou. 

před 10 hodinami

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025)

Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec

Česko se v roce, který se pomalu chýlí ke konci, dočkalo nové vlády v čele se staronovým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Součástí kabinetu ale stále není poslanec Filip Turek (Motoristé). Doufá však, že i přes výhrady nakonec bude prezidentem jmenován do funkce ministra životního prostředí. 

před 11 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

před 14 hodinami

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině

Americký prezident Donald Trump dal v rozhovoru pro server Politico jasně najevo, kdo drží klíče k ukončení války na Ukrajině. Před plánovanou nedělní schůzkou s Volodymyrem Zelenským na Floridě Trump sebevědomě prohlásil, že jakýkoliv ukrajinský návrh má váhu pouze tehdy, pokud jej on sám posvětí. „On nemá nic, dokud to neschválím já. Takže uvidíme, s čím přijde,“ komentoval Trump Zelenského snahy o diplomatický průlom.

včera

Polsko rozmísťuje na hranici s Ruskem a Běloruskem protitankové zátarasy

Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry

Polsko se v reakci na rostoucí ruskou hrozbu rozhodlo k masivní investici do své bezpečnosti. Varšava plánuje během příštích čtyřiadvaceti měsíců vybudovat podél své východní hranice rozsáhlý systém protidronového opevnění v hodnotě přesahující dvě miliardy eur. Náměstek ministra obrany Cezary Tomczyk v rozhovoru pro deník The Guardian uvedl, že první části tohoto ochranného valu by mohly být funkční už za půl roku.

včera

Moskva

Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti

Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.

včera

Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie

Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy