Praha - Dopravní stavby musí být levnější, řekl v rozhovoru pro Mediafax ministr dopravy Vít Bárta (VV). S některými veřejnými zakázkami se zkusí obrátit i na čínské společnosti, zdroje úspor vidí ministr i v méně velkorysých stavbách, jednodušších soutěžích nebo slevách stavebních firem.
Red.: Jak zatím hodnotíte své působení v úřadě? Jaký je váš výhled do budoucna?V.B.: Jsem v úřadu pár týdnů a nevzal jsem si žádnou dobu hájení. Úřad musel ušetřit pět miliard korun. Když se zbavíme pěti miliard korun v tomto roce, tak se musíme zamyslet nad tím, jak napravit nedobré renomé ministerstva dopravy jako ne úplně dobrého hospodáře v následujících letech, a učinit vše pro to, aby se ceny staveb snížily. V momentě, kdy nám stavební společnosti půjdou naproti v hledání úspor, tak se zachováme stejně, jako se píše v každé manažerské příručce. V momentě, kdy jde dodavatel naproti a hledá úspory, tak by se i investor měl chovat s určitou vstřícností.Red.: Nedávno jste říkal, že kvůli úsporám byste byl ochoten obrátit se s veřejnými zakázkami i na čínské firmy. Platí to stále, nebojíte se horší kvality?V. B.: Chceme změnit způsob, jakým se v České republice staví. Rádi bychom i v oblasti údržby umožnili větší prostor i pro více menších českých společností, aby se mohly účastnit toho, co investuje ministerstvo dopravy a jemu podřízené organizace. Je zajímavé inspirovat se čínskou cestou. Já jsem se chtěl jet podívat do Polska na to, jak tyto firmy staví. Ale tam zatím není na co koukat. Chci se setkat s představiteli Číny a popovídat si o tom, co by mohli nabídnout pro Českou republiku. Budeme zvažovat, jakou cestou se vydáme.Red.: Kdy tedy budete o výběru dodavatelů rozhodovat, kdy byste se s čínskými představiteli výhledově mohl sejít?V. B.: Jsme ještě velmi na začátku. Během září budeme na vládě diskutovat tzv. střednědobý rozpočtový výhled. V rámci něho budeme schvalovat rozpočet pro rok 2011, ale budeme hovořit i o rozpočtech roku 2012, 2013 a 2014, kde se budou předpokládat výdaje pro jednotlivá ministerstva. Potom zjistíme, kolik budeme mít vůbec pro ministerstvo dopravy peněz. Podle nich pak budeme rozhodovat nejen o tom, co konkrétně stavět, ale i o tom, jakým způsobem budeme investovat.Red: V případě, že by stavební společnosti nabídly další slevy, je možné, že by se v zastavených stavbách pokračovalo?V.B.: Už teď se staví za více než o 1,5 miliardy korun, než se mělo. A to tím, že jsme našli úspory na Ředitelství silnic a dálnic ve výši 430 milionů korun a přesměrovali jsme ze Správy železniční dopravy 1,1 miliardy korun na silnice. Řadu úspor jsme zároveň našli na straně Státního fondu dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic, Správy železniční dopravní cesty a vlastního ministerstva a to jsou taktéž stamiliony korun, které jsme přeměnili do betonu a asfaltu, aby se stavělo více. Naší prioritou je najít peníze, aby se mohl dostavět Bohumínský most a dopravní komunikace v Ostravě. Jakmile najdeme další úspory, tak z nich budeme financovat tyto dvě základní stavby. Další úspory se hledají i na Správě železniční dopravní cesty. Jsem optimista a věřím, že i na železnicích se bude stavět.Red.: Mnoho stavebních firem tvrdí, že například mosty by se mohly stavět levněji, pokud by byly typizované. Uvažujete o tom, že by se takové začínaly stavět?V.B.: Ano. My máme několik směrů, kterými budeme hledat úspory. Mezi ministerstvem dopravy, ministerstvem místního rozvoje a ministerstvem životního prostředí začíná pracovat skupina, která má ambici maximálně zjednodušit a zrychlit stavební řízení. Díky tomuto administrativnímu procesu bychom měli zlevnit. Výstavbu chceme zefektivnit tak, aby jí chyběla ta americká velkorysost, jak tomu říkají někteří redaktoři. Stavět typizované mosty je jedním z mnoha příkladů, jak stavět střídměji za cenu, že toho postavíme více. Úspory budeme hledat i v rámci celého procesu při jednání se stavebními společnostmi.Stavařům jsem slíbil, že budeme tendrovat tak, aby to bylo pro stavební firmy jednodušší, rychlejší a efektivnější. Aby při výběrovém řízení nemuseli tolik investovat do různých dokumentů.Red.: Jak se vyvíjí stavba dálnice D11 do Hradce Králové? Hovořil jste již s paní farmářkou Havránkovou, je nějaký posun v jednání?V. B.: Čeká mě série jednání, ale dohodli jsme se za účasti všech stran, že budeme prezentovat ne vlastní jednání, ale až výsledky.Red.: Jaký máte názor na rozvoj letiště ve Vodochodech?V. B.: Ministerstvo dopravy považuje za státní zájem učinit maximální podporu pro mezinárodní letiště v Ruzyni. Netajím se tím, že chápu Vodochody jako konkurenční letiště. Pevně doufám, že bude uplatněn zákon. Veřejný zájem z hlediska desítek tisíc občanů, kteří kolem Vodochod bydlí, je stejný jako zájem ministerstva. Letiště by snížilo kvalitu života obyvatel, kteří kolem něj bydlí. My jsme k tomuto projektu obezřetní.
Související
Exministr Bárta definitivně osvobozen. Šéf žalobců nepodal dovolání
Exministra Bártu definitivně osvobodil soud v kauze vynesení odposlechů BIS
Aktuálně se děje
před 12 minutami
Putin systematicky ničí svou vlastní zemi. Trumpovu dohodu měl přijmout, píše zahraniční tisk
před 1 hodinou
Kvůli Turkovi na mě budou tlačit statisíce lidí. Za Pavlem v pondělí možná nedorazí, tvrdí Macinka
před 2 hodinami
Sesadili jsme prezidenta, oznámili vojáci v Beninu. Armáda pokus o převrat zmařila
před 3 hodinami
Napětí eskaluje. Čínské stíhačky namířily na japonská letadla radar navádějící střely
před 4 hodinami
Elon Musk vyzval ke zrušení EU. Za obří pokutu pohrozil odvetou
před 5 hodinami
Tragédie v nočním klubu v Goa: Při požáru zemřelo nejméně 25 lidí včetně turistů
před 6 hodinami
Mírové rozhovory o Ukrajině v Miami po třech dnech skončily. Nevyřešily prakticky nic
před 8 hodinami
Počasí překvapí: Výrazně se oteplí, naměříme až 14 stupňů
včera
OBRAZEM: Lidé před budovou Evropy 2 v Praze vytvořili pietní místo pro Patrika Hezuckého
včera
Klíčový summit v Británii: Zelenskyj pojede do Londýna, setká se s Macronem, Starmerem a Merzem
včera
Evropští lídři pojedou příští týden na Ukrajinu. Budou hledat způsob, jak obejít Orbána
včera
Ceny mobilů příští rok stoupnou. Zdraží i tablety a chytré hodinky
včera
Ztráty ruské armády na Ukrajině jsou obrovské. Jak se jí přesto daří počty vojáků zvyšovat?
včera
Slovenský policista bez služebního čísla zbil Čecha na ubytovně, útok vysílal na TikToku
včera
Skupiny fotbalového MS rozlosovány. Češi mohou hrát proti Mexiku, Jižní Koreji a JAR
včera
Trump Rusům ustupuje, Putin nemá zájem polevit. Na Evropu může zaútočit dřív než porazí Ukrajinu, varuje Svoboda
včera
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
včera
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
včera
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
včera
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
Ochranný kryt nad havarovaným jaderným reaktorem v ukrajinském Černobylu, který byl v únoru zasažen dronem, již nemůže plnit svou hlavní funkci, tedy blokovat radiaci. Oznámila to Mezinárodní agentura pro atomovou energii (MAAE).
Zdroj: Libor Novák