Spekulace ohledně příčin pádu letu 7K9268, při kterém zahynulo všech 224 lidí na palubě, neprospívají vyšetřování tragédie. Týká se to i prohlášení, že rozpadu airbusu společnosti Metrojet způsobila nálož nastražená islámskými radikály, uvádí Jacques Astre. Bývalý pilot a vyšetřovatel leteckých havárií, který v současnosti vede konzultantskou společnost International Aviation Safety Solutions, své názory prezentoval v rozhovoru pro server rt.com.
Pravda brzy vyjde najevo
Velká Británie je jedním z hlavních zdrojů zpráv, že ruský Airbus A321, který se minulý týden zřítil na sinajském poloostrově, zničila výbušnina umístěná na jeho palubě. Vláda Spojeného království proto až do odvolání zakázala britským aerolinkám lety do egyptského letoviska Šarm-aš Šajch. Co o tom soudí letecký expert?
"V současnosti, kdy nikdo skutečně neví, co způsobilo havárii, může jít jednoduše o bezpečnostní opatření, které má zajistit, že pokud to skutečně byla výbušnina, nikdo nebude mít příležitost učinit to znovu, dokud se nezjistí pravá příčina," vysvětluje Astre. Dodává, že zprávy v posledních dnech nehovoří o tom, že by někdo potvrdil, že skutečně šlo o bombu či výbušné zařízení. Zdá se mu však, že pokud Britové budou do Šarm-aš Šajchu létat, dají si velmi záležet, aby podnikli příslušná bezpečnostní opatření, dokud Rusové a Egypťané neurčí, co tragédii způsobilo.
Ačkoliv vyšetřovatelé zatím nezveřejnili žádné závěry, co se s airbusem stalo, představitelé amerických tajných služeb hovoří o "vysoké pravděpodobnosti", že letoun poslala k zemi nálož nastražená teroristy. Jaký dopad má dle experta prezentace takových spekulací?
Rozhovor v originálním znění si můžete přečíst zde."Nikdy není dobré spekulovat, především při nehodách, jako je tato, kdy jsme přišli o 224 cestujících," uvádí Astre. Příliš to nepomáhá vyšetřování, pakliže tedy nemají konkrétní důkaz, že nehodu způsobila bomba, vysvětluje. V opačném případě prohlášení vysokých představitelů, především těch politických, může být směsicí bezpečnosti a politiky, míní expert, podle kterého se však jedná o špatnou politiku, které rozhodně nepřispívá k objasnění tragédie.
"Celá ta záležitost tepelné stopy zachycené satelitem může být součástí samotného počátku rozpadu letounu. Nebo se během procesu rozpadu vznítilo palivo a (satelity) zaznamenaly toto," konstatuje odborník. Podotýká, že vyšetřovatelé zjistí, zda šlo o výbušné zařízení a zjistí to velmi rychle, jelikož mají vrak. Stejně tak velmi rychle zjistí, pokud se jednalo o strukturální selhání materiálu, věří Astre.
Na nehodách nemá nikdo zájem
"Jelikož jsem sám havárie vyšetřoval, mohu říct, že pro mě jsou na stole všechny možnosti. Dokud nás důkazy nezavedou zřejmým směrem, není moudré, aby kdokoliv spekuloval," nabádá expert. Poukazuje, že Rusko i Egypt mají vysoce kvalifikovaní vyšetřovatele a ti vědí, co hledat - pokud naleznou něco, co je povede směrem k akci teroristů, či strukturálnímu selhání materiálu, zjistí pravdu a budou mít pro svá tvrzení důkazy.
Letectví je podle Astrea velmi přísně regulované. Zřejmě jde o nejvíce regulované odvětví na světě. "Co se týká tlaku sdružení pilotů, ten tlak je velmi konstantní skrze odbory a manažery aerolinek, kteří dospěli k závěru, že nehody jsou jednoduše příliš drahé," odpovídá expert na otázku, zda piloti vytvářejí na své zaměstnavatele nátlak ohledně zákazu letů do rizikových destinací. V otázkách bezpečnosti tak údajně všichni sledují stejný směr: "Nikdo nechce únosy, nikdo nechce teroristické útoky na letadla, nikdo nechce nehody," deklaruje Astre. Aerolinky z tohoto důvodu také utrácí peníze, které si žádá údržba letadel, dodává.
Odborník konstatuje, že velmi přísná regulace se v západních zemích týká většiny oblastí, což však neplatí o jiných částech světa. "Údržba si žádá své, stejně jako bezpečnost cestujících. Mohu vám říct, že většina uskupení jednotně chce bezpečnost bez ohledu na to, jakou část leteckého průmyslu tvoří. Nikdo již nemá zájem na nehodách," uzavírá Astre.
Související

Havárie ruského A321: Těla obětí nepřipomínala lidské bytosti

Egyptští vyšetřovatelé z trosek sestavili ruský letoun, který se loni zřítil nad Sinají
Zřícení letadla Airbus A-321 Kolavia letu 7K9268 (31. 10. 2015) , Egypt
Aktuálně se děje
před 30 minutami

Boj o migraci v Německu pokračuje. Merkelová se tvrdě opřela do Merze, spor trvá dekády
před 54 minutami

Dálnici D10 uzavřela tragická nehoda. Havarovalo devět vozidel
před 1 hodinou

America first selhává. Trumpovu válku vyhraje Čína i celá Evropa
před 1 hodinou

Nové informace k případu smrti chlapce v Táboře. Dítě si mělo hrát se zbraní
před 2 hodinami

Trump převrací Ameriku naruby. Milion lidí přijde o práci, účty za energie porostou, počasí bude ještě extrémnější
před 2 hodinami

Netanjahu kope kolem sebe. Ostře útočí na Evropu, státníky viní ze spolupráce s Hamásem
před 3 hodinami

Co čeká trh s energiemi? Zeptali jsme se dodavatelů, jak se budou měnit ceny elektřiny
před 3 hodinami

Ukrajina důrazně varuje EU: Dodržte slovo. Vaše kroky pro nás budou devastační
před 4 hodinami

Válka sahá daleko za hranice Ukrajiny. Evropa není bezmocná, jen s Ruskem neumí pracovat, tvrdí expert
před 4 hodinami

Akademický svět zasáhla panika. Trump zakázal Harvardově univerzitě přijímat zahraniční studenty
před 6 hodinami

Počasí v příštím týdnu bude stabilní, vyplývá z předpovědi
Aktualizováno včera

Česko - Švédsko 2:5. Rozhodla první třetina, zlatá obhajoba nevyjde
včera

Pád cen pohonných hmot se zastavil. Teď zdraží, ekonom ale očekává další obrat
včera

Nová vlna podvodů na WhatsAppu zaměstnává policisty. Lidé přicházejí i o miliony
včera

Zemřel herec George Wendt, hvězda sitcomů
včera

Paradoxní květnové počasí. Meteorologové poukázali na zajímavou věc
včera

Zemřel Jiří Pernes, uznávaný historik s velkou vazbou na Brno
včera

Policie vyšetřuje smrt chlapce v Táboře. Reagovala na spekulace
včera

Světoví lídři čelí nové výzvě: Trumpova Oválná pracovna mění diplomacii v reality show
včera
Studenti mohou konečně k holiči? Thajsko mění zavedené pořádky, povoluje, co bylo dříve nemyslitelné
Thajský vzdělávací systém prošel změnou, když byla po 50 letech zrušena přísná pravidla týkající se účesů studentů. Tato pravidla, zavedená už v 70. letech minulého století, nařizovala chlapcům nosit krátké sestřihy a zakazovala jim vousy, zatímco dívky nesměly mít vlasy delší než po uši a bylo jim zakázáno nosit make-up. Cílem těchto nařízení bylo podporovat disciplínu a poslušnost, což přesně odráželo myšlenku nejen thajského vzdělávacího systému ale i většinové společnosti.
Zdroj: Zuzana Zídková