Společnosti, jejichž reklama bude podporovat genderové stereotypy, se už neobjeví na obrazovkách televizí, v online prostoru ani v tisku. Rozhodla o tom britská organizace Advertising Standards Authority (ASA), která se zabývá správnou aplikací reklamního kodexu.
Jako reklamy, které posilují genderové stereotypy ASA, obdoba české Rady pro reklamu, zařazuje např. ty, ve kterých má muž nohy nahoře, zatímco žena uklízí; náznaky, že postava v reklamě nemůže dosáhnout společenského či romantického úspěchu díky své fyzické stránce nebo ty, ve kterých je muž znevažován za provádění stereotypně „ženských“ úkolů.
Za další problematické materiály ASA označuje zobrazení muže, co neumí vyměnit plenku či ženu, která neumí zaparkovat auto či posilování stereotypních představ jako že muži jsou „odvážnější“ a ženy se více „starají“.
„Naše evidence ukazuje, jak škodlivé genderové stereotypy v reklamách mohou přispívat k nerovnosti ve společnosti, za cenu nás všech,“ uvedl v pátečním prohlášení Guy Parker, výkonný ředitel ASA. Podle organizace se tyto stereotypy hlavně negativně dotýkají žen a mladých dívek.
„Jednoduše řečeno jsme zjistili, že některá zobrazení v reklamách mohou časem hrát roli při omezování potenciálu lidí. Je to v zájmu žen a mužů, naší ekonomiky a společnosti, aby se inzerenti začali vyhýbat těmto zastaralým portrétům, a my jsme spokojeni s tím, jak průmysl již začal reagovat,“ dodal. Změna reklamního kódu byla ohlášena už v prosinci a reklamním agenturám byla dána lhůta šest měsíců, aby se na to připravily.
ASA tvrdí, že jejím cílem není zakázat všechny reklamy, které by mohly posilovat genderové stereotypy, ale spíše zabránil těm, které skutečně mohou uškodit. Každý případ tak bude posuzován zvlášť.
„Neuvidíte konec mužů, kteří dělají DIY („Do it yourself“ - „udělej si sám“. Fráze označující kutily, tak ale např. posilující muže – poznámka redakce) nebo reklamy, ve kterých ženy nakupují, protože věříme, že ne všechny genderové stereotypy jsou škodlivé,“ tvrdí Craig Jones, ředitel komunikací ASA.
ASA stále povolí ty reklamy, které ukazují „okouzlující, atraktivní, úspěšné, ambiciózní a zdravé lidé nebo životní styl.“ Nebudou též ovlivněny reklamy, ve kterých jsou jen muži či jen ženy nebo ty, které ukazují genderové stereotypy „jako způsob, jak čelit jejich negativním efektům.“
V roce 2015 nařídila ASA stáhnout reklamu společnosti Protein World, která prodává doplňky stravy na hubnutí. Stáhnutí bannerů, na kterých pózuje fit modelka v bikinách s nápisem „Are you beach body ready(Je vaše tělo připravené na pláž)?“, požadovala petice, která měla přes 70 000 podpisů. Protestující lidé reklamu osočovali, že je sexistická.
Reklama dle ASA explicitně neporušila žádná pravidla a nebyla jí zakázána. Později, v roce 2018, však ASA nechala stáhnout reklamní inzeráty společnosti, které nabízely doplňky stravy s tím, že zavádějícím způsobem je označovaly za produkty vedoucí k ztrátě hmotnosti, aniž by pro to měly patřičnou evidenci.
Související
Za zasílání obchodních sdělení bez souhlasu bude hrozit pokuta až 100.000 korun
Marketéři vyloučili ze svých řad Marka Prchala za Babišovu neetickou kampaň
Aktuálně se děje
před 37 minutami
Rafah opouští kvůli invazi statisíce lidí
před 1 hodinou
MS v ledním hokeji 2024: Policie odhalila stovky falešných vstupenek
před 1 hodinou
Británie si připsala nejtěsnější prohru s Kanadou v historii MS, Kazaši přehráli Francii
před 2 hodinami
Pavel: Rusko bude pořád představovat hrozbu. Nespokojí se jen s částí Ukrajiny
před 2 hodinami
Švédové si v bitvě gigantů ostravské skupiny poradili s Američany, porazili je 5:2
před 2 hodinami
Izrael zřejmě využil americké zbraně k porušování mezinárodního práva
před 2 hodinami
Osa zla chce změnit současný světový řád. Evropa podceňuje ruské vlivové operace, varuje poslanec Exner
před 3 hodinami
Nizozemský zpěvák Joost Klein byl vyhozen z Eurovize pár hodin před finálovým večerem
před 4 hodinami
Největší solární bouře za 20 let narušila funkci družic Starlink
před 5 hodinami
Rusko tvrdí, že na Ukrajině obsadilo šest dalších vesnic
před 6 hodinami
OSN: Izraelský pozemní útok na Rafah by způsobil humanitární katastrofu
před 6 hodinami
Chtěli vzdorovat pandemickým opatřením, založili ozbrojenou skupinu. Teď Němci stanou před soudem
před 7 hodinami
Izraelská armáda vyzvala k dalším evakuacím z východní části Rafahu
před 8 hodinami
Izrael opatrně rozšířil operace v Rafahu, Nechce naštvat Bidena
před 8 hodinami
Bohatý Kuvajt se topí v politické krizi. Podle expertů zažívá historické chvíle
před 9 hodinami
Jakou má pivo ve skutečnosti trvanlivost? Experti našli odpověď
před 10 hodinami
Valné shromáždění doporučilo přijmout Palestinu do OSN. Česko bylo proti, Slovensko pro
před 11 hodinami
Polární záře v Česku: Zemi zasáhla nejsilnější geomagnetická bouře za 20 let
před 11 hodinami
Švýcaři si v úvodu bez potíží poradili s Nory, Němci dali Slovákům lekci z produktivity
před 12 hodinami
Předpověď počasí bez sluníčka. Teploty přesto půjdou přes 20 stupňů
Jeden den volna už jsme si v tomto týdnu užili, další dva dny jsou před námi. Podle předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) nás nečeká o víkendu moc sluníčka. Teploty přesto porostou přes 20 stupňů.
Zdroj: Jan Hrabě