Spekulace ohledně příčin pádu letu 7K9268, při kterém zahynulo všech 224 lidí na palubě, neprospívají vyšetřování tragédie. Týká se to i prohlášení, že rozpadu airbusu společnosti Metrojet způsobila nálož nastražená islámskými radikály, uvádí Jacques Astre. Bývalý pilot a vyšetřovatel leteckých havárií, který v současnosti vede konzultantskou společnost International Aviation Safety Solutions, své názory prezentoval v rozhovoru pro server rt.com.
Pravda brzy vyjde najevo
Velká Británie je jedním z hlavních zdrojů zpráv, že ruský Airbus A321, který se minulý týden zřítil na sinajském poloostrově, zničila výbušnina umístěná na jeho palubě. Vláda Spojeného království proto až do odvolání zakázala britským aerolinkám lety do egyptského letoviska Šarm-aš Šajch. Co o tom soudí letecký expert?
"V současnosti, kdy nikdo skutečně neví, co způsobilo havárii, může jít jednoduše o bezpečnostní opatření, které má zajistit, že pokud to skutečně byla výbušnina, nikdo nebude mít příležitost učinit to znovu, dokud se nezjistí pravá příčina," vysvětluje Astre. Dodává, že zprávy v posledních dnech nehovoří o tom, že by někdo potvrdil, že skutečně šlo o bombu či výbušné zařízení. Zdá se mu však, že pokud Britové budou do Šarm-aš Šajchu létat, dají si velmi záležet, aby podnikli příslušná bezpečnostní opatření, dokud Rusové a Egypťané neurčí, co tragédii způsobilo.
Ačkoliv vyšetřovatelé zatím nezveřejnili žádné závěry, co se s airbusem stalo, představitelé amerických tajných služeb hovoří o "vysoké pravděpodobnosti", že letoun poslala k zemi nálož nastražená teroristy. Jaký dopad má dle experta prezentace takových spekulací?
Rozhovor v originálním znění si můžete přečíst zde."Nikdy není dobré spekulovat, především při nehodách, jako je tato, kdy jsme přišli o 224 cestujících," uvádí Astre. Příliš to nepomáhá vyšetřování, pakliže tedy nemají konkrétní důkaz, že nehodu způsobila bomba, vysvětluje. V opačném případě prohlášení vysokých představitelů, především těch politických, může být směsicí bezpečnosti a politiky, míní expert, podle kterého se však jedná o špatnou politiku, které rozhodně nepřispívá k objasnění tragédie.
"Celá ta záležitost tepelné stopy zachycené satelitem může být součástí samotného počátku rozpadu letounu. Nebo se během procesu rozpadu vznítilo palivo a (satelity) zaznamenaly toto," konstatuje odborník. Podotýká, že vyšetřovatelé zjistí, zda šlo o výbušné zařízení a zjistí to velmi rychle, jelikož mají vrak. Stejně tak velmi rychle zjistí, pokud se jednalo o strukturální selhání materiálu, věří Astre.
Na nehodách nemá nikdo zájem
"Jelikož jsem sám havárie vyšetřoval, mohu říct, že pro mě jsou na stole všechny možnosti. Dokud nás důkazy nezavedou zřejmým směrem, není moudré, aby kdokoliv spekuloval," nabádá expert. Poukazuje, že Rusko i Egypt mají vysoce kvalifikovaní vyšetřovatele a ti vědí, co hledat - pokud naleznou něco, co je povede směrem k akci teroristů, či strukturálnímu selhání materiálu, zjistí pravdu a budou mít pro svá tvrzení důkazy.
Letectví je podle Astrea velmi přísně regulované. Zřejmě jde o nejvíce regulované odvětví na světě. "Co se týká tlaku sdružení pilotů, ten tlak je velmi konstantní skrze odbory a manažery aerolinek, kteří dospěli k závěru, že nehody jsou jednoduše příliš drahé," odpovídá expert na otázku, zda piloti vytvářejí na své zaměstnavatele nátlak ohledně zákazu letů do rizikových destinací. V otázkách bezpečnosti tak údajně všichni sledují stejný směr: "Nikdo nechce únosy, nikdo nechce teroristické útoky na letadla, nikdo nechce nehody," deklaruje Astre. Aerolinky z tohoto důvodu také utrácí peníze, které si žádá údržba letadel, dodává.
Odborník konstatuje, že velmi přísná regulace se v západních zemích týká většiny oblastí, což však neplatí o jiných částech světa. "Údržba si žádá své, stejně jako bezpečnost cestujících. Mohu vám říct, že většina uskupení jednotně chce bezpečnost bez ohledu na to, jakou část leteckého průmyslu tvoří. Nikdo již nemá zájem na nehodách," uzavírá Astre.
Související

Havárie ruského A321: Těla obětí nepřipomínala lidské bytosti

Egyptští vyšetřovatelé z trosek sestavili ruský letoun, který se loni zřítil nad Sinají
Zřícení letadla Airbus A-321 Kolavia letu 7K9268 (31. 10. 2015) , Egypt
Aktuálně se děje
včera

Vévodkyně Meghan v nové roli. Takhle vystupuje ze stínu prince Harryho
včera

Policie pátrá po známém soudci. Na starosti měl i kauzy, které otřásly Českem
Aktualizováno včera

Evakuace v Brně. Na velkém sídlišti se našla letecká puma
včera

Výhled počasí až do začátku dubna. Meteorologové řekli, čím si ještě nejsou jistí
včera

Okay neodvrátilo konec. Firma vysvětlila, proč nevyšla restrukturalizace
včera

Prosíme, nevystupujte. Metro bude přes Florenc několik dní jen projíždět
včera

Musk měl pravdu, konkurence Starlinku neexistuje. Evropské společnosti narážejí na unijní byrokracii
včera

Co bude s Gazou? Dva plány, z nich jeden od Trumpa. Expertka naznačila, o co mu jde
včera

Nejen nerosty. Trump bude chtít, aby Zelenskyj ustoupil Rusku a skončil
Aktualizováno včera

Mimořádná zpráva Katastrofa u evropských břehů: Tanker plný chemikálií se srazil s kontejnerovou lodí, obětí jsou desítky
včera

Zelenskyj se poprvé od hádky s Trumpem sejde s americkou delegací. Chce navrhnout příměří s Ruskem
včera

Ukrajina smlouvu o nerostech podepíše, sdílení zpravodajských informací obnovujeme, prohlásil Trump
včera

Merz je radikálnější, tradiční strany musí reagovat na extremisty, říká politolog Nigrin
včera

80 let od nejničivějšího útoku na Japonsko. USA jeho brutalitou předčily i svržení atomových bomb
včera

Nová fáze druhého prezidentského období: Trumpa čeká první zatěžkávací zkouška
včera

25 procent nestačí. Trump může uvalit ještě vyšší cla, nevyloučil pád USA do recese
včera

Ostrý vzkaz Trumpovi: Chtějí zničit naše životy, nikdy nebudeme součástí USA, prohlásil Carney
včera

Krizový manažer a bývalý guvernér centrální banky. Kdo je nový kanadský lídr Mark Carney?
včera

Trump stupňuje tlak na Zelenského. Je připraven jednat o příměří, tvrdí
včera
Novým kanadským premiérem bude Mark Carney
Bývalý centrální bankéř Mark Carney se stane příštím premiérem Kanady poté, co zvítězil v boji o vedení federální Liberální strany. Carney, který dříve řídil reakce na finanční krize v Severní Americe i Velké Británii, se ujímá úřadu v době, kdy Kanada čelí bezprecedentní obchodní válce se Spojenými státy.
Zdroj: Libor Novák