Bomba na palubě ruského letadla? Letecký expert promluvil

Spekulace ohledně příčin pádu letu 7K9268, při kterém zahynulo všech 224 lidí na palubě, neprospívají vyšetřování tragédie. Týká se to i prohlášení, že rozpadu airbusu společnosti Metrojet způsobila nálož nastražená islámskými radikály, uvádí Jacques Astre. Bývalý pilot a vyšetřovatel leteckých havárií, který v současnosti vede konzultantskou společnost International Aviation Safety Solutions, své názory prezentoval v rozhovoru pro server rt.com.

Pravda brzy vyjde najevo

Velká Británie je jedním z hlavních zdrojů zpráv, že ruský Airbus A321, který se minulý týden zřítil na sinajském poloostrově, zničila výbušnina umístěná na jeho palubě. Vláda Spojeného království proto až do odvolání zakázala britským aerolinkám lety do egyptského letoviska Šarm-aš Šajch. Co o tom soudí letecký expert?

"V současnosti, kdy nikdo skutečně neví, co způsobilo havárii, může jít jednoduše o bezpečnostní opatření, které má zajistit, že pokud to skutečně byla výbušnina, nikdo nebude mít příležitost učinit to znovu, dokud se nezjistí pravá příčina," vysvětluje Astre. Dodává, že zprávy v posledních dnech nehovoří o tom, že by někdo potvrdil, že skutečně šlo o bombu či výbušné zařízení. Zdá se mu však, že pokud Britové budou do Šarm-aš Šajchu létat, dají si velmi záležet, aby podnikli příslušná bezpečnostní opatření, dokud Rusové a Egypťané neurčí, co tragédii způsobilo.   

Ačkoliv vyšetřovatelé zatím nezveřejnili žádné závěry, co se s airbusem stalo, představitelé amerických tajných služeb hovoří o "vysoké pravděpodobnosti", že letoun poslala k zemi nálož nastražená teroristy. Jaký dopad má dle experta prezentace takových spekulací?     

Rozhovor v originálním znění si můžete přečíst zde.

"Nikdy není dobré spekulovat, především při nehodách, jako je tato, kdy jsme přišli o 224 cestujících," uvádí Astre. Příliš to nepomáhá vyšetřování, pakliže tedy nemají konkrétní důkaz, že nehodu způsobila bomba, vysvětluje. V opačném případě prohlášení vysokých představitelů, především těch politických, může být směsicí bezpečnosti a politiky, míní expert, podle kterého se však jedná o špatnou politiku, které rozhodně nepřispívá k objasnění tragédie.      

"Celá ta záležitost tepelné stopy zachycené satelitem může být součástí samotného počátku rozpadu letounu. Nebo se během procesu rozpadu vznítilo palivo a (satelity) zaznamenaly toto," konstatuje odborník. Podotýká, že vyšetřovatelé zjistí, zda šlo o výbušné zařízení a zjistí to velmi rychle, jelikož mají vrak. Stejně tak velmi rychle zjistí, pokud se jednalo o strukturální selhání materiálu, věří Astre.   

Na nehodách nemá nikdo zájem

"Jelikož jsem sám havárie vyšetřoval, mohu říct, že pro mě jsou na stole všechny možnosti. Dokud nás důkazy nezavedou zřejmým směrem, není moudré, aby kdokoliv spekuloval," nabádá expert. Poukazuje, že Rusko i Egypt mají vysoce kvalifikovaní vyšetřovatele a ti vědí, co hledat - pokud naleznou něco, co je povede směrem k akci teroristů, či strukturálnímu selhání materiálu, zjistí pravdu a budou mít pro svá tvrzení důkazy.  

Letectví je podle Astrea velmi přísně regulované. Zřejmě jde o nejvíce regulované odvětví na světě. "Co se týká tlaku sdružení pilotů, ten tlak je velmi konstantní skrze odbory a manažery aerolinek, kteří dospěli k závěru, že nehody jsou jednoduše příliš drahé," odpovídá expert na otázku, zda piloti vytvářejí na své zaměstnavatele nátlak ohledně zákazu letů do rizikových destinací. V otázkách bezpečnosti tak údajně všichni sledují stejný směr: "Nikdo nechce únosy, nikdo nechce teroristické útoky na letadla, nikdo nechce nehody," deklaruje Astre. Aerolinky z tohoto důvodu také utrácí peníze, které si žádá údržba letadel, dodává.      

Odborník konstatuje, že velmi přísná regulace se v západních zemích týká většiny oblastí, což však neplatí o jiných částech světa. "Údržba si žádá své, stejně jako bezpečnost cestujících. Mohu vám říct, že většina uskupení jednotně chce bezpečnost bez ohledu na to, jakou část leteckého průmyslu tvoří. Nikdo již nemá zájem na nehodách," uzavírá Astre.  

Související

Ruský letoun plný turistů se zřítil na Sinaji.

Havárie ruského A321: Těla obětí nepřipomínala lidské bytosti

Vyšetřování tragické letecké nehody letadla plného ruských turistů nad Sinajským poloostrovem přineslo další detaily o tomto strašlivém neštěstí a kruté smrti 224 lidí na palubě letadla. Velká většina z nich podle expertů nezemřela při explozi nebo dopadu letadla, ale postihlo je těžké barotrauma.

Více souvisejících

Zřícení letadla Airbus A-321 Kolavia letu 7K9268 (31. 10. 2015) Egypt

Aktuálně se děje

včera

včera

Aktualizováno včera

Brno

Evakuace v Brně. Na velkém sídlišti se našla letecká puma

Policie musela v pondělí vpodvečer evakuovat několik panelových domů v Brně-Bohunicích. Na sídlišti se totiž našla letecká puma vážící asi 50 kilogramů. Pyrotechnici ji deaktivovali a odvezli k likvidaci na bezpečné místo. Lidé se tak na noc mohli vrátit do svých bytů. 

včera

včera

včera

včera

Starlink, Photo by Forest Katsch

Musk měl pravdu, konkurence Starlinku neexistuje. Evropské společnosti narážejí na unijní byrokracii

Tři přední evropské letecko-kosmické společnosti – Airbus, Leonardo a Thales Alenia Space – se snaží spojit síly a vytvořit společný podnik, který by dokázal konkurovat společnosti SpaceX a její satelitní síti Starlink. Tento projekt představuje zásadní test toho, zda Evropa dokáže vytvořit globální průmyslové giganty, nebo zda nakonec převáží národní zájmy a unijní pravidla hospodářské soutěže.

včera

Válka v Izraeli

Co bude s Gazou? Dva plány, z nich jeden od Trumpa. Expertka naznačila, o co mu jde

Příměří mezi Izraelem a Hamásem v Pásmu Gazy skončilo a situace se stává mimořádně napjatou. Americký prezident Donald Trump varoval Hamás, že pokud nepropustí všechna rukojmí, čeká ho peklo. Zároveň se rýsují dva odlišné plány na obnovu Gazy – umírněnější arabská varianta, která sází na investice a technokratickou vládu, a Trumpova vize, jež počítá s vystěhováním Palestinců a přeměnou oblasti v luxusní „riviéru“. Celou situaci pro EuroZprávy.cz okomentovala expertka Eva Taterová z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd ČR.

včera

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Mark Carney

Krizový manažer a bývalý guvernér centrální banky. Kdo je nový kanadský lídr Mark Carney?

Mark Carney, budoucí kanadský premiér, je v politice nováčkem, avšak přichází s desítkami let zkušeností z oblasti financí a krizového řízení. Jako bývalý guvernér centrálních bank Kanady a Velké Británie hrál klíčovou roli při zvládání globálních ekonomických krizí – zkušenost, kterou nyní hodlá využít v čele vlády a při řešení eskalujícího obchodního konfliktu se Spojenými státy.

včera

včera

Novým kanadským premiérem bude Mark Carney

Bývalý centrální bankéř Mark Carney se stane příštím premiérem Kanady poté, co zvítězil v boji o vedení federální Liberální strany. Carney, který dříve řídil reakce na finanční krize v Severní Americe i Velké Británii, se ujímá úřadu v době, kdy Kanada čelí bezprecedentní obchodní válce se Spojenými státy.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy