Praha - Miloš Petera (ČSSD) obhajuje v letošních krajských volbách post hejtmana Středočeského kraje. Co se pod jeho vedením kraji za uplynulé volební období podařilo a jaké jsou podle něj největší problémy nejlidnatějšího kraje v republice?
Petera ve funkci hejtmana vystřídal v roce 2014 svého stranického kolegu z ČSSD Josefa Řiháka. "Splnili jsme většinu toho, co jsme si na začátku předsevzali, ale jsou věci, které bych chtěl dál řešit - například Národní park Křivoklátsko, lodní doprava na Labi, takže jsem se rozhodl znovu kandidovat," vysvětlil Petera.
Podle něj byly v posledních letech největšími problémy Středočeského kraje situace ve zdravotnictví a doprava. Obojí se ale podle současného hejtmana podařilo zlepšit. "Středočeský kraj má pět nemocnic a ty jsou na špičkové úrovni, museli jsme do nich ale investovat více než 2 miliardy korun. Museli jsme také řešit nedostatek zdravotních sester, i to se podařilo stabilizovat," pochlubil se Petera.
"Do dopravy jsme investovali asi 10 miliard korun a myslím, že na silnicích to jde vidět," řekl. Klíčová je podle něj dostavba dálnice D3 a kraj udělal maximum, aby její stavbu urychlil, včetně schválení změny zásad územního rozvoje. Dokončena by podle něj mohla být v roce 2026. Důležitá je také stavba železniční spojky mezi Milovicemi a boleslavskou železnicí.
Psali jsme: Volby nanečisto: Studenti dali hlas hlavně pirátům, uspěly i protiuprchlické stranyDlouholetým tématem je integrace středočeské a pražské veřejné dopravy. "Podařilo se navázat úzkou spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy a byla vytvořena komise, která se tímto zabývá. V loňském roce jsme udělali pilotní projekt z Neratovicka a Mělnicka, a jelikož se osvědčil, k 1. 7. jsme otevřeli další oblast, a to je Lysecko a Milovicko. Celý systém by měl být dokončen do konce roku 2017," popsal hejtman. Každý občan Středočeského kraje pak bude moci na jednu jízdenku jezdit po celém kraji, včetně Prahy a metra.
Kraj také proplácí rodičům žáků, kteří dojíždějí v rámci kraje do školy, náklady na toto jízdné. Kromě toho chce hejtman zavést bezplatné jízdné pro osoby starší 70 a mladší 10 let. Uvažuje se také o zřízení tzv. vlakotramvají, které budou navazovat na pražské tramvaje a jezdit do dalších míst Středočeského kraje. "Prvním místem je Jesenice, tady už máme i souhlas ministerstva dopravy, takže se na tom začíná pracovat," řekl první muž kraje. Stavět by se mohlo začít už během příštího volebního období.
Jedním z největších problémů kraje je dostavba Pražského okruhu, konkrétně silnice 511. "Tento úsek je klíčový, protože spojuje tři dálnice - D8, D10 a D11. V současné době je problém, že byla vyřazena z rámce prioritních staveb, pro které je potřeba posudek na vliv životního prostředí (EIA)," vysvětlil Petera s tím, že tlačí na ministra dopravy, aby byla EIA co nejrychleji udělána. Termín dostavby odhaduje na rok 2019.
Psali jsme: Ministr Mládek usiluje o křeslo senátora. Na co chce lákat voliče?Středočechů se významně dotklo také zavedení modrých zón v Praze. Denně jich velké množství dojíždí do hlavního města za prací, ale mají problém zaparkovat. Ani tzv. záchytných parkovišť totiž není mnoho. "Budu jednat s magistrátem o tom, aby byly modré zóny pozastaveny do té doby, než budou vybudována parkoviště, a také aby další městské části prozatím zóny nezaváděly," popsal hejtman.
Jedním z cílů, které si současný hejtman do budoucna dává, je zavedení tzv. duálního systému školství. To znamená, že firmy by formou stipendií podporovaly jimi žádané obory a zároveň by si tak zajistily budoucí zaměstnance. "Oborů máme vytipováno asi 34. Chybí nám především učňovské profese. Částečně už to funguje ve Škoda Auto, do budoucna to chceme rozvíjet," vysvětlil Miloš Petera. V novém volebním období by se chtěl zabývat i bezplatným stravováním pro děti ze sociálně slabých rodin.
V neposlední řadě by se Petera v příštím volebním období zasadil také o vznik nových pracovních míst: "Máme zpracován projekt brownfieldů v kraji a i dalších průmyslových zón například v Kutné Hoře, Zdici, Kolíně, kde jsou volné kapacity. Důležité je ale vybudovat infrastrukturu. Byli bychom rádi, aby vzniklo minimálně 10 - 20 tisíc nových pracovních míst."
Související
ČSSD dala Paroubka k ledu, jeho návrat nebude řešit ani středočeská organizace
Podezřelá smlouva? Středočeský kraj pronajal hotel neobvykle levně
Miloš Petera , Krajské volby , Středočeský kraj
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 5 minutami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 2 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 3 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 3 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 3 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 4 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 4 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 5 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 6 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 7 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 7 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 8 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 8 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 9 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 10 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 11 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
Deník The New York Times podává žalobu na Ministerstvo obrany USA kvůli novým, přísným omezením přístupu pro novináře, která Pentagon zavedl. Žaloba míří na Ministerstvo obrany, ministra Peta Hegsetha a hlavního mluvčího Pentagonu, Seana Parnella, a má za cíl zrušení říjnové politiky. Kvůli těmto restrikcím museli reportéři akreditovaní v Pentagonu odevzdat své novinářské průkazy.
Zdroj: Libor Novák