Konec zimy a počátek jara je pro motocyklisty velmi rizikovým obdobím. Na silnicích po několika chladných měsících zůstává štěrk, písek či větve, vozovka je studená a přilnavost pneumatik je výrazně horší než v létě. ČTK to řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. BESIP podle něj povede letos kampaně zaměřené jak na motorkáře, tak i na řidiče aut, aby mohli nehodám s motocykly předcházet. Preventivní projekt chystají druhým rokem také policisté, dodal ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Větší počet motorkářů vylákalo na silnice slunečné počasí koncem minulého týdne. Dopravní nehody si v neděli vyžádaly dva životy řidičů motorek. Na Trutnovsku zemřel třiatřicetiletý muž, který se střetl s osobním autem. Šestasedmdesátiletá řidička v pravotočivé zatáčce vjela do protisměru, kde se její vůz střetl s motocyklem. Čtyřiadvacetiletý mladík pak nepřežil kolizi na Jindřichohradecku, na motorce narazil do stromu.
I v teplejších dnech může podle Neřolda zůstat na stinných místech vozovky námraza nebo mokro. "Řada motocyklistů navíc na svém stroji několik měsíců neseděla a musí se znovu rozjezdit. Pokud se někdo za těchto podmínek rovnou pustí do adrenalinové jízdy za hranicí svých schopností, má blízko k fatální nehodě," prohlásil vedoucí BESIP. Majitelé motorek by podle něj také neměli po zimě podcenit údržbu a kontrolu technického stavu svých strojů.
"Právě začátek motorkářské sezony bývá rizikovým obdobím zejména ve vztahu ke ztrátě některých návyků řidičů motocyklů během zimní přestávky, ale také s ohledem na skutečnost, že ostatní řidiči si odvykli na přítomnost motorkářů na pozemních komunikacích," doplnil Lerch.
Policie proto letos chystá druhý ročník preventivního projektu Začněme spolu aneb kolama dolů, ve kterém uspořádá devět společných jízd s následnou bezplatnou ukázkou výcviku na polygonu. Policisté tímto způsobem chtějí motorkáře oslovit, představit jim nové bezpečnostní prvky, zprostředkovat praktické vzdělání a zdokonalit je na počátku jejich sezony.
Loni zemřelo při nehodách 91 motorkářů, což je podle BESIP nejvíce od roku 2010. Počet obětí se meziročně zvýšil o 42 procent. Dalších 488 řidičů či spolujezdců na motocyklech se v roce 2018 těžce zranilo. Nejčastější příčinou smrtelných havárií je nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky - zatáčkám, klesání, stoupání, šířce silnice a dalším. Oběti si vyžádaly i kolize kvůli nedání přednosti v jízdě nebo řízení pod vlivem alkoholu. Z celkového počtu obětí v letech 1993 až 2018 pak 19 procent nemělo přilbu.
"Ačkoliv motorkáři mají 57procentní podíl na nehodách, které se jim stanou, neplatí klišé, že se na silnicích zraňují či zabíjejí sami. Zbývá 43 procent nehod, na nichž nesou vinu řidiči vozidel," uvedl Neřold. BESIP podle něj vytvořil vizuály deseti rizikových situací, které mohou vést ke střetu motocyklu a auta. Bude také pokračovat kampaň za to, aby řidiči osobních vozů předcházeli nehodám s motorkami.
K motorkářům bude BESIP v letošní sezoně vést kampaň, jejímž mottem bude, aby měli svůj stroj pod kontrolou, nepouštěli se za hranici svých možností a nenechali se ovládat svou motorkou.
Související
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
Tragédie v Českých Budějovicích. Chodkyně nepřežila střet s autem
Dopravní nehody , besip , motorkáři , Ministerstvo dopravy , Policie ČR
Aktuálně se děje
před 48 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák