Berlín - Možnost, že velká německá města budou zakazovat jízdu některým dieselovým autům, se dnes zase o něco přiblížila. Správní soud ve Stuttgartu se totiž přiklonil na stranu ochránců přírody, kteří požadují výrazné zpřísnění dosavadních opatření na ochranu ovzduší. Spolková země Bádensko-Württembersko se proti rozsudku v případu, který je sledován v celém Německu, zřejmě odvolá.
Více než šestsetitisícovému Stuttgartu, kterému se někdy přezdívá hlavní město znečištění ovzduší, se zatím stejně jako některým dalším velkým německým městům nedaří plnit normy na ochranu ovzduší. Spolková země Bádensko-Württembersko, jejímž je Stuttgart hlavním městem, proto vytvořila plán, jak zdejší ovzduší zlepšit. Země počítá s tím, že by ke snížení emisí přispěla úprava nynějších dieselových aut; k zákazům jízdy zatím sahat nechce, i když i s nimi plán v omezeném rozsahu počítá.
Správní soud ale dnes plán zlepšení ovzduší ve Stuttgartu shledal nedostatečným, a země ho tak musí přepracovat. Soudce Wolfgang Kern konstatoval, že ochrana zdraví má větší hodnotu než zájmy řidičů dieselových aut. Poukázal i na to, že zákazy jízdy jsou nejúčinnějším prostředkem, jak snížit znečištění oxidy dusíku. Zároveň dal najevo, že aby se skutečně zlepšila kvalita ovzduší, měl by zákaz platit nejen ve dnech zvýšeného znečištění.
Pozorovatelé se shodují, že stuttgartský rozsudek bude rezonovat i v dalších městech jako je Mnichov nebo Berlín, která o částečných zákazech uvažují. Zároveň hovoří o tom, že výrok soudu je porážkou výrobců automobilů, kteří tvrdí, že dostatečného snížení emisí lze dosáhnout úpravami dieselových aut a jejich softwaru. To dnes soud zpochybnil a dokonce konstatoval, že jihoněmecké Bádensko-Württembersko se nemůže spoléhat na to, že automobilky budou skutečně konat.
Německé automobilky, jejichž zástupci se příští týden v Berlíně sejdou s kancléřkou Angelou Merkelovou, jsou v poslední době kvůli několika skandálům pod velkým tlakem. Jedna z afér se týká manipulací s emisemi a je spojena s koncernem Volkswagen, ve druhé jde o údajné kartelové dohody německých automobilek Volkswagen, Daimler, BMW, Audi a Porsche.
Nedávné testy německých úřadů ukázaly, že dieselové vozy splňující nejvyšší emisní normu Euro 6 vyprodukují ve skutečném provozu 507 miligramů oxidů dusíku na kilometr, norma přitom počítá s emisemi maximálně 80 miligramů na kilometr. Podle současných právních předpisů však nemusejí auta normy dodržovat ve skutečném provozu, ale jen při měření v laboratoři.
Berlín se proto rozhodl založit ještě letos nový institut, který bude emise měřit ve skutečném provozu, a nikoli jen v laboratorním prostředí.
Související
Husa na kolejích ochromila nádraží ve Stuttgartu, policie potřebovala posily
Německo Stuttgart , zákaz dieselů , Nafta , Německo
Aktuálně se děje
před 36 minutami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 1 hodinou
Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 1 hodinou
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 1 hodinou
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 1 hodinou
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 3 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 3 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 4 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 5 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 6 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 8 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 9 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země.
Zdroj: Libor Novák