Brno - Koalice v Brně by se mohla rozpadnout kvůli sporům o poloze nádraží. Politiky z KDU-ČSL, TOP 09 i Strany zelených překvapila nedělní facebooková výzva primátora Petra Vokřála (ANO), ať se jeho náměstek Matěj Hollan (Žít Brno) vzdá rezortu dopravy.
ANO, KDU-ČSL a TOP 09 podporují odsun nádraží k řece, Žít Brno a Zelení ho chtějí mít pod Petrovem poblíž současného nádraží. Podle Hollana má primátorova výzva odvést pozornost od jednání o koalici a nádraží.
Vokřál v neděli večer uveřejnil na facebooku výzvu, aby se Hollan vzdal vedení resortu dopravy. Odůvodnil to dlouhodobou nespokojeností s řízením resortu. Hollan si myslí, že odbor vede dobře. Pokud ale koaliční partneři prokážou opak, je ochotný se o upuštění resortu bavit. Napjatou situaci v koalici chce uklidnit.
Vysvětlení bude požadovat náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL). "Předpokládám, že nám pan primátor i pan náměstek sdělí něco o těch záležitostech. Že se to dočítáme na facebookových profilech, není správná forma komunikace," uvedl Hladík.
Vokřálova zveřejněná výzva překvapila i náměstka Jaroslava Kacera (TOP 09). "Myslím si, že věci, které se doma upečou, se mají doma i sníst. Takže my se teď na dohodovacím řízení dohodneme na dalším postupu, abychom zvládli fungování města do komunálních voleb," řekl Kacer. Překvapený Vokřálovým krokem byl i náměstek Martin Ander (SZ). "Překvapilo mě to, protože dnešním tématem jednání mají být otázky kolem nádraží, nikoliv personálie," dodal Ander.
Vokřál chce, aby koalice vydržela. "Její rozpad by byl špatný. Koalice fungovala dobře. Myslím, že by měla dosloužit své volební období," uvedl Vokřál.
Dohodovací řízení vyvolali Zelení poté, co radní minulý týden podpořili variantu odsunutého nádraží navzdory nesouhlasu Zelených a Žít Brno. Podle Zelených je to na hranici koaliční smlouvy, jež se zavázala k podpoře té varianty nádraží, k níž se přikloní veřejnost, a to je podle nich nádraží pod Petrovem. Podle pAndera budou koaliční partneři v úterý hlasovat rozdílně.
"Rozhodnutí zastupitelstva směřuje k odsunu. Tím ale kauza nekončí. My jako klub Zelených ctíme koaliční smlouvu, kterou jsme podepsali. Zítřejší (úterní) rozhodnutí bude vydané doporučení, nikoliv definitivní rozhodnutí. Nadále budeme hájit názor občanů," řekl Ander.
Zelení však z koalice vystupovat nehodlají. "V tuto chvíli nevidíme důvod pro vystoupení z koalice. K lepšímu prosazení nádraží v centru povede to, že budeme v koalici vystupovat a nebudeme pošlapávat to, co jsme si do té koaliční smlouvy sami prosadili," dodal Ander.
Stavba nádraží v Brně má stát desítky miliard korun. Podle studie proveditelnosti zpracované pro Správu železniční dopravní cesty jako investora by se mohlo u řeky začít stavět v roce 2020 a pod Petrovem v roce 2026.
Koalice jednala také o Vokřálově nedělní facebookové výzvě, aby se náměstek Matěj Hollan (Žít Brno) vzdal oblasti dopravy. Vokřál apel odůvodnil tím, že není spokojený s vedením resortu. Koaliční partneři ale dnes nedospěli k žádnému závěru a budou o Vokřálově výzvě jednat ještě v úterý před mimořádným jednáním zastupitelstva ohledně nádraží. Možností je, že se Hollan resortu vzdá a zastupitelstvo určí, komu připadne, další možností je, že zastupitelstvo Hollanovi funkci odejme a přiřadí ji někomu dalšímu. Vokřál sdělil, že by o gesci mělo zájem hnutí ANO.
Hollan ještě uvedl k poloze hlavního nádraží, že je v případě odsunutého nádraží nutné požadovat současné vybudování severojižního kolejového diametru, což je obdoba metra. To by mělo pomoct brněnské dopravě.
Související
OBRAZEM: Brněnské Vánoce. Pravá atmosféra panuje i v jihomoravské metropoli
V případu vraždy na ulici v Brně padlo obvinění. Muži hrozí až 20 let
Brno , Petr Vokřál (primátor Brna) , Matěj Hollan -
Aktuálně se děje
před 44 minutami
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
před 2 hodinami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 3 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 3 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 4 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 4 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 5 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 6 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 7 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 8 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 10 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 11 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 11 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 12 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 13 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 14 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 15 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák