Společnosti, jejichž reklama bude podporovat genderové stereotypy, se už neobjeví na obrazovkách televizí, v online prostoru ani v tisku. Rozhodla o tom britská organizace Advertising Standards Authority (ASA), která se zabývá správnou aplikací reklamního kodexu.
Jako reklamy, které posilují genderové stereotypy ASA, obdoba české Rady pro reklamu, zařazuje např. ty, ve kterých má muž nohy nahoře, zatímco žena uklízí; náznaky, že postava v reklamě nemůže dosáhnout společenského či romantického úspěchu díky své fyzické stránce nebo ty, ve kterých je muž znevažován za provádění stereotypně „ženských“ úkolů.
Za další problematické materiály ASA označuje zobrazení muže, co neumí vyměnit plenku či ženu, která neumí zaparkovat auto či posilování stereotypních představ jako že muži jsou „odvážnější“ a ženy se více „starají“.
„Naše evidence ukazuje, jak škodlivé genderové stereotypy v reklamách mohou přispívat k nerovnosti ve společnosti, za cenu nás všech,“ uvedl v pátečním prohlášení Guy Parker, výkonný ředitel ASA. Podle organizace se tyto stereotypy hlavně negativně dotýkají žen a mladých dívek.
„Jednoduše řečeno jsme zjistili, že některá zobrazení v reklamách mohou časem hrát roli při omezování potenciálu lidí. Je to v zájmu žen a mužů, naší ekonomiky a společnosti, aby se inzerenti začali vyhýbat těmto zastaralým portrétům, a my jsme spokojeni s tím, jak průmysl již začal reagovat,“ dodal. Změna reklamního kódu byla ohlášena už v prosinci a reklamním agenturám byla dána lhůta šest měsíců, aby se na to připravily.
ASA tvrdí, že jejím cílem není zakázat všechny reklamy, které by mohly posilovat genderové stereotypy, ale spíše zabránil těm, které skutečně mohou uškodit. Každý případ tak bude posuzován zvlášť.
„Neuvidíte konec mužů, kteří dělají DIY („Do it yourself“ - „udělej si sám“. Fráze označující kutily, tak ale např. posilující muže – poznámka redakce) nebo reklamy, ve kterých ženy nakupují, protože věříme, že ne všechny genderové stereotypy jsou škodlivé,“ tvrdí Craig Jones, ředitel komunikací ASA.
ASA stále povolí ty reklamy, které ukazují „okouzlující, atraktivní, úspěšné, ambiciózní a zdravé lidé nebo životní styl.“ Nebudou též ovlivněny reklamy, ve kterých jsou jen muži či jen ženy nebo ty, které ukazují genderové stereotypy „jako způsob, jak čelit jejich negativním efektům.“
V roce 2015 nařídila ASA stáhnout reklamu společnosti Protein World, která prodává doplňky stravy na hubnutí. Stáhnutí bannerů, na kterých pózuje fit modelka v bikinách s nápisem „Are you beach body ready(Je vaše tělo připravené na pláž)?“, požadovala petice, která měla přes 70 000 podpisů. Protestující lidé reklamu osočovali, že je sexistická.
Reklama dle ASA explicitně neporušila žádná pravidla a nebyla jí zakázána. Později, v roce 2018, však ASA nechala stáhnout reklamní inzeráty společnosti, které nabízely doplňky stravy s tím, že zavádějícím způsobem je označovaly za produkty vedoucí k ztrátě hmotnosti, aniž by pro to měly patřičnou evidenci.
Související
Vláda připravila změny v regulaci reklamy a navrhla přesuny peněz v evropských fondech
Za zasílání obchodních sdělení bez souhlasu bude hrozit pokuta až 100.000 korun
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 1 hodinou
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 1 hodinou
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 2 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 2 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 3 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 4 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 5 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
Téměř polovina Evropanů vnímá Donalda Trumpa jako "nepřítele Evropy". Zhruba stejný počet hodnotí riziko války s Ruskem jako vysoké a více než dvě třetiny se domnívají, že by se jejich země v případě takového konfliktu nedokázala bránit.
Zdroj: Libor Novák