HISTORIE - Nehoda moderní vlakové soupravy Sunset Limited v americké Alabamě je jednou z největších železničních tragédií všech dob. V říčních vodách nedaleko města Mobile zahynulo na 47 lidí. Za nehodu mohla kromě špatného technického stavu železničního mostu také lidská chyba.
22. září roku 1993 došlo v americkém státě Alabama k nehodě moderní vlakové soupravy Sunset Limited. Šlo o jednu z největších železničních nehod v americké historii. Sunset Limited byl svého času dvoupatrový super rychlík. Jezdil na pravidelné trase mezi západním a východním pobřežím Spojených států. Vlak jel v září roku 1993 z Los Angeles do téměř 5 tisíc kilometrů vzdáleného Miami na Floridě.
Vlak projížděl padesáti stanicemi, postupně do něj nastoupilo přes 200 cestujících, které tak čekala trasa s výhledy na Mississippi až po pláže u Mexického zálivu. Vlaková souprava sestávala ze třech lokomotiv a sedmi dvoupatrových vagonů. Souprava měla relativně moderní, nové tišší a silnější motory.
Za tragédii může také zpoždění vlaku
Osudovou se tomuto vlaku stala oblast poblíž města Mobile v Alabamě.Vlak byl zhruba v polovině své trasy a pomalu se blížil k jednomu z nejstarších říčních mostů přes řeku Mobile. Závada na klimatizaci v New Orleans předtím vlak opozdila o půl hodiny.Byla hluboká noc a většina cestujících šla spát. Těsně před mostem souprava míjí varovný signál, na kterém je však zelené světlo signalizující bezpečný průjezd dalším úsekem. Vlak jede rychlostí 116 kilometrů za hodinu.
Po téže řece ve večer tragédie pluje i remorkér Mauvilla s několika čluny. V osudovou noc bylo velmi nestálé počasí. Řeka se zahalila mlhou tak hustou, při které by plavidla na řece již neměla pokračovat ve své cestě a bezpečně zakotvit. Kormidelník remorkéru však stále pluje do momentu, kdy ho zastaví prudký náraz, čluny na něco narazily. V mlze však nelze rozpoznat, co se stalo.
Následně, přesně ve 2:53 vlak v plné rychlosti havaruje. Naráží do středového nosníku mostu, tři lokomotivy vjíždí do řekly, z kolejí vyskakuje jeden vagon za druhým do řeky Mobile. Rozhostí se panika, křik a zmatek. Nárazem navíc dochází k protržení nádrží s naftou a vypuká požár, většina nafty uniká do řeky.
Dva osobní vagony zapadly do bahna, lidé byli uvězněni uvnitř, do vagonů navíc začala téct voda. Lidé se začali topit. Vlak spadl do přítoku řeky Mobile, což je bahnité a těžko přístupné místo. Pobřežní stráž se dostala na místo až o dvě hodiny později. Kromě všudypřítomného bahna, vody a ohně cestující ohrožovali také jedovatí hadi a aligátoři z řeky.
Kapitán remorkéru nehodu zaregistroval a jal se pomoci cestujícím, plavbu mu ztěžoval hustý dým. Mauvilla pomohla celkem 17 lidem, jiný remorkér zachránil 20 lidí. 47 lidí, z toho 5 členů posádky však takové štěstí nemělo a utonulo.
Konstrukce říčního mostu byla chatrná
Krátce po tragédie se začala řešit příčina havárie. Dokonce se pracovalo s verzí, že k nehodě mohlo dojít na základě sabotáže na palubě soupravy. Do vyšetřování se zapojili mnozí odborníci z oblasti lodní a železniční dopravy. Postupně se přišlo na to, že remorkér Mauvilla neměl v přítoku Mobile co dělat. Kormidelník v husté mlze nekoukal na radar, vplul do přítoku a následně narazil do konstrukce mostu. Konstrukce mostu však měla hned několik nedostatků. Otáčecí mechanismus, který měl most původně mít, nebyl nikdy dokončen.
Most, který měl velkou nosnost, denně po něm přejelo 20 těžkých nákladních vlaků, navíc nebyl chráněn proti bočnímu nárazu. Střední nosník, který následně nehodu vlaku způsobil, totiž na pilířích pouze ležel a nebyl přišroubovaný. Nikoho z konstruktérů zřejmě nenapadlo, že by do něho mohl narazit vlak. Pilíř se tak při nárazu posunul asi o metr do strany.
Varovný systém, který se měl v té chvíli ozvat, se neozval a na signalizaci byla zelená. Při přerušení koleje systém sice varuje vlak, ale kolejnice se po nárazu remorkéru pouze ohnula, ale nezlomila. Proto to zelené světlo. Podobné železniční tragédie se udály ve Spojených státech z příčiny špatného zabezpečení mostu celkem 26-krát! Kombinací špatného technického stavu, lidské nepozornosti v případě remorkéru a shodou nešťastné náhody kvůli závadě na klimatizaci tak přišlo zbytečně o život skoro 50 lidí.
Aktualizováno před 1 hodinou
Související
Technický skvost v Praze: Na Vltavě zakotvil kolesový remorkér Beskydy
remorkér , USA (Spojené státy americké) , železnice , katastrofy , Sunset Limited
Aktuálně se děje
před 21 minutami
Bradáčová bude novou nejvyšší státní zástupkyní. Fiala ocenil její zkušenosti
Aktualizováno před 1 hodinou
Mimořádná zpráva Los Angeles v plamenech. Kalifornii zasáhly ničivé požáry, probíhají masivní evakuace
před 1 hodinou
Ficův boj s Ukrajinou je politický, nejde mu o ekonomické blaho. Většina zemí EU se zvládá od ruského plynu oprostit
před 2 hodinami
Dánsko zesměšňuje Trumpa: Mám s ním své zkušenosti neměl by všechno říkat nahlas, vzkazuje Rasmussen
před 2 hodinami
Poslední rozloučení s Janou Synkovou. Na herečku vzpomínali kolegové z Ypsilonky
před 3 hodinami
Kanadu čeká období turbulencí a Trump. Trudeau ještě musí tvrdě pracovat, upozornil pro EZ kanadský politolog
před 3 hodinami
Inferno v Kalifornii: Scéna jako z Marsu, na evakuaci jsme měli 10 minut, popisují obyvatelé zasažených oblastí
před 4 hodinami
Trol, který nemá dostat prostor. Ruce pryč od EU. Jaké jsou reakce Evropy na Elona Muska?
před 4 hodinami
Ve věznici Příbram zasahuje policie. Trestancům někdo dodává drogy
před 5 hodinami
Rodí se v EU druhé Maďarsko? Oči celé Evropy se otáčejí k Rakousku
před 5 hodinami
Deštivé počasí a zima způsobí potíže. Meteorologové opět varují před ledovkou
před 6 hodinami
Útok na Dánsko? Francii dochází s Trumpem trpělivost
před 8 hodinami
Podněstří je už týden bez topení a teplé vody. EU nabízí pomoc. Moldavsko čeká na Rusko
před 8 hodinami
Očekávalo se důležité oznámení o boji s počasím. Biden ho zrušil
před 11 hodinami
Počasí nebude v dalších dnech o nic lepší. Náledí vystřídá ledovka
včera
Dvě procenta HDP na obranu nestačí? Italové ukázali, že lze být uvědomělý spojenec a zároveň obejít pravidla
včera
Počasí: Česko pokrylo náledí, na Kladensku se srazily autobusy
včera
Evropa stojí před šancí zajistit mír na Ukrajině
včera
Trump nevyloučil anexi Grónska. Putin se chce setkat, válka na Ukrajině může být mnohem horší, prohlásil
včera
Facebook zavádí revoluční změnu. Přestane ověřovat obsah
Rozhodnutí společnosti Meta změnit svůj přístup k moderování obsahu a faktickému ověřování představuje významný obrat v politice jedné z největších světových technologických firem. Zakladatel Mark Zuckerberg oznámil, že Meta ukončí spolupráci s ověřovateli fake news, zmírní cenzuru a začne doporučovat více politického obsahu na svých platformách, jako jsou Facebook, Instagram a Threads. Tento krok následuje po návratu Donalda Trumpa do Bílého domu a je v souladu s jeho důrazem na svobodu projevu.
Zdroj: Libor Novák