Havlíček bude ministrem průmyslu i dopravy. Odborníci to chápou, vidí však i problém

Spojení ministerstev dopravy a průmyslu může dávat smysl, problémem však je, že agenda obou úřadů je velmi rozsáhlá. Shodli se na tom zástupci oborových asociací, které oslovila ČTK. Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes navrhl odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO).

Vedením resortu chce pověřit vicepremiéra, ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO). Nemá jít o dočasný zástup, ale trvalé řešení. Prezident Miloš Zeman s tím souhlasí. Asociace upozorňují, že Havlíček bude řízením obou ministerstev velmi vytížen.

"Každý resort má mnoho problémů a velké agendy, které je potřeba v následujícím období uskutečnit, proto máme obavy, zda v takto krátkém čase bude, ačkoliv pan ministr Havlíček je multifunkční a mimořádně pracovitý, vůbec možné v jedné osobě dva resorty uřídit," řekl dnes ČTK mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro.

Rozhodnutí premiéra podle něj komora bere na vědomí a respektuje ho. "Z dlouhodobého hlediska myšlenka sloučit ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu s tím, že by vzniklo jedno ministerstvo hospodářství, které zahrnuje průmysl, obchod a dopravu, není úplně nesmyslná, ale k tomu je potřeba realizovat mnoho legislativních i procesně organizačních kroků," sdělil Diro.

Výkonný ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík uvedl, že dopravě v minulosti dlouhodobě chyběla stabilita. "Bohužel za této vlády se situace opakuje a máme již třetího ministra v průběhu necelých dvou let. Nový ministr Havlíček bohužel nemůže mít žádný čas hájení, protože je třeba řadu věcí dotáhnout a v dalších pokračovat. Další změna v čele tohoto resortu by byla katastrofou," zdůraznil.

K možnému sloučení ministerstev podle něj není možné přistupovat pouze na základě aktuálních personálních změn. "Pokud by snad k němu mělo dojít, nemůže se jednat pouze o sloučení vrcholných funkcí, ale o koncepční změnu rozhodovacích procesů včetně revize odborných agend," řekl.

Myšlenku na společné ministerstvo úplně nezavrhuje generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Uvedl, že personální řešení je v rukou Babiše. "Pro nás je důležité, aby se nezpomalila jednání s vládou o kritické situaci českých kamionových dopravců, která nyní vedeme. Potřebují pomoci právě teď, nemohou další měsíce čekat. Ministerstva průmyslu i dopravy mají širokou a objemnou agendu, proto by případné kroky k jejich slučování měly být dobře zváženy a případně zredukována současná agenda každého z nich," uvedl Hromíř.

Podle programového ředitele Svazu moderní energetiky Martina Sedláka může spojením dopravy a průmyslu vzniknout zajímavý celek ministerstva infrastruktury. "Pro očekávanou dekarbonizaci ekonomiky bude klíčová také oblast dopravy, která je dnes závislá na spotřebě ropy. Spojené síly mohou hledat správné recepty pro nástup čisté mobility, podporu rozvoje elektromobility nebo pohodlné veřejné dopravy," řekl dnes ČTK.

Klíčem k rozvoji šetrné dopravy jsou podle něj inovace, které označil za základní kámen agendy Havlíčka. Také Sedlák ale připouští, že zůstává otázkou, zda bude mít současný ministr průmyslu na dvě široké oblasti infrastruktury dostatek kapacity.

Související

Více souvisejících

Karel Havlíček Ministerstvo dopravy ministerstvo průmyslu

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

včera

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

včera

včera

včera

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

včera

včera

včera

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety

Ruský prezident Vladimir Putin se snaží zastrašit západní spojence eskalací konfliktu, tvrdí bývalý velvyslanec USA při NATO Ivo Daalder. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy