Praha - Nový ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) chce v co nejkratším termínu obnovit pozastavenou dostavbu dálnic. Výstavbu infrastruktury považuje za klíčovou i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Prachař ale dnes při svém uvedení do úřadu novinářům řekl, že někteří dodavatelé budou mít velmi těžkou pozici pro získání dalších zakázek.
"Není totiž možné spolupracovat s někým, kdo vede soudní spor se svým zadavatelem," uvedl ministr.
Nejznámějším je spor státu se společností Eurovia CS ohledně zvlněné dálnice D47 u Ostravy. Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá s tím, že použitý materiál si objednalo ŘSD.
Ministr se zmínil také o výběru nového provozovatele elektronického mýta. Podle něj je nutné co nejdříve vládě předložit složení řídícího výboru.
Nečasova vláda začátkem července loňského roku uložila ministru dopravy předložit Koncepci výběru mýta po roce 2016 do konce listopadu 2012. Jenže tehdejší šéf resortu Pavel Dobeš materiál nepředložil, 3. prosince odstoupil a nahradil ho Zbyněk Stanjura. Ten požádal o posunutí termínu nejprve na konec března letošního roku, poté do konce června. Ani Stanjura ale koncepci do vlády nepřipravil. Spolu s ostatními ministry Nečasova kabinetu podal demisi a 10. července ho ve funkci vystřídal Zdeněk Žák. Ten sice koncepci do vlády poslal, ale jak bylo již zmíněno, odpověď na to, za co a jakým způsobem se bude mýto vybírat po roce 2016, v ní nenajdeme, uvedla ceskapozice.cz.
V současné době jsou zpoplatněny dálnice, rychlostní silnice a vybrané úseky silnic I. třídy. Možností je, že i po roce 2016 se toto portfolio komunikací, na němž se vybírá mýto, rozšíří pouze o nově dobudované silnice. V úvahu ale také připadá, že se zpoplatní dalších zhruba tisíc kilometrů silnic I. třídy. Variantou, s níž ministerstvo dopravy též pracuje, je zpoplatnění všech silnic I. třídy nebo i vybraných úseků silnic II. a III. třídy, či zpoplatnění všech silnic II. a III. třídy.
Je nutné rozhodnout, zda se bude vybírat mýto na základě skutečně ujeté vzdálenosti (takzvané výkonové zpoplatnění), či na základě doby, po kterou je předplaceno právo užívat zpoplatněné komunikace (časové zpoplatnění), nebo zda se využije kombinace obou metod.
S odvoláním Kočici to nebude tak horké?
Do konce týdne se chce rovněž sejít s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Pavlem Kočicou, jehož odvolání během tohoto týdne avizoval. Dnes ale původní vyjádření mírnil. "Chci znát jeho názor. Informace, které mám, jsou jen z jedné strany a na základě těchto informací není možné stavět žádné rozhodnutí," uvedl na dnešním brífinku.
Otázku o dalším setrvání Kočici na vedoucím postu v ŘSD otevřelo vyjádření Prachaře, že je ochotný na Ředitelství silnic a dálnic dosadit zpět odvolanou ředitelku kontroly kvality staveb Miloslavu Pošvářovou. Tu nedávno odvolal právě Kočica kvůli nekomunikaci s vedením a zadržování výsledků kontrolních vrtů z D47. Jako podmínku návratu do státní organizaci si ale Pošvářová, která se již s Prachařem osobně sešla, stanovila odchod současného generálního ředitele a dalších členů vedení ŘSD.
Prachař je odborníkem na dopravu, byl mimo jiné viceprezidentem Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. Společně s budoucí ministryní spravedlnosti Helenou Válkovou byl Prachař jediným kandidátem do vlády, kterého Zeman dopředu pochválil.
Související
O post senátora za Přerovsko je nebývalý zájem, kandiduje již devět lidí
Do Senátu chce kandidovat exministr Prachař, musí získat tisíc podpisů
Antonín Prachař , Ministerstvo dopravy , řsd
Aktuálně se děje
před 24 minutami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 1 hodinou
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 1 hodinou
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 1 hodinou
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 2 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 3 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 3 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 4 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 5 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 5 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 6 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 6 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 7 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 8 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 9 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
Letadlo ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského bylo podle zpráv sledováno čtyřmi drony vojenského typu těsně před přistáním na dublinském letišti v pondělí. Zdroje deníku The Journal uvedly, že drony vzlétly z místa na severovýchodě irské metropole. Tyto bezpilotní stroje pak letěly směrem k letové trase ukrajinského prezidenta, čímž narušily bezletovou zónu, která byla zavedena irským úřadem pro civilní letectví (IAA) pro dobu jeho návštěvy.
Zdroj: Libor Novák