Kuala Lumpur - Nejodolnější z pneumatik Pirelli pro rok 2013 se v Malajsii poprvé ukáže v akci, a to ve zbrusu nových barvách. Tvrdá směs P Zero Oranžová byla pro závod na Sepangu zvolena společně se středně tvrdými pneumatikami P Zero Bílá, které jsme viděli už v Austrálii. Dvě nejtvrdší směsi z produkce Pirelli jsou pro extrémní teploty a drsný povrch trati v Malajsii ideální. Sepang je také dobře známý svými monzunovými přívaly dešťů. Je tak velice pravděpodobné, že ke slovu přijdou i přechodné pneu Cinturato Zelená společně s pneumatikami do extrémního mokra, které nesou označení Cinturato Modrá.
Zdroj: YouTube
ŠÉF MOTORSPORTU PIRELLI:
Paul Hembery: „Sepang můžeme obecně popsat jako extrémní trať, ať už jde o počasí, nebo o asfalt. Znamená to, že se bude jednat o jeden z nejnáročnějších víkendů tohoto ročníku. Nová, oranžová směs se poprvé ukáže na závodech. Toto barevné označení jsme zvolili z toho důvodu, že je v televizi snáze odlišitelné od střední směsi. Pro Malajsii jsme zvolili stejnou kombinaci pneu jako před rokem, ovšem letošní verze směsí jsou rychlejší a mají úmyslně kratší životnost.
Loni byla nejlepší taktikou strategie na tři zastávky v boxech. Jednalo se o závod se smíšenými mokrými a suchými podmínkami. Napínavý finiš mezi Fernandem Alonsem a Sergiem Pérezem se odehrával hlavně pod taktovkou pneumatik. Opět očekáváme, že každý jezdec zastaví u mechaniků třikrát. Stejně tak je ale pravděpodobné, že podmínky bude diktovat počasí. I za deště mohou piloti očekávat vlhkost vzduchu kolem 80% a teploty 30°C.
AMBASADOR PIRELLI:
Jean Alesi: „Ve Velké ceně Malajsie jsem závodil třikrát – poprvé v roce 1999, kdy byla přidána do kalendáře, a naposledy v sezoně 2001, což byl závěrečný ročník mé kariéry. Ve všech případech se mi podařilo dojet do cíle, ale vzpomínám si, jak velkou výzvou je zdejší velká cena pro jezdce i vozy. Po fyzické stránce patří k nejnáročnějším závodům v kalendáři. Stejně jako Albert Park, ani Sepang zdaleka nepatří mezi „typické" okruhy.
To, co tak o víkendu uvidíme, zřejmě stále nebude úplně vypovídající o průběhu zbytku sezony. Přesto nám ale rozhodně napoví, kdo má dobré auto a kdo jak umí nakládat s pneumatikami. Jelikož se pneu tento rok rychleji opotřebovávají, je šetrné zacházení s nimi ještě důležitější. Pokud ale opravdu bude pršet, nezbývá nic jiného, než se snažit o jediné – přežít. Podle toho, jakou kdo zvolí strategii kolem pneumatik, bychom se mohli dočkat velmi zajímavých výsledků."
PNEUMATIKY Z POHLEDU OKRUHU:
Povrch trati v Malajsii patří k těm nejdrsnějším v kalendáři. Je to jeden z důvodů, proč Pirelli na tento závod přivezlo dvě nejtvrdší směsi, které má k dispozici.
Tvrdé pneumatiky P Zero Oranžová je využitelná velice všestranně, směs P Zero Bílá naopak tolik univerzální není. Vzniká tak ideální kombinace, která by měla dobře pokrýt všechny možnosti. Výdrž nové tvrdé směsi se podobá loňské střední směsi a je o 0,4-0,5 sekundy na kolo rychlejší než tvrdá směs staré specifikace.
Okruh Sepang byl postaven na bývalé bažině. V roce 2007 byl na trať položen nový asfalt, čímž byla vyhlazena většina hrbolů.
I loni byly pro Malajsii zvoleny tvrdé a středně tvrdé pneumatiky. Špička pole zajela do boxů třikrát (přechodné-mokré-přechodné-slicky). Bruno Senna, který dojel pátý, byl u mechaniků dokonce čtyřikrát.
TECHNICKÉ POZNÁMKY:
Malajský okruh působí na pneumatiky velkou laterální silou, druhou nejvyšší po Barceloně. Pneumatiky se tak mohou zahřívat až na 130°C.
Velká cena Malajsie bývá často narušována silnými dešti. V roce 2009 byl dokonce závod předčasně ukončen a pilotům se rozdával poloviční příděl bodů. Letos mohou přijít ke slovu nové verze pneu do deště – přechodná směs Cinturato Zelená a plně mokrá směs Cinturato Modrá. Jejich design je upraven tak, aby poskytovaly lepší trakci a bránily přetáčivosti.
Přestože za normálních okolností nebývá s přilnavostí v Malajsii problém, častý déšť dokáže odplavit všechnu ulpělou gumu na asfaltu. Vzhledem k vysokým teplotám může závodní stopa vyschnout poměrně rychle, nicméně vsakování vody do půdy není v Malajsii nejlepší, a tak se na trati mohou tvořit četná jezírka vody.
Související
Šok v Red Bullu: Christian Horner po dvou dekádách končí na pozici šéfa
OBRAZEM: Velká cena Rakouska F1 zachycena objektivem našeho fotoreportéra
Aktuálně se děje
před 22 minutami
Česká firma představila světu stealth dron Nightray a moderní střelu. Až Narwhal zasáhne Rusko, půjde do výroby
před 24 minutami
Nekvalitní mír může znamenat ruské tanky u hranic se Slovenskem. Ukrajina nevydrží každý Trumpův rozmar
před 1 hodinou
Sarkozy strávil ve vězení jen 20 dní. Venku není ani tři týdny a už o tom napsal knihu
před 2 hodinami
Nebudeme na to sami. NATO i Američané popřeli zprávu, že USA od roku 2027 nebudou bránit Evropu
před 2 hodinami
Válka zasáhne každý domov a zničí každou firmu. Dochází nám čas, jsme dalším cílem Ruska, prohlásil Rutte
před 3 hodinami
První evropský stát vrací úder. Po zveřejnění Trumpovy výbušné bezpečnostní strategie označil USA za hrozbu
před 4 hodinami
Otázka, kterou si klade celý svět: Proč Trump nechal zabavit ropný tanker?
před 5 hodinami
Machadová se po roce skrývání objevila v Oslu. Venezuela bude svobodná, slibuje
před 6 hodinami
Týden do klíčového jednání o půjčce Ukrajině: EU hrozí, že Belgii odstaví jako Maďarsko
před 6 hodinami
Zelenskyj dnes uspořádá hovor s třiceti evropskými lídry. Trump hovoří o ztrátě času
před 7 hodinami
VIDEO: Na zabavení tankeru se podílela i FBI. Týdny skrýval svou polohu, jeho ropu si USA nechají
před 8 hodinami
Zelenskyj poslal do Bílého domu odpověď na mírový plán. Trump by mohl o víkendu přiletět do Evropy
před 9 hodinami
Počasí bude příští týden opět připomínat zimu. Teploty klesnou až k nule
včera
Ikonický kamion Coca-Cola odstartoval letošní turné po republice
včera
Tlak na Madura eskaluje. Americké síly zadržely u Venezuely "největší" ropný tanker, oznámil Trump
včera
Babiše čekají nelehké čtyři roky. Česko se musí připravit na krušné časy
včera
Island se připojuje k bojkotu Eurovize kvůli účasti Izraele
včera
Éra bezpečnostních záruk skončila. Evropa řeší, jak přežít bez pomoci USA
včera
Rostoucí ceny online reklamy nutí malé podniky hledat alternativy. Tisk plakátů se vrací do hry
včera
Evropští lídři kvůli Ukrajině volali Trumpovi. Zelenskyj chystá jednání s Koalicí ochotných
Německý kancléř Friedrich Merz, francouzský prezident Emmanuel Macron a britský premiér Keir Starmer absolvovali společný telefonický hovor s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Hlavním tématem jejich rozhovoru byl stav jednání o ukončení války na Ukrajině, potvrdila německá vláda ve svém prohlášení.
Zdroj: Libor Novák