Londýn – Většina z nás čas od času zhřeší a dá si něco nezdravého, kalorického nebo hodně tučného. Někdo má rád čokoládu, jiný kus bůčku. Češi si často dopřávají také jídlo ve fastfoodech. Položili jste si ale otázku, co s člověkem takové jídlo může udělat? Americký profesor se rozhodl experimentovat na svém synovi a výsledky pečlivě zapisoval. Zprávu přinesl magazín Time.
Jíst v McDonaldu po deset dní v kuse může být pro tělo velmi namáhavé. Zdravé bakterie v lidském těle, které tvoří váš střevní mikrobiom. Tim Spector, profesor genetické epidemiologie na King's College v Londýně spolu se svým synem Tomem, studentem genetiky na univerzitě v Aberystwyth vymysleli malý experiment.
Tom se po dobu deseti dnů musel stravovat pouze ve fastfoodech značky McDonald. Mohl jíst kuřecí nugety, hranolky nebo burgery a zapíjet to kolou, to vše na tátův účet.
Tom se podle svých slov tři dny cítil v pořádku, ale pak se začal stále více cítit letargický a jeho barva kůže se podle jeho přátel změnila na mírně šedou. Posledních pár dní se prý cítil velmi zle a prý na sobě pozoroval i abstinenční příznaky.
Tom poslal vzorky svojí stolice do laboratoří, aby potvrdily jeho domněnky. Výsledky, které ondržel ho šokovaly. Tomovy střevní bakterie byly „zdevastované". Mladý muž prý přišel o 40 % druhů bakterií z celkového počtu asi 1400 druhů. Taková ztráta rozmanitosti mikrobiomu je podle vědců znepokojující, jde o červenou vlajku, která varuje před vážnými zdravotními problémy, jako jsou obezita nebo cukrovka.
Tím, že se experimentu zúčastnil jen Tom, nemůže být řeč o tom, že by tyto výsledky byly přínosné z vědeckého hlediska, nicméně naznačuje, kam může vést způsob života založený na stravování v rychlých občerstveních, bez dostatku přísunu ovoce a zeleniny. Zdravý mikrobiom podporuje správnou funkci imunitního systému, a nezdravé jídlo může tento vztah vážně narušit.
Dobré tak podle vědců není ani jíst neustále dokola stejné věci, i kdyby šlo o těstoviny nebo saláty. Pro střeva je prý nejlepší rozmanitost. Ideální je tak strava, kde převažují zdravé potraviny nad nezdravými. Ani nezdravé jídlo ale čas od času tělu neuškodí.
Související
Už jim s Trumpem dochází trpělivost. McDonald’s a General Motors důrazně varují
Konec inkluze narazil. McDonald’s, Walmart či Meta se bouří proti Trumpovi
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Trump se v Íránu spletl. Nové vedení jmenované Chámeneím prosazuje agresivní přístup
před 2 hodinami
Počet mrtvých v Kolumbii překročil 200. Pohřešují se tisíce lidí
před 2 hodinami
Libanon jako první arabský stát zrušil trest smrti. Zavádí těžké doživotní nucené práce
před 3 hodinami
Orbánova pravá ruka skončila. Novým maďarským prezidentem bude András Baka
před 4 hodinami
Trumpa kvůli hrozbě atentátu odvezli v kontejneru na jídlo
před 4 hodinami
Česká televize představila náhradu za Moravce. Zveřejnila podzimní program
před 5 hodinami
Zelenskyj: Rusko při nejnovější vlně nočních útoků použilo balistické rakety ze Severní Koreje
před 6 hodinami
Přes 130 mrtvých a 500 zraněných. Kolumbie svádí závod s časem, pod troskami zůstávají další lidé
před 7 hodinami
Evropa shání rakety Patriot kde se dá. Ukrajina jich za týden vystřelí víc, než kolik dostane za měsíc
před 8 hodinami
Svržený syrský prezident Bašár Asad byl odsouzen k trestu smrti
před 9 hodinami
Trumpova sít Truth Social prodělává stamiliony. Nový nástroj slibující přednostní informace čelí kritice
před 9 hodinami
Trump si zahrává se zdravím. Doporučil snížit očkování, místo studie se odkázal na názory okolí
před 10 hodinami
13 mrtvých a přes 70 zraněných. Ukrajina podnikla nejničivější útok na Rusko za poslední roky
před 11 hodinami
Vyčistili jsme Hormuzský průliv od min, je plně pod kontrolou USA, tvrdí Trump
před 12 hodinami
Počasí bude tropické do konce prázdnin, déšť se objeví jen výjimečně
včera
Kolumbie vyhlásila stav národní katastrofy. Počet mrtvých po zemětřesení dál prudce stoupá
včera
Francie zavádí kvůli vedru krizový stav. Domácnostem omezuje spotřebu vody
včera
Rusko přitvrzuje. Útoky raketami jsou stále častější, Moskva polevit nehodlá
včera
Kolumbii zasáhlo silné zemětřesení. Mrtvých jsou nejméně desítky
včera
V Bulharsku vybuchl sklad munice. Exploze byla vidět na kilometry daleko
V bulharském vojenském závodě nedaleko obce Belica v obštině Trjavna došlo v pondělí k mohutnému výbuchu, který následně způsobil rozsáhlý požár v místním skladu munice. Podle dostupných informací plameny vyšlehly poté, co přímo v areálu vzplanul nákladní automobil. Hořící vozidlo následně zažehlo uložený vojenský materiál, což vedlo k sérii navazujících sekundárních explozí, které se z místa ozývaly i v dalších hodinách.
Zdroj: Libor Novák