Kuala Lumpur - Velká cena Malajsie: abrazivní povrch, vysoké teploty a vlhkost činí tento závod opravdovým testem pro jezdce, vozy a pneumatiky. Téměř každé odpoledne přichází silný liják, takže je pravděpodobné, že poprvé v letošní sezóně uvidíme v akci pneumatiky Cinturato.
Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli: „Velká cena Austrálie před dvěma týdny potvrdila to, co jsme viděli už v testech: letošní časy jsou v každém tréninku o dvě a více sekund na kolo rychlejší než loni. Tím exponenciálně narůstá zatížení pneumatik: to bude něco, co se projeví především na Sepangu, který má nejabrazivnější povrch ze všech tratí celého kalendáře, je na něm několik rychlých zatáček, kde pneumatiky přenášejí velké množství energie, a jsou tam vysoké teploty. Kvůli všem těmto aspektům jsme pro tento víkend vybrali dvě nejtvrdší směsi z naší nabídky: tvrdou P Zero Orange a středně tvrdou P Zero White. V případě Malajsie tomu tak bylo pokaždé od našeho návratu do F1 v roce 2011. Mohli bychom vidět návrat k minimálně dvěma zastávkám – pravděpodobně k více, pokud do hry vstoupí počasí – v Austrálii po brzkém vyjetí safety caru většina jezdců nezvykle stavěla v boxech jen jednou. Opotřebení a degradace pneumatik jsou na Sepangu tradičně velmi vysoké a klíčem k úspěchu bude šetrné zacházení s pneumatikami a strategie." Největší výzva pro pneumatiky: Malajsie má vše, co pneumatikám nedělá dobře: rychlé zatáčky s velkým příčným zatížením, hrubý asfalt, vysoké teploty a nerovný povrch (protože okruh je vybudován na bývalé bažině).Výsledkem je, že jak mechanická, tak tepelná degradace pneumatik je důležitý faktor. V Malajsii je tendence jet s vyšší úrovní přítlaku a to k různým typům namáhání pneumatik přidává ještě zatížení ve vertikálním směru.Protože na Sepangu je déšť takřka na denním pořádku, dochází ke smývání nagumované ideální stopy prakticky mezi všemi tréninky. Díky tomu je odhad vývoje tratě těžko předvídatelný a narůstá riziko zastavení závodu nebo vyjetí safety caru (Velká cena Malajsie byla nejednou hned v úvodu zastavena). Odvod vody je problematický a na trati se tvoří kaluže stojící vody.Pokud během závodu prší, je důležité odhadnout okamžik k přezutí, ten může rozhodnout o vítězství nebo porážce. Je to ten okamžik, kdy už se vyplatí přezout z jednoho typu pneumatik na druhý. Vzhledem k tomu, že letos toho týmy na mokré trati moc neodjely, budou se v případě deště ve volných trénincích snažit získat co nejvíce dat, která mohou být pro závod rozhodující.Nejvíce namáhanou pneumatikou je v Malajsii levá přední, té budou jezdci věnovat největší pozornost, zejména v úvodu závodu, kdy mají vozy plné nádrže a je snadné probrzdit a zkrátit tak životnost pneumatiky.Strategie z loňského závodu a jak bylo dosaženo vítězství: Dva první piloti v cíli (Nico Rosberg a Lewis Hamilton) jeli loni s naprosto stejnou strategií tří zastávek v boxech: po třech stintech na středně tvrdých pneumatikách následoval závěrečný krátký stint na tvrdé směsi.Souboj o vítězství byl velice těsný a strategie se pro jejich souboj ukázala rozhodující. Nejlépe umístěný jezdec se dvěma pit stopy byl pátý Nico Hülkenberg. Závod byl vypsán na 56 kol.Očekávaný rozdíl výkonosti obou směsí: 1,0-1,2 sekundy na kolo Očekávané počasí pro závod: Teploty mezi 24 a 34 °C a vlhkost 80 % s vysokým rizikemprůtrže mračen v pozdějším odpoledni.Tým Pirelli si zvolil svá závodní čísla: 27, Mario Isola (závodní manažer Pirelli): „Vybral bych si 27, to bylo číslo Gillese Villeneuva v době, kdy jsem se dostal k F1 na konci roku 1980. Bylo mi tehdy 11 let. Od té chvíle jsem svého otce obtěžoval s věcmi okolo závodění tak dlouho, dokud mi nepořídil motokáru, na níž jsem měl 27. Od té doby je 27 moje šťastné číslo."Koho tento týden sledujeme na Twitteru: @f1bastard. Jeden z nejdrsnějších, politicky nekorektních, ale hystericky zábavných účtů na Twitteru. Nikdo není ušetřen jeho jízlivých poznámek, které se často vůbec nezakládají na pravdě. Stojí za návštěvu ve chvílích, kde se F1 bere moc vážně.
Související
Šok v Red Bullu: Christian Horner po dvou dekádách končí na pozici šéfa
OBRAZEM: Velká cena Rakouska F1 zachycena objektivem našeho fotoreportéra
Aktuálně se děje
před 42 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 11 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák