Českou republiku zasypal sníh. Doprava stojí, auta jezdí pěší rychlostí a ti šťastnější projeli bez většího omezení alespoň po dálnici. Ještě že je máme, tvoří přece hlavní dopravní tepnu České republiky. Na jejich stavbu a údržbu se ročně vynakládají miliony. A pro silničáře je jejich údržba priorita. Tak jak to, že se loni otevřely jen 4 kilometry nových dálnic, a ty stávající stojí při každé zatoulané sněhové vločce?
Ministr dopravy Dan Ťok není v lehké situaci. Politici mu vyčítají, že nezvládl situaci, když na dálnici napadnul sníh. Veřejnost mu vyčítá, že jeho resort za loňský rok prakticky nic neudělal. A hlasy, které volají po jeho odstoupení, se množí.
To si ministr ostatně sám uvědomuje, a proto nabídnul svou rezignaci, tu ale šéf jeho domovského hnutí ANO a premiér v jedné osobě odmítnul. Popravdě řečeno je to vcelku logické, vypadalo by fakt blbě, kdyby jeho ministra dokázal o křeslo připravit sníh, zatímco premiér by navzdory kauze ohledně údajného únosu syna a dotačních podvodů s Čapím hnízdem na své pozici zůstal.
O neotřesitelnosti Andreje Babiše ale toho bylo napsáno už mnohé a vyjmenovávat všechny důvody, proč by měl složit mandát, by vydalo na několik desítek článků. Ťok je ale o poznání svědomitější a snaží se občanům vysvětlit, co se to na českých silnicích vlastně děje, i bez používání výrazů jako "sorryjako".
Že by na to šel šťastně se ale taky říct nedá. Například včera ministr vystoupil na televizi Barrandov v pořadu, který moderoval Jaromír Soukup. Na tom není nic překvapivého, najít na této stanici pořad který nemoderuje Soukup je jako najít v Česku dálnici, která se loni nově postavila.
Pokud byste však projevili zájem si Ťokovo, resp. Soukupovo vystoupení pustit v televizi zpětně, napovíme, že vystoupil v jednom z pořadů které včera večer moderoval, a těmi jsou Moje zprávy, Moje zprávy plus, Kauzy Jaromíra Soukupa, Jaromír Soukup Live, Týden podle Jaromíra Soukupa a Instintky Jaromíra Soukupa.
Bližší informace vám neposkytneme, protože všechny pořady jsou prakticky o jednom a tom samém tématu, a tím je Soukup. Odlišují se snad jen Zprávy Jaromíra Soukupa, které jsou přejmenované Tele Tele. Komický formát a mnohdy i pravdivost zpráv je totiž stejná jako kdysi od Michala Suchánka a Richarda Genzera.
Zpět k Ťokovi, který vystoupil v jednom z výše jmenovaných pořadů. V něm například uvedl, že nedávná prosincová komplikace na D1, která připomínala boj o přežití, akorát bez Beara Gryllse, vlastně není zaviněná nikým. Přisuzuje to kombinaci nepříznivého počasí a probíhajících oprav.
Co na tom, že Česko je pravděpodobně jedinou zemí na světě, která rozkope dálnici v prosinci, kdy většina logicky smýšlejících lidí předpokládá, že bude sněžit, za tohle prostě odpovědnost nemá nikdo. Nikdo totiž určitě nevěděl, že v zimě hrozí, že napadne sníh.
O dvě minuty později ale Ťok šokoval, když prohlásil, že sněžení k zimě patří. Co si z toho vlastně vzít asi nechápe nikdo. Ťok to zkrátka nezvládl. A ne poprvé. O chvíli později totiž obhajoval stavbu a opravy na dálnicích.
A opět poněkud hůře pochopitelným způsobem. Nutno mu přičíst ke cti, že nepopírá, že nových dálnic otevřel jeho resort málo, dokonce přiznal, že za posledních 9 let to bylo jen 70 kilometrů dálnic, zatímco za těch předchozích se otevřelo více než 300 kilometrů.
Následně na pečlivě otabulkovaném listu ukázal, jaké kroky je třeba provést při opravě dálnice, modernizaci a stavbě úplně nové. "Vidíte, že ty kroky jsou skoro stejné," řekl k tomu. S tím rozdílem, že při stavbě nové dálnice je tato uzavřena. Bez lidí, bez aut, bez kolon, bez provozu, bez zdržování.
Zkrátka ideální podmínky k tomu, aby se během 365 dní postavily celé 4 kilometry. A aby náhodou nebyli řidiči pobouřeni málo, letos jim resort dopravy zavře několik jízdních pruhů na 70 kilometrech dálnic mezi Prahou a Brnem. Z celkového zhruba 200 kilometrů dlouhého dálničního úseku.
Objevují se ale i hlasy, které se ministra zastávají. Ty například tvrdí, že stavba nové dálnice není záležitostí několika měsíců, jako spíše několika let. Na to ostatně upozornil sám Ťok na twitteru, když uvedl: "Nové dálnice je možné otevírat, teprve když je někdo začne stavět."
Podle části veřejnosti tak zkrátka nesou za ony pouhé 4 kilometry vinu předchozí vlády. Pro mnohé tak bude pravděpodobně neuvěřitelným odhalením, že i v té minulé seděl na pozici šéfa resortu dopravy stejný ministr. A tristní výsledek dálnic není záležitostí několika měsíců, ale výsledek jeho více než čtyřleté práce v resortu.
Na jednu stranu tak komunikaci s veřejností nejlépe zvládnul falešný (a nyní už smazaný) účet ministra dopravy, který na twitteru uvedl, že "Hitler za 5 let otevřel 3819 km dálnic a je v Německu dodnes velmi neoblíbený."
Na stranu druhou je díky silničářům ve skutečnosti jedno, kolik kilometrů dálnic v Česku máme. Dokud bude lidi odpovědné za dopravu překvapovat, že v zimě sněží, a dokud budou v létě z velké části rozkopané, stejně bude většina z nich téměř neprůjezdná.
Související
Do dozorčí rady ČEZ míří bývalý ministr dopravy Dan Ťok
Exministr Ťok se stal členem správní rady Správy železnic
Dan Ťok (ministr dopravy) , Ministerstvo dopravy , Dálnice , Dálnice D1
Aktuálně se děje
před 58 minutami
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
před 1 hodinou
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
před 2 hodinami
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 3 hodinami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 4 hodinami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 5 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 6 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 7 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 7 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 8 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 8 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 9 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 9 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 10 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 11 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 11 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 12 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 13 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 13 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 14 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák