Na silnicích v Česku loni při nehodách zemřelo 547 lidí, o 18 méně než v roce 2018. Je to třetí nejnižší počet obětí od roku 1961, kdy policisté začali sestavovat ucelené statistiky nehod. Na dnešní tiskové konferenci to oznámil náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek. Na dosavadní minimum klesl počet těžce zraněných, kterých loni bylo 2110, meziročně o 355 méně. Naopak téměř o 3000 na 107.572 stoupl počet dopravních nehod.
"To, co se na českých silnicích děje, je celospolečenským problémem. Musí se jím zabývat všechny orgány veřejné sféry," řekl k situaci na tuzemských silnicích ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Mezi nejčastější příčiny nehod podle něj dlouhodobě patří zejména nevěnování se řízení, nepřizpůsobení jízdy okolnostem nebo povrchu vozovky či jízda v protisměru. Stoupající počet nehod je podle něj způsoben také rostoucím provozem.
Nejtragičtějším měsícem minulého roku byl srpen, během něhož na silnicích v zemi zemřelo 62 lidí. Nejméně obětí si nehody vyžádaly v lednu, bylo jich 25.
Vedle počtu těžce zraněných se snížil i celkový počet zraněných, a to o 1280 na 23.935. Se stoupajícím počtem nehod se postupně zvyšuje i výše způsobených hmotných škod. Loni je pojišťovny vyčíslily na 6,84 miliardy korun, meziročně o 290 milionů více.
Mezi oběťmi dopravních kolizí bylo 357 řidičů a 97 spolujezdců. Dalších 93 mrtvých byli chodci, což je meziročně o 20 méně. Snížil se i počet usmrcených motocyklistů a jejich spolujezdců, kterých bylo loni 73, o 15 méně než v roce 2018. Mírně se snížil také počet usmrcených cyklistů, o dva na 36.
Nehoda s nejtragičtějšími následky se udála v listopadu u Pavlic na Znojemsku. Střet tří aut nepřežilo pět lidí včetně čtyřměsíčního dítěte. Šlo o nejtragičtější nehodu na tuzemských silnicích od září 2015, kdy po nehodě na dálnici D1 u Vyškova zemřelo šest lidí.
Podle šéfa Besipu Tomáše Neřolda byla velká část nehod s tragickými následky zbytečná. Řada usmrcených nebyla připoutána, v případě cyklistů pak přes 80 procent usmrcených nemělo přilbu. Problémem je také řízení pod vlivem alkoholu a nepřizpůsobení řízení vlastním schopnostem. Besip proto spolu s ministerstvem dopravy připravil pro letošní rok přes 40 opatření. Patří mezi ně i systém, který bude lokalizovat místa častých nehod. Připravuje se také změna sankcí za přestupky včetně bodového systému.
Dopravní policie loni provedla 954 dopravněbezpečnostních akcí a zjistila přes 426.000 přestupků. Podle Zlého jde o podobné číslo jako v minulých letech. Mezi nejčastější prohřešky patří telefonování za jízdy a překročení povolené rychlosti. U téměř 7000 řidičů byl zjištěn alkohol, přes 2000 lidí řídilo pod vlivem drog.
Ani loni se tak nepodařilo splnit cíl Národní strategie bezpečnosti silničního provozu pokud jde o snížení počtu obětí. Pro rok 2019 předpokládala nanejvýš 362 mrtvých. Splnil se naopak předpoklad u počtu těžce zraněných, kterých bylo loni o 112 méně, než se počítalo. Cíle strategie se nedaří plnit dlouhodobě.
Celoroční počty mrtvých na silnicích klesaly vytrvale od roku 2008, s výjimkou let 2014 a 2015. V letech 2016 a 2017 se počet obětí havárií opět snížil, přičemž rok 2017, kdy zemřelo na silnicích 502 lidí, byl nejpříznivějším od začátku sestavovaní ucelených statistik v roce 1961. Před rokem 2008 se počet usmrcených při nehodách v Česku pohyboval většinou nad jedním tisícem.
13. prosince 2025 20:32
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
Související
Na D48 padaly po nehodě kusy stěny na auta. Dálnice je uzavřena
Tragédie na Hané. Vlak se střetl s osobním autem, žena nepřežila
Dopravní nehody , Nehody aut , Česká republika
Aktuálně se děje
před 26 minutami
Němci či Finové jdou příkladem. Evropa se připravuje na konflikt vysoké intenzity, může přijít kdykoliv
před 1 hodinou
Zemřel herec Josef Kubíček, hrál v seriálech i kabaretu
před 1 hodinou
Drama od prvních chvil. Policie už tuší, jak se odehrál únos chlapce na Zlínsku
před 2 hodinami
Předvánoční předpověď počasí. Meteorologové prozradili, zda ještě bude sněžit
před 3 hodinami
Platy v IT v roce 2025: Jak si stojí programátoři, datoví analytici a specialisté na AI
před 3 hodinami
Zemětřesení ve VZP: Vojtěch bleskově obměňuje správní radu, končí Kalousek i Skopeček
před 4 hodinami
Babišova vláda začala úřadovat. Odmítla emisní povolenky ETS 2 i migrační pakt
před 5 hodinami
BBC jde do boje. Trumpovu žalobu o čtvrt bilionu za sestřih projevu rázně odmítá
před 6 hodinami
Zelenskyj: Mírový plán bude hotov v řádu dnů, pak jej dostane Rusko. To o kompromisu mlčí
před 6 hodinami
Politico: Unijní summit v ohrožení. Belgie odmítá půjčku Ukrajině z ruských peněz, Česko ji podpořilo
před 7 hodinami
Rusko odmítá vánoční příměří na Ukrajině
před 8 hodinami
Rusko musí přijmout fakt, že svět má pravidla, prohlásil Zelenskyj. Poslanci mu tleskali ve stoje
před 9 hodinami
Policie vznesla obvinění v případu únosu chlapce. Potvrdilo se, že mu šlo o život
před 9 hodinami
Babišova vláda nastupuje. Slibuje levnější energie, nižší daně, stopku migračnímu paktu a emisním povolenekám
před 10 hodinami
Mírová jednání v Berlíně: Co přinesla a co bude nyní následovat?
před 11 hodinami
Útočníky z pláže Bondi poháněla ideologie Islámského státu, absolvovali výcvik na Filipínách
před 12 hodinami
Počasí o víkendu: Bude tepleji než o tom uplynulém
včera
USA: Ukrajina dostane záruky podobné členství v NATO. Rusko s jejím vstupem do EU souhlasí
včera
Už to není jen Ukrajina. Frontová linie je všude a hrozba z Ruska stále sílí, varovala nová šéfka MI6
včera
Babiš ukazuje, jak se z Česka nejlepší místo pro život nedělá
Prezident Petr Pavel jmenoval třetí vládu Andreje Babiše, která se od počátku opírá o velká slova a omezený respekt k realitě. Ambice učinit z České republiky „nejlepší místo pro život“ kontrastuje s personálním složením kabinetu, jenž je produktem koaličního handlu. Vedle několika relativně kompetentních jmen stojí posílení partnerů s problematickým profilem, kteří obsadili strategické resorty. Výsledkem je kabinet, jenž vzbuzuje spíše pochybnosti než důvěru – a oprávněně.
Zdroj: Jakub Jurek