Zapomeňte na Titanic. Zapomenutá námořní katastrofa byla daleko strašlivější

Mnozí se domnívají, že největší civilní námořní katastrofou bylo potopení Titanicu v roce 1911, při kterém zahynulo 1500 lidí. Není tomu tak. Největší námořní katastrofa se udála v roce 1987 blízko filipínského ostrova Mindoro a zahynulo při ní více než třikrát tolik lidí. Z tragédie lodi Doña Paz dodnes mrazí.

Doña Paz byla postavena v roce 1963 v japonské Hirošimě a jmenovala se původně Himeyuri Maru. 93 metrů dlouhá loď s výtlakem 2602 tun sloužila v Japonsku jako trajekt maximálně pro 608 lidí. Když byla prodána roku 1975 filipínskému rejdařství Sulpicio Lines, se vedle jména, kdy byla loď přejmenována na Don Sulpicio, změnily i bezpečnostní standardy. Na lodi bylo najednou místo pro 1100 pasažérů.

První nehoda, kterou loď prošla, se stala v roce 1979.  Cestou z Manily na ostrov Cebu na lodi vypukl požár. Příčinou byl oheň, na kterém si cestující připravovali jídlo. Všech 1164 pasažérů a členů posádky muselo opustit loď. Naštěstí se nikomu nic nestalo, ale loď musela najet na mělčinu a úřady ji označily za neschopnou dalšího provozu. To však vlastník odmítl přijmout. Loď odtáhl do přístavu, provizorně ji opravil a znovu zaregistroval pod jménem Doña Paz. Pod tímto jménem se loď nechvalně zapsala do námořní historie.

V roce 1987 Doña Paz sloužila na pravidelné námořní lince Manila - Tacloban - Catbalogan – Manila. Psal se 20. prosinec a lidé na Filipínách, se tak jako většina světa, chystali oslavit vánoce a mnozí se chystali strávit svátky s rodinou. Doña Paz vyplula z Taclobanu na ostrově Leyte přeplněnější než obyčejně. Nic však nenasvědčovalo tomu, že by plavba měla být nějak dramatická. Počasí bylo klidné, i když na moři bylo dost vln. Byl večer a pasažéři se uložili ke spánku. Trajekt měl ve 4 hodiny ráno dorazit do Manily. Ve 22:30, kdy se loď pohyboval v Tablaské úžině se však nečekaně ozvala obrovská rána.

 Doña Paz se srazila s tankerem Vector, který vezl 8800 barelů (přes milion litrů) ropných produktů z ostrova Luzon z na ostrov Masbate. Na palubě Doñi Paz vypukla panika. Rozespalí lidé nevěděli co se děje. Posádku zachvátila panika a místo vydávání příkazů a pomoci pasažérům pobíhala bezcílně po palubě. Několik minut po srážce na lodi vypadla elektřina. Peklo však ještě teprve mělo začít. Z Vectoru unikající ropa vzplála a zapálila obě lodě. Vzňalo se i palivo, které uniklo do moře.

Doña Paz se udržela na hladině dvě hodiny a Vector dokonce čtyři. Trosečníky čekal strašlivý osud. Pokud nešťastníci neuhořeli přímo na lodích, doslova se usmažili v hořícím moři, do kterého byli nuceni z hořících lodí naskákat. Ani jedna z lodí nevyslala nouzový signál (později se dokonce tvrdilo, že Doña Paz vůbec neměla vysílačku).  Trvalo celých 16 hodin, než si v Manile všimli, že trajekt nedorazil!  Teprve poté byla spuštěna pátrací operace. Mnozí z přeživších, kteří vyvázli z ohnivého pekla, se za tu dobu stalo obětí žraloků, kterými se moře jen hemžilo. Zachráněno tak bylo pouhých 26 lidí. 24 z Doñi Paz a dva z Vectoru.

Nastalo vyšetřování. Na palubě se podle oficiálních dokumentů společnosti mělo nacházet 1493 pasažérů a 59 členů posádky. Brzy se ukázalo, že toto číslo bylo naprosto vymyšlené. Posádka totiž prodávala místa pod rukou a na loď se nacpala mnohonásobně více pasažérů. „Na lehátkách pro jednoho se tísnili i čtyři lidé. Pasažéři seděli na zemi a téměř se nedalo projít. A tak to bylo na všech třech palubách,“ vzpomínal Paquito Osabel, jeden z přeživších. Číslo obětí rostlo geometrickou řadou. Definitivní počet obětí byl zveřejněn až v roce 1999. Celkem mělo podle vyšetřovatelů zahynout 4386 lidí, včetně všech 59 členů posádky a 11 ze 13 členů posádky Vectoru. Mnozí však tvrdí, že obětí mohlo být přes 4500.

Vyšetřování ukázalo naprosté diletantství, které na moři kolem Filipín panovalo. Na můstku Doñi Paz se byl pouze jeden nezkušený námořník. Zbytek posádky se nacházel v lodním baru, kde se námořníci mohutně posilovali alkoholem. Kapitán se ve své kajutě díval na televizi. Na lodi se nenacházely žádné záchranné vesty a krabice s vybavením proti požáru byly uzavřeny na zámek. Vector na tom nebyl lépe. Loď neměla licenci na převážení paliv a na palubě se nenacházel žádný kvalifikovaný důstojník. Navíc obě lodě byly v příšerném technickém stavu. Pozdější testy prokázaly, že lodě v dobrém stavu by srážku přežily bez větších škod.

Příbuzní požadovali vyšetření a odškodnění. Společnost Sulpicio Lines byla pojištěna na 25 000 000 filipínských pesos (v dnešním kurzu na zhruba 10 milionu Kč) a pozůstalým nabídla odškodnění 20000 pesos (8428 Kč). Pozůstalí s tím nesouhlasili a podali řadu žalob. V roce 1999 nejvyšší filipínský soud rozhodl, že Sulpicio Lines není za katastrofu odpovědná a majitelé Vectoru zahynuli při katastrofě. Mnohé pře se však táhnou do dnes. Z katastrofy se nepoučili ani rejdaři a filipínská vláda a mezi mnoha filipínskými ostrovy se pohubují lodě, které by jinde již dávno skončily v hutích.

Vrak Doñi Paz a Vectoru dnes leží v hloubce 574 metrů. Jejich osud dokazuje čeho je schopná lidská chamtivost a neschopnost. Bohužel je jejich příběh a příběh lidí dnes téměř zapomenut, i když je více než varovný.      

Doña Paz Filipíny Námořnictvo katastrofy

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

Martin Chlumský

Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský

Martin Chlumský byl dnes zvolen do čela České obce sokolské (ČOS). Chlumský již od března dočasně řídil organizaci poté, co v souvislosti s podvodem rezignovala tehdejší starostka Hana Moučková.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Vrtulník Kamov Ka-32 ve vzduchu.

VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě

Ukrajinská vojenská tajná služba HUR se pochlubila likvidací helikoptéry Kamov Ka-32, což mělo  proběhnout na moskevském letišti. Jejím agentům se údajně podařilo proniknout na letiště, kde provedli akci, která byla zachycena na videu. Následně helikoptéra skončila v plamenech.

před 4 hodinami

Náčelník generálního štábu Valerij Zalužnyj (vpravo) a generál Oleksandr Syrskyj (vlevo) během obrany Kyjeva v březnu 2022.

Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje

Velitel ukrajinské armády Oleksandr Syrskyj dnes na Telegramu informoval o zhoršující se situaci na operační i strategické úrovni ukrajinských vojsk na frontě. Tuto skutečnost sdělil také západním spojencům během virtuálního zasedání kontaktní skupiny pro Ukrajinu. Zároveň ruská armáda oznámila dobytí dvou vesnic v Doněcké oblasti a průlom v ukrajinské obraně.

před 4 hodinami

Ilustrační foto

Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR

Organizace spojených národů tento týden oznámila, že spouští nový fond, jehož cílem je posílit ochranu uprchlíků a vysídlených komunit ohrožených změnou klimatu. Podle zprávy agentury AFP Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR) uvedl, že cílem je do konce roku 2025 získat do nového fondu 100 milionů dolarů na podporu uprchlíků, jejich hostitelských komunit a zemí původu, které jsou klimatickými krizemi zasaženy nejvíce.

před 5 hodinami

Dmitrij Peskov na druhém summitu Rusko Afrika 2023.

Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov dnes uvedl, že v současné době nejsou žádné podmínky pro mírová jednání s Kyjevem. Podle něj Kyjev již před dvěma lety zakázal veškeré vyjednávání, dokud bude ruským prezidentem Vladimir Putin, pod jehož velením ruská vojska v únoru 2022 vstoupila na Ukrajinu. Tento zákaz Kyjev zdůvodnil odhalením válečných zločinů, které údajně spáchalo Rusko.

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Mark Rutte

Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v pátek prohlásil, že od nového generálního tajemníka Severoatlantické aliance (NATO) očekává, že upřednostní řešení obav Turecka souvisejících s terorismem. Řekl to v Istanbulu během setkání s vedoucím kandidátem na post šéfa NATO, dosluhujícím nizozemským premiérem Markem Ruttem, který je na návštěvě v Turecku v rámci snah o získání podpory pro svou kandidaturu.

před 8 hodinami

Volební štáb hnutí ANO

Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech

Zástupci hnutí ANO a kabinetu Petra Fialy (ODS) se shodli na nutnosti změn v prvním důchodovém pilíři, opoziční subjekt zároveň nezpochybnil nutnost zvyšování věkové hranice pro odchod do důchodu. To vyplývá z dokumentů zveřejněných prezidentskou kanceláří k březnové schůzce nad tématech důchodové reformy. Stojí za to připomenout, že onoho 28. Března se schůzky na pozvání prezidenta zůčastnili Karel Havlíček, Alena Schillerová a Aleš Juchelka. Celý zápis přidávám na konec tohoto článku. Závěr si z něj udělejte sami.  

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

před 13 hodinami

před 14 hodinami

před 15 hodinami

před 22 hodinami

Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot

Španělsko pošle na Ukrajinu rakety Patriot. Na videokonferenci mezinárodní Kontaktní skupiny pro podporu Ukrajiny to dnes oznámila španělská ministryně obrany Margarita Roblesová. Informoval španělsky list El País v reakci na tlak spojenců z EU a NATO.

Zdroj: Julie Jarošová

Další zprávy