Sydney - Bezmasá strava přináší lidem více výhod než rizik. Vyplývá to z výzkumu australských lékařů, o němž v pondělí informuje webový portál listu The Telegraph.
Studie, publikovaná v časopise Australské lékařské asociace, zkoumala úskalí, která se nejčastěji s vegetariánskou dietou pojí. Oproti rozšířeným stereotypům došli lékaři k závěru, že při správném plánování jídelníčku jsou i vegetariáni schopní získat dostatek bílkovin, železa a zinku.
Ve srovnání s lidmi, kteří jedí maso, pak vegetariáni méně často trpí srdečními onemocněními, rakovinou tlustého střeva, cukrovkou a obezitou.
"Dobře plánované stravování založené na rostlinách může splňovat výživové požadavky dětí i dospělých," uvedla výživová specialistka Rosemary Stantonová.
Vegetariánům podle výzkumu mohou chybět Omega-3 mastné kyseliny, obsažené zejména v rybách. Deficit ale není tak výrazný, aby ohrožoval jejich zdraví.
Více potíží mohou mít vegani, kteří nejedí ani vajíčka, mléko nebo jiné živočišné produkty. Mohou čelit nedostatku vitamínu B12, nezbytného pro fungování nervů a tvorbu červených krvinek.
Důvodem k realizaci výzkumu byl podle Stantonové rostoucí počet lidí, kteří vegetariánství zvažují. Jejich motivace přitom může být ekologická, zdravotní i etická. "Chtěli jsme tím odpovědět na otázku 'Je to problém, když každý večer nesním kus masa?' A odpověď je: téměř jistě ne, ale neznamená to, že si místo toho dáte pytlík chipsů," uzavřela.
Související
Číňané provedli raketový test. Teď čelí kritice ostatních zemí
Útočníky z pláže Bondi poháněla ideologie Islámského státu, absolvovali výcvik na Filipínách
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Maďarsko začalo potápět lodě na Dunaji, aby udrželo v chodu jedinou jadernou elektrárnu
před 2 hodinami
Vývoj umělé inteligence vstupuje do nové fáze. Lidé začínají vytvářet své digitální dvojníky
před 3 hodinami
Zákaz sociálních sítí pro děti ve Francii neprošel. Nejvyšší soud zákon zrušil
před 4 hodinami
Po silném zemětřesení zasáhlo Indonésii 230 dalších otřesů. Počet mrtvých roste
před 6 hodinami
Ukrajina dokončuje vývoj první balistické rakety. Bude sloužit jako základ evropského protiruského štítu
před 7 hodinami
Ruská armáda utrpěla v červenci jedny z nejvyšších ztrát od začátku invaze, Ukrajina hlásí úspěšnou protiofenzívu
před 8 hodinami
Španělsko a Maroko se bojí další migrační vlny. Výrazně posilují bezpečnost na hranicích
před 9 hodinami
Rusko vydalo zatykač na Conora Kennedyho, syna ministra zdravotnictví USA
před 11 hodinami
Chorvatsko pohltily rozsáhlé lesní požáry
před 12 hodinami
Pět let od návratu Tálibánu k moci: Afghánistán se hroutí, lidem hrozí hladomor
před 13 hodinami
Indonésii zasáhlo silné zemětřesení, nejméně pět mrtvých
před 14 hodinami
Trump: V nejbližší době prohlásím Hormuzský průliv za území Spojených států
před 16 hodinami
Předpověď počasí na příští týden slibuje déšť. Meteorologové ale mírní očekávání
včera
Sucho v Evropě způsobuje i fenomén, který experti pozorují už desítky let
včera
Podvod připravil seniora o miliony. Myslel si, že investuje s premiérem
včera
Sparta se ke Slavii v Lize mistrů nepřidá. V předkole nestačila na Lyon
včera
Plány monarchie odhaleny. Figuruje stále i jméno bývalého prince Andrewa
včera
Policie zastavila pátrání po pohřešovaném z jezera Most. Zmizel při bouřce
včera
Pražské letiště obnovilo provoz na hlavní ranveji. Prošla modernizací
včera
Motocyklista Salač senzačně zvítězil na okruhu Silverstone. Vyhrál ve třídě Moto2
Český motocyklový sport si po letech připsal zase jednou velké vítězství na mezinárodní scéně. V rámci třídy Moto2 se v sobotu na legendárním okruhu v anglickém Silverstonu dočkal český jezdec prvního vítězství v závodě mistrovství světa po dlouhých 16 letech. Zatímco tehdy v roce 2010 se z triumfu na jednom ze závodů radoval Karel Abraham, až letos na jeho triumf dokázal navázat Filip Salač. Vylepšil tak tím také své dvě dosud pódiové umístění v této sezóně, které zaznamenal jednak v Maďarsku a jednak doma v Brně.
Zdroj: David Holub