Praha - Dnes dopoledne poprvé v tomto století připlul k Čechovu mostu v Praze kolesový remorkér Beskydy, poslední funkční loď svého druhu. Ve čtvrtek si ho budou moci zájemci prohlédnout na Vltavě před budovou ministerstva dopravy při dnu otevřených dveří.
Technický skvost, který už 60 let vyprošťuje lodě uvázlé na Labi, se letos stal kulturní památkou, ale má nadále sloužit na vodě. Poslední velký zásah si připsal na jaře, kdy zpod mostu v Drážďanech vytáhl loď EVD. Osvědčil se i při povodních v letech 2002 a 2013.
Kolesový motorový remorkér Beskydy původní české konstrukce byl vyroben v roce 1956. Nepohání ho lodní šroub, ale zadní koleso, pozůstatek technologie starých parníků. Je dlouhý 57 metrů a široký 9,4 metru.
Remorkér Beskydy dokáže vyprošťovat uvízlé lodě nebo je vléct. Výhodou remorkéru je nízký ponor, na cestu se tak může vydat i při velmi nízkém stavu vody. Stát chce plavidlo doplnit o moderní radar, aby mohl stroj vyjíždět i během mlhy a špatného počasí.
Český stát převzal remorkér minulý týden v Lovosicích na Litoměřicku od soukromého vlastníka. Za plavidlo zaplatilo státní Ředitelství vodních cest (ŘVC) firmě EVD 9,5 milionu korun bez DPH. "Náklady na údržbu a další investice jsou značné na to, aby to financoval soukromník, proto jsme se rozhodli jedinečné plavidlo koupit," řekl tehdy ČTK ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.
Související
Praha hlásí velké problémy v železniční dopravě. Vlaky nabírají zpoždění
Metro opět staví ve všech stanicích na lince C. Pankrác po rekonstrukci opět funguje
Aktuálně se děje
před 2 hodinami
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
před 3 hodinami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 4 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 4 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 5 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 6 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 7 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 8 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 8 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 9 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 11 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 12 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 12 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 13 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 14 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 15 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 16 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák