Havárie vlaku Sunset Limited: Jednu z nejhorších železničních katastrof historie zapříčinila shoda nešťastných náhod

HISTORIE - Nehoda moderní vlakové soupravy Sunset Limited v americké Alabamě je jednou z největších železničních tragédií všech dob. V říčních vodách nedaleko města Mobile zahynulo na 47 lidí. Za nehodu mohla kromě špatného technického stavu železničního mostu také lidská chyba.

22. září roku 1993 došlo v americkém státě Alabama k nehodě moderní vlakové soupravy Sunset Limited. Šlo o jednu z největších železničních nehod v americké historii. Sunset Limited byl svého času dvoupatrový super rychlík. Jezdil na pravidelné trase mezi západním a východním pobřežím Spojených států. Vlak jel v září roku 1993 z Los Angeles do téměř 5 tisíc kilometrů vzdáleného Miami na Floridě. 

Vlak projížděl padesáti stanicemi, postupně do něj nastoupilo přes 200 cestujících, které tak čekala trasa s výhledy na Mississippi až po pláže u Mexického zálivu. Vlaková souprava sestávala ze třech lokomotiv a sedmi dvoupatrových vagonů. Souprava měla relativně moderní, nové tišší a silnější motory. 

Za tragédii může také zpoždění vlaku

Osudovou se tomuto vlaku stala oblast poblíž města Mobile v Alabamě.Vlak byl zhruba v polovině své trasy a pomalu se blížil k jednomu z nejstarších říčních mostů přes řeku Mobile. Závada na klimatizaci v New Orleans předtím vlak opozdila o půl hodiny.Byla hluboká noc a většina cestujících šla spát. Těsně před mostem souprava míjí varovný signál, na kterém je však zelené světlo signalizující bezpečný průjezd dalším úsekem. Vlak jede rychlostí 116 kilometrů za hodinu.

Po téže řece ve večer tragédie pluje i remorkér Mauvilla s několika čluny. V osudovou noc bylo velmi nestálé počasí. Řeka se zahalila mlhou tak hustou, při které by plavidla na řece již neměla pokračovat ve své cestě a bezpečně zakotvit. Kormidelník remorkéru však stále pluje do momentu, kdy ho zastaví prudký náraz, čluny na něco narazily. V mlze však nelze rozpoznat, co se stalo. 

Následně, přesně ve 2:53 vlak v plné rychlosti havaruje. Naráží do středového nosníku mostu, tři lokomotivy vjíždí do řekly, z kolejí vyskakuje jeden vagon za druhým do řeky Mobile. Rozhostí se panika, křik a zmatek. Nárazem navíc dochází k protržení nádrží s naftou a vypuká požár, většina nafty uniká do řeky.

Dva osobní vagony zapadly do bahna, lidé byli uvězněni uvnitř, do vagonů navíc začala téct voda. Lidé se začali topit. Vlak spadl do přítoku řeky Mobile, což je bahnité a těžko přístupné místo. Pobřežní stráž se dostala na místo až o dvě hodiny později. Kromě všudypřítomného bahna, vody a ohně cestující ohrožovali také jedovatí hadi a aligátoři z řeky. 

Kapitán remorkéru nehodu zaregistroval a jal se pomoci cestujícím, plavbu mu ztěžoval hustý dým. Mauvilla pomohla celkem 17 lidem, jiný remorkér zachránil 20 lidí. 47 lidí, z toho 5 členů posádky však takové štěstí nemělo a utonulo.

Konstrukce říčního mostu byla chatrná

Krátce po tragédie se začala řešit příčina havárie. Dokonce se pracovalo s verzí, že k nehodě mohlo dojít na základě sabotáže na palubě soupravy. Do vyšetřování se zapojili mnozí odborníci z oblasti lodní a železniční dopravy. Postupně se přišlo na to, že remorkér Mauvilla neměl v přítoku Mobile co dělat. Kormidelník v husté mlze nekoukal na radar, vplul do přítoku a následně narazil do konstrukce mostu. Konstrukce mostu však měla hned několik nedostatků. Otáčecí mechanismus, který měl most původně mít, nebyl nikdy dokončen. 

Most, který měl velkou nosnost, denně po něm přejelo 20 těžkých nákladních vlaků, navíc nebyl chráněn proti bočnímu nárazu. Střední nosník, který následně nehodu vlaku způsobil, totiž na pilířích pouze ležel a nebyl přišroubovaný. Nikoho z konstruktérů zřejmě nenapadlo, že by do něho mohl narazit vlak. Pilíř se tak při nárazu posunul asi o metr do strany. 

Varovný systém, který se měl v té chvíli ozvat, se neozval a na signalizaci byla zelená. Při přerušení koleje systém sice varuje vlak, ale kolejnice se po nárazu remorkéru pouze ohnula, ale nezlomila. Proto to zelené světlo. Podobné železniční tragédie se udály ve Spojených státech z příčiny špatného zabezpečení mostu celkem 26-krát! Kombinací špatného technického stavu, lidské nepozornosti v případě remorkéru a shodou nešťastné náhody kvůli závadě na klimatizaci tak přišlo zbytečně o život skoro 50 lidí.

Související

Více souvisejících

remorkér USA (Spojené státy americké) železnice katastrofy Sunset Limited

Aktuálně se děje

před 56 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Izraelská armáda

Izraelská armáda zahájila evakuaci Rafahu

Izraelská armáda v pondělí vyzvala obyvatele ve východní části města Rafah ležícího na jihu Pásma Gazy, aby se dočasně přesunuli do "humanitární oblasti". Informuje o tom deník Times of Israel.

před 4 hodinami

Miroslav Imrich

Zemřel Miroslav Imrich, zpěvák skupin Tango a Abraxas

Českou hudební scénu zasáhla v neděli smutná zpráva. Ve věku 71 let zemřel zpěvák Miroslav Imrich, který se proslavil působením v kapelách Tango a Abraxas. Podle dostupných informací nepřežil srážku s vlakem. 

před 4 hodinami

před 6 hodinami

včera

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu

Netanjahu nehodlá akceptovat požadavky Hamásu, který chce konec války

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v neděli odmítl požadavek palestinského teroristického hnutí Hamás na ukončení války v Pásmu Gazy výměnou za propuštění rukojmí. Podle něj by to znamenalo, že Hamás zůstane u moci a bude nadále ohrožovat Izrael. Politický lídr Hamásu Ismáíl Haníja jej obvinil ze sabotování snah o zprostředkování dohody.

včera

Rusko, Kreml

Evropa se musí připravit na ruské sabotáže, varují tajné služby

Evropské tajné služby varují před ruskými sabotážemi napříč kontinentem, napsal prestižní deník Financial Times v neděli. Podle listu by mělo jít o žhářské útoky či akce namířené proti klíčové infrastruktuře. Moskva přitom nehodlá brát ohledy na případné oběti v řadách civilistů.

Aktualizováno včera

Volodymyr Zelenskyj

Ukrajinci poklekávají jedině k modlitbě, vzkázal Zelenskyj do Ruska

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v neděli na pravoslavné Velikonoce prohlásil, že Ukrajinci poklekávají jedině k modlitbě. V projevu vyzval spoluobčany, aby se modlili za sebe navzájem a za vojáky na frontě. Kyjev už déle než dva roky vzdoruje ruské agresi, jde o třetí velikonoční svátky během probíhající války. 

včera

Záchranáři v akci, ilustrační fotografie.

Na Nymbursku vjelo auto na chodník a srazilo několik chodců

V Kostelní Lhotě na Nymbursku došlo v neděli odpoledne k vážné nehodě. Řidič vjel se svým osobním autem na chodník, kde srazil čtyři osoby. Informace o charakteru zranění zatím nejsou známé, na místo však letěly dva záchranářské vrtulníky. 

včera

Bernard Hill jako Théoden v Pánovi prstenů.

Zemřel herec Bernard Hill, král Théoden z Pána prstenů

Velkou Británii dnes zasáhla smutná zpráva. Ve věku 79 let zemřel v neděli ráno herec Bernard Hill, který si zahrál ve dvou z těch vůbec nejúspěšnějších filmů světové kinematografie. O jeho úmrtí informovala stanice BBC.  

včera

Věra Jourová

EU se chystá sankcionovat Voice of Europe, prozradila Jourová

Evropská unie zahrne do připravovaného balíku sankcí i mediální platformu Voice of Europe, řekla eurokomisařka Věra Jourová v nedělním vydání diskuzního pořadu Otázky Václava Moravce. Česko ji na svůj národní sankční seznam zařadilo již na konci března. 

včera

včera

včera

Josef Středula

Odbory budou ještě během května protestovat proti vládním krokům

Odbory svolaly na úterý 21. května protest v Praze, oznámila Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) na webu. Zástupci zaměstnanců se chtějí vymezit proti chystaným změnám v zákoníku práce či důchodech, například proti propuštění bez udání důvodu či prodlužování věku odchodu do penze.

Aktualizováno včera

včera

Události Petra Nutila: Slovenská vláda lůzy a TOPácká střelba do vlastní nohy

Milí čtenáři, je tu první květnový týden roku 2024 a spolu s ním se do naší země vrátilo jaro a teplo, takže nám letošní pálení čarodějnic nic nekazilo. Až na to, že skutečné čarodějnice nejen českého veřejného života zas na hranici neskončily. Jako obvykle. 

Zdroj: Petr Nutil

Další zprávy