New York – Dnešní doba je příliš hektická a člověk je nejen v práci nucen být neustále koncentrován. Výzkum prokázal, že když se nesoustředíme, mozek prostě „vypne“.
Pokud člověk svůj mozek ponechá příliš dlouho neaktivní, mohlo by to vést k předčasnému stárnutí a dokonce k časnému začátku demence. Stačí však změna životního stylu a svého jídelníčku a změnu pocítíte během jediného týdne. Specialistka na zdravou výživu Amy Morrisová doporučuje těchto sedm jednoduchých pravidel. 1. Pravidelná snídaněPravidelná snídaně může přispět ke zlepšení krátkodobé paměti a pozornosti. Studenti, kteří v několika výzkumech pravidelně snídali, vykazovali zlepšení krátkodobé paměti a koncentraci než ti, kteří ráno nesnídali.
Psali jsme: Nejdelší studie na světě: Jak vás život změní? Ve stáří se nepoznáte Umělá inteligence, krok do neznáma? Předpověď trendů v oblasti technologií v roce 2017Ideální snídaně by podle Amy Morrisové měla obsahovat od všeho trochu. Bílkoviny, sacharidy, tuky a v ideálním případě by potraviny měly být minimálně zpracované.
2. Zelený čaj namísto kávy Ranní kávu byste měli nahradit zeleným čajem, který poskytuje dávku antioxidantů. Ty chrání buňky a DNA před poškozením. A samozřejmě stejně jako káva pomáhá mozku zvýšit koncentraci a povzbuzuje. Aminokyselina L-theanin eliminuje také nervozitu. 3. Jezte více ořechyOřechy a semena jsou dobrým zdrojem vitaminu E, který podle některých výzkumů může za méně úbytku kognitivních funkcí v pokročilejším věku. Studie z roku 2012 zjistila, že vlašské ořechy mohou pomoci zvrátit některé formy poškození mozku související s věkem. Amy Morrisová doporučuje jíst semínka Chia, ze kterých lze získat vitamín E. Také pomáhají pekanové ořechy, kešu a mandle. Nebo můžete vyzkoušet ranní cereálie či ovesné kaše.
4. Pijte více vody Nedostatek vody v těle znamená nedostatek vody pro mozek. Tento nedostatek může vést ke špatné koncentraci, nedostatku pozornosti, bolesti hlavy a depresi. Evropský úřad pro bezpečnost potravin doporučuje, aby lidé vypili 2,5 litru vody denně. Ženy dva litry.
5. Jezte více tučné rybyNěkolik studií ukázalo, že je dobré doplnit svůj jídelníček o Omega-3 mastné kyseliny v podobě rybího tuku. Ten zvyšuje koncentraci tím, že napomáhá většímu průtoku krve do mozku během duševní činnosti. Studie z roku 2011 zjistila, že omega-3 mastné kyseliny nalezené v rybách, jako je třeba losos, mohou posílit funkci paměti o 15 procent. Dieta s užitím mastných kyselin rovněž snižuje riziko demence a mrtvice, a může zpomalit duševní úpadek jedince.
Psali jsme: Žijí štíhlí lidé skutečně déle? Mezi dvěma institucemi se rozhořel spor Proč po alkoholu sníme, na co přijdeme? Vědci tomu přišli na kloub6. Eliminujte stres, meditujteNedávná studie zjistila, že lidé, kteří intenzivně meditují dosáhnou vyšší koncentrace a to při plnění běžných prací. Výzkum University of North Carolina ukázal, že stačí 20 minut denně a za čtyři dny se dostaví první výsledky zlepšení kognitivních dovedností.Studenti, kteří meditovali, následně vykázali při nijak zvlášť náročném počítačovém testu koncentrace 10krát lepší výsledky, než ostatní ve skupině. Také bylo zjištěno, že meditace přispívá ke snížení stresu a pocitu štěstí. Tedy správně fungujícímu mozku.7. Spěte dlouzeVědci měřili ospalost studentů a zjistili, že lidé s nedostatkem spánku mají nižší bdělost a soustředění. Spánek slouží k načerpání energie do buněk těla, podporuje učení a paměť.
Podle vědců je ideální čas spánku sedm až osm hodin denně. Pokud spíte méně, dostaví se špatná nálada a potíže s koncentrací.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
V Thomayerově nemocnici byla otevřena banka mozkových tkání
Čeští vědci popsali zajímavý jev v buňkách. Některé molekuly se chovají jako antény
Aktuálně se děje
včera
Buckinghamský palác recykluje reakci na dotazy ohledně prince Andrewa
včera
Pavel kondoloval thajskému králi, jehož nejstarší dcera zemřela v nemocnici
včera
Trump má narozeniny. Ministerstvo zveřejnilo svérázné Macinkovo přání
včera
Další vražda v Praze. Cizinec při konfliktu vytáhl nůž, napadený zemřel
včera
Brazílie vstoupila do MS nemastně neslaně. Katar získal historický bod, slaví Skotsko a Austrálie
včera
Nová letecká linka z Prahy. Do Lisabonu začne létat na podzim
včera
Tragédie v Chorvatsku. Tři Češi nepřežili srážku lodí, potvrdil to konzulát
včera
Výkon Kanady proti Bosně stačil na remízu, Američané vstoupili do MS jasnou výhrou
včera
Odmítnutí švýcarského populačního stropu je mírně pozitivní zprávou i pro Česko
včera
Armáda propustila vojáka, který byl v Kongu, z preventivní karantény
včera
Trumpovo jméno je pryč z Kennedyho centra. Bílý dům vzdoroval do poslední chvíle
včera
ANO by jasně vyhrálo volby, Starostové se v opozičním souboji drží před ODS
včera
Britové zadrželi loď z ruské stínové flotily, oznámil Starmer
včera
Rychleji než dřív. České dráhy od neděle opět jezdí přímo do Hamburku
včera
Írán stále budí nejistotu. Teherán naznačil, jak to má s podpisem dohody
včera
Ebola se nadále šíří v Kongu. Úřady potvrdily nové případy i další úmrtí
včera
Mírovou dohodu s Íránem podepíšeme dnes, oznámil Trump
včera
Počasí bude příští týden tropické, potvrdili meteorologové
13. června 2026 21:56
Epsteinova oběť ve výpovědi zmínila Andrewa. Dostal ji do královského paláce
13. června 2026 20:42
Prodejny Penny ve čtvrtek zavřou dříve. Má to zajímavý důvod
Obchody v Česku upravují otevírací dobu prakticky jen během vybraných státních svátků, kdy je k tomu nutí zákon. V červnu ale nastane jedna speciální situace. Příští týden uzavře jeden z tuzemských řetězců své prodejny předčasně kvůli fotbalu.
Zdroj: Jan Hrabě