Představte si jedno z nejkrásnějších míst, jaké jste kdy viděli. Nádherné pralesní scenérie, hory na horizontu, příroda a minimum civilizace. Napříč touto fantastickou podívanou vede silnice, která leží ve výšce čtyř tisíc metrů nad mořem. Silnice, která je z jedné strany obehnána vysokou horou a z druhé ohromnou propastí. Silnice, na které se nejezdí vpravo ani vlevo, ale jak se zrovna komu chce. Silnice, na níž nejsou zábrany ani svodidla...a dvě auta se na ní vyhnou jen stěží. To je El Camino de la Muerte, v překladu Cesta smrti.
Bolívijské hlavní město La Paz a město Coroico v provincii Nor Yungasspojuje jediná silnice, oficiálně pojmenovaná Yungas Road. Leží ve výšce 4650 metrů nad mořem a je dlouhá necelých 70 kilometrů. Přesto na ni ročně umírají stovky lidí a podle Inter-American Development Bank jde o nejnebezpečnější silnici na světě.
Silnici propojující obě zmíněná města postavili v roce 1930 za Války o Gran Chaco Paraguajští vězni. Tehdy však měla zejména zásobovací charakter a bezpečnost byla až na posledním místě. Nikdo nedbal na fakt, že silnice je postavena na okraji až kilometru vysokých srázů.
Do roku 1950 byla Cesta smrti jedinou spojnicí mezi La Pazem a Coroicem. A jak už to tak v méně rozvinutých zemích bývá, i v Bolívii mají horské silnice svá vlastní pravidla. V tomto případě žádná. Abychom tedy byli přesní, jedno pravidlo zde platí.
Zatímco v celé Bolívii se jezdí vpravo, na Cestě smrti se jezdí po levé straně. Je to proto, aby měl řidič při míjení se s protijedoucím vozidlem přehled, jestli kola jeho vozu nepadají ze srázu dolů. Vzhledem k tomu, že ne všichni ale toto pravidlo znají, jezdí si zde každý jak chce.
Jak probíhal provoz na silnici si můžeme dobře představit z popisu webových stránek La Paz Life. Ty uvádí, že se na Cestě smrti míjely přeplněné autobusy, přetížená nákladní auta, osobní auta, nadměrné náklady, cyklisté a spousta chodců. Na silnici, která má v některých místech šířku zhruba 4 metry, jde mnohdy o život, a svou přezdívku si Cesta smrti nevysloužila náhodou. Zahynuly na ní už tisíce lidí.
Největší problém není jen velikost silnice a chaotický provoz, ale také fakt, že Cesta smrti není ohraničena svodidly ani jinými bezpečnostními zábranami. Navíc jde o prašnou hliněnou stezku, která s období sucha víří ohromné množství prachu a v období dešťů klouže. Spadnou tak ze srázu dolů je mnohem lehčí, než se zdá, a to zejména ve chvíli, kdy se naproti sobě potkají dvě auta. Historie ukazuje, že se to může velmi lehce stát.
Podle statistik na Yungas Road zahyne v průměru jeden člověk denně a jednou za dva týdny se do propasti pod silnicí zřítí automobil. 24 července 1983 se do propasti zřítil autobus se stovkou pasažérů. Všichni zahynuli, a ani v tomto případě nešlo o první hromadný incident. Netřeba dodávat, že na Cestě smrti v minulosti zemřely i desítky cyklistů.
Na konci 20. století začaly být situace neúnosná a mrtvých na silnici přibývalo. Rozjely se proto náročné, dvacet let trvající práce, během kterých byla silnice pokryta asfaltem, ohraničena a zabezpečena proti možnému pádu ze srázu.
V roce 2006 byla modernizace dokončena a z nejhorší cesty na světě se stala bezpečná vysokohorská silnice, která je dnes využívána převážně cyklisty. Památníky podél Cesty smrti ale dodnes připomínají, čím si nejnebezpečnější silnice na světě vysloužila svou přezdívku El Camino de la Muerte.
Související

Dálnice D1 kvůli počasí aktuálně opět stojí. Kamiony tráví v kolonách hodiny

Přestavba dvou křižovatek u Úval u Prahy
Silnice , El Camino de la Muerte
Aktuálně se děje
včera

Smrtelná nehoda na Chrudimsku. Řidič skútru přišel o život při srážce
včera

Bude mít fotbalová Sparta brzy nového trenéra? Spekuluje se o Belgičanu Clementovi
včera

Novinka u žádostí o dávky a příspěvky. Stát spustil mobilní aplikaci
včera

Bouřky zanechaly spoušť na Jablonecku. Hasiči zasahují u zaplavených domů
včera

Praha dnes posílí metro. V Letňanech hrají Iron Maiden
včera

Zase z toho nic nebude, stěžuje si Zelenskyj před druhým kolem mírových rozhovorů
včera

Blíží se konec Jablonce, jak jsme ho doposud znali? Vedení navrhlo Peltovo odvolání
včera

Tramvaj v Plzni vláčela muže stovky metrů. Případ vyšetřuje policie
včera

Ropné velmoci se dohodly. Jak se to projeví na cenách pohonných hmot?
včera

Pavel Novotný se rozhodl. Nastoupí do vězení a vedení Řeporyjí přenechá jiným
včera

Pokus o zákaz chemických zbraní, který tak úplně nevyšel. Největší hrozbou jsou teroristé
včera

Bouřlivé počasí hrozí po několik dní, upozornili meteorologové
včera

Zemřela Loretta Switová, představitelka Šťabajzny v seriálu M.A.S.H.
včera

Tragédie československé expedice. Před 55 lety zahynuli horolezci v Peru
včera

Tragický požár na pražském Chodově. Jeden člověk nepřežil
včera

Letní počasí už klepe na dveře. Příští týden teploty téměř dosáhnou tropů
30. května 2025 22:03

Český fotbal si zvolil nového šéfa. Fouska po čtyřech letech nahrazuje Trunda
30. května 2025 21:37

Trump může dočasně zrušit azyl půl milionu migrantů
30. května 2025 20:26

Kanadu spalují rozsáhlé lesní požáry. Probíhá největší evakuace, jakou místní pamatují
30. května 2025 19:12
Novou ministryní spravedlnosti by mohla být Decroix. Babiš chce pád celé vlády
Předseda hnutí ANO Andrej Babiš ostře zaútočil na premiéra Petra Fialu kvůli rezignaci ministra spravedlnosti Pavla Blažka, která souvisí s podezřelým prodejem bitcoinů. Podle Babiše se nejedná o obyčejnou aféru, ale o závažný skandál s možným trestněprávním přesahem. Na sociální síti X obvinil vládu z praní peněz pocházejících z drog.
Zdroj: Libor Novák