Helsinky- Dlouhodobá studie univerzity Východního Finska v Kuopio potvrdila smutnou pravdu. Přemíra masa škodí vašemu zdraví. Především pak vašemu srdci, píše Science Alert.
Studie finských lékařů trvala dlouhých 22 let a zúčastnilo se jich 2500 mužů středního věku, jejichž stav byl po celou dobu monitorován.
Mezi muži došlo během této dlouhé doby 334 případům srdečního selhání. Lékaři pacienty rozdělili do čtyř skupin podle konzumace živočišných bílkovin. Výsledky byly šokující.
Míra srdečního selhání byla o 33 procent vyšší u lidí, kteří konzumovali potravu bohatou na bílkoviny, ve srovnání s těmi, kteří se ji vyhýbali. Výskyt srdečních selhání byl o 49 procent vyšší u diety složené především z mléčných bílkovin, o 43 procent vyšší u živočišných bílkovin a o 17 procent vyšší u rostlinných bílkovin. Pouze bílkoviny z ryb a vajíček nebyly spojeny se srdečním selháním.
Podle dietologů je doporučená denní dávka bílkovin zhruba 0,8 gramu na kilogram vaší váhy. To se samozřejmě dá těžko propočítat. Podle jednoduchého klíče by zhruba 10% stravy měly tvořit bílkoviny.
I když se studie zdá naprosto průkazná, lékaři varují před zbrklými závěry. „Je to jen první studie, která spojuje proteiny se srdečními problémy,“ upozorňuje vedoucí projektu Heli EK Virtanen, „Bude ještě potřeba více studií na větším vzorku pacientů různorodějších pacientů.“ Svůj steak nebo guláš si tedy zatím v klidu můžete dát. Jen nezapomeňte na nejlepší dietní doporučení našich předků: všeho s mírou!
Související
Čína se naplno pustila do boje se stárnutím. Laboratoře pro dlouhověkost slibují, že se dožijeme 150 let
Rh faktor v těhotenství: Co se může stát, když si krev „nesedne“?
zdraví , srdeční tep srdce , Maso , Finsko
Aktuálně se děje
před 15 minutami
Írán stále budí nejistotu. Teherán naznačil, jak to má s podpisem dohody
před 1 hodinou
Ebola se nadále šíří v Kongu. Úřady potvrdily nové případy i další úmrtí
před 1 hodinou
Mírovou dohodu s Íránem podepíšeme dnes, oznámil Trump
před 3 hodinami
Počasí bude příští týden tropické, potvrdili meteorologové
včera
Epsteinova oběť ve výpovědi zmínila Andrewa. Dostal ji do královského paláce
včera
Prodejny Penny ve čtvrtek zavřou dříve. Má to zajímavý důvod
včera
Norská princezna se zřejmě nevyhne transplantaci, naznačil to manžel
včera
ODS uspořádala ideovou konferenci. Bouřlivě se řešila otázka přijetí eura
včera
Mírová dohoda mezi USA a Íránem nikdy nebyla tak blízko, tvrdí Šaríf
včera
Stovkám tisíc řidičáků letos vyprší platnost. Výměna je oproti minulosti jednodušší
včera
Moravec trvá na neplatnosti doložky. ČT tvrdí, že uplatňuje sankce
včera
Britové při Trooping the Colour oslavili narozeniny krále. Letos mu bude 78 let
včera
Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou
včera
Policie obvinila strojvedoucího, který řídil opilý. Nadýchal přes dvě promile
včera
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
včera
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
včera
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
včera
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
včera
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
včera
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
Mírová dohoda, která by ukončila boje v Íránu, je blízko a počítá s opětovným otevřením Hormuzského průlivu, potvrdil jeden z íránských představitelů. Informovala o tom BBC. V Teheránu ale stále nepanuje shoda na tom, zda dohodu přijmout.
Zdroj: Lucie Podzimková