Látky obsažené v červeném víně mohou pomoci udržet mozek mladý. Ukázala to vědecká studie, o které informuje deník The Independent. Vědci ale varují, že nadměrné požívání vína nás ani tak před stárnutím neochrání.
Přírodní antioxidat jménem resveratrol, který se objevuje ve slupkách některého ovoce, například modrých hroznů, borůvek a moruší, může udržet pružné nejen svaly, ale i mozek. Pomáhá totiž chránit spojení mezi neurony, tvrdí vědci z Virginia Tech Carilion Research Institute.
Testy na starších myších ukázaly, že sloučenina výrazně zpomaluje stárnutí mozku zachováním synapsí zvaných nervosvalových destiček, které přenášejí signály o pohybu z mozku ke svalům. Myši, které dostávaly resveratrol od jednoho roku věku měly ve věku dvou let více mladistvé nervosvalové ploténky synapsí než ty, které ho nedostávaly.
„Věřím, že se dostáváme blíže k proniknutí do mechanismů vedoucích ke zpomalení věku indukovaného degenerací nervových obvodů," uvedl autor studie, odborný asistent Gregorio Valdez.
Červené víno obsahuje více resveratrolu než víno bílé, protože je tato látka fermentovaná ze slupek hroznů. Milovníky červeného vína nicméně budeme muset také zklamat, protože oblíbený alkoholický nápoj neobsahuje dost látky na to, aby mohla zažehnat stáří.
„Ve víně je resveratrol v tak malém množství, že byste ho nemohli ve svém životě vypít dost, abyste pocítili výhody, které jsme objevili u myší požívajících resveratrol," vysvětluje Valdez. „Tyto studie jsou ověřeny jen na myších a já bych chtěl varovat kohokoliv před nadměrným zatěžováním jejich těla resveratrolem v jakékoliv formě,“ dodává lékař.
„Dalším krokem je identifikovat mechanismus, který umožňuje resveratrolu chránit synapse. Známe-li mechanismus, můžeme modifikovat resveratrol, nebo hledat jiné molekuly, které jsou účinnější při ochraně synapsí,“ vysvětluje výzkumník.
Dr Valdez a jeho tým také testovali lék na diabetes, metformin, a zjistili, že zpomaluje stárnutí svalové hmoty. Ale ani on nepomohl zpomalit degeneraci synapsí v mozku tak, jako to dělá pravidelné cvičení a zdravá výživa. Studie publikovaná v magazínu Journals of Gerontology, Series A zjistila, že zatímco resveratrol má neuroprotektivní účinek, je stále méně účinný než kaloricky omezená strava, která chránit mozek před stárnutím ještě víc.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
Víno v minulosti sloužilo jako lék a využívalo se v kuchyni
Aktuálně se děje
před 52 minutami
Moravec trvá na neplatnosti doložky. ČT tvrdí, že uplatňuje sankce
před 1 hodinou
Britové při Trooping the Colour oslavili narozeniny krále. Letos mu bude 78 let
před 2 hodinami
Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou
před 3 hodinami
Policie obvinila strojvedoucího, který řídil opilý. Nadýchal přes dvě promile
před 4 hodinami
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
před 4 hodinami
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
před 5 hodinami
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
před 6 hodinami
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
před 6 hodinami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 7 hodinami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 8 hodinami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 9 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
Fotbaloví fanoušci se dočkali. Ve čtvrtek večer středoevropského času vypuklo 23. fotbalové mistrovství světa, navíc takové, jaké svět dosud neviděl. Poprvé se koná ve třech zemích (v USA, Kanadě a Mexiku) a poprvé se ho účastní rekordních 48 týmů. První z trojice pořadatelských zemí se představila již v první hrací den, konkrétně Mexiko. To v Mexico City hostilo v zahajovacím zápase šampionátu (mimochodem, stejný zahajovací duel mělo fotbalové MS před 16 lety) Jihoafrickou republiku v rámci skupiny A. Africký celek doplatil na své chyby v obraně a nedisciplinovanost. Mexičané toho díky své síle dokázali využít a dokráčeli si k radosti domácích příznivců pro úvodní výhru 2:0.
Zdroj: David Holub