Berlín - Možnost, že velká německá města budou zakazovat jízdu některým dieselovým autům, se dnes zase o něco přiblížila. Správní soud ve Stuttgartu se totiž přiklonil na stranu ochránců přírody, kteří požadují výrazné zpřísnění dosavadních opatření na ochranu ovzduší. Spolková země Bádensko-Württembersko se proti rozsudku v případu, který je sledován v celém Německu, zřejmě odvolá.
Více než šestsetitisícovému Stuttgartu, kterému se někdy přezdívá hlavní město znečištění ovzduší, se zatím stejně jako některým dalším velkým německým městům nedaří plnit normy na ochranu ovzduší. Spolková země Bádensko-Württembersko, jejímž je Stuttgart hlavním městem, proto vytvořila plán, jak zdejší ovzduší zlepšit. Země počítá s tím, že by ke snížení emisí přispěla úprava nynějších dieselových aut; k zákazům jízdy zatím sahat nechce, i když i s nimi plán v omezeném rozsahu počítá.
Správní soud ale dnes plán zlepšení ovzduší ve Stuttgartu shledal nedostatečným, a země ho tak musí přepracovat. Soudce Wolfgang Kern konstatoval, že ochrana zdraví má větší hodnotu než zájmy řidičů dieselových aut. Poukázal i na to, že zákazy jízdy jsou nejúčinnějším prostředkem, jak snížit znečištění oxidy dusíku. Zároveň dal najevo, že aby se skutečně zlepšila kvalita ovzduší, měl by zákaz platit nejen ve dnech zvýšeného znečištění.
Pozorovatelé se shodují, že stuttgartský rozsudek bude rezonovat i v dalších městech jako je Mnichov nebo Berlín, která o částečných zákazech uvažují. Zároveň hovoří o tom, že výrok soudu je porážkou výrobců automobilů, kteří tvrdí, že dostatečného snížení emisí lze dosáhnout úpravami dieselových aut a jejich softwaru. To dnes soud zpochybnil a dokonce konstatoval, že jihoněmecké Bádensko-Württembersko se nemůže spoléhat na to, že automobilky budou skutečně konat.
Německé automobilky, jejichž zástupci se příští týden v Berlíně sejdou s kancléřkou Angelou Merkelovou, jsou v poslední době kvůli několika skandálům pod velkým tlakem. Jedna z afér se týká manipulací s emisemi a je spojena s koncernem Volkswagen, ve druhé jde o údajné kartelové dohody německých automobilek Volkswagen, Daimler, BMW, Audi a Porsche.
Nedávné testy německých úřadů ukázaly, že dieselové vozy splňující nejvyšší emisní normu Euro 6 vyprodukují ve skutečném provozu 507 miligramů oxidů dusíku na kilometr, norma přitom počítá s emisemi maximálně 80 miligramů na kilometr. Podle současných právních předpisů však nemusejí auta normy dodržovat ve skutečném provozu, ale jen při měření v laboratoři.
Berlín se proto rozhodl založit ještě letos nový institut, který bude emise měřit ve skutečném provozu, a nikoli jen v laboratorním prostředí.
Související
Husa na kolejích ochromila nádraží ve Stuttgartu, policie potřebovala posily
Německo Stuttgart , zákaz dieselů , Nafta , Německo
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 4 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák