New York - Pět šálků kávy denně může vést ke zlepšení paměti poškozené Alzheimerovou nemocí. Tvrdí to výzkum, který vědci provedli na myších.
Ukázalo se, že kofein vede ke snížení produkce bílkovinných nánosů v mozku, které při Alzhemerově nemoci vznikají. Již dřívější výzkum přitom potvrdil, že káva má na paměť pozitivní vliv.
Vědci z University of South Florida zkoumali 55 myší, které byly vyšlechtěny tak, aby se u nich objevila Alzheimerova nemoc. Napřed testovali jejich chování - a zjistili, že se u myší ve věku 18 až 19 měsíců (což je ekvivalent sedmdesátiletéhop člověka) projevují potíže s pamětí.
Poté výzkumníci začali polovině myší přidávat do vody kofein. Druhá polovina hlodavců dál dostávala jen čistou vodu. Myši dostávaly 500 miligramů kofeinu denně, což by u lidí odpovídalo pěti šálkům kávy.
Když vědci po dvou měsících myši testovali znovu, zjistili, že ty, které dostávaly kofein, dosáhly v testech paměti mnohem lepších výsledků než ty, které jej nedostávaly. Jejich výsledky byly stejně dobré jako u myší, které demencí netrpěly.
"Výsledky jsou o to zajímavější, že zlepšení už existujícího poškození paměti je velmi těžké dosáhnout. Naše studie ukázala, že kofein by mohl být dobrou léčbou na Alzheimerovu nemoc, nikoliv jen prevencí. To je velmi zásadní, protože velká většina lidí kofein dobře snáší. Je to látka, která se dobře vstřebává a zdá se, že přímo ovlivňuje změny, k nimž v mozku v důsledku Alzheimerovy nemoci dochází," tvrdí vědci.
Související
Čína se naplno pustila do boje se stárnutím. Laboratoře pro dlouhověkost slibují, že se dožijeme 150 let
Rh faktor v těhotenství: Co se může stát, když si krev „nesedne“?
Aktuálně se děje
před 19 minutami
Zemřel legendární spisovatel Vladimír Páral
před 43 minutami
Tragédie v Praze. Při zkoušce prasklo potrubí, jeden člověk zemřel
před 47 minutami
Ekonomické škody ani nespokojenost Rusů k zastavení bojů nestačí. Putin stál věří, že zvítězí
před 1 hodinou
Počasí aktuálně: Meteorologové varují před vedry a požáry na dalších místech
před 1 hodinou
Počasí láme jeden rekord za druhým. Historicky nejvyšší teploty hlásí oceány i celá Evropa
před 2 hodinami
Patová situace: Írán s USA mluvit nechce, trvá a podmínkách, na které Trump nepřistoupí
před 3 hodinami
Ztratí klíčového spojence? Netanjahu riskuje otevřený konflikt s Trumpem
před 4 hodinami
Teherán předložil seznam podmínek pro otevření Hormuzského průlivu. Ceny ropy rostou
před 4 hodinami
Netanjahu: Izrael odmítl Trumpův mírový plán pro Pásmo Gazy
před 6 hodinami
Předpověď počasí na nový týden. Orámují ho tropy
včera
Problém číst či soustředit se. Princezna Kate zavzpomínala na boj s rakovinou
včera
Vedra a sucho dál sužují zemi. Stát se snaží pomoci se zadržováním vody v krajině
včera
Knihovna bez Havla. Začne nová éra, dohoda s Havlovou nevyšla
včera
Důchody se v lednu zvýší. Juchelka představil první odhady
včera
Ještě letos vyprší platnost téměř 300 tisíc řidičáků. Na úřad kvůli výměně nemusíte
včera
EU prověřuje podezřelé IT dotace na Slovensku. Sousedům hrozí sankce
včera
Maximum možného. Do lékáren míří tisíce balení léku na rakovinu prsu
včera
Česko hodlá investovat stovky milionů korun do vodních nádrží
včera
Kde se v Česku vykoupat? Dejte si pozor. Na několika místech platí zákaz
včera
Tropické počasí je zpět. Pondělí bude ještě teplejší, potvrzuje výstraha
Meteorologové v neděli varovali před návratem tropických teplot, které budou hrozit i zítra, kdy odpolední maxima vyšplhají až na 36 stupňů. Nadále panuje také nebezpečí požárů, vyplývá z výstrahy Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
Zdroj: Jan Hrabě