Definitivní rozhodnutí o zvýšení minimální mzdy od ledna příštího roku padne v listopadu po jednání se sociálními partnery. ČTK a České televizi to po dnešním jednání koaliční rady řekly ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) a práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD). ANO na dnešní koaliční schůzce setrvalo u svého návrhu zvednout částku o tisícikorunu, sociální demokraté navrhují zvýšení o 1200 Kč. O navýšení minimální mzdy rozhodne svým nařízením vláda. Nyní činí minimální mzda 12.200 korun.
Maláčová po více než dvouhodinové koaliční schůzce uvedla, že se jednání o minimální mzdě pohnula o velký kus, byť oba partneři setrvali na svém. "Bude potřeba ještě jedno jednání za účasti sociálních partnerů, ale mám z té debaty dobrý pocit," konstatovala. Schillerová dodala, že čas sice kabinet tlačí, ale nijak dramaticky. Považuje za důležité, aby kabinet naslouchal všem názorům. "Rozhodnutí bude mít dopad nejen na těch 150.000 zaměstnanců, kteří minimální mzdu pobírají," řekla.
Obě varianty lišící se o 200 korun podle Maláčové nemají po přepočtení všech jejich důsledků tak zásadně odlišné dopady, aby měl výsledek být příčinou zásadních rozporů. Schillerová připomněla, že ANO trvá na 1000 korunách, aby byl zachován poměr růstu minimální a průměrné mzdy. "Už více než šest let roste minimální mzda víc než průměrná, chceme to srovnat," uvedla. Procentní nárůst průměrné mzdy odpovídá zhruba osmi procentům, což je u minimální mzdy přibližně 1000 Kč.
Českomoravská konfederace odborových svazů jako největší odborová centrála v zemi požadovala růst o 1500 korun. Zpočátku to prosazovali i sociální demokraté. Před nedávnem ustoupili a jako kompromis navrhla Maláčová 1200 korun. S tisícikorunou by se spokojila i Asociace samostatných odborů jako menší centrála. Zaměstnavatelé by zvedli nejnižší výdělek o 800 korun.
Minimální mzdu pobírá asi 150.000 lidí. S navýšením nejnižšího výdělku se zvedá i zaručená mzda. Podle složitosti práce a kvalifikace by se podle návrhu ČSSD upravila o 1200 až 2400 korun, podle ANO o 1000 až 2000 korun. Zaručená mzda se vyplácí v osmi stupních. Nejnižší se rovná minimální mzdě a nejvyšší jejímu dvojnásobku - nyní tedy 24.400 korun. Od ledna by podle představ ČSSD odpovídal 26.800 korunám, podle představ ANO pak 26.400 korunám.
Ministerstvo uvedlo, že přidání o 1500 korun by veřejné rozpočty příští rok stálo miliardu navíc. Stát by ale také vybral víc o 1,24 miliardy na sociálním pojištění a o 530 milionů na zdravotním pojištění. Firmy by na nařízené navýšení o 1500 korun vydaly o 4,3 miliardy víc, při nižším růstu minimální mzdy by to bylo méně.
Související
Vláda schválila rekordní růst minimální mzdy. Střídání času prodloužila o dalších pět let
Minimální mzda v lednu výrazně stoupne. Juchelka to zítra potvrdí odborům
Aktuálně se děje
před 7 minutami
V jedné české obci lidé k volbám nejdou. Správu převezme ministerský úředník
před 1 hodinou
Trump čelí po oznámení dohody s Putinem kritice ze světa i z řad zákonodárců
před 3 hodinami
Trump zkritizoval Norsko za rozhodnutí udělit Nobelovu cenu za mír někomu, o kom nikdy neslyšel
před 4 hodinami
Lidé dnes v minimálně jednom případě zvolí senátora
před 4 hodinami
Trump zmírnil sankce proti Rusku, nakoupí od něj miliony tun nafty. Dar Putinovi, reaguje Zelenskyj
před 5 hodinami
Online Začal druhý den voleb. Zatím nehlasovala ani polovina voličů
před 6 hodinami
Počasí v příštím týdnu. Deštník se bude hodit, naznačuje předpověď
Aktualizováno včera
Komunální volby mají první den za sebou. Nakonec volil i prezident Pavel
včera
Tramvaje dočasně nahradí autobusy. O víkendu začne velká výluka v Praze
včera
Proti Anglii ve Wembley neměli Češi žádnou šanci. Prohru odstartoval Coufalův vlastňák
včera
Vražda dítěte na Semilsku. Policie odhalila a zadržela matku, hrozí výjimečný trest
včera
Trumpův golfový klub má být prezidentskou rezidencí. Návrh je podán
včera
Zemřel herec Miloslav Kopečný, představil se ve filmu Bony a klid
včera
První zpráva o nadcházející zimě. Meteorologové z modelů vyčetli, co máme čekat
včera
Každý, kdo používá termín umělá inteligence, je nepřítel, prohlásil Trump
včera
Witkoff a Kushner se scházejí s ukrajinskými vyjednavači. Budou řešit možnosti, jak ukončit válku
včera
Voliči se u voleb mohou prokázat i eDokladem, pokud jej mají aktualizovaný
včera
Komunální volby má za sebou Zeman i Klaus. Odvolila i řada lídrů stran
včera
Pavel kvůli volbám přiletěl z Afriky. Po odhlasování se vrací zpět na dovolenou
včera
Rusko tvrdí, že o plicní mor nejde. Přesto zavádí přísná opatření
Úmrtí osmadvacetileté pracovnice Protimorového ústavu pro Sibiř a Dálný východ ve městě Šelechov v Irkutské oblasti vyvolalo mezinárodní znepokojení a obavy z možného šíření moru. Ačkoli místní představitel zpočátku spojil úmrtí mladé vědkyně s touto nebezpečnou nákazou, ruské úřady jakýkoliv výskyt moru odmítají. Ruská národní služba pro ochranu spotřebitelů a lidské zdraví Rospotrebnadzor uvedla, že zaměstnankyně podlehla zápalu plic neznámého původu.
Zdroj: Libor Novák