Brno - Společnost Radima Jančury RegioJet zaslala předžalobní výzvu firmě FlixBus, která je konkurentem na trhu autobusové dopravy jak v Česku, tak v mezinárodní dopravě. Jančura požaduje, aby dopravce ukončil nekalou soutěž a ekonomické vydírání tím, že podle něj dlouhodobě jezdí za podnákladové ceny.
Zároveň se RegioJet obrátil na evropskou komisařku pro soutěž Margrethe Vestagerovou, uvedl v tiskové zprávě mluvčí Aleš Ondrůj. FlixBus zatím výzvu neobdržel a svoje podnikání považuje za férové v mezích zákona, napsala ČTK mluvčí Martina Čmielová.
Jančura na cenovou politiku FlixBusu poukazuje několik měsíců a zaslání předžalobní výzvy avizoval. Opírá ji o expertní analýzu cen a nákladů, kterou si nechal vypracovat. Jančura uvádí, že FlixBus jezdí devět měsíců od vstupu na trh za ceny, které pokrývají pouze 55 procent nákladů. "Jeho cílem je přinutit RegioJet k integraci a k placení provize z jízdenek ve výši 30 procent. Chce ovládnout trh a poškodit podnikání ostatních dopravců na trhu," řekl Jančura.
Vestagerovou požádal o prošetření počínání konkurenta v celoevropském měřítku s ohledem na udržení funkčního a zákaznicky prospěšného konkurenčního prostředí. "Z jejich strany opakovaně zaznívá: buď se stanete součástí naší sítě a budete platit provizi z každé prodané jízdenky, nebo vás vytlačíme z trhu. Flixbus nepřišel do Česka konkurovat lepšími službami. Cílem je ovládnout trh a následně zdražit," uvedl Jančura. Uvádí také, že konkurent má téměř neomezené zdroje peněz od mezinárodních finančních skupin, které jej vlastní.
FlixBus uvedl, že může pracovat s nižší cenou než konkurence. "Je nucena držet ceny vyšší vzhledem k různým službám tzv. zdarma, které se však nutně promítají do cenotvorby," uvedla Čmielová. RegioJet již dříve toto tvrzení vyvracel. Čmielová dále uvedla, že FlixBus "pracuje s dynamickou cenou, která postupem času a obsazenosti spojů roste, a různými cenovými pobídkami a kampaněmi, které jsou časově omezené".
FlixBus je nyní dominantním autobusovým dopravcem ve většině zemí Evropy. Dopravci pro něj jezdí na základě smlouvy a platí provizi z jízdného. FlixBus řeší pouze jízdní řády a marketing. Vzhledem k jeho agresivní politice se z RegioJetu stal paradoxně podle Jančury druhý největší nestátní dopravce v Evropské unii. V Německu je s jedinou vnitrostátní linkou z Drážďan do Berlína také druhým největším vnitrostátním dopravcem.
Cenovou válku s konkurencí vedl před deseti lety na lince Praha - Brno i Jančura, když zde začala provozovat autobusy Asiana, dokonce musel zaplatit pokutu. Případy však považuje za odlišné. "Prodávali jsme část jízdenek za stejnou cenu jako Asiana, tehdy za 50 korun, níž jsme nešli. Navíc pouze na spojích, které si konkurovaly. Byla to logická reakce s cílem udržet si zákazníky, nikoli vytlačit nového hráče. Na ostatních spojích jsme jezdili za vyšší cenu a celá linka byla v zisku. To u FlixBusu není," řekl Jančura.
FlixBus dnes nabízí jízdenky například na nejvytíženější české lince mezi Prahou a Brnem ve většině případů za méně než 100 korun, obdobně levné jsou i spoje na dalších linkách v ČR.
Problémem se na evropské úrovni zabývá také europoslankyně Martina Dlabajová (ANO), která hodlá vyvolat debatu v dopravním výboru Evropského parlamentu.
Související
RegioJet po tragické nehodě vyřazuje všechny spací vozy rakouského typu
České dráhy podle Evropské komise poškodily firmu Regiojet
regiojet , Flixbus , Radim Jančura , student agency
Aktuálně se děje
před 35 minutami
Budoucí šéf Pentagonu čelí obvinění ze zneužití. Ženě měl znemožnit odejít z pokoje a znásilnit ji
před 1 hodinou
Dramatický týden války na Ukrajině: Eskalace a nové zbraně mění pravidla hry
před 2 hodinami
1000 dní války na Ukrajině: Nastává přelomové období, shodují se experti
před 3 hodinami
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 4 hodinami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 5 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 5 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 6 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 6 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 7 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 7 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 7 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 7 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 7 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 8 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 8 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 9 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 9 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 10 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 10 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.
Zdroj: Libor Novák