Kuala Lumpur - Velká cena Malajsie: abrazivní povrch, vysoké teploty a vlhkost činí tento závod opravdovým testem pro jezdce, vozy a pneumatiky. Téměř každé odpoledne přichází silný liják, takže je pravděpodobné, že poprvé v letošní sezóně uvidíme v akci pneumatiky Cinturato.
Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli: „Velká cena Austrálie před dvěma týdny potvrdila to, co jsme viděli už v testech: letošní časy jsou v každém tréninku o dvě a více sekund na kolo rychlejší než loni. Tím exponenciálně narůstá zatížení pneumatik: to bude něco, co se projeví především na Sepangu, který má nejabrazivnější povrch ze všech tratí celého kalendáře, je na něm několik rychlých zatáček, kde pneumatiky přenášejí velké množství energie, a jsou tam vysoké teploty. Kvůli všem těmto aspektům jsme pro tento víkend vybrali dvě nejtvrdší směsi z naší nabídky: tvrdou P Zero Orange a středně tvrdou P Zero White. V případě Malajsie tomu tak bylo pokaždé od našeho návratu do F1 v roce 2011. Mohli bychom vidět návrat k minimálně dvěma zastávkám – pravděpodobně k více, pokud do hry vstoupí počasí – v Austrálii po brzkém vyjetí safety caru většina jezdců nezvykle stavěla v boxech jen jednou. Opotřebení a degradace pneumatik jsou na Sepangu tradičně velmi vysoké a klíčem k úspěchu bude šetrné zacházení s pneumatikami a strategie." Největší výzva pro pneumatiky: Malajsie má vše, co pneumatikám nedělá dobře: rychlé zatáčky s velkým příčným zatížením, hrubý asfalt, vysoké teploty a nerovný povrch (protože okruh je vybudován na bývalé bažině).Výsledkem je, že jak mechanická, tak tepelná degradace pneumatik je důležitý faktor. V Malajsii je tendence jet s vyšší úrovní přítlaku a to k různým typům namáhání pneumatik přidává ještě zatížení ve vertikálním směru.Protože na Sepangu je déšť takřka na denním pořádku, dochází ke smývání nagumované ideální stopy prakticky mezi všemi tréninky. Díky tomu je odhad vývoje tratě těžko předvídatelný a narůstá riziko zastavení závodu nebo vyjetí safety caru (Velká cena Malajsie byla nejednou hned v úvodu zastavena). Odvod vody je problematický a na trati se tvoří kaluže stojící vody.Pokud během závodu prší, je důležité odhadnout okamžik k přezutí, ten může rozhodnout o vítězství nebo porážce. Je to ten okamžik, kdy už se vyplatí přezout z jednoho typu pneumatik na druhý. Vzhledem k tomu, že letos toho týmy na mokré trati moc neodjely, budou se v případě deště ve volných trénincích snažit získat co nejvíce dat, která mohou být pro závod rozhodující.Nejvíce namáhanou pneumatikou je v Malajsii levá přední, té budou jezdci věnovat největší pozornost, zejména v úvodu závodu, kdy mají vozy plné nádrže a je snadné probrzdit a zkrátit tak životnost pneumatiky.Strategie z loňského závodu a jak bylo dosaženo vítězství: Dva první piloti v cíli (Nico Rosberg a Lewis Hamilton) jeli loni s naprosto stejnou strategií tří zastávek v boxech: po třech stintech na středně tvrdých pneumatikách následoval závěrečný krátký stint na tvrdé směsi.Souboj o vítězství byl velice těsný a strategie se pro jejich souboj ukázala rozhodující. Nejlépe umístěný jezdec se dvěma pit stopy byl pátý Nico Hülkenberg. Závod byl vypsán na 56 kol.Očekávaný rozdíl výkonosti obou směsí: 1,0-1,2 sekundy na kolo Očekávané počasí pro závod: Teploty mezi 24 a 34 °C a vlhkost 80 % s vysokým rizikemprůtrže mračen v pozdějším odpoledni.Tým Pirelli si zvolil svá závodní čísla: 27, Mario Isola (závodní manažer Pirelli): „Vybral bych si 27, to bylo číslo Gillese Villeneuva v době, kdy jsem se dostal k F1 na konci roku 1980. Bylo mi tehdy 11 let. Od té chvíle jsem svého otce obtěžoval s věcmi okolo závodění tak dlouho, dokud mi nepořídil motokáru, na níž jsem měl 27. Od té doby je 27 moje šťastné číslo."Koho tento týden sledujeme na Twitteru: @f1bastard. Jeden z nejdrsnějších, politicky nekorektních, ale hystericky zábavných účtů na Twitteru. Nikdo není ušetřen jeho jízlivých poznámek, které se často vůbec nezakládají na pravdě. Stojí za návštěvu ve chvílích, kde se F1 bere moc vážně.
Související
Šok v Red Bullu: Christian Horner po dvou dekádách končí na pozici šéfa
OBRAZEM: Velká cena Rakouska F1 zachycena objektivem našeho fotoreportéra
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
před 2 hodinami
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
před 3 hodinami
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
před 4 hodinami
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
před 5 hodinami
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
před 6 hodinami
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 8 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 12 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
Irsko, Španělsko, Slovinsko a Nizozemsko se rozhodly bojkotovat příští ročník největší nesportovní události na světě, písňové soutěže Eurovize, který se má konat v roce 2026. Tento krok přichází v reakci na to, že Izraeli byla povolena účast v soutěži, ačkoliv řada vysílatelů požadovala jeho vyloučení kvůli pokračující válce v Gaze.
Zdroj: Libor Novák